Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeutstyr

Startet av Mippen, søndag 19. oktober 2014, klokken 07:00

« forrige - neste »

Mippen

Får min første Tesla til våren. Lurer i den sammenheng på hva som leveres med av ladeutstyr? Har krysset av for typ2 ladekabel også er det med blått ladeadapter, men ellers hva er med? Er det med for eksempel kontakt til å plugge i schuko? Klarer folk seg greit med 16A kurs? Naboen har en TMS og en Leaf og de har bare vanlig 16A schuko kurs.
Fremtiden er elektrisk.

RaBalder

#1
Shucko-adapter er med.

Jeg klarer meg med 10A hjemme, men det avhenger av kjøremønsteret mitt. Kjører man en del hver dag, så må man ha grovere lading.


Skal du litt utenfor ladeland, så anbefaler jeg:

  • Få med rødt adapter til UMC.
  • Få tak i adapter-settet til jkirkebo.
  • Og en vanlig skjøteledning med ordentlig leder-tverrsnitt.

Med dette, så tror jeg du skal få ladet i de fleste tilfeller.

petersv

UMC er ganske universell, som navnet tilsier :) Type 2-kabel er kjekk hvis du lader offentlig. Har du bestilt dobbeltlader?

Har et rødt UMC-adapter liggende hvis noen trenger.

Mippen

Bestilt dobbeltlader ja. Hadde dette ikke på leafen min og lærte av den feilen. Er riktig nok en del SC rundt om men det er ikke alle steder det er praktisk å reise helt til en slik. Rødt har jeg bestilt.
Fremtiden er elektrisk.

petersv

Hvis du vil kunne lade fra 32A rød kontakt trenger du en annen kontroller/kabel enn UMCen, den er begrenset til 16A 3-fase.

Jeg har en portabelbslik en med type 2-plugg på selve kladden, slik at jeg kan bruke den sammen med type 2-kabelen jeg uansett har med. Sparer endel plass og vekt på det.

Mippen

Sitat fra: petersv på søndag 19. oktober 2014, klokken 09:26
Hvis du vil kunne lade fra 32A rød kontakt trenger du en annen kontroller/kabel enn UMCen, den er begrenset til 16A 3-fase.

Jeg har en portabelbslik en med type 2-plugg på selve kladden, slik at jeg kan bruke den sammen med type 2-kabelen jeg uansett har med. Sparer endel plass og vekt på det.


Utdype litt mer? Har du bilder?
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på søndag 19. oktober 2014, klokken 09:31
Sitat fra: petersv på søndag 19. oktober 2014, klokken 09:26
Hvis du vil kunne lade fra 32A rød kontakt trenger du en annen kontroller/kabel enn UMCen, den er begrenset til 16A 3-fase.

Jeg har en portabelbslik en med type 2-plugg på selve kladden, slik at jeg kan bruke den sammen med type 2-kabelen jeg uansett har med. Sparer endel plass og vekt på det.


Utdype litt mer? Har du bilder?

Her er ihvertfall en annen type, den har fast kabel: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15642.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Den ligner pp den jens selger, men har en kontakt istedenfor fastmontert kabel. Man plugger type 2-kabelen i boksen og i bilen, og boksen i veggen med vanøig 32A CEE-stikk.

RaBalder

Sitat fra: petersv på søndag 19. oktober 2014, klokken 10:57
Den ligner pp den jens selger, men har en kontakt istedenfor fastmontert kabel. Man plugger type 2-kabelen i boksen og i bilen, og boksen i veggen med vanøig 32A CEE-stikk.

Er kanskje denne du tenker på. Jeg kjøpte en slik fra http://elbilhjelpen.no/. Og har ved to anledninger hittil spart et par timer på lading. I tillegg så har jeg da et alternativ til UMC for å lade bilen (dersom UMC skulle slutte å fungere, f.eks. i kulde  ::) )

petersv

#9
Korrekt Rabalder, men min har en annen kontroller. Har faktisk deler til to hvis noen er interessert. Min bruker SmartEvse-kontrolleren som har display, kan også enkelt oppgraderes med smart-sensor-biten som gjør at man kan måle trømtrekker på kursen automatisk og så justeres ladehastigheten deretter forbå unngå at sikringa går, veldig praktisk ved fast montasje i garasjen f.eks. hvis man har flere elbiler på samme kurs.

Òg, det er utrolig mye lurere med kontakt enn fastmontert kabel, sparer så mye plass og vekt siden man slipper å dra rundt på dobbelt med kabler man uansett ikke kan bruke samtidig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA