Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

8A eller 14A (fast)

Startet av Lynvingen, mandag 20. oktober 2014, klokken 17:21

« forrige - neste »

Lynvingen

Har akkurat vært på jomfruturen i min nye C-Zero, det fungerte omtrent som forventet. Kommer rett fra Leaf og dette var noe "stuttere" og litt mindre komfort, men responsiv og kompakt. Helt ideelt til mitt bruk til og fra jobb.

Spørsmål: når jeg plugger inn laderen står det en lampe med 8A og en med 14A, bestemmer bilen selv hva som er tilgjengelig på aktuelle strømkurs? Eller kan dette stilles om? I min garasje slo den automatisk inn på 8A.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

jkirkebo

Sitat fra: Lynvingen på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:21
Spørsmål: når jeg plugger inn laderen står det en lampe med 8A og en med 14A, bestemmer bilen selv hva som er tilgjengelig på aktuelle strømkurs? Eller kan dette stilles om? I min garasje slo den automatisk inn på 8A.

Hold en magnet på siden av støpselet når du plugger den inn så får du 14A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Zero

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:21
Sitat fra: Lynvingen på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:21
Spørsmål: når jeg plugger inn laderen står det en lampe med 8A og en med 14A, bestemmer bilen selv hva som er tilgjengelig på aktuelle strømkurs? Eller kan dette stilles om? I min garasje slo den automatisk inn på 8A.

Hold en magnet på siden av støpselet når du plugger den inn så får du 14A.

Lurt å først sjekke at du har 16A kurs der du lader.. :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lynvingen

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 20. oktober 2014, klokken 19:55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:21
Sitat fra: Lynvingen på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:21
Spørsmål: når jeg plugger inn laderen står det en lampe med 8A og en med 14A, bestemmer bilen selv hva som er tilgjengelig på aktuelle strømkurs? Eller kan dette stilles om? I min garasje slo den automatisk inn på 8A.

Hold en magnet på siden av støpselet når du plugger den inn så får du 14A.

Lurt å først sjekke at du har 16A kurs der du lader.. :)

Jepp, det er 16A sikring... :)
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

automat

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:21

Hold en magnet på siden av støpselet når du plugger den inn så får du 14A.

Dette har jeg prøvd noen ganger, med varierende hell. Har testet og fått det til å funke, men har også mislykkes i flere forsøk. Uten at jeg skjønner hvorfor. Min erfaringen så langt er at dette er upålitelig.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

pwb

Gjør det ofte og har aldri hatt problemer med det. Bruker en liten magnet som var i disse lekene som var populære med små magnetpinner og runde metallkuler. Fant ett punkt på kontakten og merket det med svart tusj, 100% vellykket hver gang etterpå. Men viktig at kontakten settes i bilen først, så holder man magneten på kontakten som skal i veggen og setter inn kontakten, så må man holde magneten der til man ser det lyser på 14A.

Lynvingen

Sitat fra: pwb på onsdag 22. oktober 2014, klokken 06:13
Gjør det ofte og har aldri hatt problemer med det. Bruker en liten magnet som var i disse lekene som var populære med små magnetpinner og runde metallkuler. Fant ett punkt på kontakten og merket det med svart tusj, 100% vellykket hver gang etterpå. Men viktig at kontakten settes i bilen først, så holder man magneten på kontakten som skal i veggen og setter inn kontakten, så må man holde magneten der til man ser det lyser på 14A.

Er det ikke slik at man alltid skal sette i veggen før bilen? Trodde dette var en uskreven regel for all lading av elbil. Når det gjelder magnettrikset, hva er bakgrunnen for dette? jeg antar produsenten ikke har laget 14A med intensjonen om at magnet er av/på-knapp.....hvordan eller hvorfor finnes det ikke en mer "autorisert" måte å veksle mellom 8A og 14A?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

pwb

Sitat fra: Lynvingen på onsdag 22. oktober 2014, klokken 10:09
Sitat fra: pwb på onsdag 22. oktober 2014, klokken 06:13
Gjør det ofte og har aldri hatt problemer med det. Bruker en liten magnet som var i disse lekene som var populære med små magnetpinner og runde metallkuler. Fant ett punkt på kontakten og merket det med svart tusj, 100% vellykket hver gang etterpå. Men viktig at kontakten settes i bilen først, så holder man magneten på kontakten som skal i veggen og setter inn kontakten, så må man holde magneten der til man ser det lyser på 14A.

Hvis det er lagd så man må sette i veggen først så er det en konstruksjonsfeil. Hva da når strømmen går? Uansett så "gjør" boksen noe før den sender strøm til bilen så det er nok en idiotsikker konstruksjon, men det som kan gjøre en liten forskjell er når man tar den ut igjen, tar man ut kontakten når det lades (ikke når den er full) så bør man nok ta bilen først siden strømmen brytes når man trykker ned kontakten, men vil man ta ut på veggen først så trykker man bare inn knappen på boksen så ladingen brytes, men igjen trolig ikke nødvendig for hvis det hadde vært nødvendig så hadde det ikke vært lov å selge den, det skal være idiotsikkert. Men egentlig ikke noe problem å sette den i veggen først hvis man vil det, men magneten må være på plass frem til den er ferdig med å  kommuniserer med bilen og ladingen har startet, og det kan være litt vanskelig hvis det er litt avstand mellom bilen og kontakten på veggen. For å slippe magneten så kan du la deg loppes av en elektrikker og få koblet opp en kontakt som er beregnet for lading som rett og slett inneholder den magneten i selve veggboksen slik at du slipper å holde magneten på plass.
Skal du bruke magneten på stolpene med lokk så aktiveres jo ikke strømmen før lokket lukkes slik at hvis du bruker magnet der så må du holde magneten på plass og trykke inn den lille bryteren som lokket trykker på og vente til du ser den lader på 14A, da kan du ta bort magneten og lukke igjen lokket.




Er det ikke slik at man alltid skal sette i veggen før bilen? Trodde dette var en uskreven regel for all lading av elbil. Når det gjelder magnettrikset, hva er bakgrunnen for dette? jeg antar produsenten ikke har laget 14A med intensjonen om at magnet er av/på-knapp.....hvordan eller hvorfor finnes det ikke en mer "autorisert" måte å veksle mellom 8A og 14A?

Lynvingen

...og dette må altså gjøres hver gang man setter i stikkontakten? om man ønsker permanent 14a, er det mulig å teipe/lime på en magnet på et punkt på veggkontakten som påviselig fungerer?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

pwb

Sitat fra: Lynvingen på onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:33
...og dette må altså gjøres hver gang man setter i stikkontakten? om man ønsker permanent 14a, er det mulig å teipe/lime på en magnet på et punkt på veggkontakten som påviselig fungerer?

Ja og det vil jeg tro. En sterk magnet trenger ikke å ligge helt inntill kontakten heller. Det er jo ett reed rèle inni støpselet fra ladeklumpen.

edyrli

Du kan også sette opp en green'up access stikk som laderen faktisk er beregnet for. Da får du permanent 14A lading og ei kontakt som gir en sikrere og bedre forbindelse som gir mindre sannsynlighet for varmgang.

Kan kjøpes her: http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-#product
Eller her hvis du har en bedriftskonto: http://www.maxeta.no/
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

olav69

Sitat fra: Lynvingen på onsdag 22. oktober 2014, klokken 13:33
...og dette må altså gjøres hver gang man setter i stikkontakten? om man ønsker permanent 14a, er det mulig å teipe/lime på en magnet på et punkt på veggkontakten som påviselig fungerer?

En slik

http://www.clasohlson.com/no/Neodym-magnet/31-566

liggende oppå veggkontakten gjør susen. Bruker den sjelden, men greit å ha muligheten når behovet er der.

tjbrinkman

Har en sånn
http://www.clasohlson.com/no/Grenkabel-3-veis,-IP44/36-5493

på 1 av 3 kontakter har jeg festet en magnet (også Clas Ohlson, 7kg neodym, 16mm) med ductape
Når jeg skal lade med 14A bruker jeg den.
Problem solved, kr 200 :)
Trac-Grabber : TowTruck in a bag
www.tracgrabber.no / www.brinkman.no

TB

Sitat fra: pwb på onsdag 22. oktober 2014, klokken 10:26
Er det ikke slik at man alltid skal sette i veggen før bilen? Trodde dette var en uskreven regel for all lading av elbil. Når det gjelder magnettrikset, hva er bakgrunnen for dette? jeg antar produsenten ikke har laget 14A med intensjonen om at magnet er av/på-knapp.....hvordan eller hvorfor finnes det ikke en mer "autorisert" måte å veksle mellom 8A og 14A?

Dette er eit billig forsøk på "idiotsikker" lading. Om det er ein bryter på kabelen, med valg 6, 10, 14(16) vil mange vere frista til å bruke "16" heile tida. Eller - slett ikkje sette seg inn i kva knappen gjer. Det skjer stadig at folk fyller feil drivstoff på bilen, så ingen grunn til at denne knappen fort kan stå i feil posisjon.

Resultat kan vere varmgang, svidde kontakter, sikring som går osv.

Tanken er å montere kontakt med magnet på stadar det er trygt å lade med 14 A går dette automatisk. Alle andre stader vil det bli lada på 8 A - heilt automatisk.

Men, pr. idag finnes det nesten ingen slike kontakter med magnet - og berre PSA bilar blir levert med denne typen EVSE. Dermed endar dei fleste med ein rein 8 A kabel.

Heile problemstilling løyses ved bruk av type 2 ladekontakt / kabel. Her er det (nesten?) ikkje mulig å gjere feil... Det blir stadig fleire slike rundt om kring.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

peuion

Noen som kan si nøyaktig hvor på kontakten magneten må holdes? Er det føler i kontakten altså..  Aldri hørt om, men stemmer sikkert:)
Thomas
2015 Peugeot ion "svart" EL58***

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA