Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Død bil -> Kald bil -> Solskinnshistorie?

Startet av emil, mandag 10. november 2014, klokken 15:51

« forrige - neste »

emil

Forhåpentligvis ender dette i en solskinnshistorie om god kundebehandling fra en av landets importører av Leaf fra b.la USA.

Parkerte bilen på ladeplass på lørdag formiddag. Skrudde av tenninga og kom så på at jeg skulle endre en klima-timer. Satte på bilen som vanlig og da begynnte problemene. Tankmåleren hadde gått fra 4 streker til ingen, gjettometeret gikk fra 55km til "---" og ikke mulig å få bilen i gir. Gul varsellampe med bil og utropstegn lyste i dash. Noen forsøk på å skru bilen av/på endret ikke mye annet enn at noen ganger kom tankmåler og gjettometer opp som vanlig, andre ganger ikke. Bilen ville heller ikke lade når jeg koblet til ladekabel.

Gikk hjem og hentet en 10mm fastnøkkel og koblet ut 12V batteriet en times tid (hadde diverse ting å gjøre i mellomtiden). Med 12V batteri innkoblet igjen startet bilen opp igjen som vanlig (riktignok med default instillinger på alt) og ville lade igjen. Det bilen derimot ikke ville gjøre var å gi meg noe varme ut i fra varmeapparatet. Kun kald luft og ikke noe forbruk på varmeelementet på infoskjermen.

Har lest om tilsvarende på forumet her, men da gjerne relatert til problemer under oppstart/avsluting av forvarming med/uten ladekabel tilkoblet og at det sansynligvis er en dc-dc converter som har tatt kvelden.

Idag ringte jeg forhandleren jeg kjøpte bilen av og etter litt frem og tilbake og samtaler internt hos dem var feilen forsåvidt kjent og ny del bestillies og time for fiksing er avtalt.

Så er det bare å være glad for at bilen har varme i ratt og seter og at det ikke er meldt minusgrader her den neste uka.

Daeedor

Var endel 2013 modeller som hadde defekt element ( deriblant min egen ). Det ble fikset på garanti og montert en oppdatert enhet samt lastet inn ny programvare fra Nissan. Var flere tråder på dette i fjor.
Såvidt vites , ble det stille etter dette , var visstnok en serie biler produsert på sensommer/høst i fjor .
Er det samme feil , får vi håpe selgeren dekker dette , ellers blir det dyrt. ( vi snakker 5 sifrede tall- og det er ikke et ETT tall først.).... ::)


svingen

Varmevifte på biltema til 299 og skjøteledning inn døra vil nok hjelpe en del hvis du må ut å kjøre da er hvertfall bilen tør å varm :-) håper det ordner seg
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Bilen er jo en 1.gen fra USA uten noen Europeiske garantier, men dette vil vel uansett gå under reklamasjon uavnhengig av evneutelle garantier selger har gitt.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

krisrst

Oj, dette hørtes veldig ut som det samme jeg har beskrevet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17943.0.html

Burde jeg være bekymret?

emil

Sitat fra: krisrst på søndag 23. november 2014, klokken 13:09
Oj, dette hørtes veldig ut som det samme jeg har beskrevet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17943.0.html

Burde jeg være bekymret?

Hvis du får varme ut av varmeapparatet tror jeg du kan slappe av for nå.

Avtalen var at jeg skulle ta kontakt med forhandler igjen på førstkommende mandag for å avtale videre fremdrift (de regnet med ca to ukers leveringstid på deler).

Ellers har det gått overaskende greit i disse to ukene. Har kjørt med vifta på full guffe mot frontruta, i motsetning til når jeg har fungerende varme kjører jeg nå med AC på for å få tørket opp luften. Har vært mye regnvær, men lite problemer med dugg på ruta. Heldigvis ikke kuldegrader.

Varme i ratt og sete har gjort turene ganske så behagelige. Hadde ikke villet sitte i en fransk sommerbil med defekt varmeapparat på denne tiden av året.

Rav4_EV

Får du den ikke på veien for en grei pris har jo Edacots noen trillinger til hyggelig pris. Bonuser er at da kommer du gjennom porten din. :D
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

emil

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 23. november 2014, klokken 14:21
Får du den ikke på veien for en grei pris har jo Edacots noen trillinger til hyggelig pris. Bonuser er at da kommer du gjennom porten din. :D

Trillinger? Han har jo prøvd å pushe bil med ladeproblemer  på meg i lang tid.

Ellers er ikke porten det største problemet, den kan utvides. Problemet er rampen jeg må bygge ut i veien for  kunne kjøre inn, og denne vil effektivt hindre all ferdsel opp/ned bakken. Må nok også fjerne litt av naboens støttemur. En annen nabo har i tillegg fått endelig avslag på oppretting av biloppstilingsplass på sin mye lettere tilgjengelige tomt, bare litt synd at han allerede har tatt kostnaden med å lage den.

Uansett, kriseløsningen hvis forhandleren hadde slått seg vrang er dieselvarmer. Kan godt være at jeg monterer det uansett etterhvert.

emil

Sitat fra: emil på søndag 23. november 2014, klokken 13:55
Avtalen var at jeg skulle ta kontakt med forhandler igjen på førstkommende mandag for å avtale videre fremdrift (de regnet med ca to ukers leveringstid på deler).

Delene kom på fredag og jeg skal levere inn bilen i ettermiddag. Får en lånebil og regner med å hente bilen igjen på onsdag ettermiddag.

Blir en liten omvei å kjøre tur/retur Mandal i ettermiddag (og onsdag), men det overlever jeg.

emil

Da var bilen overlevert. De hadde sikkert 50 Leaf stående for salg (og en RAV4 EV), men jeg fikk en kjip dieselgolf som lånebil. Men da er det bare å vente på telefon om at bilen er klar til avhenting. Gruer meg til turen ned til Mandal igjen, men gleder meg til hjemturen etterpå.

emil

Og da var bilen trygt hjemme igjen.

Sørimport ordnet opp uten spørsmål eller diskusjoner. Gratis (kjip) fossilbil mens min sto på verkstedet (men fyllte tanken før tilbakelevering) og nyladet bil klar til avhenting etter to døgn.

Det beste hadde jo vært om DC-DC converteren ikke hadde tatt kvelden, men når det først skjedde kunne det ikke endt bedre.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA