Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterilevetid på Tesla vs lavrekkeviddelbiler.

Startet av Lokführer, mandag 20. oktober 2014, klokken 09:11

« forrige - neste »

sigurdi

Det er ikke ikke bra for batteriene å ha høy celkespenning, så lade langsomt fra 0-100% gir lengre tid på høy cellespenning og da større tids periode hvor parasictic, eller selv destruksjon foregår.
Så lade opp og ned 3000 ganger på 3 måneder, så kan 1500 ladesykluser på samme 3 måneder gi akkuratt samme rest kapasitet, pga tide med høy cellespenning blir den samme.

Så at en person har 2% kapasitet tap etter 80000km og 6 måneder, betyr ikke det samme som at en annen vil få 2% på 80000km og 4år. ;-)
Selv om person 1 brukte mer Superladere osv.

Etter endel analyser er det mange som setter opp ladehastigheten når en range charger til Max tilgjengelig, slik at batteriet er kortest mulig tid på høy cellespenning.
BMS tar seg av regulering nedover slik at ladingen blir innen "godkjente" verdier.
Er ikke noen som kommer i nærheten til 0.5C i garasjen hjemme(Tesla), som er mer en lavt nok til at det ikke kan karakteriseres som hurtiglading.
Horten
Model X90D (18.03.17)

jazzwheel

Det blir stadig forsket på temaet fortsatt, men det er da ting som tyder på at det er varighet på max og min nivå og ikke hastighet på lading som påvirker batteriet mest.

pcworld.com/article/2683012/want-lithiumion-batteries-to-last-slow-charging-may-not-be-the-answer.html

Mippen

Jeg er overbevist om at hurtiglading ikke er så bra, spesielt på høyt batterinivå. I sommer kjørte jeg med leafen min fra Askøy utenfor Bergen til Halsa på Nordmøre (530km) og måtte hurtiglade flere ganger på samme dag. Pga lang rekkevidde mellom hurtigladerene måtte jeg lade så fullt som mulig for å sikre meg å komme fram til neste hurtiglader. Etter 3 hurtigladinger på en dag med lading over 90% var batteri temperaturen min en strek unna rødt nivå.

Det gikk bra med batteriet, men tviler på at slik lading er bra for bilen over tid - spesielt kort tid etter hverandre. Lader jeg raskt opp til 80% går ikke temperaturen på batteriet like høyt opp. Den holder seg også mer stabilt på samme nivå.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:34
Jeg er overbevist om at hurtiglading ikke er så bra, spesielt på høyt batterinivå. I sommer kjørte jeg med leafen min fra Askøy utenfor Bergen til Halsa på Nordmøre (530km) og måtte hurtiglade flere ganger på samme dag. Pga lang rekkevidde mellom hurtigladerene måtte jeg lade så fullt som mulig for å sikre meg å komme fram til neste hurtiglader. Etter 3 hurtigladinger på en dag med lading over 90% var batteri temperaturen min en strek unna rødt nivå.

Det er da ikke ladehastigheten som er problemet, men varmen. Har bilen aktiv kjøling av batteriene, som f.eks Tesla eller i3, forsvinner det problemet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: RuneW på mandag 20. oktober 2014, klokken 11:23Du setter fokus på et interessant område (batterislitasje), men om du leser på Leaf-forumet så er det ikke opplagt at de mest "voldtatte" batteriene er de som viser størst tegn til slitasje. Det er Leafer-som har gått snart 100.000 km og har hurtigladet over en lav sko, men som ikke ser ut til å være så veldig medtatt av den grunn.
Det er ikke helt rett frem å regne seg from til hvor mye et batteri vil tape seg med ett bestemt bruksmønster, men det man kan fastslå er at gitt ett bestemt bruksmønster, så vil et større batteri utsettes for mindre stress enn ett mindre batteri.

Hurtiglading er nok ikke veldig farlig, og kan trolig hjelpe på levetiden. Hvis man f.eks har to alternativer:

1. Lade til 100%, og så kjøre 140 km i ett strekk, slik at batteriet er ca ved 0% SOC.
2. Lade til 80%, kjøre 70 km (30% SOC), hurtiglade til 80%, så kjøre 70 km (30% SOC).

Så er det ikke helt lett å si hvilket alternativ som sliter minst på batteriet. Men jeg vil egentlig anta at alternativ nr 2 er best for batteriet, da holder man batteriet stort sett innenfor et greit SOC-område.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:07
Sitat fra: Mippen på mandag 20. oktober 2014, klokken 12:34
Jeg er overbevist om at hurtiglading ikke er så bra, spesielt på høyt batterinivå. I sommer kjørte jeg med leafen min fra Askøy utenfor Bergen til Halsa på Nordmøre (530km) og måtte hurtiglade flere ganger på samme dag. Pga lang rekkevidde mellom hurtigladerene måtte jeg lade så fullt som mulig for å sikre meg å komme fram til neste hurtiglader. Etter 3 hurtigladinger på en dag med lading over 90% var batteri temperaturen min en strek unna rødt nivå.

Det er da ikke ladehastigheten som er problemet, men varmen. Har bilen aktiv kjøling av batteriene, som f.eks Tesla eller i3, forsvinner det problemet.

Det er sant at varmen forsvinner med kjøling av batteriet, men varmen oppstår også som følge av ekstra belastning. Dess oftere man hurtiglader etter hverandre på kort tid eller lader over 80, dess mer belaster man batteriet.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

#21
Sitat fra: Mippen på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:45Det er sant at varmen forsvinner med kjøling av batteriet, men varmen oppstår også som følge av ekstra belastning. Dess oftere man hurtiglader etter hverandre på kort tid eller lader over 80, dess mer belaster man batteriet.
Så lenge man får kjølt ned batteriet slik at det aldri blir varmt så er det relativt uproblematisk.

Det kan hende at hurtiglading sliter litt mer på batteriet enn treg lading, men her er dataene uklare. Uansett er det ikke en av de viktigste faktorene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

sigurdi

Under normale forhold avgir batteriet noe energi ved opp/ned lading, er bare å kjenne på laptopp eller mobil ved bruk.
Denne varme utviklingen er normal og går ikke i seg selv utover levetiden, så lenge varmen blir ledet bort, eller temperaturen til batteripakken ikke går over "drifts temperaturen" de er designet for.

Problemet oppstår når varmen ikke blir ledet bort og fører til høyere batteritemperatur.
Høy batteri temperatur og høy SOC, spesielt begge på en gang gir svært stor akselerering i degenerering (selvdestruksjon) av celler.
Er bare å se på Leaf eiere i Nevada der noen hadde opp til 28% reduksjon på under et år.
De nye batteripakkene til Nissan, har annen batteri type og andre addetivener i elektrolytten.
Tåler høyere temperaturer bedre, så større armeidsområde når det gjelder temperatur.
Horten
Model X90D (18.03.17)

daggad

Had hatt min Leaf siden nov-11 og nå er den bikket 80000km. Merker ingen reduksjon i rekkevidde og har alle "strekene" som viser full kapasitet.
Men har hurtigladet bare et titalls ganger da det ikke har vært nødvendig rett og slett og lader normalt bare til 80%. Så batteriet har jo i grunn vært snilt behandlet.
Jeg tror nok det norske klimaet er ideelt for elbiler temperaturmessig, og dette fører til lang levetid på batteriene.
Driver også med modellfly og selv om det er en annen type Litiumkjemi på de batteriene så er det veldig lett å se sammenhengen mellom å lade med lav c kontra høy, samt det å kjøre batteriene for lavt ned, med levetid på de. Det er veldig lett å drepe et batteri med høy c og kraftig utlading.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Har passert 85.000km på Leaf. Selv om de viser "fulle streker" osv, så er det merkbart redusert rekkevidde i forhold til når bilen var ny, og appen "LeafSpy" indikerer en plass mellom 10-15% reduksjon. Må hurtiglade ca 3-4 ganger i måneden. Reduksjon var ca 10% ved ca 70.000km, men det kommer veldig gradvis slik at man ikke merker det uten å ha sammenliknet med tidligere data (jeg trodde det var forbruket som var begynt å bli høyt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA