Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer ny bil.. e-Golf?

Startet av zapateria, onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:16

« forrige - neste »

zapateria

Hei,

Jeg kjører veldig lite, ca 5 km til og fra jobb hver dag, og "langturer" blir under 5 mil. Jeg har ingen bomringer i nærheten og betaler sjeldent for parkering. Jeg har altså ikke store utgifter til bil, om det skulle være fossil eller el. Når jeg nå ser på ny bil, er det fordi jeg har kjørt en Toyota fra 1991 de siste 15 årene og vil unne meg en ny og fin bil med diverse tekniske finesser.

Jeg har sett på diverse elbiler men fellestrekket er at de er så himla stygg (Leaf). Jeg vil gjerne ha en bil som ser ut som en vanlig bil. Jeg er også ikke typen som bytter bil så ofte, så når jeg kjøper tenker jeg ikke så mye på videresalgsverdi, men vil ha en bil jeg kan bruke i 10+ år.

Jeg har sett på vanlige bensin/diesel biler men de som ligger i prisklassen til elbiler nå har gjerne litt liten motor og kombinert med automatgir (som jeg vil ha nå) blir det litt for slapt - akkurat der har elbiler (og hybrider) en stor fordel, ikke noe automatgirsluring og bra trøkk fra start. Det andre er jo momsfritaket som gjør at du får en 400k bil til 300k.

Forrige uke var jeg inne og prøvekjørte en e-Golf, og må si at jeg ble litt forelsket med en gang. Virket sportslig og stillegående, fin er den å se på og. Har kun kjørt golf en gang før, og det var en Golf plus "gammelmannsbil" som var veldig høy og treg.

Hvis dere skulle se bort i fra alle fordelene/ulempene en elbil har, hvordan mener dere en e-Golf kommer ut rent bilmessig i forhold til andre bileri samme prisklasse, og ikke bare sammenlignet med Zoe/Leaf/Soul etc.

sølv-pilen

Tatt i betraktning en distanse på 10 km hver dag vil jeg tro det eneste du kan sammenligne E-golfen med, sett bort fra Zoe/Leaf/Soul, er sykkel og Buss. Dersom du ønsker å sammenligne hva bilen faktisk koster mot bensin/diesel bil som du finner sammenlignbar finner du en kalkulator her http://www.gronnbil.no
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Vind

Jeg tror jeg har sett ett regnestykke på det under forumet for e-Golf.  Du kan søke litt der.

Men veldig kort så er e-Golf mye bil for pengene sammenlignet med en tradisjonell Golf, samt at driftskostnadene er lavere.  På toppen får du en svært stille og komfortabel bil.  Den eneste svakheten (som alle elbiler untatt Tesla har) er at du må planlegge/ tenke om du skal på langtur.  For e-Golf vil det si om du om vinteren skal over 12 mil og sommeren over 13/14 Mil.

..men hurtigladere kommer det flere av - og med litt tenking så går selv langtur flott.  I verste fall så kan du leie deg en flott bil de gangene for prisdifferansen.

Hva verditapet på en e-Golf er i forhold til en vanlig Golf er umulig å si, og blir bare gjetting.  Der vil jo fremtidige avgiftsendringer slå inn, samt hva som skjer i markedet av andre biler.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Espen Hugaas Andersen

#3
Jeg leser det som at OP lurer på om man får mye bil for pengene, ikke om den kommer gunstig ut økonomisk.

Jeg tenker at e-Golf virker som en veldig god bil. Den har mye utstyr, og er nok på mange måter den beste Golfen man får kjøpt. I forhold til fossilbiler med samme pris blir det nok en ganske betydelig utklassing i mitt syn. Elektrisk drift betyr at man slipper elendige girkasser og turboer; i stedet har man øyeblikkelig gassrespons uansett situasjon. Det bråker ikke, fungerer supert i alle temperaturer og man starter hver morgen med full rekkevidde.

Hvis målet er å få mest mulig tekniske finesser og ytelser, så ville jeg også sett på BMW i3. Den er noe dyrere, men ytelsene og premiumfølelse er hakket over.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

zapateria

Hei og takk Espen, det var det jeg var ute etter ja :) Så såvidt på BMW i3 da den kom men likte overhodet ikke utseende på den heller. Ford Focus er vel det nærmeste jeg har vært, men nå ser det ut som de sluttet å produsere den? Var uansett for dårlig løsning mtp. batteri/bagasjerom.

Har nå lest en del om Golf mk7, og antar at mye som blir sagt om de er det samme som om e-Golf, både på godt og vondt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: zapateria på onsdag 29. oktober 2014, klokken 16:09
Hei og takk Espen, det var det jeg var ute etter ja :) Så såvidt på BMW i3 da den kom men likte overhodet ikke utseende på den heller. Ford Focus er vel det nærmeste jeg har vært, men nå ser det ut som de sluttet å produsere den? Var uansett for dårlig løsning mtp. batteri/bagasjerom.

Har nå lest en del om Golf mk7, og antar at mye som blir sagt om de er det samme som om e-Golf, både på godt og vondt.
Høres egentlig ut som e-Golf er bilen for deg. Jeg kan ikke tenke på et bedre alternativ.

Det meste untatt drivlinen er likt på Mk7, så her er det bare å lese seg opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

K S

Du sier rekkevidde ikke betyr noe, men det kan fort endre seg, når du finner ut hvor behagelig det er å kjøre elbil :-).
Varmeapparatet i e-Golf trekker visstnok rundt 5 kW, hvis så er tilfelle, så reduserer det rekkevidden ganske kraftig, derfor ville jeg valgt varmepumpe, og spesielt hvis du tenker på å ha bilen lenge, så betyr kanskje ikke lang leveringstid så mye? Ikke koster den all verden heller, 6500.....

Er uansett flott med elbil, tror ikke det blir noe fossilbil på oss igjen (har nå en bensin som nummer 2), det nærmeste blir hybrid i så fall.  :D

valvolainen

Golf er i en klasse over konkurrentene leaf og renault i opplevd kvalitet. Sprekere også.
Etter du blir vant til å kjøre EL finnes det ikke noe alternativ. Vi leter etter elbil som bil nummer to nå.

Sitt i sofaen og start forvarmingen av bilen. Innen du har skrudd av lysene og fått på skoa og jakka er bilen varm.
Skulle du glemme dette kommer jo varmen med en gang du setter deg inn i bilen, ingen motor / kjølekrets som skal varmes først.
Måten kraften kommer i en el motor er skikkelig deilig, fullt moment fra start.

Ventetiden på golf er vel omtrent et halvt år uten varmepumpe og ukjent med varmepumpe da de til dags dato ikke har en løsning som er klar til bilene. men har du en god gammel sliter av en corolla holder den vel en vinter til? Noe må man jo ha og glede seg til :)

Elmo

Du burde vel vurdere VW eUp også. 20%+ lavere pris og litt mindre "luksus", men i høyeste grad en fin og god bil.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Philip Marlowe

Mercedes B- klasse er jo rett rundt hjørnet. Kan kanskje være lurt å sjekke den?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:55
Du burde vel vurdere VW eUp også. 20%+ lavere pris og litt mindre "luksus", men i høyeste grad en fin og god bil.

Enig! I mange tilfeller en bedre bil for formålet siden den har et hendigere format, og lettere inn og utstigning. Altså en bedre bil til lokalt bruk, som faktisk er bruksområdet for dagens Elbiler. ( Minus Tesla Selvfølgelig )

Men så sier jo trådstarter at han ønsker masse gadgets, og da er vel e-Golf uslåelig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vind

..ja bortsett fra i3 da - som ikke bare har mere leketøy - men er det også ;-)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ionboy

Vi har skrevet kontrakt på en eGolf med varmepumpe (Når kommer den egentlig!??!!)
Jeg ante ingen ting om denne. Den har 200liter større bagasjerom enn eGolfen...

Argh! Å kjøpe elbil er som å kjøpe laptop...
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vg-har-proevekjoert-ny-elbil-mercedes-tar-en-tesla/a/23324616/

Vind

#13
Mercedes har vært kjent en stund, men har (som de fleste andre) noen ulemper.  Ikke minst vil jeg si at fraværet av DC Hurtiglader er litt dumt.  Som de fleste e-Golf mangler den også varmepumpe.  Men ift. Golf får du litt mere plass og litt bedre ytelse.  Prisen som er oppgitt er før du krysser av ekstrautstyr - regn med å passere 300 000 for å matche Golf - som er veldig bra standard utstyrt.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

grorudklovnen

Merce-B virker som et spennende el-bil alternativ, men også et dyrt alternativ. Se bare på hva folk betaler for sine i3 med utstyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA