Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring av Mercedes B electric

Startet av NegativeElectrode, torsdag 30. oktober 2014, klokken 22:30

« forrige - neste »

ganton

Ikke hurtiglading... det er jo synd for en såpass påkostet elbil (?)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

emil

Sitat fra: ganton på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:11
Ikke hurtiglading... det er jo synd for en såpass påkostet elbil (?)

Og kun semi-semihurtig AC lading (11kW, som en viss annen leverandør kaller "supercharger").

selv om 95+ % av min kjøring er sånn at 10-16A hjemmelading holder vil jeg også bruke bilen til de siste 5% der hurtiglading er nødvendig. Nå ryker snart fossilbilen(e) og da blir jeg helelektrisk og har aldri hatt det bedre.

zapateria

Er det riktig å anta at en Mercedes B electric med det meste av utstyr vil ligge på rundt 380k? Tenker da helskinn, nav, lyspakker og slike ting. Det sto ikke utstyrspris på Mercedes sidene ennå, men pakkeprisene på vanlig Mercedes B er vel ikke så langt unna.

emil

Man ryker jo fort på 100k ekstra på en i3 når man skal ha med alt som er nødvendig, tror ikke Mercedes blir noe bedre der.

arnejorg1

Og der ble bilen uaktuell for meg. Ikke fordi den er dårlig, den er sikkert kjempefin og kjøre, men elbil uten hurtiglading er for folk i byene. Folk på landet inkl. meg ønsker og kunne lade hurtig. La meg ta ett eksempel:

Jeg kjører fra mitt hjem og til Trondheim, for og ta meg en tur på kino med denne bilen på vinteren. Det er syv mil og det går stort sett nedover til og begynne med, så flater det ut. Allikevel kommer jeg ned på 30-40% gjenværende strømnivå ved ankomst Trondheim. Jeg kan lade på Trondheim kino på 16 amp og få sånn ca. 70% med strøm til jeg skal hjem dersom jeg er heldig. Jeg har uansett ikke nok strøm til hele turen og må hurtiglade en gang på tur hjem. Når jeg er fremme ved hurtigladeren på støren (som kommer) har jeg 10-20%. Og trenger minst 50% før jeg fortsetter. Det vil ta meg 40 min med 11kw mot 20 min med 22kw.(vinterstid)

Altså må jeg stå i 20 min. ekstra og fryse før jeg kan dra videre, eller jeg kan velge og bruke varme mens jeg lader og bruke enda mer tid. Hadde det vært hurtiglader utenfor kinoen hadde jeg kanskje klart og fått fult batteri mens jeg så filmen, men må på vinteren uansett stoppe og hurtiglade på turen hjem, da er det sent og jeg vil hjem og legge meg fortest mulig. På sommeren vil det gå langt bedre, men jeg kjører ikke elbil bare om sommeren.

Leit at de ikke tenker litt på landsbygda og når det er sagt, er det nok flere ganger byfolket også drar på landet. f.eks hytta. Da er det nok greit og ha litt raskere lade-mulighet underveis.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

mariowing


Sitat fra: emil på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:42

Og kun semi-semihurtig AC lading (11kW, som en viss annen leverandør kaller "supercharger").


Nei det gjør de ikke (hvis det er Tesla du tenker på) :-) Supercharger leverer opptil 135 kW inn på batteriet. 11 kW får du med enkeltlader på Model S, 22 kW med dobbeltlader. Superchargeren er en egen stasjon (ca 20 så langt i Norge er satt opp). 11/22 kW får du på vanlige ladepunkt/stikkontakter hvis punktet "inneholder" så mye strøm.

Beklager å poste off topic i en Mercedes post men ønsket å rette opp en "faktafeil".
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Flips

Sitat fra: mariowing på lørdag 01. november 2014, klokken 08:53

Sitat fra: emil på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:42

Og kun semi-semihurtig AC lading (11kW, som en viss annen leverandør kaller "supercharger").


Nei det gjør de ikke (hvis det er Tesla du tenker på) :-) Supercharger leverer opptil 135 kW inn på batteriet. 11 kW får du med enkeltlader på Model S, 22 kW med dobbeltlader. Superchargeren er en egen stasjon (ca 20 så langt i Norge er satt opp). 11/22 kW får du på vanlige ladepunkt/stikkontakter hvis punktet "inneholder" så mye strøm.

Beklager å poste off topic i en Mercedes post men ønsket å rette opp en "faktafeil".
Tror han refererte til Renault, som kaller sine 11 kW hjemmeladere for superchargere.

Griffel

#8
VG har prøvekjørt ny elbil:
Sitat
Ikke hurtiglading

Mercedes har valgt et system hvor den maksimale ladeeffekten (AC-lader på inntil 11 kWh) også er maks selv om du er på  en hurtigladestasjonen. Det betyr at det også her vil ta tre timer fra tomt til fullt på en slik stasjon.

– Vurderingen bak dette er at undersøkelser fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at folk lader mest hjemme og at det er viktigst at dette skjer fort her. På det er bilen blant de beste. Dessuten er semihurtiglading mer skånsom mot batteriene, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz-Norge, Christoffer Nøkleby til VG.

De fleste lader nemlig daglig bilen hjemme (65 prosent) eller på jobben (15 prosent). Vanlig lading på offentlig parkeringsplass brukes ukentlig av cirka 20 prosent, og hurtiglading av 6-7 prosent viser rapporten fra TØI.
At VG ikke vet forskjell på kWh og kW er kanskje ikke så uventet.

At Mercedes har valgt denne løsningen basert på en vurdering av en Transportøkonomisk Institutt undersøkelse er nesten ikke til å tro.

At undersøkelsen viser at det er viktigst med rask lading hjemme, og ikke så viktig at en kan lade rask på tur er direkte feil.

At VG i likhet med de aller fleste andre som skriver om bil ikke helt forstår dette med dreimoment, er helt som forventet.
Sitatden må se seg slått av den langt lettere BMW i3 på akselerasjonen..........
......Dreiemomentet er med sine 340 Nm i en klasse for seg, sammenlignet med konkurrentene i samme prisklasse. Det merkes svært godt i den litt høyreiste bilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Nok en elbil uten skikkelig hurtiglading.... Skjønner ikke at bilprodusentene ikke ser at det er helt bak må for de fleste som kjører elbil. Det er en grunn til at elbiler uten hurtiglading ikke selger i bøtter og spann.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 01. november 2014, klokken 02:00
Jeg kjører fra mitt hjem og til Trondheim, for og ta meg en tur på kino med denne bilen på vinteren...

Aller helst skal du da parkere bilen på en ladeplass med 22kW AC kontakt og så vil bilen selv med 11kW lading være eller mindre fulladet når filmen er ferdig. Men ja, kun 11kW AC lading som maks gjør at bilen kun blir værende enda et dårlig forsøk fra en bilprodusent på å lage noe som akkurat går i California så de får lov til å fortsette å selge andre biler med enorm fossilmotor.


Sitat fra: mariowing på lørdag 01. november 2014, klokken 08:53
Sitat fra: emil på fredag 31. oktober 2014, klokken 08:42
Og kun semi-semihurtig AC lading (11kW, som en viss annen leverandør kaller "supercharger").

Nei det gjør de ikke (hvis det er Tesla du tenker på)

Som Flips sa, var det nok Renault jeg tenkte på ja.

arnejorg1

#11
Sitat fra: emil på lørdag 01. november 2014, klokken 13:59
Aller helst skal du da parkere bilen på en ladeplass med 22kW AC kontakt og så vil bilen selv med 11kW lading være eller mindre fulladet når filmen er ferdig.

I den grad hurtigladeren befinner seg i nærheten av kinoen går det greit ja, men jeg må også lade på tur hjem.
Jeg er sikker på at det ikke har kostet mercedes spesielt mye å kunne tilby minimum 22kw lading. Påstander som at folk lader mest hjemme, er nok sant det. Men det er definitivt når man er borte man trenger og lade fort, og ikke hjemme. Dette er bare tull.

Og for og legge til. Noen ganger skal jeg bare ett enkelt ærend til byen. Da vil jeg helst slippe å lade i 2-3 timer før jeg kan kjøre hjem.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

elektrolux

Har kjørt elbil de siste 9 årene og inntil i fjor manglet hurtiglademulighet. Har kun hurtigladet 1 gang, og da mest som en kuriositet.

Savner det ikke, trenger det ikke, men ville selvfølgelig foretrukket at bilen har muligheten klar.

Med prisen på hurtiglademarkedet for tiden vil vi likevel ikke benytte hurtiglader i uoversiktlig framtid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 01. november 2014, klokken 20:13

Og for og legge til. Noen ganger skal jeg bare ett enkelt ærend til byen. Da vil jeg helst slippe å lade i 2-3 timer før jeg kan kjøre hjem.
Men nå har jo MBen såpass rekkevidde at 14 mil tur-retur burde gå greit hele året. I et hvertfall med et beskjedent påfyll på kino eller butikk. Så for ditt behov er nok dette idealbilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Det er da også ekstremt merkelig å "spare" bort en HL-kontakt og litt elektronikk.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA