Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk av nærlys/hovedlys og grøft/kurvelys

Startet av Knnot, onsdag 29. oktober 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

Kjell Leaf

#15
Sitat fra: pwb på torsdag 30. oktober 2014, klokken 19:14
Sitat fra: Knnot på onsdag 29. oktober 2014, klokken 18:50
eller er det kult


Der er du nok inne på rett spor. Alle de som kjører med tåpelys gjør det fordi de synes det er kult/tøft og/eller fordi de har såpass liten ti** at de bruker det som penisforlenger. For det er i hvertfall ikke noen annen grunn til å gjøre det etter veien. At de kan brukes på grusvei langt inni svarteste skauen skal vel kunne forsvares, men ellers er det absolutt ingen grunn med mindre det er så mye tåke at man må kjøre i 10 km/t.
En annen ting, når man ser billysa til noen bak seg så kan man skru av tåpelyse bak også, det brukes i tykk tåke/snø men når man har sett lysa på bilen som kommer bak kan man slå dem av fordi da har de som kommer sett bilen og da er det bare til irritasjon. Om tåpelyse bak har sammenheng med kult/tøft eller liten ti** vet jeg ikke, men mulig noen bruker det i den meningen. Men nå hjar i hvertfall jeg gjort mitt til å gi beskjed til disse luringene, har bestilt skikkelig sterke pærer som jeg skal sette inn i tåkelysa for å skru på når jeg møter en slik luring, mulig de tar poenget, de fleste tar jo faktisk poenget når de kommer bak og man skrur på tåpelyset bak, da slår felsteparten av tåpelysa sine, så de skjønner det jo innerst inne at det ikke er smart.
Det hender tåken er så tett at man bør ha tåkelyset på bak. Det samme er under kolonnekjøring over fjellet for de som har vært med på det, det kan være skikkelig jævlig, og det hender bilen foran deg forsvinner et øyeblikk selv med tåkelys på. Ellers er det tåpelig å bruke tåkelys og blir mest brukt av de "kule". Men det hender faktisk at jeg møter en og annen pizza-bil også med tåpelysene på, da er det enten fordi eieren tror han ser bedre med de på (noen duster tror det, har diskutert det på BMW forum) ellers så aner ikke eieren/sjåføren at de står på og vet heller ikke hvor bryteren er.... De kan godt ha flere kontroller på lysbruk.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Jeg tror nå majoriteten av de som kjører med tåkelys eller "grøftelys" gjør det i vanvare -ikke fordi de føler seg så tøffe. Jeg kjenner mine egne biler godt, men på en del leiebiler har jeg faktisk måttet gå ut for å sjekke hva slags lys som er på...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kjell Leaf

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 31. oktober 2014, klokken 10:20
Jeg tror nå majoriteten av de som kjører med tåkelys eller "grøftelys" gjør det i vanvare -ikke fordi de føler seg så tøffe. Jeg kjenner mine egne biler godt, men på en del leiebiler har jeg faktisk måttet gå ut for å sjekke hva slags lys som er på...

Thomas
Nja, det er jo mye yngre menn som gjør dette, Audi og BMW er helt klart overrepresentert her, og de vet nok de står på.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

E_S

Ihvertfall på Audi og MB er lysbryteren laget sånn at man bevisst må slå på tåkelyset hver gang bilen startes, så om man ser en Audi eller MB med tåkelys + nærlys er det en bevisst handling fra fører. På de fleste japanske biler kan bryteren for tåkelysene stå på ved en tilfeldighet uten at man merker noe til det om man er sløv nok.

På bilen min har jeg koblet om litt slik at jeg har LED-kjørelys i tåkelysene siden US-Leaf ikke har noen kjørelys der. Tåkelysbryteren har da ingen funksjon lenger, men det er ikke akkurat savnet heller..
:)

Lynet

#19
Tåkelyset bak er for meg viktigst når det er snøfokk og snøen klabber se på baklyktene. Med LED baklys tiner ikke snøen av, da er tåkebaklyset fint å ha.

Men problemet er at Leafen er feilkonstruert slik at jeg kan risikere bot med nærlys og tåkebaklys sammen i og med at tåkelysene også MÅ stå på for å få på tåkebaklys! Og tåkelysene lyser jo nesten ikke og er direkte farlige å kjøre med.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på fredag 31. oktober 2014, klokken 23:22
Tåkelyset bak er for meg viktigst når det er snøfokk og snøen klabber se på baklyktene. Med LED baklys tiner ikke snøen av, da er tåkebaklyset fint å ha.

Men problemet er at Leafen er feilkonstruert slik at jeg kan risikere bot med nærlys og tåkebaklys sammen i og med at tåkelysene også MÅ stå på for å få på tåkebaklys! Og tåkelysene lyser jo nesten ikke og er direkte farlige å kjøre med.
Du skal være veldig forsiktig med bruk av tåkebaklys, det er et helvete å kjøre bak de blendede lysene. La være om du ikke kjører i kolonne eller opplever en tåkedag av de sjeldne..
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Knnot

Uavhengig av hvilket bilmerke folk kjører, så virker det som om bruk av feil lys kombinasjon er hyppig. Spesielt bruk av nærlys og grøftlys. Foruten når forholdene krever slik bruk er det ingen grunn til å bruke den kombinasjonen i det daglige. Lovlig bruk av lys kombinasjon, slik som parkeringslys og grøftlys (frem til mørkets frembrudd) skal jeg ikke si noe på da det er fullt lovlig.

torjen6

Politiet HSPD ‏@HaugSunnOps  6h6 hours ago
Politipatrulje på Stord stanset en bil på Rubbestadneset. Fikk utstedt forenklet forelegg for feil lysbruk.

Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

K S

Tåpelys er jo et genialt erstatningsord. Misbruk av tåkelys er svært utbredt i Rogaland. I går kveld, på en strekning på 4-5 mil kjørte omtrent annenhver bil med tåpelys tent foran, i mørket... Fordi sjåførene kanskje er mørkeredde?

Som nevnt er VW greie, de som kjører VW med tåpelys på gjør det bevisst. Kjører du Kia som jeg gjør, så står tåkelyset foran på helt til en skrur det av. Tåpelys foran må på for å slå på tåkelys bak.

Tåpelys foran kunne utmerket godt vært forbudt! Hvorfor? Fordi at den eneste gangen en i PRAKSIS kan bruke tåpelys er som kjørelys på dagtid. På kveldstid så lyser tåpelys opp området foran bilen, kanskje 10 meter??? I tillegg lyses område foran bilen relativt kraftig opp, og tar derved bort fokus på det som er i utkanten av feltet som er opplyst, det er der en må ha fokus, ikke rett foran bilen (når en kjører fortere enn 20-30 km/t.
Skal en da avpasse farten, så må den bli maks 10 km/t, og ingen, ikke engang vi som kjører elbil kjører så sakte, ihvertfall ikke før batteriet er tomt.... :-)

Rio

Sitat fra: K S på lørdag 01. november 2014, klokken 13:00
Tåpelys er jo et genialt erstatningsord. Misbruk av tåkelys er svært utbredt i Rogaland. I går kveld, på en strekning på 4-5 mil kjørte omtrent annenhver bil med tåpelys tent foran, i mørket... Fordi sjåførene kanskje er mørkeredde?

Som nevnt er VW greie, de som kjører VW med tåpelys på gjør det bevisst. Kjører du Kia som jeg gjør, så står tåkelyset foran på helt til en skrur det av. Tåpelys foran må på for å slå på tåkelys bak.

Tåpelys foran kunne utmerket godt vært forbudt! Hvorfor? Fordi at den eneste gangen en i PRAKSIS kan bruke tåpelys er som kjørelys på dagtid. På kveldstid så lyser tåpelys opp området foran bilen, kanskje 10 meter??? I tillegg lyses område foran bilen relativt kraftig opp, og tar derved bort fokus på det som er i utkanten av feltet som er opplyst, det er der en må ha fokus, ikke rett foran bilen (når en kjører fortere enn 20-30 km/t.
Skal en da avpasse farten, så må den bli maks 10 km/t, og ingen, ikke engang vi som kjører elbil kjører så sakte, ihvertfall ikke før batteriet er tomt.... :-)

Bilmodeller lages for andre land enn Norge. Tåkelys er for tåke, spesielt når tåken er så tett at hovedlys og nærlys blender deg.

Jeg har kjørt i tåke så tett at man må rulle ned vinduet for å følge midtlinjen på veien.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kjell Leaf

Sitat fra: K S på lørdag 01. november 2014, klokken 13:00
Tåpelys er jo et genialt erstatningsord. Misbruk av tåkelys er svært utbredt i Rogaland. I går kveld, på en strekning på 4-5 mil kjørte omtrent annenhver bil med tåpelys tent foran, i mørket... Fordi sjåførene kanskje er mørkeredde?

Som nevnt er VW greie, de som kjører VW med tåpelys på gjør det bevisst. Kjører du Kia som jeg gjør, så står tåkelyset foran på helt til en skrur det av. Tåpelys foran må på for å slå på tåkelys bak.

Tåpelys foran kunne utmerket godt vært forbudt! Hvorfor? Fordi at den eneste gangen en i PRAKSIS kan bruke tåpelys er som kjørelys på dagtid. På kveldstid så lyser tåpelys opp området foran bilen, kanskje 10 meter??? I tillegg lyses område foran bilen relativt kraftig opp, og tar derved bort fokus på det som er i utkanten av feltet som er opplyst, det er der en må ha fokus, ikke rett foran bilen (når en kjører fortere enn 20-30 km/t.
Skal en da avpasse farten, så må den bli maks 10 km/t, og ingen, ikke engang vi som kjører elbil kjører så sakte, ihvertfall ikke før batteriet er tomt.... :-)
Jeg er ikke enig i å forby, bare flere lyskontroller, da blir det snart slutt på bruken av tåkelys sammen med nærlys.
Det er mange som bruker tåkelys om kvelden på karmøy også, men det er langt fra halvparten da....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

K S

Sitat fra: Rio på lørdag 01. november 2014, klokken 13:59
Jeg har kjørt i tåke så tett at man må rulle ned vinduet for å følge midtlinjen på veien.

Men da var det vel ikke tåkelysene som hjalp deg? :-)

Poenget er at i Norge er misbruket mange mange ganger større enn de ytterst få gange en "må" ha tåkelys. Jeg opplever ytterst sjelden at nærlyset blender så mye. Tåkebaklys kan være nyttig, men det er lurt å skru av det også når en bil har tatt en igjen, ser du bilen bak deg, ser nok han deg også.....

shb

Mange med ulovlig kombinasjon i Bergen også. Håper politiet snart tar oppstilling. Men det er vel LED lys i nærlysene på Leafen, ikke Zenon. Eller Halogen for noen få da.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Jan-Børre Olsen

Tåkelys(eller kurvelys som Leasf har) lyser altså kanskje 5m framover, hvorfor så mye fokus på det? De blender jo strengt tatt ikke(lys som er laget for å lyse så kort avstand kan strengt tatt ikke det). Blikket skal jo rettes til høyre for møtende bil. La vær og se på de så går det helt fint.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

sølv-pilen

Til alle dere som ønsker å bøtlegge eller avlive sjåfører som kjører med tåkelys på fremme. har dere noen tall over hvor mange ulykker som er resultat av blending fra disse? som feks kontra brudd av vikeplikt? Jeg vil forøvrig legge til at det er bedre å kjøre med tåkelys bak i sterkt regn en å bli påkjørt bakfra av en med dårlige vindusviskere som i neste omgang kommer å klager sin nød over ditt sterke lys bak som blender (grunnet de samme viskerene).
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA