Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har jeg glemt i regnestykket?

Startet av runryd, torsdag 16. oktober 2014, klokken 11:30

« forrige - neste »

runryd

Hei.
Vi skal kjøpe el bil til våren/sommeren.
Kona liker Leafen så det valget var enkelt.

Vi har en Stv som kona bruker daglig til/fra jobb, til andre ærender og til å trekke campingvognen.
Gjennomsnittlig kjøre lengde pr dag er normalt 3,5-5 mil. (Ca 1500mil pr år med ferie.)
Vi har også en campingbil som brukes som nr 2 bil, denne blir lite brukt etter kjøp av campingvogn slik at denne går normalt ca 3,5-4 mil om dagen (ca 1000mil pr år)
Har regnet ut at campingbilen koster meg ca 22000,- i året med årsavgift, forsikring, drivstoff og vedlikehold
Ved salg så håper jeg å få 60000,- etter påkost før salg.
Har funnet ut at en Leaf koster meg ca 10500,- pr år i strøm (2kr pr mil?) forsikring, årsavgift og vedlikehold
har regnet 5000,- pr år i vedlikehold (service, lakkrens/polering etc)

Ny Leaf til ca 260000,-  - 60000,- for campingbilen er mellomlegg på 200000,-
Ved innbytte av Leafen etter 4 år så har jeg beregnet 100000,- Dvs overkant av 60% verdifall.
Dvs totalt ca 13500,- pr år + renter = 32180 pr år for å eie Leaf i 4år.

Jeg har ikke regnet med vinterhjul feks da dette er noe som trengs på begge biler.

Stemmer tallene mine?
Hvis det virkelig er så lønnsomt hvorfor har vi ikke handlet tidligere :-D

I tillegg kan det nevnes at kona har lademulighet på jobb samt at en del av kjøringen vi bruker stasjonsvognen til nå kommer til å bli med Leaf, så ytterligere besparelser der.

PS. Ser nå at jeg har glemt å tenke på låne renter... Men vi har ganske lite i hus lån så mulig det blir bakt inn der.
Skandiabanken skal ha 4765,- pr mnd, dvs totalt kr 228720 (lån på 200K)

2016 Outlander PHEV
2014 Leaf

Geir81

Hvordan regnet du deg frem til at Leaf'en vil koste deg 10500,- pr år i strøm? Om vi bruker ditt eget anslag på 2kr pr mil, så blir det jo 5250mil eller 52 500km iløpet av et år - langt mer enn du kjører stasjonsvogna og campingbilen tilsammen idag.

B_Tesla

Ved kjøp av bil bør du samtidig regne på det som om bilen er fullfinansiert. De 60k du legger inn er jo 1250,- i mnd samt tapte renter (evt ekstra renter på øvrige lån). Da får du en bedre indikasjon på hva bilen faktisk koster deg. Det er følgelig forskjeld på hva du må ut med i mnd, men på den andre siden bør man tenke gjennom om man betaler 4765 eller 6015 i mnd (som du faktisk gjør). Da kan man gjøre en mer fornuftig utregning av kostnad.

Personlig skriver jeg alltid av hele verdien på bilen som et tap over 8-10 år, og det som er igjen etter det er en flott bonus.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

runryd

Sitat fra: Geir81 på torsdag 16. oktober 2014, klokken 19:20
Hvordan regnet du deg frem til at Leaf'en vil koste deg 10500,- pr år i strøm? Om vi bruker ditt eget anslag på 2kr pr mil, så blir det jo 5250mil eller 52 500km iløpet av et år - langt mer enn du kjører stasjonsvogna og campingbilen tilsammen idag.

Hmm, det lurer jeg også på... det verste er at jeg ikke finner det igjen i regnestykket mitt..
Det riktige bør vel bli ca 1000 mil x 2 altså 2000,-
2016 Outlander PHEV
2014 Leaf

runryd

Sitat fra: B_Tesla på torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:24
Ved kjøp av bil bør du samtidig regne på det som om bilen er fullfinansiert. De 60k du legger inn er jo 1250,- i mnd samt tapte renter (evt ekstra renter på øvrige lån). Da får du en bedre indikasjon på hva bilen faktisk koster deg. Det er følgelig forskjeld på hva du må ut med i mnd, men på den andre siden bør man tenke gjennom om man betaler 4765 eller 6015 i mnd (som du faktisk gjør). Da kan man gjøre en mer fornuftig utregning av kostnad.

Personlig skriver jeg alltid av hele verdien på bilen som et tap over 8-10 år, og det som er igjen etter det er en flott bonus.

Det er kanskje ikke dumt.
Jeg for sette meg ned når jeg får bedre tid å regne gjennom en gang til.

Takk.
2016 Outlander PHEV
2014 Leaf

pwb

Du har en campingbil du bruker 22.000,- i året på. Det blir 88.000,- på 4 år. Du regner med ett verditap på 100.000,- på Leafen etter 4 år. Bare der har du spart 12.000,- ved å beholde campingbilen. I tillegg må du betale forsikring, strøm osv.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA