Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langtur Kiel - Antwerpen t/r februar 2015

Startet av Cobos, søndag 19. oktober 2014, klokken 02:26

« forrige - neste »

Cobos

Jeg tenker å ta min første virkelige langtur med min Model S, og da tenker jeg jo naturligvis en skikkelig dagstur. Helst skal jeg klare dette i løpet av en drøy dag og det lille aberet er at det er en S60!
Jeg ser det er en SC i Hamburg, Emsburen, Zevenaar og Oosterhout.
Kiel ferge kaia til Hamburg burde være grei, og Emsburen-Zevenaar-Oosterhout er også helt kurant.
Nord tyskland, spesifikt Hamburg - Emsburen derimot er altfor langt gitt at dette er autobahn og fortsatt godt mulig ganske kaldt.

Burde jeg gå for 22kW Type 2 lading isåfall hvor mange stopp mellom disse? Jeg har desverre heller ikke dobbeltlader så det blir maks 11kW. Hva foreslår dere?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

RaBalder

Her har nok "misjonærene" for at enkelt-lader-er-nok en god fremgangsmåte  ???  ::)

OddB

26 mil burde vel gå greit ?
Det er bare å tilpasse hastigheten... Du skal vel godt under 50 i snitt for å tape tid på det i forhold til å finne en 11 kW lader ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Sitat fra: RaBalder på søndag 19. oktober 2014, klokken 07:10
Her har nok "misjonærene" for at enkelt-lader-er-nok en god fremgangsmåte  ???  ::)
Lurer veldig på hvem det er. Jeg har kun lest om folk som har begrunnet sine valg, fortalt om sine erfaringer og om de har hatt bruk for dobbeltlader eller klart seg med den enkle. Ingen misjonering, men anbefalinger om at folk må velge etter behov.  Har man bruk for den doble og har kjøpt bil med enkel har man åpenbart valgt dårlig.

Cobos

Gitt kartet til Tesla så virker det som hvis jeg skal samme tur igjen i 2016 så er det mer enn nok superladere til at turen er helt udramatisk. Sånn sett kan dette være første gang jeg kunne ønske jeg hadde dobbeltlader for å spare en 2-3 timer hver vei. 6 timer spart til nå 30k skattefritt er en meget god deal. Det er uansett uaktuelt å installere en lader til i min S60 nå, så spørsmålet er hvordan jeg løser mitt faktiske problem.
OddB: Husk at jeg har en S60 som i min erfaring sjelden klarer så mye som 300km i 100+km/t uten å virkelig pushe grensene. Tror du faktisk det går uten ladestopp overhodet? Det er en 22kW stolpe 200m fra motorveien ved Hunteweg 11, 27801 Dötlingen, Germany fra RWE. Det er vel 164km fra laderen i Hamburg og ved en rasteplass med restauranter og slikt så sikkert greit med 1-2 timer der tenkte jeg, men du tror jeg kan skippe den?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

sturle

Sitat fra: Cobos på søndag 19. oktober 2014, klokken 19:54
Husk at jeg har en S60 som i min erfaring sjelden klarer så mye som 300km i 100+km/t uten å virkelig pushe grensene. Tror du faktisk det går uten ladestopp overhodet? Det er en 22kW stolpe 200m fra motorveien ved Hunteweg 11, 27801 Dötlingen, Germany fra RWE. Det er vel 164km fra laderen i Hamburg og ved en rasteplass med restauranter og slikt så sikkert greit med 1-2 timer der tenkte jeg, men du tror jeg kan skippe den?
Erfaringsmessig er ikkje rekkjevidda på Autobahn dårlegare enn på norsk landeveg om du legg deg bak noko stort i høgrefila.  Den går i 100 km/t eller litt under, og du får litt drahjelp av bilen framfor deg.  Ver disiplinert og hald eit auge med batterikpasiteten, og ta ein rast om det ikkje går.  Om du let deg freiste ut i venstrefila går batterimålaren fort nedover...

OddB

Sitat fra: Cobos på søndag 19. oktober 2014, klokken 19:54
Gitt kartet til Tesla så virker det som hvis jeg skal samme tur igjen i 2016 så er det mer enn nok superladere til at turen er helt udramatisk. Sånn sett kan dette være første gang jeg kunne ønske jeg hadde dobbeltlader for å spare en 2-3 timer hver vei. 6 timer spart til nå 30k skattefritt er en meget god deal. Det er uansett uaktuelt å installere en lader til i min S60 nå, så spørsmålet er hvordan jeg løser mitt faktiske problem.
OddB: Husk at jeg har en S60 som i min erfaring sjelden klarer så mye som 300km i 100+km/t uten å virkelig pushe grensene. Tror du faktisk det går uten ladestopp overhodet? Det er en 22kW stolpe 200m fra motorveien ved Hunteweg 11, 27801 Dötlingen, Germany fra RWE. Det er vel 164km fra laderen i Hamburg og ved en rasteplass med restauranter og slikt så sikkert greit med 1-2 timer der tenkte jeg, men du tror jeg kan skippe den?

Cobos
Holder du 100 i snitt vil turen ta 2,5 time, 3,5 time med en time ladepause. snittfart 70 i snitt.
Holder du 70 i snitt uten ladepause tar turen 3,5 time.
Kjører du i 70 vil du vel ha et forbruk på ca 170 Wh/km, eller  ca 44kWh
Kjører du i 100 vil du kanskje ha 220/Wh/km eller ca 57 kWh
Merforbruket ved å kjøre i 100 blir da 13 kW som tilsvarer 70 minutter lading.
Det er vel ikke moro å kjøre i 70 på Autobahn , så da er det kanskje lurt med en matpause underveis.. ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

fredag

#7
Sitat fra: Cobos på søndag 19. oktober 2014, klokken 02:26
Nord tyskland, spesifikt Hamburg - Emsburen derimot er altfor langt gitt at dette er autobahn og fortsatt godt mulig ganske kaldt.

Burde jeg gå for 22kW Type 2 lading isåfall hvor mange stopp mellom disse? Jeg har desverre heller ikke dobbeltlader så det blir maks 11kW. Hva foreslår dere?

Jeg ser at superladeren i Lauenau snart er ferdig, rett vest for Hannover. En liten omvei, men...

Du kan evt vurdere å kjøre via Kamen og Urmond, istedet for Zevenaar og Oosterhout.

Alternativt: Bestill gratis ladekort fra de to regionale strømselskapene EWE / SWB, og sats på lunsj-shopping-sightseeing-joggetur mens du lader på 11kW i Bremen.

https://www.swb-gruppe.de/verantwortung/swb-und-umwelt/fahren-mit-strom.php
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cobos

Sitat fra: OddB på søndag 19. oktober 2014, klokken 21:22
Sitat fra: Cobos på søndag 19. oktober 2014, klokken 19:54
Gitt kartet til Tesla så virker det som hvis jeg skal samme tur igjen i 2016 så er det mer enn nok superladere til at turen er helt udramatisk. Sånn sett kan dette være første gang jeg kunne ønske jeg hadde dobbeltlader for å spare en 2-3 timer hver vei. 6 timer spart til nå 30k skattefritt er en meget god deal. Det er uansett uaktuelt å installere en lader til i min S60 nå, så spørsmålet er hvordan jeg løser mitt faktiske problem.
OddB: Husk at jeg har en S60 som i min erfaring sjelden klarer så mye som 300km i 100+km/t uten å virkelig pushe grensene. Tror du faktisk det går uten ladestopp overhodet? Det er en 22kW stolpe 200m fra motorveien ved Hunteweg 11, 27801 Dötlingen, Germany fra RWE. Det er vel 164km fra laderen i Hamburg og ved en rasteplass med restauranter og slikt så sikkert greit med 1-2 timer der tenkte jeg, men du tror jeg kan skippe den?

Cobos
Holder du 100 i snitt vil turen ta 2,5 time, 3,5 time med en time ladepause. snittfart 70 i snitt.
Holder du 70 i snitt uten ladepause tar turen 3,5 time.
Kjører du i 70 vil du vel ha et forbruk på ca 170 Wh/km, eller  ca 44kWh
Kjører du i 100 vil du kanskje ha 220/Wh/km eller ca 57 kWh
Merforbruket ved å kjøre i 100 blir da 13 kW som tilsvarer 70 minutter lading.
Det er vel ikke moro å kjøre i 70 på Autobahn , så da er det kanskje lurt med en matpause underveis.. ?
Ja ligge i 70 er ikke aktuelt på Autobahn. Legge meg i høyrefila og så holde meg unna venstrefila skal jeg vel klare. Men har ikke lyst til å planlegge at jeg skal ligge i lavere hastighet i høyrefila. Erfaring fra tidligere ligger det i 90-110 i høyrefila og det er en grei hastighet, og litt hjelp fra en trailer skal jeg vel klare.
Chademo adapter har jeg mindre tro på innenfor mitt tidsskjema enn at det blir SC lader utenfor Hamburg og Bremen. Begge de to stoppene mellom Hamburg og Emsburen er RWE og ligger på rasteplasser/veikroer så praktiske og greie hvis slikt pleier å funke. Må jeg forhåndsbestille kort for å bruke RWE stolpene? Tenker jeg uansett skal forberede meg til å måtte bruke de stolpene så får jeg gjøre som Sturla sier å holde øye med forbruk og vurdere underveis.
Stemmer det ikke hvis jeg bruker A1 at jeg har minimalt med høydemeter å sloss med, skal jo relativt langt nord inn i Nederland og det er jo flatt der. Ser ut som de relevante delene av Tyskland er rimelig flate også?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Cirion

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye, men heller moderere hastigheten noe. Maks 100km/t og du kommer langt!

I sommer i ca 30 grader kjørte jeg fra Lully -> Bad Rappenau 415km og hadde over 100km rated igjen på tanken. AC var på i rangemode 19 grader og jeg kjørte maks 100km/t. Brukte CC så mye som mulig. 100 der det var mulig og lavere der fartsgrensene var lavere. Ville se hvor mye som kunne være igjen på tanken så jeg lot være å dra på før jeg ladet. Noe som ikke kan sies for de neste strekkene hvor det var kort mellom SC...

Det er også greit å se ann hvordan forbruket blir etter f.eks 10 mil, og så se om det bør være greit å øke til 110 eller redusere til 90. Autobahn har mye mindre rullemotstand, og vindmotstand. Siste er på grunn av at trafikken går kun en vei. Hver retning er lagt ned i en egen kunstig dal.

Ser på google maps at det er under 300km mellom hamburg og emsburen. Selv om forbruket vintertid er høyere, så er det høyere på grunn av at batteriet må varmes og kupeen varmes. Begge bruker hver sin 6kW varmer. Men når du fullader i Hamburg, husk å kjøre opp varmen godt i kupeen mens du fortsatt er tilkoblet, samt at batteriet er govarmt når du er ferdig å lade. Dermed vil merforbruket sannsynligvis være så redusert at du fint klarer 400km i 120/130 på Autobahn. Det vil du først se når du har kjørt en stund. Så start med å moderere hastigheten og se ann forbruket hver 10ende mil. Så kan du kjøre på jo nermere du kommer.

Kan ikke se behovet for Type2 lader på det strekket. Det er raskere å kjøre saktere...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Sitat fra: Cirion på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 07:48
Dermed vil merforbruket sannsynligvis være så redusert at du fint klarer 400km i 120/130 på Autobahn. .
Trådstarter har S60;)

Cirion

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 08:43
Sitat fra: Cirion på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 07:48
Dermed vil merforbruket sannsynligvis være så redusert at du fint klarer 400km i 120/130 på Autobahn. .
Trådstarter har S60;)
Ah, overså den.. Vel, da skal det godt gjøres å rekke 400km i den farten.

Men 80km/t her hjemme, tilsvarer 100km/t på Autobahn i rekkevidde. Jeg mener fortsatt at strekket bør gå greit på 1 fulladet tank så lenge farten modereres og man benytter muligheten på SC til å godvarme kupeen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OddB

Personlig ville jeg nok ha stopper og ladet. Det er ikke lurt å tyne  marginene  for  mye, litt veitrøbbel og regn så står du der. ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

olav69

Sitat fra: OddB på onsdag 22. oktober 2014, klokken 08:50
Personlig ville jeg nok ha stopper og ladet. Det er ikke lurt å tyne  marginene  for  mye, litt veitrøbbel og regn så står du der. ..

Vi shoppet på Waterfront Bremen og der har de en 22kW ladestolpe man åpner med et kort fra swb. (Jeg fikk låne swb kortet av et annet medlem her på forumet, men sikkert noen her på forumet som vet hvordan du skaffer deg et slikt kort).

https://www.google.no/maps/place/53%C2%B006'39.3%22N+8%C2%B045'02.9%22E/@53.110914,8.750797,130m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0

Etter Bremen kjørte vi til Emsbüren. Der ladet vi slik at vi skulle ha god margin for å komme oss til Oosterhout i Nederland. Når vi forlot Emsbüren kjørete vi inn på motorveien i feil retning, som resulterte en 40 km strafferunde. Når vi skulle ta av mot Oosterhout var veien vi skulle inn på stengt i begge retninger. Omkjøringen for å komme til SC var i overkant av 70 km og batteriet viste 32 km.

Rådførte meg med Tesla i Nederland og ble enig om å forsøke å finne en lader ved bruk av http://chargemap.com/. Etter 2 timers resultatløs leting (fant mange ladepunkt, men alle krevde RFID kort), viste batteriet 2km. Ble da oppringt av Tesla som sendte ut en bil som "tauet" oss til SC i Oosterhout.

Hadde jeg ikke bommet med påkjøringen i Emsbüren hadde dette gått helt fint, så ja litt veitrøbbel kan fort velte lasset.

Cobos

Ja det er spesielt veitrøbbel som jeg er redd for. Med en S60 så har jeg ikke akkurat marginene på min side. En kort sightseeing i Bremen høres jo evt aktuelt ut. Sikkert litt mer spennende enn en forvokst rasteplass langs autobahn. Selv om jeg ser at det er MYE greiere hvis bare Tesla klarer å få opp de to superchargerne de har lovet før jeg drar. Det løser liksom "alt", men ser jeg bør prøve å skaffe meg riktige RFID kort i tilfelle det skjer noe.

Nå skal det også sies at sist gang jeg kjørte den turen med bensinbil og med GPS så var det relativt ofte at avkjørselen fra autobahn i selve deaksellerasjonsfeltet delte seg i 2 igjen og det var viktig at man valgte riktig der også. En gang bommet vi og da havnet vi heldigvis inne i en liten by og klarte å få snudd i et boligstrøk og så kommet oss ut på motorveien riktig vei og retning. Men slikt kan som kommentert lett føre til at man går på en rekkeviddesmell. Så høres ut som anbefalingen er å være forberedt på at jeg trenger lading, men se det litt ann på forbruket.
Prevarme og holde farten nede er nok viktig ja, og godt å høre at autobahn er relativt godt egnet for lang rekkevidde.

Jeg har for tiden Pirelli Sottozero vinterdekk og Eagle helårsdekkene, jeg mistenker at Pirelli'ene er best egnet for denne turen i februar? Samtidig er de såpass dårlige som vinterdekk så vurderer å kjøpe Michelin X-Ice for den norske vinteren. Hva ville dere brukt på turen?

Cobos

PS: Takk for alle gode innspill.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA