Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av rsa, torsdag 30. oktober 2014, klokken 23:43

« forrige - neste »

iCar

Hei,

Nå skumleste jeg gjennom diskusjonene litt bak på siden.
Jeg er på vippen til å kjøpe en MB ED.
Og lurer på det med lading.

Jeg har nå en Tesla som jeg lader hjemme i garasjen med en Rød 16A Industrikontakt (har 400V TN nett) dermed lader jeg Tesla med 11kw/t.

Er det sånn at jeg kan bruke Tesla UMC og lade MB ED med 11kw/t eller må jeg ha noe annet itillegg?

Lars-bgo

#181
Sitat fra: bjoris på onsdag 11. mars 2015, klokken 12:24
Sitat fra: kos på søndag 08. mars 2015, klokken 22:59
Sitat fra: bjoris på søndag 08. mars 2015, klokken 22:15
Sitat fra: kos på søndag 08. mars 2015, klokken 13:36
Sitat fra: Rio på lørdag 07. mars 2015, klokken 21:24
Sitat fra: kos på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:52
Det har du helt rett i får lære meg å lese hele linjen.  Fikk ikke med meg at det var TN nett.

Beklager så mye , men var i beste mening.

Du trenger ikke beklage, men neste gang kobler vi deg til trefasen! :D


(Alle trefase-ladere er basert på TN. Jeg vet ikke om noen som fungerer på IT, men det er egentlig ikke noe i veien for å ha en slik lader.)

Første tur innom tesla så opplyste de meg om at jeg hadde program for tre fase. - ser at bilen lader på IT nett og TN nett uten problemer, men at 400 v TN nett må til for dobbeltladeren - da må det være 400 x 32 x 3 men bilen viser. samme som 11 kw der kommer den opp med 230 X15 x 3.

Nei, du bruker også dobbeltladeren på 32A, 230v! Men det er her en "lask" kan fikse 32a også med enkeltlader. Bilen viser 3 og 230 volt ved 400 volt og lader som kjent ikke med 3 fase 230 volt så ved 230 V er det ikke noe 3 tall. Mye info om dette på Tesla forumet
Nå lærte jeg noe nytt - så ved 32 a på 230 så bruker jeg dobbeltladeren - enfase ?

Ja, de med enkelt lader får bare 16A da, men som sagt, kan fikses med en "lask". Dette er dog ikke standarden og om det gjøres i boksen får andre biler problemer, Zoe f.eks så derfor må en ha en egen type 2 kabel som er lasket. Trøbbelet med denne er at den kun gir 1/3 med effekt på 400 volt type 2 og derfor må du i praksis ha to typer 2 kabler i bilen, upraktisk, bedre med dobbeltlader:)

Dette har det vært mye spetakkel om med Tesla fordi Tesla nok heller ikke var klar over dette når de lanserte bilen så en del folk kjøpte uten dobbeltlader i den tro at de fikk full "pupp" på disse uttakene. Det fantes salgsmateriell som sa at du fikk 32 A med enkelt lader, noe som altså var feil.


Bare for å øke forvirringen...  jeg har en Slimbox og en Tesla  med enkelt lader og en i3. Begge bilene lader på 32a 1 fase 230v og utnytter dette fullt ut, hvilket går raskt og effektivt. Det hører med til "historien" at jeg ved valg av ladeboks var fokusert på å få 32a 1 fase 230v.

Innebærer dette at ladestasjonen min da er "lasket", og kan det by på "overraskelser" å koble B klasse til denne?
Når jeg nå skal koble B klasse til denne ladestasjonen ( bilen kom i dag..) vil jeg jo ikke at det skal gå galt..
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

iCar

Sitat fra: P85TMS på lørdag 18. april 2015, klokken 14:31
Lånte en B-Klasse hos BOS i dag og ladet hjemme med 400V/16A på Tesla UMC. Fungerer utmerket.
Det blir nok avgjørende for vår vurdering i å bytte fra i3 til B-Klasse.

Tror du bilen da ble ladet på 11kw

bno

Sitat fra: P85TMS på lørdag 18. april 2015, klokken 21:23
Sitat fra: iCar på lørdag 18. april 2015, klokken 20:58
Sitat fra: P85TMS på lørdag 18. april 2015, klokken 14:31
Lånte en B-Klasse hos BOS i dag og ladet hjemme med 400V/16A på Tesla UMC. Fungerer utmerket.
Det blir nok avgjørende for vår vurdering i å bytte fra i3 til B-Klasse.

Tror du bilen da ble ladet på 11kw

Nei, jeg vet.
http://eliq.se ;)

En lille digresjon. Eliq kunne jeg tenke meg går ut ra at den må kjøpes i fra Sverige?

bno

Dette var mer enn jeg forventet. Hjertelig takk !

NAITSELLET

Hei. Jeg hentet en Mercedes på tirsdag. Når jeg fikk den fra forhandler sto batteriet på 100% og rekkevidden på 200km i displayet. (Eco) Nå har jeg hatt den på sin første lading over natten. Da står batteriet på 98% og rekkevidde på bare 100km (Eco) Hva har jeg gjort galt ??

Råde

Til 98%: Jeg er ingen ekspert. Men, det opplever man på telefonen osv av og til. Den (laderen) ligger ikke og dyttet på batteriet hele tiden. Du satt sikkert til lading om kvelden og da var den ferdig i løpet av natten. Batteriet lekker (ikke mye) og bilen hat sikkert noen forbrukere. Sikkert mange andre ting også, men det viktige er at dette er normalt.

100km: Der er det store spørsmålet hva du gjorde dagen før. Kjørte du med et høyt forbruk vil den huske det og beregne rekkevidde deretter.

Selv har jeg lært meg til å la vær å se på GOM :)

e-Golf | X75D

Lars-bgo

#187
Sitat fra: NAITSELLET på torsdag 23. april 2015, klokken 08:22
Hei. Jeg hentet en Mercedes på tirsdag. Når jeg fikk den fra forhandler sto batteriet på 100% og rekkevidden på 200km i displayet. (Eco) Nå har jeg hatt den på sin første lading over natten. Da står batteriet på 98% og rekkevidde på bare 100km (Eco) Hva har jeg gjort galt ??

Jeg vil anta at forhandler nullstille forbruksmåleren før du fikk bilen, den starter da på 16,6 og ca 200 km.

Det er naturlig at man på en første/test tur har et høyt forbruk , hvilket du åpenbart har hatt og at det tar litt tid å finne optimale innstillinger .
Ved litt aktiv kjøring kan forbruket godt bli 30 wh/km, men med fokus på rekkevidde kan dette halveres. Ut fra erfaring ned andre el biler synes det som om B electric "straffer" aktiv kjøring mer enn de mindre og lettere alternativene.

Derfor kun 100 km og ikke 200 km..

98% har jeg ingen forklaring på, Ladingen kan ha vært satt lavt f.eks 8A slik at lading tar ekstra lang tid,  eller landingen ble avbrutt. Ellers lader den til 100%.
Tesla S85, Leaf - solgt , i3 - solgt, B electric

NAITSELLET

Takk til Råde og Lars bgo. Dere har selvfølgelig rett. Jeg kjørte nok litt hardt første dagen. Og det var jo selvfølgelig beregnet forbruk utifra dette som sto på "computeren" neste dag.. En liten restart, så spratt den opp på riktig nivå. (til min store letteles) Har kjørt bilen en uke nå, og er storfornøyd så langt...

Softblue

#189
B-klasse har Tesla lader, så da kan man kanskje bruke Teslas CHAdeMO adapter?
Den har en Mennekes type 2 kontakt som bare skulle være å koble rett i bilen.
Hvis det går, så vil man få vesentlig kortere ladetid, og gjøre bilen brukbar til langturer.

https://www.youtube.com/watch?v=bjh5caHCJn0

https://www.youtube.com/watch?v=y-gFp4kxHkk

Mennekes type 2 kan både ta AC og DC-Low ladning inntil 80A, 38 KhW. Med DC-Low vil en lading ta under en time. http://www.mennekes.de/index.php?id=vorteile_typ_2
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

dundun

Kan teste dette om noen uker når jeg får bilen. Har dette Chademo-adapteret liggende, må bare få Mercedesen først :)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

emil

Kan aldri tro at ladekontakten på MB har DC-varianten av Type2 som Tesla har og bilen ellers resten av det nødvendige for å støtte DC-lading (CHAdeMO). Hadde bilen støttet DC-lading hadde de informert om det fra første dag for det vil være en stor fordel for salget. Hadde bilen i tillegg hatt kompatibel ladekontakt for DC-lading hadde det vært mer naturlig å støtte Supercharger.

Men for all del, det er bare å prøve. Neppe noe som går i stykker.


Griffel

Sitat fra: emil på søndag 03. mai 2015, klokken 19:35
Hadde bilen i tillegg hatt kompatibel ladekontakt for DC-lading hadde det vært mer naturlig å støtte Supercharger.
Men for all del, det er bare å prøve. Neppe noe som går i stykker.
Teslas CHAdeMO adapter er jo en overgang fra CHAdeMO til Teslas Superchargerinngangsvariant på type 2 pluggen. Så jeg våger å påstå at emil har 100% rett i sin tro på at dette ikke kommer til å virke, så ikke bli skuffet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Softblue

#193
Quick Charge Power utvikler nå en CHAdeMO løsning for Toyota Rav4EV som også forstår bruker Tesla batteri: http://shop.quickchargepower.com/JdeMo-for-Rav4EV-JdeMORav4.htm

I teorien skulle dette være enkelt. Laderen er en likeretter som gjør om nettspenningen AC (alternating current = vekselstrøm) til batterispenning DC (direct current = likestrøm, eller folkelig sagt strøm med pluss og minus pol). CHAdeMO gir DC og strømmen kan derfor kjøres rett på batteriet utenom likeretteren. Se også denne linken fra Mennekes som forklarer hvordan type 2 kabelen virker med AC og DC http://www.mennekes.de/index.php?id=vorteile_typ_2

Spørsmålet er vel om 11Kw laderen i B-klasse gir ladesignal til CHAdeMO ladestasjonen slik som 11Kw laderen i Tesla? SuperChargerene til Tesla gir også DC strøm etter det jeg forstår. Men det er mulig det er en software forskjell mellom Tesla og B-klasse.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Griffel

#194
Sitat fra: Softblue på mandag 04. mai 2015, klokken 06:57
Quick Charge Power utvikler nå en CHAdeMO løsning for Toyota Rav4EV som også forstår bruker Tesla batteri: http://shop.quickchargepower.com/JdeMo-for-Rav4EV-JdeMORav4.htm

I teorien skulle dette være enkelt. Laderen er en likeretter som gjør om nettspenningen AC (alternating current = vekselstrøm) til batterispenning DC (direct current = likestrøm, eller folkelig sagt strøm med pluss og minus pol). CHAdeMO gir DC og strømmen kan derfor kjøres rett på batteriet utenom likeretteren. Se også denne linken fra Mennekes som forklarer hvordan type 2 kabelen virker med AC og DC http://www.mennekes.de/index.php?id=vorteile_typ_2

Spørsmålet er vel om 11Kw laderen i B-klasse gir ladesignal til CHAdeMO ladestasjonen slik som 11Kw laderen i Tesla? SuperChargerene til Tesla gir også DC strøm etter det jeg forstår. Men det er mulig det er en software forskjell mellom Tesla og B-klasse.

En type2 kontakt som brukes både for AC og DC krever også en omkoblingsautomatikk i bilen. (AC til bilens lader, DC til batteri), det er altså ikke bare software, men fysiske komponenter som kobler fra bilens lader når eksternlader benyttes, og som isolerer bilens type2 kontakter fra batteriet når eksternladerlader (CHAdeMO) kobles fra. Du kan være helt sikker på at dersom MB hadde installert denne automatikken ville de fortalt det.

(Forøverig: "Spørsmålet er vel om 11Kw laderen i B-klasse gir ladesignal til CHAdeMO ladestasjonen slik som 11Kw laderen i Tesla?" 11kW laderen til Tesla gir ikke ladesignal til CHAdeMO, derfor må de ha et CHAdeMO adapter, som styrer eksternlader og som forteller kontrolsystemet i Teslan at den nå vil få DC slik at omkobling av forbindelsen til batteri skjer på samme måte som ved SC.)

Drøm gjerne videre, det kan jo hende at noen lager et CHAdeMO kit for MB en eller annen gang, men det forutsetter også fysiske ombygginger av bilen og softwareendringer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA