Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er EL-Bil egentlig noe for en småbarnsfamilie?

Startet av duracell, mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03

« forrige - neste »

duracell

Hei!

Jeg har (som nykommer på forumet) trålet poster etter det jeg prøver å finne svar på, men uten hell. Hvis noen mener det er en post som besvarer spørsmålene mine, så link gjerne :)

Jeg den siste tiden hengt meg opp i muligheten om jeg skal bytte ut dieselen i en el-bil. Bakgrunnen for dette er jo selvfølgelig generelle kostnader og at den jæ*** kommunen har murt familien inne med bompenger! Kan snart ikke handle på butikken uten å reise gjennom bommen >:(

Vi er veldig fornøyd med bruktbilen vi har i dag (BMW320DAT 07 stv.), så å åpne opp for å kvitte oss med denne ganske kort tid etter anskaffelsen er litt vedmodig, selv om verkstedsregningene på en BMW kan bli en enda tristere og dyrere affære :'(

Spørsmålene er derfor mange, selv om det på papiret er mye penger å spare.
Etter en gjennomgang her og litt andre steder, så får jeg inntrykk av at besparelsene på el-bil i stor grad er knyttet til hvor mye man kjører. Vi kjører ganske lite, kanskje ikke mer enn 8-10 000km i året.

1) T/R jobb er det kanskje 5-6 mil totalt.
-Med såpass "kort" pendling, er det noe å hente bortsett fra bompenger og drivstoff?

2) Vi har et barn i barnesetealder (1år) og barnevogn, så bilen vi har kastet et lite blikk på er Leaf, som jeg får inntrykk av ikke er så mye verre en vår bil mtp. bagasjeplass.
- Får man en vanlig barnevogn baki en leaf, eller må vi ha setene nede?
Regner for øvrig med at vi får barn nummer to før 2017, så hvis det går inn to barneseter i en el-bil er det flott ;)

3) Vi har ikke prøvekjørt leafen enda (vet ikke om det skjer før nyttår), men bare skaffer litt info.
Vi har ikke garasje og kun vanlig kontakt til el-bilen som måtte stå ute i alt annet enn strålende sol her i Bergen, hvordan tåler el-biler ruskevær?

4) Rekkevidde og bruksmønster tror jeg vi klarer oss helt fint på (mye småkjøring, bhg, butikker, jobb) - ingen tur til oslo eller legoland for å si det sånn.  Eneste jeg tenker er hvis vi skal på noen litt lengre turer, men det er sikkert bare rekkeviddeangst og fordommer som sitter igjen ::)

Siste kjapt: Vi har som sagt sett på leafen litt på nettet, men blir forvirret av alle "variantene" som er der ute.
- Euroleaf, USA leaf, japan leaf og pre/post facelift/100 fix.
Vi er ikke så opptatt av alt fancy med carwings og dab, men greit med varme i ratt osv.

Hva er egentlig forskjellen, og spiller det noen rolle? Kan vi klare oss med en 2012 pre-facelift og spare 80 000,- eller må vi ha sen 2013/2014 modell for å ikke fryse i hjel i bilen eller telle på knappene om vi kommer oss hjem?

Hilsen meget uvitende og bombengelei bergenser  ;D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:031) T/R jobb er det kanskje 5-6 mil totalt.
-Med såpass "kort" pendling, er det noe å hente bortsett fra bompenger og drivstoff?
Først, jeg får ikke 5-6 mil tur-retur jobb til å stemme helt med 8-10.000 km/år. Bruker dere noe offentlig transport, sykkel, e.l.?

Men om dette stemmer, så kan vi i hvert fall konkludere med at rekkevidden er god nok på alle moderne elbiler. Alle Leaf skal fungere fint til den avstanden, uansett årstid. Når det gjelder andre besparelser på elbil, så er det også redusert årsavgift, og man kan få gunstigere avtaler på forsikring og finansiering. I tillegg så har man jo gratis parkering på kommunale plasser (om dette er relevant), samt gratis ferger og gratis lading ved en del offentlige ladepunkter.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:032) Vi har et barn i barnesetealder (1år) og barnevogn, så bilen vi har kastet et lite blikk på er Leaf, som jeg får inntrykk av ikke er så mye verre en vår bil mtp. bagasjeplass.
- Får man en vanlig barnevogn baki en leaf, eller må vi ha setene nede?
Regner for øvrig med at vi får barn nummer to før 2017, så hvis det går inn to barneseter i en el-bil er det flott ;)
Jeg har ikke Leaf og tør ikke uttale meg helt om dette. Men jeg tror den skal være brukbar til dette formålet.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:033) Vi har ikke prøvekjørt leafen enda (vet ikke om det skjer før nyttår), men bare skaffer litt info.
Vi har ikke garasje og kun vanlig kontakt til el-bilen som måtte stå ute i alt annet enn strålende sol her i Bergen, hvordan tåler el-biler ruskevær?
Hvis dere kun kjører 8-10.000 km/år er nok stikkontakt og medfølgende ladekabel tilstrekkelig for å lade bilen. Det er vel sjeldent supert for noen ting som helst å måtte stå ute i regnet, men elbilene tåler regn stort sett greit. Så klart, det er alltids et potensiale for at noe ikke virker som designet.

Og man bør absolutt unngå at ladekabelen ligger nedi en sølepytt.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:034) Rekkevidde og bruksmønster tror jeg vi klarer oss helt fint på (mye småkjøring, bhg, butikker, jobb) - ingen tur til oslo eller legoland for å si det sånn.  Eneste jeg tenker er hvis vi skal på noen litt lengre turer, men det er sikkert bare rekkeviddeangst og fordommer som sitter igjen ::)
Leaf er ingen bil for langtur. Men man kan jo byttelåne bil med bekjente, eller leie bil. Som oftest vil det lønne seg å ha elbil+leiebil om det er snakk om en hypotetisk langtur en gang i fremtiden.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03Siste kjapt: Vi har som sagt sett på leafen litt på nettet, men blir forvirret av alle "variantene" som er der ute.
- Euroleaf, USA leaf, japan leaf og pre/post facelift/100 fix.
Vi er ikke så opptatt av alt fancy med carwings og dab, men greit med varme i ratt osv.

Hva er egentlig forskjellen, og spiller det noen rolle? Kan vi klare oss med en 2012 pre-facelift og spare 80 000,- eller må vi ha sen 2013/2014 modell for å ikke fryse i hjel i bilen eller telle på knappene om vi kommer oss hjem?

Hilsen meget uvitende og bombengelei bergenser  ;D
Norsk Leaf har fungerende GPS, carwings, mm, som man ikke har på US Leaf. Ellers er det nok lite som har nevneverdig betydning for din del.

Man bør også være litt forsiktig i forhold til USA leaf, da den kan ha vært utsatt for høye temperaturer som kan ha redusert batterikapasiteten, eller den kan ha vært i en alvorlig ulykke og reparert, selv om dette ikke nevnes. En norsk 2012 Leaf er nok absolutt et godt alternativ.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

grenborg1

Vi er en småbarnsfamilie med 3 - tre - barn, alle i barnesete, yngstemann sitter i barnevogn, og vi var i Legoland i sommer. Med en Leaf. Som er vår eneste bil.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03
1) T/R jobb er det kanskje 5-6 mil totalt.
-Med såpass "kort" pendling, er det noe å hente bortsett fra bompenger og drivstoff?

Dette er da ikke så kort? Hvis du har 230 arbeidsdager à 50 km betyr det 11 500 km i året. Du kjører vel sikkert litt mer enn bare til og fra jobb også. Hvor mye du sparer kommer an på drivstofforbruket på nåværende bil, samt hva bompengekostnadene er. Det kan være verdt å ta med i regnestykket at bompengefordelen neppe varer evig, mens «drivstoffet» vil være langt billigere for all fremtid.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03
2) Vi har et barn i barnesetealder (1år) og barnevogn, så bilen vi har kastet et lite blikk på er Leaf, som jeg får inntrykk av ikke er så mye verre en vår bil mtp. bagasjeplass.
- Får man en vanlig barnevogn baki en leaf, eller må vi ha setene nede?
Regner for øvrig med at vi får barn nummer to før 2017, så hvis det går inn to barneseter i en el-bil er det flott ;)

Vi har altså to barn på 6 år og 7 år som sitter i hvert sitt fremovervendte barnesete. Mellom disse er barnesetet til minstemann på 11 måneder. Det går, så vidt. Når bilen kommer hjem kan jeg evt. sjekke hva setene heter. Isofix må man imidlertid glemme.

Vår Leaf er av den eldre typen med litt mindre bagasjerom. På Danmarksturen hadde vi derfor med en mindre trille. Understellet går akkurat inn bak forsetene og de eldste barna har ikke så lange ben. På helgeturer til hytta får vi inn barnevognen baki sammen med en normal mengde bagasje. Da er det bedre plass til bikkja også. Men dette er altså ikke en stor barnevogn. Vi kunne fått plass til den store også, men da blir det ikke mye bagasje!

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03
3) Vi har ikke prøvekjørt leafen enda (vet ikke om det skjer før nyttår), men bare skaffer litt info.
Vi har ikke garasje og kun vanlig kontakt til el-bilen som måtte stå ute i alt annet enn strålende sol her i Bergen, hvordan tåler el-biler ruskevær?

Elbiler er i bunn og grunn som vanlige biler, så der er det ingen forskjell. Med mindre gjennomsnittstemperaturen i Bergen ofte legger seg over 30 °C lange tider i strekk. Jeg har ikke inntrykk av at det er et problem... Du bør ellers passe på at kontakten du lader fra ikke er altfor utsatt.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03
4) Rekkevidde og bruksmønster tror jeg vi klarer oss helt fint på (mye småkjøring, bhg, butikker, jobb) - ingen tur til oslo eller legoland for å si det sånn.  Eneste jeg tenker er hvis vi skal på noen litt lengre turer, men det er sikkert bare rekkeviddeangst og fordommer som sitter igjen ::)

Ladenettverket bygges stadig ut, så det blir lettere og lettere å kjøre langt. Vi har faktisk nå vært på tre bilferier i Danmark med Leafen vår, og med det hurtigladenettet som er bygget ut av Clever er det ikke noe problem å kjøre f.eks. Hirtshals-Billund, om man bare er villig til å bruke en 1-2 timer ekstra på ladestasjoner. Norge ligger dessverre en del etter, men det kommer seg.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03
Siste kjapt: Vi har som sagt sett på leafen litt på nettet, men blir forvirret av alle "variantene" som er der ute.
- Euroleaf, USA leaf, japan leaf og pre/post facelift/100 fix.
Vi er ikke så opptatt av alt fancy med carwings og dab, men greit med varme i ratt osv.

Hva er egentlig forskjellen, og spiller det noen rolle? Kan vi klare oss med en 2012 pre-facelift og spare 80 000,- eller må vi ha sen 2013/2014 modell for å ikke fryse i hjel i bilen eller telle på knappene om vi kommer oss hjem?

Carwings er MEGET praktisk (når det virker!). Det er veldig praktisk å be bilen varme seg opp ca. 15 minutter før ungene og jeg kommer tilbake til Frognerseteren på ski en kald vinterkveld. Dette vil ikke virke på US-biler. Vi har til daglig ingen problemer med å holde varmen i vår 2012-modell, men det går mer utover rekkevidden enn det ville gjort med en varmepumpe. Dette er stort sett bare et problem når vi skal på langtur til hytta om vinteren. Med en daglig kjørelengde på 50-60 km har dere så mye å gå på at det ikke er noe stort problem. Nyere modeller har litt større bagasjeplass. Det er kanskje verdt noen kroner.

Vi er voldsomt fornøyde med vår bil og kan ikke tenke oss å gå tilbake til fossilbil igjen. Om Leafen ikke lenger skulle fylle våre behov, vil vi måtte skrape sammen penger til en Tesla!
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

duracell

Takk for svar Espen!

Jeg var kanskje upresis, ettersom vi (nå) blander kun buss/båt eller kun bil hele veien. Uansett så blir det ikke så mye kjøring. Kanskje det åpner for mer kjøring med elbil (får inntrykk av at det er en trend hos elbil-eiere)?.

Vann og strømkabel er gjerne dårlig mix ja. Hadde tenkt å snekre sammen en slags hylle for kabelen/ladeklumpen utenfor vinduet (spare slitasje på støpselet også).

Finner ikke så mange norske leafs på nettet, nesten kun helt nye hvis de er "norsk".
Riktig nok mange europeiske fra 2012-2013.

duracell

Grenborg1:
Oi! Jeg må virkelig spise mine ord her, hvis dere klarer tre så skal nok vi klare 1, hun er ikke så stor ;D
Jeg var virkelig ikke klar over mulighetene. Setet vi har i dag er Isofix, kanskje vi klarer ett isofix sete? Ser noen forhandlere reklamerer med isofix-feste til bilen osv.

Bilen vår bruker vel 0,7 på milen (kanskje litt mer), så er nok en del å spare. Bompenger ca 1000,- mnd (to kommuner = dobbelbompenger). Bare det er jo fort noen lapper i mnd.
Ja, selv om de en gang skulle fjerne noen av godene, så er det jo mye å hente i sparte drivstoffkostnader for en 7 år gammel bil. Synes hundrelappene flyger hver gang vi stopper ved dieselpumpen.

Du skriver at dere har en 2012-modell. Har dere den vinterpakken med varme i ratt osv? Er det noen andre kvaliteter dere føler dere "mangler" i forhold til en nyere leaf?
Ved kjøp av en 2012-modell nå, bør man være skeptisk til redusert batteri og rekkevidde? Kan man sjekke tilstanden på batteriet?


Finner egentlig ingen argumenter MOT elbil-kjøp når jeg tenker meg om. Er vel bare litt tilbakeholden med å hive alt jeg forbinder med bil ut vinduet, men jeg er klar for å frelses! Ellers hadde jeg vel ikke vært her inne;)


cra

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:54
Hadde tenkt å snekre sammen en slags hylle for kabelen/ladeklumpen utenfor vinduet (spare slitasje på støpselet også).

Et vanlig triks for slikt er å bruke ei postkasse. God beskyttelse mot vær og vind, og kan også låses. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

grorudklovnen

#6
Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:14
Finner egentlig ingen argumenter MOT elbil-kjøp når jeg tenker meg om.

Finanskostnadene ny-elbil versus å beholde en eldre fossilbil har vel vært diskutert flere ganger på forumet.

En typisk el-bil koster gjerne 250 000. Over 5-7 år kan restverdien bli tilnærmet 0 eller et lavt tall. Da kan man regne med verditap + finanskostnader på rundt 50 000 i året. Vedlikehold, forsikring, bøter etc. kommer selvsagt i tillegg.

Dersom fossilbilen man allerede har idag taper seg lite så kan det være vanskelig å begrunne et el-bil-kjøp rent kostnadsmessig hvis man kjører lite og har lite i bompenger. I tillegg trenger man kanskje oftere en leiebil som kan dekke spesielle transportbehov enn om man hadde en fossilbil (el-biler er ofte mindre lasteplass og begrenset rekkevidde for lengre turer).

duracell

Sitat fra: cra på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:16
Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:54
Hadde tenkt å snekre sammen en slags hylle for kabelen/ladeklumpen utenfor vinduet (spare slitasje på støpselet også).

Et vanlig triks for slikt er å bruke ei postkasse. God beskyttelse mot vær og vind, og kan også låses. :)

MacGyver!  8)

duracell

[\quote]
Finanskostnadene ny-elbil versus å beholde en eldre fossilbil har vel vært diskutert flere ganger på forumet.
En typisk el-bil koster gjerne 250 000. Over 5-7 år kan restverdien bli tilnærmet 0 eller et lavt tall. Da kan man regne med verditap + finanskostnader på rundt 50 000 i året. Vedlikehold, forsikring, bøter etc. kommer selvsagt i tillegg.

Dersom fossilbilen man allerede har idag taper seg lite så kan det være vanskelig å begrunne et el-bil-kjøp rent kostnadsmessig hvis man kjører lite og har lite i bompenger. I tillegg trenger man kanskje oftere en leiebil som kan dekke spesielle transportbehov enn om man hadde en fossilbil (el-biler er ofte mindre lasteplass og begrenset rekkevidde for lengre turer).
[/quote]

Det var ikke meningen å ta opp den store finansdiskusjonen igjen.
Vår bil taper seg gjerne nå, ikke mer enn 10k i året. Gått ned fra 550k til 160k,- så verdifallmessig er den "ferdig". Uten å begynne på ny diskusjon så tenkte jeg mer på rep.kostnader osv i framtiden.

Thomas Parsli

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03
1) T/R jobb er det kanskje 5-6 mil totalt.
-Med såpass "kort" pendling, er det noe å hente bortsett fra bompenger og drivstoff?

Det avhenger av (el)bilen du sammenligner med, men ikke regn med de store besparelsene.
Over tid er relativt korte turer (25-30km) kjøring noe som dreper fossilbiler, så jeg tipper servicekostnadene kan øke på fossilbilen. På en Leaf er snittet under 3000,-/år -etter fem år (garantitiden) faller den under 1000,-

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03
2) Vi har et barn i barnesetealder (1år) og barnevogn, så bilen vi har kastet et lite blikk på er Leaf, som jeg får inntrykk av ikke er så mye verre en vår bil mtp. bagasjeplass.
- Får man en vanlig barnevogn baki en leaf, eller må vi ha setene nede?
Regner for øvrig med at vi får barn nummer to før 2017, så hvis det går inn to barneseter i en el-bil er det flott ;)

Mange barnevogner går ned på siden, men du må definitivt prøve.
Men det blir liten plass så du kan komme til å savne stasjonsvognen...

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03
3) Vi har ikke prøvekjørt leafen enda (vet ikke om det skjer før nyttår), men bare skaffer litt info.
Vi har ikke garasje og kun vanlig kontakt til el-bilen som måtte stå ute i alt annet enn strålende sol her i Bergen, hvordan tåler el-biler ruskevær?

Uproblematisk så lenge du ikke prøver å "vade" med bilen.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:03
Siste kjapt: Vi har som sagt sett på leafen litt på nettet, men blir forvirret av alle "variantene" som er der ute.
- Euroleaf, USA leaf, japan leaf og pre/post facelift/100 fix.
Vi er ikke så opptatt av alt fancy med carwings og dab, men greit med varme i ratt osv.

Hva er egentlig forskjellen, og spiller det noen rolle? Kan vi klare oss med en 2012 pre-facelift og spare 80 000,- eller må vi ha sen 2013/2014 modell for å ikke fryse i hjel i bilen eller telle på knappene om vi kommer oss hjem?

De viktigste forskjellene er

* Garanti
US-import har ingen garanti fra produsent, men selger gir deg noen ganger garanti).
Importerte EU-modeller har som regel EU-garanti (litt kortere enn den Norske).
Forbrukerkjøpsloven gjelder uansett hvis du kjøper av en profesjonell part (forhandler/firma)
Sjekk importerte biler nøye (sjekk tråde på Nissan-forumet om US-import)!

* Litt mer bagasjeplass fra 2013-modellen
Kan være kritisk med "feil" barnevogn...

* Bedre varmeapparat på 2013-modellen
Frem til 2013-modellen var klima/varmeapparat plassert i motorrommet, noe som ikke er genialt i et kaldt klima...

En 2013-modell eller nyere gir deg marginalt bedre rekkevidde og marginalt bedre bagasjeplass.
Trenger du 6,6kW lader kom den først i 2013 -ditto for skinnseter.

Regnestykkene til enkelte er totalt vås forresten, se realistisk (worst case) på kostnader og verditap.
Kjenner ikke BMW-modellen din, men en tilsvarende VW vil kunne koste deg 50.000,- i uforutsette reperasjoner -kostnader du sannsynligvis ikke ser på en elbil (girkasse, svinghjul, turbo ol.).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

flux

#10
Løp å kjøp en elbil. Jeg tror dere vil bli godt fornøyd med en Leaf med varmepumpe. Jeg har enda ikke hørt om noen som vil gå tilbake til en fossilbil etter å ha kjøpt en Leaf.

Hvor stor del av totalbehovet Leafen kan dekke, avhenger av hvor langt dere villig til å strekke dere, den kan dekke nesten alt, og de få gangene du virkelig trenger noe annet kan dere leie en bil.

Feks. trenger ikke en langtur innebære noe venting om den planlegges litt mer enn du normalt ville ha gjort. F.eks kan dere handle inn varene dere trenger på hytteturen underveis mens dere hurtiglader isteden for å handle de før dere reiser, og middagen kan dere spise på restaurant underveis mens dere hurtiglader på hjemturen. Det dere sparer på å kjøre elbil til hytten dekker fort mellomlegget mellom å spise på restaurant og hjemme.




Rav4_EV

Selg BMWen og kjøp en Tesla model S 60.
Da har du en bil som går til alt.
Plass til barnevogn både bak og foran ;D.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

pwb

Du vil ikke klare å tjene på å ha en dyr elbil med så lite kjøring. Finn en brukt billig elbil i tillegg til den du har. Da kan du bruke den til all småkjøring og du vil muligens spare nok til at den ikke koster deg noe, det du sparer på er mindre km på den andre bilen. Skal du spare inn f. Eks en ion så må du kjøre minst 20.000 i året. Det du kan tjene på er hvis den andre bilen plutselig trenger en reperasjon til 15-20.000,-

grenborg1

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:14
Grenborg1:
Oi! Jeg må virkelig spise mine ord her, hvis dere klarer tre så skal nok vi klare 1, hun er ikke så stor ;D
Jeg var virkelig ikke klar over mulighetene. Setet vi har i dag er Isofix, kanskje vi klarer ett isofix sete? Ser noen forhandlere reklamerer med isofix-feste til bilen osv.

To isofix-seter går helt fint. Bilen er faktisk en del større enn mange tror og mye av plassen er satt av til kupeen. Vi kan ikke bruke isofixfestene, for da går ikke det tredje setet inn i midten.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:14
Bilen vår bruker vel 0,7 på milen (kanskje litt mer), så er nok en del å spare. Bompenger ca 1000,- mnd (to kommuner = dobbelbompenger). Bare det er jo fort noen lapper i mnd.
Ja, selv om de en gang skulle fjerne noen av godene, så er det jo mye å hente i sparte drivstoffkostnader for en 7 år gammel bil. Synes hundrelappene flyger hver gang vi stopper ved dieselpumpen.

Vår gamle Citroën ZX stasjonsvogn brukte noe slikt som 0,7 l/mil, eller enda litt mer. Det blir mye penger på drivstoff med snaut 20 000 km i året, men mye også for 12 000 - 15 000 km der dere kanskje er. For oss var dessuten reparasjonskostnadene et vesentlig poeng. Det kostet 17 000 kr å få bilen gjennom dens siste EU-kontroll. Bilen deres er 7 år? Det er vel ikke usannsynlig at verkstedregningene vil vokse betydelig i årene som kommer. Litt på sikt står valget uansett mellom en ny/nyere elbil og en tilsvarende nyere fossilbil. Da tror jeg kjøremønsteret deres skulle gjøre elbilen til det mest gunstige valget. Prisforskjellen er da ikke så stor.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:14
Du skriver at dere har en 2012-modell. Har dere den vinterpakken med varme i ratt osv? Er det noen andre kvaliteter dere føler dere "mangler" i forhold til en nyere leaf?
Ved kjøp av en 2012-modell nå, bør man være skeptisk til redusert batteri og rekkevidde? Kan man sjekke tilstanden på batteriet?

Vi har rattvarme. Heldigvis. Alle norske biler har vel det. Det er behagelig til vanlig og kombinert med setevarme er det gull verdt om rekkevidden skal presses i kaldt vær. Nyere Leafer har som nevnt større bagasjeplass, og det er ikke å forakte. Av andre nyere ting som kunne vært greit nevnes:

  • Varmepumpe (nyttigere i Bergensvær enn på vei opp Hallingdal i - 17°C!).
  • Mørkt interiør, og kanskje skinn (små barn søler fort en hel del...).
  • Det fancy nye kameraet som viser bilen "ovenfra" ved rygging (da hadde jeg nok sluppet bulken fra den stolpen i det P-huset).
  • 32 A lademulighet kunne i prinsippet vært nyttig. Problemet er at det ikke har vært 32 A tilgjengelig der jeg i så fall hadde hatt bruk for det.

Felles for disse tingene er at det vil gjøre bilen dyrere, særlig de tingene som krever høyeste utstyrsnivå på en nyere modell. Du kan da hverken kjøpe billigste utgave av en ny bil, eller en litt eldre bruktbil.

Bruktbil fra Norge er mest sannsynlig helt OK siden det er gunstig med de lave temperaturene her. Batteriet svekkes noe med tiden, men prosessen går raskest i starten. Det er mulig vår bil kan ha mistet så mye som 10 % på 2,5 år (har ikke målt, det er nok mindre), men den vil temmelig sikkert miste mindre på de neste 2,5 årene. Deres daglige kjørelengde skulle tilsi at selv 50 % batterikapasitet ville kunne holde (antar det ikke blir så kaldt i Bergen) og det vil i norsk klima etter alt å dømme ta tiår å komme dit. Her må det selvfølgelig tas forbehold: fasit foreligger først om noen tiår.

Andre her har redegjort for forskjeller på biler fra USA, Norge og Europa ellers.

Sitat fra: duracell på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:14
Finner egentlig ingen argumenter MOT elbil-kjøp når jeg tenker meg om. Er vel bare litt tilbakeholden med å hive alt jeg forbinder med bil ut vinduet, men jeg er klar for å frelses! Ellers hadde jeg vel ikke vært her inne;)

Som sagt er vi (min kone og jeg) råfornøyde og kan ikke lenger kjøre noe annet enn elbil, men vær oppmerksom på at vi hadde bestemt oss for å kjøpe elektrisk så snart det kom en bil som var stor nok til å transportere hele familien på en sikker måte og til en akseptabel pris. Vi hadde nok derfor kjøpt selv om elbilen kom ut noe dyrere enn en fossilbil. Eller vi prøver i hvert fall å innbille oss at vi er så idealistiske.

Vurder gjerne andre biler enn Leaf også. Hvis dere er villige og har økonomi til å kjøpe en ny bil er vel både e-Golf og Kia Soul alternativer som ser gode ut. Trilling (iMIEV m/venner), BMW i3 og andre småbiler blir vel litt lite. Tesla blir for stort og dyrt med det bruksområdet dere har.

Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Soul er et meget godt alternativ; denne vil gi lengst kjørelengde hvis man ser bort fra Tesla, og den har komfortutstyr til vinteren som rattvarme og setevarme foran og bak. For barnevognen må du foreta et triks med bagesjerommet: den er elendig utnyttet fra fabrikk med flere "etasjer". Platene i bunn må fjernes og man oppdager at det er mye større plass enn det først så ut til. deretter legges topplaten helt i bunn.

eGolf har dessverre litt for lite bagasjerom for barnevogn, men har nesten like god rekkevidde som Soul.
Zoe har bagasjeplassen, men mangler vinterkomfortutstyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA