Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bilpriser og dollarkurs

Startet av edorf, onsdag 29. oktober 2014, klokken 08:05

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 18:49
Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mars 2015, klokken 18:45
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 18:13
Er det bare meg eller gikk prisene opp ca 2% i dag? Mente at den konfigurasjonen jeg hadde på S85D etter siste justering lå på ca 766 - nå koster den ca 782 når jeg inkluderer estimat på dobbeltlader (som er borte og rødt adapter)
Økning siden jeg sjekket sist ja. Min konfig er endret fra 712.600 ti 715.900.

Greit å ha bestilling inne til 629" nå kjenner jeg :)

Og før du har fått bil (var det i okt?) så er vel Next Gen seter blitt Previous Gen seter og standard (og prisen deretter). Mangler bare at det blir moms fra 01.16 :)
Jeg godter meg selvfølgelig over alle uforutsette forbedringer før levering, men mva på kjøp av elbil allerede så tidlig vil være en tragedie av dimensjoner. Håper man klarer å vente en stund til med det. Men med min sedvanlige flaks risikerer vi vel at det skjer i revidert  :P

kos

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mars 2015, klokken 18:51
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 18:49
Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mars 2015, klokken 18:45
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 18:13
Er det bare meg eller gikk prisene opp ca 2% i dag? Mente at den konfigurasjonen jeg hadde på S85D etter siste justering lå på ca 766 - nå koster den ca 782 når jeg inkluderer estimat på dobbeltlader (som er borte og rødt adapter)
Økning siden jeg sjekket sist ja. Min konfig er endret fra 712.600 ti 715.900.

Greit å ha bestilling inne til 629" nå kjenner jeg :)

Og før du har fått bil (var det i okt?) så er vel Next Gen seter blitt Previous Gen seter og standard (og prisen deretter). Mangler bare at det blir moms fra 01.16 :)
Jeg godter meg selvfølgelig over alle uforutsette forbedringer før levering, men mva på kjøp av elbil allerede så tidlig vil være en tragedie av dimensjoner. Håper man klarer å vente en stund til med det. Men med min sedvanlige flaks risikerer vi vel at det skjer i revidert  :P

Men har du bestilt så gjelder reglene på bestillingstidspunktet. Du har jo allerede betalt en del.

Martinius

Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 19:06

Men har du bestilt så gjelder reglene på bestillingstidspunktet. Du har jo allerede betalt en del.

Hvis Finansdepartementet legger på mva fom. revidert 1.7.2015 og man betaler for bilen etter dette så blir man vel tvunget til å betale mva i tillegg til Tesla prisen?

Davidsv

Sitat fra: Toosleezaay på mandag 02. mars 2015, klokken 19:27
Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 19:06

Men har du bestilt så gjelder reglene på bestillingstidspunktet. Du har jo allerede betalt en del.

Hvis Finansdepartementet legger på mva fom. revidert 1.7.2015 og man betaler for bilen etter dette så blir man vel tvunget til å betale mva i tillegg til Tesla prisen?

Tror det ja
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Davidsv på mandag 02. mars 2015, klokken 19:38
Sitat fra: Toosleezaay på mandag 02. mars 2015, klokken 19:27
Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 19:06

Men har du bestilt så gjelder reglene på bestillingstidspunktet. Du har jo allerede betalt en del.

Hvis Finansdepartementet legger på mva fom. revidert 1.7.2015 og man betaler for bilen etter dette så blir man vel tvunget til å betale mva i tillegg til Tesla prisen?

Tror det ja

Så vidt jeg forstår er det tidspunktet for innførsel av bilen som utløser MVA plikt.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Øggen

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 02. mars 2015, klokken 19:40
Sitat fra: Davidsv på mandag 02. mars 2015, klokken 19:38
Sitat fra: Toosleezaay på mandag 02. mars 2015, klokken 19:27
Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 19:06

Men har du bestilt så gjelder reglene på bestillingstidspunktet. Du har jo allerede betalt en del.

Hvis Finansdepartementet legger på mva fom. revidert 1.7.2015 og man betaler for bilen etter dette så blir man vel tvunget til å betale mva i tillegg til Tesla prisen?

Tror det ja

Så vidt jeg forstår er det tidspunktet for innførsel av bilen som utløser MVA plikt.

Det er nok riktig ja. Varen kan ha vært betalt på 1900tallet, men det er den dagen varen kommer over landsgrensen at gjeldende regler gjelder.

kos

Det jeg tror er at de sørger for at man ikke kommer i konflikt med allerede inngåtte avtaler siden det er ny lovgivning for elbiler, det medfører at loven ikke kan ha tilbakevirkende kraft. Dvs at de som allerede har bestilt vil få bilen uten mva og at dette blir gjort med en så stor margin at allerede inngåtte avtaler kan bli holdt. Og at lovgivningen ikke kommer i konflikt med dagens lov. Dvs at allerede inngåtte avtaler kommer i karantene, men fra lovgivningen ble kjent vil dette medføre mva.


Sveinung1954

Sitat fra: Øggen på mandag 02. mars 2015, klokken 19:45
Det er nok riktig ja. Varen kan ha vært betalt på 1900tallet, men det er den dagen varen kommer over landsgrensen at gjeldende regler gjelder.


MVA'en som kunde skal betale bestemmes på tidspunkt for levering til kunde (det er da Tesla har hatt omsetning, jf mva loven §3-1). Hvorvidt Tesla må betale innførsels MVA er totalt uinteressant for kunden, fordi den får Tesla uansett fradrag for/refundert.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

kos

Sitat fra: SKH på mandag 02. mars 2015, klokken 20:04
Sitat fra: Øggen på mandag 02. mars 2015, klokken 19:45
Det er nok riktig ja. Varen kan ha vært betalt på 1900tallet, men det er den dagen varen kommer over landsgrensen at gjeldende regler gjelder.


MVA'en som kunde skal betale bestemmes på tidspunkt for levering til kunde (det er da Tesla har hatt omsetning, jf mva loven §3-1). Hvorvidt Tesla må betale innførsels MVA er totalt uinteressant for kunden, fordi den får Tesla uansett fradrag for/refundert.
I min kontrakt tok de høyde for mva.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: SKH på mandag 02. mars 2015, klokken 20:04
Sitat fra: Øggen på mandag 02. mars 2015, klokken 19:45
Det er nok riktig ja. Varen kan ha vært betalt på 1900tallet, men det er den dagen varen kommer over landsgrensen at gjeldende regler gjelder.


MVA'en som kunde skal betale bestemmes på tidspunkt for levering til kunde (det er da Tesla har hatt omsetning, jf mva loven §3-1). Hvorvidt Tesla må betale innførsels MVA er totalt uinteressant for kunden, fordi den får Tesla uansett fradrag for/refundert.
Men er det ikke allikevel tidligst det tidspunktet som varen føres inn? Omsetningen kan jo Tesla styre.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Muffinman


kos

Sitat fra: Muffinman på mandag 02. mars 2015, klokken 21:23
Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 20:06
I min kontrakt tok de høyde for mva.
Lyst til å utdype?

Det sto på en av sidene med liten skrift at unntak var mva og statlige osv . Det medførte at jeg ventet med bestillingen til Siv hadde vedtatt avgiftene - samt at jeg var på kniveggen til å komt over til første prisstigning.

Celter

Sitat fra: kos på mandag 02. mars 2015, klokken 20:04
Det jeg tror er at de sørger for at man ikke kommer i konflikt med allerede inngåtte avtaler siden det er ny lovgivning for elbiler, det medfører at loven ikke kan ha tilbakevirkende kraft. Dvs at de som allerede har bestilt vil få bilen uten mva og at dette blir gjort med en så stor margin at allerede inngåtte avtaler kan bli holdt. Og at lovgivningen ikke kommer i konflikt med dagens lov. Dvs at allerede inngåtte avtaler kommer i karantene, men fra lovgivningen ble kjent vil dette medføre mva.
At en lov ikke kan gis tilbakevirkende kraft er et rettsbegrep som tydeligvis er misforstått. Hvis man skulle bruke det i denne sammenheng, måtte det bety at hvis man innfører MVA på elbiler fra 1.juli så kan man ikke pålegge denne momsen på biler innført i Norge før denne dato.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

jog

Kommer det mva. er det fakturadato for salget som gjelder ikke innførselsdato.  Det blir da mva å betale på alle biler som er på lager hos bilforhandlere også.  Unntaket er bruktbil.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Også_Øyvind_H

Betyr det at endelig faktura kan utstedes 6 mnd før bilen kommer til landet og alt er ok....?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA