Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vedlikehold model S

Startet av Mippen, mandag 20. oktober 2014, klokken 12:41

« forrige - neste »

Mippen

Dette er kanskje ikke så relevant nå da bilene er ganske ny ennå, men etter hvert som bilene blir noen år gamle kommer det gjerne til å ryke litt vanlige slitedeler. Ting som ikke går på garantien. Er det noen som vet hva det koster å fikse en model s i forhold til en vanlig bil? Bremser på elbiler er gjerne mer utsatt for slitasje pga de ikke blir brukt så mye som på en vanlig bil. Bremseklosser og kanskje calippere er gjerne en ting som ryker etter hvert. Foringer, drivakslinger, andre deler i for eller bakstilling. For å ikke snakke om lykter (nedmatting, sprekker), speil mm . Luftfjæringen er også en svært dyr utgiftspost.


Noen som har erfaringer eller meninger?
Fremtiden er elektrisk.

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

bb

Jeg har kjørt 84k km og har kun fått justert johnsonstanga et par ganger.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Trustno1

Sitat fra: bb på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:56
Jeg har kjørt 84k km og har kun fått justert johnsonstanga et par ganger.

Hvor i all verden sitter tanga'n til Johnson montert?

Knnot

Sitat fra: Trustno1 på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:04
Sitat fra: bb på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:56
Jeg har kjørt 84k km og har kun fått justert johnsonstanga et par ganger.

Hvor i all verden sitter tanga'n til Johnson montert?

84.000km på et drøyt år?  ???

Muffinman


Mippen

Leste i en annen tråd at det ble nevnt 11000kr for en baklykt. Det er jo helt sprøtt... Jeg betalte 3000kr for en tåkelykt på min leaf pga den sprakk. Syns det var en drøy pris.
Fremtiden er elektrisk.

bb

Sitat fra: Trustno1 på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:04
Sitat fra: bb på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:56
Jeg har kjørt 84k km og har kun fått justert johnsonstanga et par ganger.

Hvor i all verden sitter tanga'n til Johnson montert?
Det var en spøk fra Seinfelt :) Det har ikke vært noen slitedeler som måtte byttes ennå.


Sitat fra: Knnot på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:26
84.000km på et drøyt år?  ???
Siden 22. november 2013 :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Mippen

Men kan man etter hvert potensielt møte store utgifter?
Fremtiden er elektrisk.

fonberg

Sitat fra: Mippen på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:32
Men kan man etter hvert potensielt møte store utgifter?

Hovedsakelig fartsbøter og bakdekk de første åra ;)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

snurrehue

Sitat fra: Mippen på mandag 20. oktober 2014, klokken 15:32
Men kan man etter hvert potensielt møte store utgifter?

Selvsagt.
Fjæringen (luft eller stål).
Panoramataket for de som har det.
Gummilister her og der som slites og morknes
Dørhåndtakene.
Vindusheis (sliter på motorene når de skal ned og opp hver gang man skal inn/ut av ei dør).
Hjuloppheng.
Styrestag.
Foringer.
Bremser.
Vindusviskere.
Bremsevæske og servovæske, selv om noen hevder at dette er evigvarende (olje er ALDRI evigvarende med gode egenskaper).
Setemotorer.
ABS.

Joda, det er absolutt litt som kan bety utlegg.

Mippen

Helt klart, men vil det bety vesentlig større utgifter enn en vanlig bil? Det er spørsmålet. Siden bilene er såpass nye er vel tilgangen på reservedeler også begrenset. Når det blir flere biler som trenger deler, blir det vel kanskje produsert flere deler? Er det grunn til å tro at delene da blir billigere?
Fremtiden er elektrisk.

snurrehue

Sitat fra: Mippen på mandag 20. oktober 2014, klokken 16:01
Helt klart, men vil det bety vesentlig større utgifter enn en vanlig bil? Det er spørsmålet. Siden bilene er såpass nye er vel tilgangen på reservedeler også begrenset. Når det blir flere biler som trenger deler, blir det vel kanskje produsert flere deler? Er det grunn til å tro at delene da blir billigere?

Det kommer jo helt an på. Hjuloppheng etc er jo dimensjonert for langt mer enn standard-biler. Ergo dyrere deler. Og det er begrenset hvor mange Model S som finnes. Og hvor lang tid vil det ta før tredjepartsleverandører finner ut at de vil ha en del av kaka? Når vil Mekonomen og andre uavhengige verksteder få anledning til å fikse på Model S?

En ting er sikkert: time will show.

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på mandag 20. oktober 2014, klokken 16:01
Helt klart, men vil det bety vesentlig større utgifter enn en vanlig bil? Det er spørsmålet. Siden bilene er såpass nye er vel tilgangen på reservedeler også begrenset. Når det blir flere biler som trenger deler, blir det vel kanskje produsert flere deler? Er det grunn til å tro at delene da blir billigere?
Hva mener du med en vanlig bil ? Mener du da en middels utrustet Avensis eller en topp utstyrt S-klasse/7 serie ? Alle disse er vanlige biler i den forstand at de er fossile, men vedlikeholdskostnadene variere for å si de mildt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Jeg tenkte vel i forhold til biler man kanskje ellers hadde valgt hvis det ikke var noen tesla å velge. Direkte sammenligning blir vel bmw 7-serie, audi a8, mercedes s-klssse mm. Men vi er vel enig om at mange av oss gjerne ikke hadde kjøpt en slik bil. Mange hadde vel gått for en a4, a6, passat, octavia, superb, en liten suv mm. Den type biler.

For å gjøre det litt enkelt kan vi bruke en vw passat med 2,0tdi og dsg som sammenligning. Møller er som kjent dyr på verkstedbesøk.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA