Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opphold i elbil under lading

Startet av knutso, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:32

« forrige - neste »

knutso

Noen som har erfaring med å oppholde seg i el-bil under lading. Jeg vet at magnetstrøm kan påvirke medisinsk utstyr som pacemakere osv. Men vet noen om det dannes magnetiske felt som kan være skadelige direkte på kroppen. Nå har jeg tilpasset el-bilen min slik at den brukes til overnatting.Men er det lurt å overnatte i den mens den lades?

sn0le

Nå er jeg ikke ekspert på dette, men tror det genereres et relativt kraftig magnetfelt fra motoren idet man planter høyrefoten ned og pøser 320kW gjennom den.
Men er lurt å tenke på sånt. Legger man ned baksetene og sover i bilen under lading så ligger man jo ganske nært laderen(e) under baksetet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knutso på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:32
Noen som har erfaring med å oppholde seg i el-bil under lading. Jeg vet at magnetstrøm kan påvirke medisinsk utstyr som pacemakere osv. Men vet noen om det dannes magnetiske felt som kan være skadelige direkte på kroppen. Nå har jeg tilpasset el-bilen min slik at den brukes til overnatting.Men er det lurt å overnatte i den mens den lades?
Null problem. Målinger gjort fra elbiler viser at det er tilnærmet ingen forskjell på fossilbil vs elbil. Ståltråder i dekkene lager et like stort magnetfelt som elmotoren når bilen er i bevegelse.

Ladingen foregår med DC, altså får du ikke et vekslende magnetfelt, men et statisk magnetfelt som du vil få med en magnet. Statiske magnetfelt er harmløse. Du vil ha et vekslende magnetfelt fra 230V linjen inn i bilen, men dette vil så klart ikke være verre enn å sitte 1-2 meter unna noe annet som trekker et visst antall ampere, som altså er stort sett harmløst. Om man lader med trefase mistenker jeg også at de forskjellige fasene i stor grad nuller ut hverandre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lokführer

Som lokfører ha jeg undersøkt litt rundt dette temaet. Vi lokførere sitter timesvis under en ledning med 16.000v og over en motor(pluss 3-5 til lenger bak) som yter langt mer enn i Tesla. Gjerne opp mot 2000 hk. Ofte sitter man flere minutter i strekk på bortimot full belastning.
Eldre lokomotiver hadde veldig liten skjerming mot elektromagnetisk stråling, men lokførere er overhodet ikke overrepresentert i kreftstatistikk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

ZerOmancer

I de nå pensjonerte Kobben-klasse ubåtene måtte til tider motoren brukes til sengeplass. Da lå man direkte oppå en 1200 hesters DC-motor. Ingen for meg kjente bivirkninger utover urolige og bisarre drømmer.. ;D

Ellers går jeg også og vasser i masse AC-magnetfelt dagen lang, stort sett uten å ha blitt så veldig plaget av det. Livsgnisten og sædkvaliteten er tipp topp! :D
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

TB

Magnetfelt frå 230 vekselstrøm vil det vere mange stader der folk oppheld seg over lengre tid. Eksempel er varmekabler og andre varmekjelder.

Induksjonkomfyr har magnetfelt som er sterkt nok til å varme opp pannar som settes på.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rio

Sitat fra: knutso på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:32
Noen som har erfaring med å oppholde seg i el-bil under lading. Jeg vet at magnetstrøm kan påvirke medisinsk utstyr som pacemakere osv. Men vet noen om det dannes magnetiske felt som kan være skadelige direkte på kroppen. Nå har jeg tilpasset el-bilen min slik at den brukes til overnatting.Men er det lurt å overnatte i den mens den lades?

Hei,

Nei, det er ikke skadelig for kroppen. I hvert fall ikke før man når magnetfelt som er virkelig mye større enn det som finnes i en elbil.

Jeg var borti NMR-utstyr på sykehus på 80-tallet, og da rettet kniver og gafler i etasjen over seg etter magnetfeltet som slapp ut av selve NMR-utstyret. Og duene fløy i sirkler over sykehuset! :D

Det påvirker pacemakers fordi pacemakeren ikke forstår hva som er naturlige signaler fra hjertet, og hva som er signaler som kommer utenfra.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: sn0le på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 23:46
Nå er jeg ikke ekspert på dette, men tror det genereres et relativt kraftig magnetfelt fra motoren idet man planter høyrefoten ned og pøser 320kW gjennom den.
Men er lurt å tenke på sånt. Legger man ned baksetene og sover i bilen under lading så ligger man jo ganske nært laderen(e) under baksetet.

Magnetfeltene skal jo være i motoren, og ikke utenfor (selv om det alltid vil være noe utenfor).

Strømmen som brukes til lading (f. eks. 16 A) er ganske så begrenset, og siden spenningen på batteriene er høyere, er ladestrømmen enda lavere.

Husk også at når man har to ledninger ved siden av hverandre, så går strømmen hver sin vei, og det nuller ut magnetfeltet ganske så effektivt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA