Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Datatrøbbel" elbiler?

Startet av Mippen, søndag 19. oktober 2014, klokken 08:20

« forrige - neste »

Mippen

De fleste nyere elbiler kan nå styres med smartmobil, nettbrett og pc/mac. Det rapporteres ofte her inne har jeg sett at ting ikke alltid fungerer helt, og at man ikke får kontakt med bilen osv. Jeg har Nissan og har opplevd dette flere ganger. Har også sett BMW folk har rapportert om problemer, det samme med tesla.

- Hvilke bil har du og har du opplev en eller flere ganger problemer med å kommunisere med elbilen og lignende?

- Er dette normalt med tanke på dekning eller bør man forvente full funksjonalitet uansett hvor i 2014?
Fremtiden er elektrisk.

Kent

Der hvor det ikke finnes mobildekning, så kan man strengt tatt ikke forvente at man får kontakt med bilen, selv i 2014 :)

Har E-Golf/CarNet, har fungert uten problemer i det hele tatt siden Juli.
Ser en del E-up'er har hatt problemer dog.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Flips

Har ikke merket noe trøbbel med Renault Zoe og Z.E. Services.

Mippen

Har en mobilmast i luftlinje kort vei unna, så dekningen et topp. Likevel får jeg ikke alltid logget inn eller kontakt med bilen. Ikke så ofte men av og tio.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på søndag 19. oktober 2014, klokken 10:50
Har en mobilmast i luftlinje kort vei unna, så dekningen et topp. Likevel får jeg ikke alltid logget inn eller kontakt med bilen. Ikke så ofte men av og tio.
Det er to grunner til problemene, noen ganger er serveren nede, andre ganger kan det være vanskelig å komme inn pga stor pågang, det betyr altså at systemet er underdiensjonert. Jeg går ut fra at dette ordner seg, og jeg må si at det er ikke ofte det ikke virker hos meg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 19. oktober 2014, klokken 08:20
De fleste nyere elbiler kan nå styres med smartmobil, nettbrett og pc/mac. Det rapporteres ofte her inne har jeg sett at ting ikke alltid fungerer helt, og at man ikke får kontakt med bilen osv. Jeg har Nissan og har opplevd dette flere ganger. Har også sett BMW folk har rapportert om problemer, det samme med tesla.

- Hvilke bil har du og har du opplev en eller flere ganger problemer med å kommunisere med elbilen og lignende?

- Er dette normalt med tanke på dekning eller bør man forvente full funksjonalitet uansett hvor i 2014?


Dette kunne jeg skrevet mye om: det skyldes i bunn og grunn at bilfabrikantene ikke er eksperter på M2M-kommunikasjon (machine to machine), og da særlig over mobilnettet. Flere av dem har gjort "alle feil i boken" (eller mange av dem), for ulik vanlig nettverkskommunikasjon så må man her regne med en god del tapte meldinger. Kommunikasjonsprotokollen man bruker er altså viktig, spesielt for brukerens opplevelse.

En annen ting er at brukernes forventninger til respons i 2014 er veldig forskjellig fra hva folk flest forventet i 2009, da Nissans CarWings ble utviklet. Bilfabrikanter er ikke vant med teknologi som endrer seg så raskt, og hvordan man skal håndtere dette.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Ja, det er nok mer enn en kilde til feil.
Fremtiden er elektrisk.

Trafikkbestyrer

Har veldig dårlig dekning her jeg bor, så noen ganger har jeg trøbbla, men aldri andre steder jeg har vært.

Klykken

Har hatt noen dager uten tilgang til BMWs iRemote, men det har vært pga serverproblemer fra BMWs side. Men denne kommunikasjonen er ikke nødvendig for å kunne bruke bilen, så hvis systemene er nede er ikke der krise heller. Det du kan styre via appen kan man også styre manuelt via bilens UI.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Kan heldigvis styre manuelt i bilen også på leaf, men upraktisk å løpe ut og inn i bilen. Også kjekt å få varsel når bilen er avsluttet å lade og kunne sjekke ladestatud. Ikke minst starte forvarming uten å måtte programere timeren først.
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Å ikke vite bilens ladestatus er litt irriterende ja. Blir paranoid av slikt! Klimatisering får man startet med bilens nøkkel (programmerbar knapp) hvis det er utenfor tidsinnstillingene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA