Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"For seint" å kjøpe C-zero?

Startet av SUNPWRD, lørdag 25. oktober 2014, klokken 21:34

« forrige - neste »

SUNPWRD

Min første tråd på dette forumet.

Jeg vurderer å kjøpe en ny C-zero for 150 000 inkl alt.
Er det for seint å kjøpe denne bilen nå? Altså, representerer denne bilen for gammel teknologi i forhold til konkurentene i dag?
5 år 120 000 km garanti høres jo bra ut..
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

K S

Har du sjekket hva du kan få Renault Zoe for? Mye bedre rekkevidde, 5 seter, større bagasjerom, varmepumpe(usikker på rimeligste modell). Grei bil, det er jo også C-Zero, men den er i en annen klasse.
Dette var ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg hadde tenkt meg om. Rekkevidde rekkevidde rekkevidde..... :-)

Mr.Zero

Sitat fra: Argi på lørdag 25. oktober 2014, klokken 21:34
Min første tråd på dette forumet.

Jeg vurderer å kjøpe en ny C-zero for 150 000 inkl alt.
Er det for seint å kjøpe denne bilen nå? Altså, representerer denne bilen for gammel teknologi i forhold til konkurentene i dag?
5 år 120 000 km garanti høres jo bra ut..

Trillingene representerer en teknologi som virker..! Jo mere stash i bilen, jo flere feilkilder. Trillingene er enkle, rimelige og feilfrie. De er rare, kalde og vinglete. Likevel digger jeg min.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

Ikke for seint. Det er klart bilen et noe "gammeldags" til og være EL-bil. Men ny bil til 150 000 kr med 5 års garanti men du "må jo trenge EL-bil" skal det være et lurt valg.   For og tøyse litt,skal du først ha  "Fransk" bil er det vel rett valg. ;)      Godt valg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

K S

Sitat fra: erik e på søndag 26. oktober 2014, klokken 07:37
Ikke for seint. Det er klart bilen et noe "gammeldags" til og være EL-bil. Men ny bil til 150 000 kr med 5 års garanti men du "må jo trenge EL-bil" skal det være et lurt valg.   For og tøyse litt,skal du først ha  "Fransk" bil er det vel rett valg. ;)      Godt valg.

:-) Jeg tenker at Zoe kanskje gir 5-6 mil ekstra rekkevidde som er gull verdt. Har en i tillegg en gammel bil som er "null" verdt, så kan en kanskje få 25000 i vrakpant for denne??? Hvis ikke kan en kjøpe en på finn for 2000 kroner. I så fall snakker en om 199900-25000 eller -23000, da koster plutselig Zoe rundt 175.000.... Da hadde ihvertfall ikke jeg kjøpt trilling.....
Forøvrig så tenkte vi på trilling som bil nummer to, men endte opp med Soul EV som bil nummer en.... For all del, trillingene er kjempebra de, men ikke akkurat store da.... :-)

SUNPWRD

Takker for masse innspill.
Får si litt om bakgrunnen. Jeg kjører i dag en 2008 BMW 5 serie. Kona kjører en sliten Opel Zafira 2001. Vi ville bytte ut Zafiraen og da havna vi på en Soul EV. Denne er bestilt og kommer i juli (!). Gjennom prosessen med å kjøpe Soul ser jeg at vi burde hatt 2 el biler samtidig som vi beholder BMW som ferie bil etc.
Derfor tenker jeg på zero da den har nybil fordeler til en pris som kan gå..
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

kringon

kjøp den billigste Zoe'n med de rabattene du får.

Den laderen de inkluderer gjør opp for kostnadsforskjellen -> EV'en kan trekke 6.6kw og da trenger du en ekstra lader hjemme:

Har selv opplevd å å ikke få ladet fult på 16A da jeg ikke har nok tid mellom jeg kommer hjem på kvelden og skal dra tidlig dagen etter.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

El-Dorado

For seint å kjøpe ? Jeg har tenkt omvendt som nylig kjøper, at nå var det nesten umulig å forsvare å ikke kjøpe. 90 % av tiden kjører vi bare rundt nær byen og til ferier, langturer og større innkjøp bruker vi den gamle stasjonsvogna. Jeg anså at å kjøpe til 140000,- og med 5 års garanti så ville det lønne seg selv om en skriver bilen ned til 0 etter 5 år. Selv om vi hadde valgt en større "liten" elbil måtte vi fortsatt hatt en støre bil til ferier og denslags uansett, så da er en trilling mer enn tilstrekkelig til by og nærkjøring.
Skal du ikke bruke den til langturer så er valget enkelt spør du meg.
Perlemorshvit 2014 C-Zero -snart kjørt 3000 km

K S

Sitat fra: El-Dorado på søndag 26. oktober 2014, klokken 14:44
For seint å kjøpe ? Jeg har tenkt omvendt som nylig kjøper, at nå var det nesten umulig å forsvare å ikke kjøpe. 90 % av tiden kjører vi bare rundt nær byen og til ferier, langturer og større innkjøp bruker vi den gamle stasjonsvogna. Jeg anså at å kjøpe til 140000,- og med 5 års garanti så ville det lønne seg selv om en skriver bilen ned til 0 etter 5 år. Selv om vi hadde valgt en større "liten" elbil måtte vi fortsatt hatt en støre bil til ferier og denslags uansett, så da er en trilling mer enn tilstrekkelig til by og nærkjøring.
Skal du ikke bruke den til langturer så er valget enkelt spør du meg.

Mitt poeng er at med så liten prisforskjell som rundt 25000, ja da er det nesten for dumt å ikke vurdere å gå opp 15-20% i pris og få endel mer....

SUNPWRD

Takker for svar. Prøvekjører i morgen. Håper barnesetene får plass....
Citroën C-Zero 2017
Tesla S75D 2017

4kWp solceller på tak hjemme og hytta

Ex: Tesla X Long Range 2020 (42000km 2 år)
      Kia Soul EV 2016 (65000km 5 år)
      Citroën C-Zero 2014 (50000 km på 3 år)

svingen

#10
Samme båt selv,rullet 16 Tusen alt på 10 mnd, har og en stasjonsvogn som samler støv, har og flere lang turen med min 23 mil en vei til mamma/pappa med 2 barn på 2 og 5 og 2 voksne kjøpte trilling brukt 125k  skulle jeg betalt 150k ville jeg i dag eller kjøpt en Zoe til 170k du kommer til å bruke den til alt så like dumt å kjøpe en stor bil først som sist ;-)
trilling er jo genial bil men litt lengre rekkevidde og 22kw lader og kun 25 mere ville jeg tatt den :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sven erik

hei har  hatt  en i miev  å kjørte 65000 tusen uten et problem  å den går ennå i familen uten et problem  angrer litt at jeg solgte den selv om jeg nå har kjøpt teslan  men  til småkjøring skulle jeg hatt  trillingen lett å lukeparkere  og lett å kjøre i byen  ikke det bilen er god på langkjøring å har kjørt flere ganger til malaga med bilen  så ja kjøp  men regn med en kjøre lengde på ca 12 mil på sommer og  9 på vinter om du kke kjører ekstremt pent eller  ekstremt uforsiktg   har fått en gang 16 ml på sommeren   å har å hvert nede på  ca 6 mil kjøre lengde

Lynvingen

Sitat fra: Argi på lørdag 25. oktober 2014, klokken 21:34
Min første tråd på dette forumet.

Jeg vurderer å kjøpe en ny C-zero for 150 000 inkl alt.
Er det for seint å kjøpe denne bilen nå? Altså, representerer denne bilen for gammel teknologi i forhold til konkurentene i dag?
5 år 120 000 km garanti høres jo bra ut..

Jeg gjorde omtrent de vurderingene du gjør nå for et par uker siden. Hva du velger avhenger av tidshorisont (hvor lenge ser du for deg å ha bilen), behov for rekkevidde, bruksområde og risikoprofil (hvor mye penger aksepterer du å ha i verditap).

Personlig er jeg veldig redd for rammevilkårene til elbiler i tiden vi nå går inn i. Se hva som skjedde med Tesla når det kom en ny modell, tilbudet av biler økte dramatisk og prisene raste på noen få dager. I parallell med dette kan man si at dersom kollektivfeltet blir forbudt for elbiler (sannsynlig) eller det vil koste i bomring (mindre sannynlig) vil markedet oversvømmes av elbiler og prisene vil falle...nesten uavhengig av hvilken bil du har. Min vurdering var at jeg ønsket minst mulig verditap og en bil som dekker mitt behov, hverken mer eller mindre. Landet derfor på en C-Zero 2012 til rett under 100' med tre års gjennværende garanti og 15000 i kilometerstand.. Jeg har lånt en Leaf i et halvt års tid før dette, og det er himmel og hav mellom disse bilene. Det er som å gå fra crusing til gaffeltruck, men jeg er allikevel storfornøyd...hvorfor? Fordi C-Zeroen dekker mitt behov. Jeg skal til og fra jobb, 4 mil tur-retur, hente i barnehage og en og annet tur til butikken. Vi har firmabil som bil nummer en, så elbilen vil aldri bli noe annet enn backup. At teknologien er utdatert stemmer ihvertfall ikke, det er en enkel bil på alle måter, men det eneste den mangler rent batteriteknologisk er en varmepumpe...ellers er det ikke stor forskjell på elbiler fra 2012 og 2014. Og, la det være sagt med en gang, disse bilene bare går og går....har enda ikke hørt om problembiler.

Konklusjon: dersom du ser for deg at dette vil bli deres bil nummer en uavhengig av rammevilkår for elbil og tidshorisonten på eierskapet er langt (ref. verditap)....velg en en støre bil med mer komfort og rekkedvidde (Leaf, Zoe, Soul etc.). Dersom du ønsker en backup som bare skal kjøre småturer, hvor du vil begrense nedsiden mtp verdifall og hvor du ser for deg at behovet kan endre seg så er en C-Zero en glimrende løsning....men jeg ville kjøpt en pent brukt 2012. Da er prisgapet til en "bedre" bil over 100'....jeg ville også hatt problemer med å kjøpt en ny til 150' når det så kort opp til en av de "nye" modellene.

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Beamer Screamer

Jeg lurte på dette selv for et par mnd siden. Vi var egentlig ute etter en billigst mulig kurant elbil, dvs. ikke Think, eldre PSA etc. Tanken var da å kjøpe en brukt trilling, men bruktprisene var/er spinnville sett i forhold til nypris. Laveste pris var ca 125.000 inkl vinterdekk for importerte 2011/2012-modeller (dvs ikke norsk garanti). Da var det ingen tvil om at vi heller skulle gå for en ny trilling for 150.000.

Vi vurderte også Leaf. Den blir fort en del dyrere, pluss at noe av poenget med å kjøpe elbil var å få en liten og oversiktlig bil til konemor, mens Leaf'en er det stikk motsatte. VW Up ble også vurdert. Koster 50.000 mer enn trilling uten at den er tilsvarende mye bedre enn trillingen etter vår oppfatning. Zoe hadde den gang ikke 25.000 kr rabatten så det var 50.000 kr opp til den også. Bedre bil enn trilling, men ukurant ladeløsning. Vi har et nytt hus og jeg ønsker å holde sikringskapet "cleant" og originalt, og ikke trekke opp nye ekstra jallakurser til wallboxen, pluss at jeg ikke vil drasse på den store boksen de leverer med Zoe for å lade andre steder enn hjemme. Selv om Zoe sikkert etterhvert får skikk på ladingen tror jeg dette er et rykte som kommer til å fortsette å hefte på den bilen, dvs tilsvarende tungsolgt i bruktmarkedet.

Bottom line så endte vi med en ny trilling (iOn). Billig elbil som gjør den samme jobben som de andre. Det er null tekniske problemer med disse bilene, og - i alle fall p.t. - er de svært kurante å selge brukt. Den dagen elbilfordelene forsvinner og annenhåndsmarkedet fryser til så er i alle fall fallhøyden liten siden bilen er så billig.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

automat

Sitat fra: Beamer Screamer på torsdag 30. oktober 2014, klokken 22:10
Jeg lurte på dette selv for et par mnd siden. Vi var egentlig ute etter en billigst mulig kurant elbil, dvs. ikke Think, eldre PSA etc. Tanken var da å kjøpe en brukt trilling, men bruktprisene var/er spinnville sett i forhold til nypris. Laveste pris var ca 125.000 inkl vinterdekk for importerte 2011/2012-modeller (dvs ikke norsk garanti). Da var det ingen tvil om at vi heller skulle gå for en ny trilling for 150.000.


Mye av den samme vurderingen havnet jeg på da det ble ny iOn til 150.000 istedet for 2011-trilling til 100.000

Dessuten kommer man ikke unna at batterilevetid er en joker. Ryker batteriet når bilen er 5 år og 1 mnd gammel, så er det bare å kaste bilen. Batteribytte er pr i dag ikke økonomisk gjennomførbart. Kjøper man en 2011-modell nå, så har man i værste fall en avskrivingskostnad på over 50.000 pr år. Jeg vil i med min nye bil i tilsvarende situasjon få en avskriving på 30.000 pr år.

I 2016, når trillingene begynner å runde 5 år, så kan det godt hende at det dukker opp muligheter for batteribytte. Men det er en løype jeg ikke føler noe stort behov for gå opp. I 2019, når min bil runder 5 år, er sannsynligheten mye større for at løsninger er på plass.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA