Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderte å droppe sikkerhetspakken, men....

Startet av MrGekko, lørdag 25. oktober 2014, klokken 21:41

« forrige - neste »

MrGekko

Skal finalize min bestilling i disse dager.
Til nå har jeg vært rimelig sikker på å droppe sikkerhetspakken, inntil jeg fant ut(tips fra Tesla-ansatt) at denne er nærmest et "must" hvis man skal installere dachcam pga et eget 12V uttak i taket.

I utgangspunktet så jeg på denne pakken som en ulempe, da jeg er redd for at alarmen vil gå av ved "ukontrollert"

Hvor mye lettere er det å installere et dachcam med denne pakken, kontra uten?

Muffinman

Forskjellen er vel kun at du kan hente strøm oppe i taket like ved der kameraet monteres med sikkerhetspakken. Uten må du trekke kabelen ned til over hanskerommet og koble på der, og det er litt vanskelig å komme til. Gikk uansett greit her.

Usikker på om noe blir endret på bilene som leveres framover.

Brede

Jeg koblet opp kamera for et par dager siden, har ikke alarmpakke og hentet strøm fra hanskerommet.

Tar kanskje en halvtime ekstra, om en ikke har gjort det før.  ;)

MrGekko

Er det noen andre fordeler ved å koble opp kameraet til eksterne 12v-batteriet framfor i hanskerommet? (Regner med at man unngår tapping av bilens batteri?)

Og er det en fordel å ha disse ekstra sensorene i bilen? Eller vil alarmen ule, bare det kommer et større vindkast?

2.700,- er jo ikke så veldig mye ekstra, hvis man kan få en tryggere løsning ifm med montering/kobling.

Brede

Hovedbatteriet vedlikeholdslader 12v-batteriet ved behov så det å tappe batteriet med et dashcam er vel ingen bekymring så vidt jeg vet.

christian1986

Forstår ikke hvorfor dette egentlig er et tema? Bare en felg med dekk koster mer enn hele pakken. For meg virker det litt smålig å skulle spare 2700 på å knipe igjen her.

Muffinman

Sitat fra: MrGekko på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:24
Er det noen andre fordeler ved å koble opp kameraet til eksterne 12v-batteriet framfor i hanskerommet? (Regner med at man unngår tapping av bilens batteri?)
Nei. Det lades uansett ved behov selv om bilen står parkert.

MrGekko

2700,- er ikke noe issue :)
Har bare hørt at mange har trøbbel med denne pakken, da alarmen går av i uønskede situasjonen, som feks hvis en passasjer blir sittende igjen i bilen

MrGekko

Ser også at den ikke finnes i den amerikanske konfiguratoren. Kanskje en grunn til det?

darthy001

Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:56
Sitat fra: MrGekko på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:24
Er det noen andre fordeler ved å koble opp kameraet til eksterne 12v-batteriet framfor i hanskerommet? (Regner med at man unngår tapping av bilens batteri?)
Nei. Det lades uansett ved behov selv om bilen står parkert.
Gjør begge 12V-batteriene det? var det ikke en hel del problemer med dette i starten med 12V-batterier som gikk tomme? Eller er det nå fikset?

Muffinman

Det var når bilen registrerte feil med ladningen og koblet fra alt på grunn av at bil/umc ikke var tilpasset norsk strømnett. Skjedde typisk ved fullført lading. Ble bilen stående for lenge etter at det skjedde var flatt 12v batteri konsekvensen.

Dette er ikke et tema når alt fungerer som det skal.

MrGekko

Er det sånn å forstå at det er 2 stk 12V batterier i bilen ved valg av sikkerhetspakken da?

darthy001

Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. oktober 2014, klokken 23:07
Dette er ikke et tema når alt fungerer som det skal.

hehe ok, men skjer det enda at ikke "alt fungerer som det skal" med tanke på 12V-batteriet? Uansett bra at hovedproblemene med dette er fikset så slipper jeg bekymre meg om det.

Amoss

Sitat fra: MrGekko på lørdag 25. oktober 2014, klokken 23:10
Er det sånn å forstå at det er 2 stk 12V batterier i bilen ved valg av sikkerhetspakken da?

Det skal være det ja, ett ekstra batteri bare for alarmpakken.
Model S 85D

christian1986

Sitat fra: MrGekko på lørdag 25. oktober 2014, klokken 22:59
2700,- er ikke noe issue :)
Har bare hørt at mange har trøbbel med denne pakken, da alarmen går av i uønskede situasjonen, som feks hvis en passasjer blir sittende igjen i bilen
Har bare opplevd problemer en gang. Det var sent på natten, nettopp kjørt på fergen. Gikk ombord, satt en stund før jeg skulle kjøpe noe fra en automat. Overhørte noen yrkessjåfører syte over at de ikke fikk sove. Det stod jo en "jævla" Tesla å tutet. Låste opp bilen fra mobilen, turde ikke gå ned :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA