Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Eksportere Tesla Model S

Startet av edakcots, mandag 20. oktober 2014, klokken 17:05

« forrige - neste »

edakcots

Jeg har en venn i et EU land som lurte på om jeg kunne skaffe han en litt brukt TMS fordi ventetiden var så lang i hans hjemland. Jeg kontaktet Tesla Butikken i Drammen og de kunne fortelle meg at det går ikke...???!!!
Bilen kan ikke eksporteres fordi da gjelder ikke garantien lenger??? Kunden må evt til Norge for å reparere bilen sa de. jeg gjentok at dette var innenfor EU og IKKE til USA, men de påsto at de var et fabrikkutsalg, så derfor kunne de lage sånne regler. Jeg spurte om dette var noe jeg ikke hadde fått med meg og at dette informeres kunder ved kjøp, men fikk ikke noe klart svar på dette.
Er det noen av dere som vet noe om dette? Norsk bil er nå plutselig ikke salgbar i andre land? Lurer på hva EU domstolen ville sagt til noe slikt...
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

edakcots

Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

tklev

Hei,
Høres veldig rart ut. Men de kan nok ikke nekte folk å eksportere til EU, men de kan nok i teorien kreve at garantien blir utført i det landet bilen ble solgt i. Er ganske vanlig ved annet postordresalg.. (det å kalle Tesla for postordre er kanskje litt satt på spissen? :))

Det jeg syntes var litt interessant var at når jeg snakket med en kundebehandler i Tesla i dag så nevnte vedkommende at det faktisk kunne være mulig at de som ønsker å bytte inn bilen når de skal "oppgradere" til nyere versjon så er det faktisk mulig at det kan skje ved at bilene blir "eksportert" til noen av de andre landene hvor de ikke har like gunstige betingelser som her i Norge (og dermed mer prisbevist - lettere å få solgt brukte biler).

Tesla har jo den ulempen at det her i Norge kanskje kan være vanskelig å få solgt unna nok "brukte" modeller, men i andre land (som Nederland f.eks.) kan ha veldig stor interesse for pent brukte biler til litt lavere pris :). Så en innbytteordning vil nok komme på plass - men at det kunne ta litt tid. Og det skal jo bli spennende hva de vil betale for min "gamle" kjerre..

MyTess

Det hørtes rart ut!

Jeg hadde startet med å be om å få denne informasjonen skriftlig. Deretter hadde jeg bedt om garantivilkårene deres, og gjennomgått dem nøye.

Det kan godt tenkes at bilen må til norge for garantireparasjoner, men det betyr ikke at garantien ikke gjelder.

Hvis jeg kjøper et rimeligere nikon kamera hus i usa, vil ikke nikon norge gjøre garantireparasjoner på det, men hvis jeg tar det med tilbake på neste tur så må de gjøre det i usa. Det kan de ikke nekte.

VigdisA

Vet det er noen svensker som har hatt lyst til å kjøpe i Norge, men der har det gått noen diskusjoner om importavgifter osv siden norske biler ikke er "montert" i EU, slik øvrige EU-biler er. Det er vel bare snakk om batteriet som monteres i Tilburg tror jeg, men det er tydeligvis nok til at de slipper importavgifter til EU.
Antar det er noe med dette å gjøre.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

laumb

Har ikke sett på vilkårene for Norge og EU veldig nøye - men i den amerikanske garantien står det at om kjøretøyet har vært utenfor USA en viss tid så gjelder ikke garantien - selv om den tilbakeføres.
Den er såpass spesifikk at om bilen har vært i Mexico gjelder garantien heller ikke.

teslax

Hva med insentivene, er de like i europa som i norge? ::)
Kjører for tiden Lexus rx 400h gleder meg til ren elektrisk en gang i 2016.(da ble det 2016) TOCN Signatur medlem.

OleJA

#7
Garantidokumentet finnes under My Tesla | Model S Guides:

This New Vehicle Limited Warranty applies to a Model S vehicle sold by Tesla in the Tesla
European Warranty Region. For the purposes of this New Vehicle Limited Warranty, the Tesla
European Warranty Region is defined as including the Member States of the European Economic
Area, Monaco, San Marino, and Switzerland, provided that you return to the applicable region or
country in which the vehicle was originally purchased from Tesla in order to receive warranty
service. For example, a customer purchasing a vehicle from Tesla in the European Economic Area
must return to the European Economic Area in order to obtain warranty service, and customers
purchasing vehicles from Tesla in Monaco, San Marino, and Switzerland must return to the
respective country to obtain warranty service (e.g. a customer who purchased a vehicle from
Tesla in Switzerland must return to Switzerland). Any subsequent purchaser or transferee must
return to the applicable region or country in which the vehicle was originally purchased from
Tesla in order to obtain warranty service, regardless of the country in which such purchaser or
transferee may have purchased the vehicle.


SÅ det kan faktisk se ut til at garanti for biler kjøpt i Norge, kun er gyldig i Norge :-o.

Edit: Norge er med i 'European Economic Area', så da gjelder norsk garanti også i EU land:

http://en.wikipedia.org/wiki/European_Economic_Area

Teslanewbie

Har hørt fra en bekjent som eier et drosjeselskap i tyskland at utenlandske drosjeselskap kan ha intresse for brukte Tesla fra norge hvis garantiordningen kan overføres og det ikke er for store utgifter i samband med export.
I amsterdam er det et selskap med bare Tesla S biler , flere drosjeselskap i større europeiske byer ønsker å gå over til helelektrisk. Det er også snakk om å innføre en bompengeordning for fossilbiler i noen tyske byer og franske hvis jeg husker korrekt. Kan være at prisene på brukte Tesla på sikt øker grunnet dette?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

#9
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Min forrige bil var en tyskimportert BMW. Jeg fikk beskjed av BMW om å reise til Tyskland hvis jeg ville ha noe ordnet på garanti.

At norsk 5 års forbrukergaranti skal gjelde i utlandet er nok å forvente for mye, men at Tesla sine egne garantier som er like over hele verden ikke skal gjelde er merkelig.

gbzdoc

Min gamle tyskimporterte Audi A4 ble fikset på garanti i Norge uten problemer...
Tydelig at det er forskjellig praksis rundt om da.

laumb

Min gamle US importerte Audi A4 fikk også fikset ting på garanti i Norge.

sondell

@OleJa.  Du pastet svaret og tolket det likevel feil.
Har skrevet om dette på bloggen min. European Economic Area! Norge er da med i EØS! Det er garanti og service området og bilen kan like greit serves i Spania. Dette er bekreftet fra Tesla i Nederland.  Importerer min till Sverige om noen uker. Blir skrevet om på bloggen.

sondell

Att Norge er utenfor EU og det oftest blir toll og moms ved eksport er jo en annen ting...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA