Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustbeskyttelse?

Startet av power59, tirsdag 21. oktober 2014, klokken 20:10

« forrige - neste »

power59

Med plast og aluminium i det meste så er det vel neppe behov for ekstra rustbeskyttelse?
- men når jeg skiftet til vinterhjul i dag så la jeg merke til at mange mekaniske detaljer - særlig i hjulopphenget bak - så ut til å være i stål med relativt liten godstykkelse og minimal rustbeskyttelse.

Ser for meg at dette kan bli triste greier etter noen vintre på norske saltveier.


Vind

Mange av de delene du henviser til er da laget i alluminium.  Det er ikke noen ståldeler som jeg har sett som ser "slitne" ut - og jeg har hatt bilen gjennom en halv vinter allerede.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Ingeniøren

Dette lurer jeg på og, om opphengs-komponentene har godt av en omgang rustbeskyttelse før jeg tar bilen i bruk i oktober. Om det meste av oppheng med mer er laget i aluminium så lager jo den sin egen utvendig beskyttelse.

Håper BMW har tenkt her slik at ikke ståldelene i oppheng virker som offeranoder for al i rammen rundt batteriet.

Hva tror folket ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Leica

Du kan være rimelig sikker på at hjulopphenget er patent, og med bilens lave vekt er det vel håp om at kuleledd/ opphengskuler osv holder. Smidd alu og alu rammeverk er kjent og robust teknologi. Tesla derimot har laget simple bærearner bak som kun er en avkapet profil. Dette er en ekstremt risky konstruksjon, for hvis man får interkrystallinsk korrosjon i denne profildelen vil den ryke tvert av. Ikke noe problem i California men det er det i Norge. Vil vel tro at bremser er det største problemet med den generøse saltingen vi har siden regen medfører lite bruk av bremser.

LMOR

Bremsene/skivene mine ruster. Men ikke noe stort problem for min del. Har service inklusive plus, som inkluderer skiver og klosser.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på søndag 09. august 2015, klokken 22:33
Bremsene/skivene mine ruster. Men ikke noe stort problem for min del. Har service inklusive plus, som inkluderer skiver og klosser.

Bremseskiver ruster vel uansett og er lette å bytte. Litt værre med støtdempere og opphengsarmer. Har rustbeskyttet alle biler jeg har kjøpt og det henger nok litt igjen fra det. Her er det meste bestandig og vil gjerne at det skal gjelde alt...

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Jevnlig vask (ikke automatvask) med spyling rundt utsatte steder hjelper også godt på, husk. Selv på vinter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Sitat fra: LMOR på søndag 09. august 2015, klokken 22:33
Bremsene/skivene mine ruster. Men ikke noe stort problem for min del. Har service inklusive plus, som inkluderer skiver og klosser.

Og det stemmer at slik service kan inngåes før første service, uavhengig hvor lenge siden bilen ble kjøpt? Heter servicen "service inclusive plus"? Tror du det lønner seg med de sjeldne serviceintervallene bmw trenger?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Sitat fra: Anterialis på tirsdag 11. august 2015, klokken 12:50
Sitat fra: LMOR på søndag 09. august 2015, klokken 22:33
Bremsene/skivene mine ruster. Men ikke noe stort problem for min del. Har service inklusive plus, som inkluderer skiver og klosser.
Og det stemmer at slik service kan inngåes før første service, uavhengig hvor lenge siden bilen ble kjøpt? Heter servicen "service inclusive plus"? Tror du det lønner seg med de sjeldne serviceintervallene bmw trenger?
Det stemmer. Siste frist er FØR første gang det er service på bremsene.
Jeg synes service prisen er høy ift f.eks. min 5 serie, når den burde vært billigere. Men her på vestlandet er jeg rimelig sikker på at pluss avtalen er verd de ekstra pengene.
Forklaringen jeg har fått, er at bremsene vil måtte ha service oftere på i3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Tittet under en i3 på jobb i dag. Det var tidlig begynnende rustdannelse på bolter og skver i bakstilling, så det blir nok en omgang med bitumen/asfalt stoff. Noen sverger til linolje baserte ting men er litt skeptisk...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA