Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fulladet etter siste oppdatering 6.1 et eller annet

Startet av kjølholdt, søndag 19. oktober 2014, klokken 09:42

« forrige - neste »

Muffinman

Har vel vært et rapportert tilfelle til her på forumet, i tillegg til en som glemte ladekabelen når han la ut på tur. Tesla kom ham i møte med reservekabel :)

trygvelo

#106
Sitat fra: Hyperstress på fredag 28. november 2014, klokken 12:40

Sitat fra: trygvelo på fredag 28. november 2014, klokken 11:37
Sitat fra: mr.rs4 på torsdag 27. november 2014, klokken 21:57
Når jeg så på Tesla første gang, og så at en kunne kjøre 480km, tenkte jeg at det er jo bra, men i realiteten kan man ikke kjøre lenger enn 380km? Det er jo en stor forskjell da?

Realistisk/komfortabelt er 300km om vinteren og 350+ om sommeren. Men det er veldig avhengig av terreng + hastighet. Vi har kjørt på fjellet med takboks + full oppakking og 700-1000 høydemeter opp. Har klart akkurat 300 km hver gang. Vi har også klart å gå tom for strøm på fjellet etter 280km kjørt etter å ha stått i kø i -10 grader og tett snø i 4 timer og da kjørte vi de siste 120km nesten uten varme i bilen for å spare strøm. Den gangen var jeg ikke klar over hvor mye høydeforskjellen på slutten av turen ville påvirke resterende rekkevidde. Samme problem blir det å ligge på motorvei i europa i 130++km/t. En annen ting er å ligge på landeveien sommerstid i 80 og da burde det ikke være noe problem å klare 400km.

1km er ikke 1km :)

Gikk du bokstavelig talt tom for strøm? Da er du den første jeg vet om. Husker du hvor mange km under null du kjørte?

Gikk tom for strøm ja, car is shutting down. Det var 500m igjen til bunnstasjonen i alpinbakken med lading tilgjengelig. Vi kjørte ganske nøyaktig 5km og 350 høydemeter opp etter 0. Det var en lidelse å kjøre med 20kw makseffekt opp bakkene på slutten i 20cm nysnø, men vi kom opp med en lang kø av 4wd biler bak oss, 2wd'erne lå i grøftene :) Det var en god lærepenge som elbilist.

For ordens skyld skal det nevnes at vi hadde kommet frem hvis ikke GPS'en hadde lurt oss inn på en ubrøytet vei som stjal 6-7 tkm. I det tilfellet var hver tkm kritisk

OleJA

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 28. november 2014, klokken 10:51
Sitat fra: Muffinman på fredag 28. november 2014, klokken 10:17
Den justerer jo ladestrømmen ved å påtrykke spenning. Jo større forskjell mellom batterispenning og påtrykt spenning jo større ladestrøm. Poenget her var vel å lese av i bilen hvilken spenning som rapporteres ved fullført makslading.

Er vel neppe så enkelt vel.
Spenningen du leser i dashen er jo ladespenningen og ikke batterispenningen. Syns det er litt rart hvis den er konstruert sånn at ved 100% SOC så samfaller ladespenning perfekt med batterispenning (tenker da på den spenningen man måler over batteriet etter at lader er koblet fra).

Noen eksperter på batteriteknologi her? ;)
Stort sett så er det så enkelt. Avhengig av hvor ladespenningen leses av, så vil det være et lite spenningstap mellom avlesingspunkt og frem til selve battericellene. Men husk på at effekt = spenning x strøm. Er det da f.eks 1V spenningstap, og SC typisk lader med 300A så er det en kabel som varmes opp med 300W - Det blir fort godt og varmt !!!.

Mest trolig så leses spenningen av direkte på hver battericelle og summeres opp. Denne funksjonen finnes allerede i forbindelse med internovervåking av batteripakka og ballansering av denne. Det er da ingen god grunn til å ha en egen avlesing av ladespenning en ekstra plass.

Så jeg tror vi kan regne med at spenningen i bilens display under SC-lading er rimelig identisk med batterispenninga.

Sjøhyene

#108
Sitat fra: OleJA på fredag 28. november 2014, klokken 13:21

Stort sett så er det så enkelt. Avhengig av hvor ladespenningen leses av, så vil det være et lite spenningstap mellom avlesingspunkt og frem til selve battericellene. Men husk på at effekt = spenning x strøm. Er det da f.eks 1V spenningstap, og SC typisk lader med 300A så er det en kabel som varmes opp med 300W - Det blir fort godt og varmt !!!.

Mest trolig så leses spenningen av direkte på hver battericelle og summeres opp. Denne funksjonen finnes allerede i forbindelse med internovervåking av batteripakka og ballansering av denne. Det er da ingen god grunn til å ha en egen avlesing av ladespenning en ekstra plass.

Så jeg tror vi kan regne med at spenningen i bilens display under SC-lading er rimelig identisk med batterispenninga.

Du misforstår meg. Det jeg mener er at den spenningen som bilen lades med, som man også da kan måle over batteriet (den man ser i dashen) mens laderen er koblet til da ladespenningen=batterispenning på det tidspunktet.  Den er ikke nødvendigvis den samme spenningen batteriet har ETTER at laderen er koblet fra.
Trodde ofte man ladet med litt høyere spenning enn det som er idle spenning ved 100% SOC, men akkurat de tekniske detaljene rundt hvordan man lader mest optimalt kan jeg ikke nok om til å uttale meg bastant om.

Sånn at hvis det er liten offset der mellom 100% SOC frakoblet batterispenning og ladespenning ved 100% så betyr det at ladespenningen (altså batterispenningen under lading) i seg selv ikke forteller deg noe om batteriets tilstand.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

#109
Jeg ikke så sikker på det, legg merke til at du får en indikert spenning like etter tilkobling hvorpå denne stiger raskt sammen med ladestrømmen. Påtrykt spenning vil da ligge høyere enn batterispenningen. Tenker at man det mest nøyaktige man kan oppnå er å lese av like før fullført lading til 100%, men kanskje er ikke det nøyaktig nok heller.

Om spenning fra lader er lik spenning over batteriet vil det ikke skje noen lading.

sn0le

Hvis man tenker old-school så kan spenning målt på batteripolene være godt over 14V når motoren går og dynamoen lader batteriet.
Så fort du stopper motoren, og dynamoen slutter å lade, så faller spenningen på batteripolene ned til kanskje 13-13,5V fordi det er den faktiske batterispenningen.

Ikke utenkelig at det samme gjelder SC og batteripakken i bilen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

#111
Løfter denne. Har i dag kjørt batteriet mitt fra 100-0% SOC (Visible Tesla viser faktisk 0% når rekkeviddemåleren viser 0tkm, så reserve og buffer i topp og bunn er ikke tatt med her). Nøkkelopplysninger:


  • Bilen hvilte over natta på rundt 60%SOC og ble ladet til complete på 28A i dag
  • Endte på indikerte 365tkm - stod ute i 1-2 pluss så batteriet var nok kjølig
  • Kjørte rett forbi to superchargere og kom hjem med 25tkm. Kjørte noen ekstra runder slik at den viste 0 et par hundre meter unna oppkjørselen. Ingen rangemode eller sparekjøring. Litt ugunstige forhold.
  • 329km
  • Forbrukt energi 66,9 kWh. Snitt 203wh/km
  • Eneste stopp: to ferger. Prøvde å slå av AC, og tempen holdt seg. På neste ferge lot vi den stå på - forbruket kan neppe ha vært rare greiene, men la oss regne 3kWh i forbruk utenom kjøring
Hvis totalt forbruk kjøring+stillestående er 67+3kWh og ubrukt reserve er 5kWh ender vi på at det går an å bruke 75kWh før bilen faktisk stopper. Det stemmer jo greit med min teori om at man har fjernet ca. 5 kWh fra batterikapasiteten i softwareoppdateringen som "stakk av" med de berømte 20tkm tidlig i september - batteriet skal jo teoretisk ha 81.1 kWh tilgjengelig (jada, jeg vet at batterier taper seg, men ikke slik over natta). Bilen gikk faktisk lengre før denne oppdateringen før man kom ned på null, og jeg kjører samme strekning veldig ofte slik at forskjellen ble veldig tydelig. Jeg har med andre ord ingen P85 lengre, men en P79.. (om jeg legger på 4kWh til bricking protection).

Har nå satt bilen på lading med 32A og rangelader til i morgen, skal ut og kjøre da også. Jeg antar at indikerte tkm blir høyere da batteriet er varmere etter mange timers kjøring og påfølgende 7kw lading, og mulig denne dype syklusen hjelper noe også. Men jeg mangler altså 5-6 kWh, og dagen i dag bør dokumentere det greit. De kan selvfølgelig være flyttet under 0, men ingen med vettet i behold vil være i stand til å bruke de om de ligger der.

Tanker?

Hyperstress

Jeg kjørte 100-0% i jula, med tot 75kWh forbruk. Så om det var en SW update som tok rekkevidde i september så gjelder det ikke alle biler i alle fall..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Det var jo ikke alle som mistet indikert rekkevidde, har inntrykk av at det ikke gjelder flertallet.

Muffinman

Her er resultatet etter en nettopp fullført fullading (skal kjøre øyeblikkelig). 2tkm mer indikert, men det er nok temperaturen som gjør det.

TeslaK

Sitat fra: Muffinman på mandag 06. april 2015, klokken 09:26
Her er resultatet etter en nettopp fullført fullading (skal kjøre øyeblikkelig). 2tkm mer indikert, men det er nok temperaturen som gjør det.

Jeg tror ikke det er temperaturen, men siden du kjørte bilen fra 100-0 sist så har algoritmen nå et nytt bedre estimat på batterikapasiteten. Hvis du fortsetter med flere 100-0 cycles vil du få noen km mer rekkevidde for hver gang til du kommer opp i ca 400. En ny bil har ca. 410 tkm, det stemmer bra med typical på 187 Wh/km (målt av Bjørn) og 76 kWh tilgjengelig (76 kWh / 0,187 = 406 km).

Jeg tror du vil kunne kjøre lenger under 0 enn en ny bil.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Muffinman

#116
Sitat fra: TeslaK på mandag 06. april 2015, klokken 10:03
Sitat fra: Muffinman på mandag 06. april 2015, klokken 09:26
Her er resultatet etter en nettopp fullført fullading (skal kjøre øyeblikkelig). 2tkm mer indikert, men det er nok temperaturen som gjør det.
Hvis du fortsetter med flere 100-0 cycles vil du få noen km mer rekkevidde for hver gang til du kommer opp i ca 400.
Neppe. Denne bilen har aldri vært over 395, og mange hadde lavere ved levering. Og 20tkm forsvant med en softwareoppdatering. Men vær snill å se vekk fra rekkeviddeindikasjonen, det er ikke poenget i det hele tatt oppi dette. Det er energien som er saken.

Min bil fikk tilført 73kWh i ladingen fra 0-100% nettopp (se bilde). Bilen måler ikke tap, og dermed må man trekke fra minst 10% for å sitte igjen med det batteriet fikk tilført. Da har batteriet fått påfylt 65,7kWh - noe avvik i forhold til forhold til beregningene i forrige innlegg men i en retning som tyder på at det er en reell forskjell på batterikapasiteten på de forskjellige bilene etter softwareoppdateringen. Mener det var siste versjon før 6.1.

Hadde dette skjedd over tid kunne jeg til dels være enig i mange av betrakningene  som gjentas om og om igjen (forsåvidt ganske like den over), men - det skjedde med en softwareoppdatering og da er det en bevisst handling fra Tesla`s side. Og det at bare en andel av bilene ble rammet samtidig som Tesla nekter å si noe som helst om hva som er gjort og hvorfor gjør jo at man bare kan spekulere.

GOS

@Muffinmann
Da jeg ladet fra 0tkm-100% på SC for 2 uker siden så ble den ladet 78 kw. (Jeg hadde kjørt ca 2 km under 0)
Jeg blir aldri helt klok på hva tap det er når en lader på SC men jeg tror ikke det er 10%. Mitt inntrykk/erfaring er også at den lader lenger opp på SC enn på AC med liten amp/spenning.

Men uansett så kan dette indikere at min har rundt 5 kwh mer på batteriet enn din. V6.1, S85 levert juni 2014, D-batteri, kjørt 12.000
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

#118
Jeg antar at tapet på SC inkludert i selve superladeren er høyere enn 10%, men tror nok at tapet fra plugg til batteri er mindre på SC enn ved å bruke innebygget lader - og at indikert tilført energimengde på SC ligger nærmere sannheten på SC.  Jeg ladet på 32A fra veggen hjemme og må derfor ta høyde for tap i lader. Mener å huske at Kirkebø testet dette for en tid tilbake og kom til ca. 88% effektivitet på schuko, og at det ble antatt noe bedre ved raskere lading. Derfor tok jeg utgangspunkt i 10% ved 7kW, og tror egentlig ikke det er så veldig langt unna.

At SC lader pakken til høyere spenning enn de innebygde laderene i bilen gjør stemmer nok ikke. I superladeren sitter det i praksis bare en drøss parallellkoblede ladere lik de som er montert i bilene, og spenningsbegrensningen på pakken er nok absolutt og gitt i software. Hvilken spenning eller strømstyrke som er i veggen har nok fint lite å gjøre med det, laderen regulerer uansett til riktig verdi.

kjølholdt

Jeg får nå aldri mer enn 385 på 100% . De har rappet 20 km. Men mulig at SC utbyggingen gjør dette til et akademisk problem
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA