Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mennekes vanntett ladekladd trøbbel

Startet av Roman, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:43

« forrige - neste »

Roman

På forhånd beklager om dette har vært diskutert i en annen krok av forumet, men har ikke funnet det selv etter et kjapt søk.

Som sikkert mange andre her på forumet så har jeg valgt å kjøpe Mennekes 16A, CEE, typen bildet under.

Funker flott, har installert CEE kontakt på veggen der jeg parkerer i3'en og denne kladden gjør jobben og tåler regnet og været som kommer.

Problemet oppstår når laderen begynner å blinke rødt på alle lysene. I mitt tilfelle oppstår det i det bilen starter opp automatiske forvarmingen, eventuelt at jeg starter opp forvarmingen selv. Bilen begynner å trekke mer strøm gjennom kladden fra nettet for å varme kupe og batteri, men i det feilen oppstår er den nødt til å trekke strøm fra batteri for være klar til å kjøre. Dette reduserer jo selvfølgelig rekkevidden og jeg må faktisk dra kladden inn og ut av kontakten for å resat feilmeldingen. Dette er både slitsomt og kommer til å bli meget plagsomt på vinteren da man helst ikke vil stå i kulden lengre enn nødvendig og trekker dessuten ned på stemningen da dette er skuffende oppførsel fra et produkt jeg betalte 7000 kr for.

Er det noen som har støtt på lignende problemer og eventuelt kommet opp med noe løsning?


Klykken

LMOR på dette forumet har opplevd samme. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg275246.html#msg275246

Lader du med 16A styrke også når dette skjer? Skjer samme hvis du lader på nest høyeste styrke?
Tipper det kommer en "peak" i dét bilen starter forvarmingen, og at denne er stor nok til at overbelastningsvernet i kladden slår ut. Men det er vill gjetting.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Roman

Sitat fra: Klykken på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:23
Lader du med 16A styrke også når dette skjer? Skjer samme hvis du lader på nest høyeste styrke?
Tipper det kommer en "peak" i dét bilen starter forvarmingen, og at denne er stor nok til at overbelastningsvernet i kladden slår ut. Men det er vill gjetting.

Tror det er en god teori, temmelig sikker på at jeg ikke har opplevd den oppførselen på lavere lade styrker. Lurer på om det skjer på annet 3. parts lade utstyr. 

LMOR

Jeg hadde min på 13A, og har ikke funnet ut hvorfor det skjedde.
Jeg antok jordfeil, men forstod ikke da at det var noe mer alvorlig.
Det har ikke skjedd igjen, men har heller ikke brukt den så mye etter dette.
Får kanskje sette den på å teste forvarming.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

I følge manualen betyr det at et rele er ødelagt og laderen må til reparasjon når alle lysene blinker...
Er det en svakhet som slår ut i Norge...?
Siden den virker igjen rett etterpå, så tyder det på at noe er overfølsomt?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Starter dere forvarming, mens laderen fortsatt prøver å lade batteriene?  :o

LMOR

Sitat fra: i3_X5_730 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 17:31
Starter dere forvarming, mens laderen fortsatt prøver å lade batteriene?  :o
I mitt tilfelle kom feilen når jeg koblet til. Hadde ikke noe med 16A og forvarming å gjøre. Spiller heller ikke så stor rolle, for det burde fungert. Fungerer fint med standard lader.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Noe er definitivt galt. Har ikke brukt den så mye siden i sommer, men byttet den ut med standardkladden i ettermiddag. Fikk første ladefeil siden siden bilen var ny...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Sitat fra: LMOR på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
Noe er definitivt galt.
Med hva?

Sitat fra: LMOR på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
Har ikke brukt den så mye siden i sommer, men byttet den ut med standardkladden i ettermiddag.
Hvorfor har du ikke brukt Mennekes Laderen så mye?

Sitat fra: LMOR på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
Fikk første ladefeil siden siden bilen var ny...
Hvilke av laderene gav deg"ladefeil"?

LMOR

Grunnen til at jeg ikke bruker Mennekes så mye nå, er at det er den jeg bruker å ha i bilen, mens standardkladden er hjemme og brukes hver natt.
Men om sommeren bor jeg på hytta, og da ble Mennekes brukt hver natt i 2mnd. Det er best å ha 16A laderen med på tur, fordi jeg trenger mer futt da, og jeg kan maks lade med 12/13A hjemme.

Feilen over er altså på Mennekes laderen, bare noen timer etter at jeg brukte den for å teste pga denne tråden.

Sist jeg brukte den blinket alle lysene rødt, som beskrevet i en annen tråd, og denne.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Roman

Sitat fra: i3_X5_730 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 17:31
Starter dere forvarming, mens laderen fortsatt prøver å lade batteriene?  :o

I mitt tilfelle så starter forvarmingen når batteriet er ferdigladet, men burde ha fungert selv om bilen fortsatt lader da det funker med Standard kladden.

Prøvde i går kveld å stille ned ladestyrken til 13A og fikk ikke feilmeldingen i dag morrest på laderen. Men bilen brukte 2% av batteriet på forvarmingen, noe den ikke gjør med standard laderen.

Jeg bruker min til daglig hjemme og sjekker ladestatus en gang hver kveld for å være sikker på at ting fungerer, men alle ladefeilene som har oppstått har forekommet med Mennekes laderen.

Kan det hende at feilen forekommer også fordi Mennekesladeren og bilen ikke kommuniserer via elektronikken slik originalladeren gjør?

LMOR

Sitat fra: Roman på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:47
Kan det hende at feilen forekommer også fordi Mennekesladeren og bilen ikke kommuniserer via elektronikken slik originalladeren gjør?
Det kan være et spor ift å finne ut hva som skjer. Kanskje den også husker ladepunkt (eller det gjør den, siden huset mitt er blitt et ladepunkt uten at jeg har bedt om det), men at den også husker hvilken lader som står der. Derfor fikk jeg feil, fordi den trodde det var standardladeren som stod der? Når jeg tok ut og samme inn igjen kontakten, så har den ladet greit i natt.
Sist jeg fikk ladefeil på samme måte var på en hurtiglader som nettopp var blitt oppgradert. Kanskje bilen trodde jeg skulle lade med AC, siden den ikke visste at det stod en Combo der?
Etterpå ble laderen lagt inn som Combo i "mine ladersteder".
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

#12
Sitat fra: LMOR på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:59
Sitat fra: Roman på torsdag 30. oktober 2014, klokken 07:47
Kan det hende at feilen forekommer også fordi Mennekesladeren og bilen ikke kommuniserer via elektronikken slik originalladeren gjør?
Det kan være et spor ift å finne ut hva som skjer. Kanskje den også husker ladepunkt (eller det gjør den, siden huset mitt er blitt et ladepunkt uten at jeg har bedt om det), men at den også husker hvilken lader som står der. Derfor fikk jeg feil, fordi den trodde det var standardladeren som stod der? Når jeg tok ut og samme inn igjen kontakten, så har den ladet greit i natt.
Sist jeg fikk ladefeil på samme måte var på en hurtiglader som nettopp var blitt oppgradert. Kanskje bilen trodde jeg skulle lade med AC, siden den ikke visste at det stod en Combo der?
Etterpå ble laderen lagt inn som Combo i "mine ladersteder".
Nå tror jeg du "overkompliserer" skikkelig. Jeg er sikker på at bilen slett ikke kobler posisjon med noe som helst når det gjelder lading. Den kommuniserer med det som stikkes inn i bilenden etter standardisert protokoll og setter ladingen etter det.
Det som skjer med Menneke laderen skyldes mest sannsynlig litt følsom feilsafe sensing i denne laderen.

Roman

Er det noen som vat om muligheter for å få dette fikset? Er det mulighet for å sende laderen til reparasjon/ eventuelt få en erstatningslader i retur?

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 30. oktober 2014, klokken 11:20
Nå tror jeg du "overkompliserer" skikkelig. Jeg er sikker på at bilen slett ikke kobler posisjon med noe som helst når det gjelder lading.
Om jeg overkompliserer eller tenker for kreativt kan vel diskuteres  ;D
Men du tar nok feil i forhold til om bilen husker posisjonen. Du kan søke frem "dine ladere", og der står alle du har brukt, og hvor langt det er til disse. For hver ny lader jeg har brukt, så kommer den opp her. Hjemmeposisjonen ligger der som en lader, og jeg har ikke lagt den inn.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA