Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og lånebil...

Startet av TRM, fredag 24. oktober 2014, klokken 14:48

« forrige - neste »

TRM

Leverte bilen hos Tesla Drammen for utbedring av diverse feil/ ulyder onsdag forrige uke, og fikk den igjen nå på onsdag.
Som lånebil fikk jeg en Audi A4. Helt grei bil, men plassmessig er den en katastrofe for oss med tre barn (i barneseter).

I går slutta begge dørhåndtakene på høyre side å virke *, og for oss som bruker dørene relativt ofte blir bruken av bilen upraktisk når to dører ikke lar seg åpne.
Reiste innom Tesla Drammen for en Drop-in-time i formidddag, og fikk beskjed om at feilen kvalifiserte til Drop-in, men at det kunne ta et par dager før de fikk tid til å se på bilen.

Som lånebil kunne jeg få en Toyota Yaris!

Der og da (med en syk ettåring på fanget) ble et slikt tilbud direkte provoserende. Mulig familien min er unntaket, men vi kjøpte Model S pga størrelsen.

Audi A4 var ikke på vår shortlist over aktuelle biler å kjøpe. Ei heller Toyota Yaris! Blant annet pga størrelsen. Det mener jeg burde reflektere i hvilke biler de tilbyr som lånebiler. Hva tenker Tesla på når de i det hele tatt tar inn en Yaris som lånebil?

Skjerpings!


* -de kommer som regel (!) ut, men ingen reaksjon når jeg trekker i håndtaket.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Kallisman

Du fikk i alle fall lånebil. Sist jeg hadde bilen inne på Skøyen, og hadde bedt om lånebil da jeg bestilte time et par måneder tidligere, fikk jeg beskjed ved innlevering om at lånebil hadde de ingen igjen av, så det beste de kunne tilby var taxi, eller at en av dem ble med meg dit jeg skulle og kjøre bilen tilbake til Skøyen. Jeg er avhengig av bil i jobben, og trenger å ha med meg en del ting i bilen, så dette kunne blitt ganske vanskelig for meg. Heldigvis hadde jeg ikke solgt gamlebilen enda, så det ble løst ved at en fra Tesla ble med meg hjem hvor jeg byttet bil, men jeg er veldig spent på om jeg får lånebil når jeg nå skal levere bilen på verksted igjen på tirsdag. Gamlebilen er nemlig ikke lenger tilgjengelig.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

Harlex

Står det noen steder at vi har rett på lånebil....? Jeg er av forståelse av at dette er en utstrakt hånd fra Tesla sin side. Tar jeg ikke feil så er det vel da like greit å bestille en leiebil hvis man ikke kan akseptere det man får....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

TRM

Sitat fra: Harlex på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:17
Står det noen steder at vi har rett på lånebil....? Jeg er av forståelse av at dette er en utstrakt hånd fra Tesla sin side. Tar jeg ikke feil så er det vel da like greit å bestille en leiebil hvis man ikke kan akseptere det man får....
Forrige bilen jeg hadde var en Skoda Octavia. Der fikk jeg en issue med clutchen(e) på DSG-kassa. Fikk Octavia lånebil.

Tar det som en selvfølge at man får lånebil så lenge man har garanti.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Thomas Parsli

Sitat fra: Harlex på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:17
Står det noen steder at vi har rett på lånebil....?

Ja - Forbrukerkjøpsloven,  § 30
http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30
"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Det har vært litt krangel om dette tidligere (spesielt rundt mobiltelefoner som bransjen mente ikke var ment å vare i mer enn to år), så Forbrukerrådet har denne:
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/lånegjenstand

Det er åpenbart at hvis du har kjøpt en stor bil med plass til fire personer i tillegg til en bakovervendt barnestol er ikke en Yaris en god erstatningsgjenstand for familien.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

sven erik

om det er garanti dak har tesla  sakt vi skal få låne bil
ble og lovet låne bil til servisen  får se om jeg får det da  nå er det en  avtale jeg fikk når jeg bestilte flerårig cervise 
kommer de ikke med det til meg som ikke kan bevege meg så mye blir det hværre

Harlex

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:57
Sitat fra: Harlex på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:17
Står det noen steder at vi har rett på lånebil....?

Ja - Forbrukerkjøpsloven,  § 30
http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30
"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Det har vært litt krangel om dette tidligere (spesielt rundt mobiltelefoner som bransjen mente ikke var ment å vare i mer enn to år), så Forbrukerrådet har denne:
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/lånegjenstand

Det er åpenbart at hvis du har kjøpt en stor bil med plass til fire personer i tillegg til en bakovervendt barnestol er ikke en Yaris en god erstatningsgjenstand for familien.

Thomas
Bemerker meg "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen,..."  Det er vel ikke nødvendigvis ukeslange utbedringer alle snakker om her.... Synes bare det blir i overkant "grinete". Jeg har fått lånebil hvis jeg har spurt og stort sett en model s. Det har vært mindre utbedringer på 1 til 2 dager maks.... Jeg opprettholder min oppfatning at dette med lånebil fra Tesla stort sett blir gitt som en ekstraservice... Men for all del... Ikke at jeg ikke forstår at noen har problemer med å klare seg med en yaris når de vanligvis fullstapper s-en sin....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

TRM

Sitat fra: Harlex på fredag 24. oktober 2014, klokken 20:58
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:57
Sitat fra: Harlex på fredag 24. oktober 2014, klokken 17:17
Står det noen steder at vi har rett på lånebil....?

Ja - Forbrukerkjøpsloven,  § 30
http://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30
"Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres."

Det har vært litt krangel om dette tidligere (spesielt rundt mobiltelefoner som bransjen mente ikke var ment å vare i mer enn to år), så Forbrukerrådet har denne:
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/lånegjenstand

Det er åpenbart at hvis du har kjøpt en stor bil med plass til fire personer i tillegg til en bakovervendt barnestol er ikke en Yaris en god erstatningsgjenstand for familien.

Thomas
Bemerker meg "Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen,..."  Det er vel ikke nødvendigvis ukeslange utbedringer alle snakker om her.... Synes bare det blir i overkant "grinete". Jeg har fått lånebil hvis jeg har spurt og stort sett en model s. Det har vært mindre utbedringer på 1 til 2 dager maks.... Jeg opprettholder min oppfatning at dette med lånebil fra Tesla stort sett blir gitt som en ekstraservice... Men for all del... Ikke at jeg ikke forstår at noen har problemer med å klare seg med en yaris når de vanligvis fullstapper s-en sin....
Bare for å presisere - jeg takket nei til Yaris'en og Drop-in. Tross alt bedre å få inn familien gjennom de to fungerende dørene enn å ikke få inn hele familien i en Yaris!

Hadde de kunne tatt inn bilen umiddelbart kunne jeg ha venta i butikken (har tilbragt endel timer der tidligere - noen timer fra eller til hadde nok gått på et vis...), men når det blir anslått et par dager - da blir det fort en uke. Hadde i såfall blitt 3 uka med lånebil i høst...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

VigdisA

Har hatt en Kia, en Audi A3, Honda CRV, en par ganger  0 lånebil, sist gang en VW golf - faktisk aldri fått noen model s. Har stort sett kommet meg dit jeg måtte være etter levering av bil, men det er litt surt å være uten godbilen over lengre tid.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Kallagtunet

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/lånegjenstand

Hvis du har reelt behov, det har vel de fleste mhp bil så skal du ved reklamasjon ha erstatningsbil med tilsvarende egenskaper fra flrste dag.

sven erik

jeg fikk en pegiot 308  men ikke automat  spm jeg må ha  faktisk har jeg dette i serfikatet  i tilegg sa de at det som skal gjøres tokk 4-5 timer  nå dag 2  er ikke bilen begynt på  er det god Servise   jeg venta 2 ig 1/2 måned på servisen  så greier de ikke byne på bilen  for det hvar kommet inn  2 biler som hvar stoppet helt men kan ikke de vente når jeg har bestilt time ?  er ikke min like viktig

Sjøhyene

Jeg fikk en Peuogeot 508 SW av Hertz. Presiserte at jeg trengte en litt større bil da jeg har to små unger med barneseter. Var ikke noe problem det.

Dog utrolig kjip bil når man er vandt med MS, men den gjør jobben med å frakte meg og familien.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

sven erik

jeg er miljø bevist å vil kunn ha elbil  å må ha automat 
men i tilegg byner de ikke på bilen

Kagex

Slapp helt av Sven. Ting tar tid der i gården, ventet selv 2 mnd på time og de informerer meg over 2 uker etter at jeg leverte den inn at de har ikke deler. Bilen går fort alt annet går sakte så det veier vel opp
P29687

pwb

Vel, satt på med en Tesla, man sitter ca 512 ganger bedre i en 508 OG man kan holde seg fast når man er passasjer, så å si at en 508 er kjip i forhold til en Tesla stemmer faktisk ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA