Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regenereringstabell

Startet av LMOR, søndag 19. oktober 2014, klokken 22:27

« forrige - neste »

LMOR

Siden det er litt diskusjon om regenerering i det siste, hadde det vært flott å få litt tall på bordet rundt dette, så kan vi følge med om temperatur/årstid betyr noe osv.

Bilen stopper helt opp hvis det er oppoverbakke/flatt, men jeg tror meningen er at en trykker bremsen inn hvis en skal stoppe helt, da en normalt gjør dette inn mot rundkjøringer / kryss osv, og har glede av at den kryper litt, og ikke setter på håndbrekket.
Derfor målet vi stopptid ned til 2-3 km/t. (Det å trykke på bremsen da, gjør ikke at vi taper mye energi)

Første tall:

Stopptid:
Oktober, våt veibane, ca 7 grader, flatt, fra 50km/t - 2km/t = 6-7 sekund. (siste SW versjon)

Regenerert:
Oktober, våt veibane, ca 7 grader, flatt, fra 60km/t = maks 52 kwh/100km
Oktober, våt veibane, ca 7 grader, nedoverbakke, fra 60km/t = maks 65 kwh/100km
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Ikke så mange bidrag enda  ;)

Men her er en test fra høsten 2013. Kurveformen på regenereringen er ikke så ulik den jeg har nå. Det tar flere sekund før maks effekt slår inn.

http://www.youtube.com/watch?v=abVCUcH0p-4
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

rth

Ikke noen målinger her.

Men har akkurat lagt om til vinterdekk, og vips så var all regenerering nesten borte. I hvert fall i forhold til tidligere. Normalt kjøremønster har vært tilnærmet 0 bruk av brems. Nå er brems i bruk mot hvert kryss. Og eneste endring er dekk.

Har en tilsvarende erfaring på vår 1-serie cab. Opp Oslofjordtunnelen på cruise, så går cruise av pga dump i veien. Det skjer med vinterdekk, men ikke sommerdekk.

Så kanskje følsomheten for når det "glipper" er vel høy. Gummi i vinterdekk er jo litt bløtere slik at om en måler nøye nok så vil en kanskje kunne tolke det som glipptak i stedet for at gummi fjærer. Vi skal ha ny software ila neste måned, så blir spennende å se om det gjør noen forskjell.

LMOR

Interessant. Fint hvis du, helst med <80% rekkevidde, testet hvor mange sekund det tar å komme ned i 2-3 km/t fra 50km/t.
(Regner med at du har resatt trykkmålingen)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Mener å ha lest at vinterdekkene er glatte de første 500-1000km.
Det hadde også vært nyttig å få dokumentert ift regenerering.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Merker godt at regen "gir seg" i lave hastigheter og skarp svinginging. Der jeg med sommerdekkene fint hadde regen i sving (ca 90 grader inn til der jeg bor) virker det nesten som at bilen gir på i samme sving med vinterdekkene. Realiteten er vel at regen blir tilnærmet lik 0. Litt ubehagelig og uvant i starten, men det ble vanesak det også. Har vel kjørt 50+ mil med vinterdekkene nå på bar asfalt, uten at dette har endret seg noe. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

02jan

#6
Vinterdekk
Våt asfalt ,9 grader.
65 km/t = 60 Max reg.
50 km/t = 50 Max reg.

Ikke oppgradert programvare , bil produsert 12. Juni.

* de siste dagene har jeg opplevd annerledes regenerering.
Inn mot rundkjøring i 60 km/t , "bremser" inn mot sving, regenerering svak de første sekunder, så hardere , men ved inngang sving slipper den helt, og bilen enten øker fart ( i nedoverbakke) eller holder farten de neste 10 - 20 meter , før jeg rekker å hugge in bremsen. Håper dere som har fått oppgradert programvare ikke har det slik. Alternativt må jeg ha andre dekk eller eget valg for konstant regenerering, ved slipp av fartspedal.

Tilsvarer at jeg med min 6 sylindrede bil med manuell girkasse , girer ned fra 4 til 3 inn mot rundkjøring, for å motorbremsen , så hopper giret ut i fri og bilen øker farten uten varsel - dette skjer selvfølgelig ikke.
Dvs jeg har hatt bil ,som hopper ut av gir - da har jeg byttet kasse.

Edit: overveldende fornøyd med bilen, til og med dørløsningen finner jeg og min sønn på 4 praktiske - da han betjener inn i bilen selv ,og  jeg har alltid sekk/utstyr foran og full kontroll på at han ikke løper ut av bilen.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

#7
Står den aktuelle rundkjøringen på kartet?

Ellers takk for måling. Viser at det ikke er vesentlig forskjell på før og etter oppgradering og at du også kan få sterk regenerering med vinterdekk!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Ja , rundkjøringen rv4, over selve sinsenkrysset overgang fra 70 til 50 sone retning Carl Berner krysset. Rundkjøringen er travel, samt trikken som krysser selve rundkjøring.

Enkelt å teste dette  ca 50 km/t , full regenerering og svinge litt ekstra i rattet

Har ikke oppgradert programvare ,men heller ikke hatt noe feil har versjon :
010.006.019

Mulig jeg kontakter forhandler om evt. oppgradering av SW.

* testet AC lading på 3,7kw/t , med forvarmingen under lading - ja den lader og forvarmer samtidig.  Det betyr at hvis jeg lader med for liten ladehastighet ,så vil ikke strømmen fra nettet brukes til forvarmingen.

Mulig det burde være innstilling på ladestyrke fra mobil , evt innstilling som kunne øke til Max ved bruk av forvarmingen - hvis type 16amper kurs kunne betjene begge deler.  Jeg vil gjerne lade på lavest mulig om natten, men om morgenen , hvor jeg ønsker å fyre opp forvarmingen - kan jeg akseptere full kraft på strømnettet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Sitat fra: 02jan på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 22:19
Det betyr at hvis jeg lader med for liten ladehastighet ,så vil ikke strømmen fra nettet brukes til forvarmingen.
Vi er litt utenfor denne tråden, men du vil forvarme fra nettet uansett, bare at jo mindre strøm du har til rådighet, jo lengre ned i % kommer bilen til å gå ned før og mens den henter seg inn igjen.
Hvis du ikke hadde vært koblet til nettet, så hadde du kanskje mistet 10%, mens du ved å være koblet til nettet vil miste mellom 0-3% avhengig av hvor heldig du er med timingen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

#10
Sitat fra: 02jan på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 19:27
Inn mot rundkjøring i 60 km/t , "bremser" inn mot sving, regenerering svak de første sekunder, så hardere , men ved inngang sving slipper den helt, og bilen enten øker fart ( i nedoverbakke) eller holder farten de neste 10 - 20 meter , før jeg rekker å hugge in bremsen.

Dette er beskrevet ganske utførlig i BMW bloggen fra USA.
http://bmwi3.blogspot.no/2014/06/after-2000-miles-part-two-dislikes.html
While negotiating turns, the regen sometimes disengages which will give the sensation that the car is actually speeding up. Of course it isn't (unless you are going downhill), but when you are in full regen and it suddenly disengages, it does feel like the car is accelerating when if fact it just isn't being slowed down by the regenerative braking.

If the regenerative braking system was operating and the car hit a pothole or a bump that caused the wheels to lose traction, the traction control would disengage the regen in an attempt to prevent the loss of control. When this happened, it would give the driver the sensation of sudden acceleration, especially when driving downhill.

Kanskje vanskelig å unngå, uten å forsinke traction control, men det gir sikkert andre problemer.

Yttertorjen

Sitat fra: LMOR på søndag 19. oktober 2014, klokken 22:27


Stopptid:
Oktober, våt veibane, ca 7 grader, flatt, fra 50km/t - 2km/t = 6-7 sekund. (siste SW versjon)

Regenerert:
Oktober, våt veibane, ca 7 grader, flatt, fra 60km/t = maks 52 kwh/100km
Oktober, våt veibane, ca 7 grader, nedoverbakke, fra 60km/t = maks 65 kwh/100km

Prøvde på vei hjem idag. Identiske resultater her. Sommerdekk, vått, 4 grader. Mykt og fint innslag av regen.

rth

Satt og grubla litt over dette med dekk. Skrudde av antispinn, og da ble plutselig regenereringen mye kraftigere. Ingen vitenskapelig test nå heller, man kanskje verdt å prøve ut.

:)

Gondron

Våt veibane flate veg.
70 kmt til null maks regne 71.4
65 kmt til null maks regne 64.3
50 kmt til null maks regne 55.6.
tid for nedbrems ikkje målt


LMOR

Når bilen er ladet 100% regnerer den ikke, og her en en test på 90-95% før jeg legger om til vinterdekk og tester disse.

Jeg fikk maks 35 kWh på 95%, under samme forhold som første måling. Det stemmer godt med at en uansett ikke vil klare å dytte så mye mer inn på batteriene.

Det er derfor viktig at alle tallene som legges inn her, er målt på 85% eller under, for å være sammenlignbare.
Så langt viser vel testene det samme som filmene jeg la inn, og at det ikke er forskjell på totalt regenerert effekt før og etter SW oppgradering, men at kurven er endret noe i starten.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA