Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fulladet etter siste oppdatering 6.1 et eller annet

Startet av kjølholdt, søndag 19. oktober 2014, klokken 09:42

« forrige - neste »

kjølholdt

Fulladet i dag etter siste software oppdatering.374 typical dette er 20 km mindre enn vanlig. Fikk notification om at bilen var Fulladet ved 374. 20 km mindre synes jeg er litt mye. Har absolutt siste software oppdatering. Bergen i dag er jo ikke kjempekaldt. Noen andre som har Fulladet etter siste software oppdatering
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

krister461

"6.1 et eller annet"? Really?

Det virker som om de har endret beregningen for Typical fra v6.0. Men batteriet ditt er like stort fortsatt. ;-)

Muffinman

#2
Opplever det samme:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=16529.45
Skjedde etter DU-bytte og sw oppgradering, versjonen _før_ 6.0. Skjedde over natta ved verkstedsbesøk, mens det fremdeles var "tropiske" temperaturer i Norge. Akkurat samme visning ved langkjøring og superlading - temperatur har ikke noe med dette å gjøre.
Etter å ha kjørt med dette i over 6000km og fra maks til ganske langt ned er min konklusjon at enten er 5kwh forsvunnet, eller så har de lagt til ekstra margin under null i tillegg til det som lå det fra før. Har sendt mail til Tesla og bedt dem om en forklaring, men den står så langt ubesvart.

Konspirasjonsteoretikeren i meg mistenker at man har gjort en ekstra energimengde utilgjengelig av en eller annen grunn for enkelte (serier) batterier, siden veldig mange (de fleste?) beholder rekkeviddeindikasjonen slik den var.  Når jeg fikk 394tkm på 100% stemte det veldig godt, og jeg kunne til og med kjøre lenger enn måleren viste. Nå klarer jeg knapt det, uansett hvordan jeg kjører. Og forbrukt energi i forhold til SOC sier meg at batteriet har krympet.

kjølholdt

Sitat fra: krister461 på søndag 19. oktober 2014, klokken 09:53
"6.1 et eller annet"? Really?

Det virker som om de har endret beregningen for Typical fra v6.0. Men batteriet ditt er like stort fortsatt. ;-)
Befinner meg i særp bilen er i Bergen men det var vel 6.45 1. Oppdatering hvis du må vite det. Batteriet er nok like stort ja men en større del av batteriet er gjort utilgjengelig
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

krister461

Høres ut som en variant av 6.0 og ikke 6.1, og ikke nødvendigvis siste, men det er uansett ikke poenget.

Selvom typical har endret seg betyr ikke det at del av batteriet er blitt utilgjengelig. Vel så sannsynlig er det at bare beregningen har endret seg...

Muffinman

Trodde også at dette kun handlet om beregning, men har testet dette i det vide og brede og jeg mangler faktisk gode 20 km rekkevidde i praksis før måleren viser 0. Om energien fortsatt er tilgjengelig er den under 0 og der tør jeg ikke "lete" etter den.

Og om det var en ny beregningsmåte, hvorfor opplever ikke alle dette?

@ts, når ble din bil levert? 30.10.2013 her.

krister461

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. oktober 2014, klokken 12:07
Og om det var en ny beregningsmåte, hvorfor opplever ikke alle dette?
Det kan jo være beregningen tar mer individuelle hensyn enn tidligere. Ikke vet jeg...

Muffinman

Da skulle vel tilfellene være mer spredt? Virker som om vi som ser dette mister ganske nøyaktig 20tkm mens de fleste har ingen endring.

For øvrig skulle jeg fått økning i indikert rekkevidde om mitt kjøremønster ble hensyntatt.

Tuxedo

Har ikke alle med 85 i underkant av 380 typical ved fullading etter 6.0, da?

krister461

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. oktober 2014, klokken 12:12
Da skulle vel tilfellene være mer spredt? Virker som om vi som ser dette mister ganske nøyaktig 20tkm mens de fleste har ingen endring.
Har de fleste ingen endring? Hvor ser du det?

Muffinman


krister461

Ok, mitt inntrykk var at (bortimot) alle hadde fått endring....

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Amoss

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. oktober 2014, klokken 12:07
Og om det var en ny beregningsmåte, hvorfor opplever ikke alle dette?

Kan det henge sammen med "B" eller "D" revisjoner av batteriet?
Model S 85D

Leif1

En ser hvilket batteri en har på hjørnet av det i høyre forskjerm fremme.
Har du et D-batteri?
Konvertitt fra S til X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA