Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk 15.000,- på en protest som svir! (EDIT: Eller gi de til Kirkens Nødhjelp)

Startet av Nasse, onsdag 15. oktober 2014, klokken 01:12

« forrige - neste »

Tesla-man

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 18. oktober 2014, klokken 17:56

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 18. oktober 2014, klokken 13:52
Iflg angrerettsloven er det vel anledning til å angre på internettkjøp (fjernkjøp), ref. §§20 & 21. 
Du har 14 dagers angrerett etter å ha mottatt varen dersom det medfølger skriv/informasjon om denne rettigheten.  Dersom denne informasjonen ikke medfølger er vel rettigheten utvidet til en måned.  Det som kan ødelegge for angrefristener vel §22e som sier at tilvirkede varer ikke omfattes.  Usikker på rettspraksis her når det gjelder bil, de fleste biler er jo etter kundens spesifikasjoner, men begrenset av leverandørens spesifikasjoner.  Noen som vet?

Mener det har vært en høyesterettsdom på dette. En som kjøpte en bentley eller hva det var. og leverte den så tilbake iht angrefrist.
Han endte med skjegget i postkassen.

Det må være fjernkjøp.  Nytter ikke hvis du går i butikken ('selgers faste utsalgssted') og gjør en handel.

Jeg kjøpet min første Tesla fra godstolen i stua - altså fjernkjøp.  Usikkerheten mener jeg ligger i §22e, men er jaggu ikke sikker på om Tesla hadde kommet unna om jeg hadde prøvd.  Forbrukerrretten står svææært sterkt her I landet.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Amoss

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:15
Jeg kjøpet min første Tesla fra godstolen i stua - altså fjernkjøp.  Usikkerheten mener jeg ligger i §22e, men er jaggu ikke sikker på om Tesla hadde kommet unna om jeg hadde prøvd.  Forbrukerrretten står svææært sterkt her I landet.

Nå er ikke jeg noen jurist, men synes det virker helt klart at e'en kommer til anvendelse her. Du spesifiserer hvordan bilen skal være - og den produseres etter spesifikasjonene. Ett annet spørsmål er jo: er det bilen som er "fjernkjøpt" - du henter den tross alt på "selgers faste utsalgssted" - eller er det reservasjonen? Den har du jo 14 dagers "angrefrist" før ordren blir endelig og depositumet er låst. Selv holder jeg en knapp på det siste...
Model S 85D

Hyperstress

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:15
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 18. oktober 2014, klokken 17:56

Sitat fra: Tesla-man på lørdag 18. oktober 2014, klokken 13:52
Iflg angrerettsloven er det vel anledning til å angre på internettkjøp (fjernkjøp), ref. §§20 & 21. 
Du har 14 dagers angrerett etter å ha mottatt varen dersom det medfølger skriv/informasjon om denne rettigheten.  Dersom denne informasjonen ikke medfølger er vel rettigheten utvidet til en måned.  Det som kan ødelegge for angrefristener vel §22e som sier at tilvirkede varer ikke omfattes.  Usikker på rettspraksis her når det gjelder bil, de fleste biler er jo etter kundens spesifikasjoner, men begrenset av leverandørens spesifikasjoner.  Noen som vet?

Mener det har vært en høyesterettsdom på dette. En som kjøpte en bentley eller hva det var. og leverte den så tilbake iht angrefrist.
Han endte med skjegget i postkassen.

Det må være fjernkjøp.  Nytter ikke hvis du går i butikken ('selgers faste utsalgssted') og gjør en handel.

Jeg kjøpet min første Tesla fra godstolen i stua - altså fjernkjøp.  Usikkerheten mener jeg ligger i §22e, men er jaggu ikke sikker på om Tesla hadde kommet unna om jeg hadde prøvd.  Forbrukerrretten står svææært sterkt her I landet.

Det var fjernkjøp. Telefon og epost.

http://e24.no/bil/droppet-bentley-kjoep-maa-betale-530-000-kroner/3961548

Tipper Teslasalget kommer i samme kategori, og at en ikke har angrerett.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Nasse


Forutsetter ikke angreretten at varen ubrukt? Og - blir ikke det uansett vanskelig når du har hentet bilen?

jazzwheel

Det er et godt poeng. At noen krever depositum betyr ikke at de ikke kan kreve mer dersom noen bryter kontrakten. Står det i Tesla sin kontrakt at det er greit at man kansellerer en bestilling mot at man kun taper depositumet?

Nasse

Sitat fra: jazzwheel på søndag 19. oktober 2014, klokken 17:08
Det er et godt poeng. At noen krever depositum betyr ikke at de ikke kan kreve mer dersom noen bryter kontrakten. Står det i Tesla sin kontrakt at det er greit at man kansellerer en bestilling mot at man kun taper depositumet?

Har spurt Tesla om dette før, og har da fått bekreftet at depositumet er alt en kan tape ved avbestilling. Mener også å ha lest at Tesla har brukt dette som argument overfor en som akkurat bestilte P85D. Husker ikke helt fra hvilken tråd ("Skulle du mot formodning ikke få solgt bilen din, kan du jo bare avbestille. Du taper ikke mer enn depositumet uansett").

Men når det kommer til bil og angrerett tviler jeg på at det har noe for seg. Det hadde forsåvidt vært interessant om angreretten kan brukes til å kreve depositumet tilbakebetalt ved avbestilling (før varen/bilen er levert). Såvidt jeg vet opplyser ikke Tesla om angrerett, noe som i seg selv kan styrke angreretten... Det er ikke mange andre som selger bil over internett i Norge, så det er ikke sikkert dette er rettslig avklart.


Nasse

Og et poeng til:

Tesla selges med forholdsvis få kombinasjoner av utstyr, relativt til andre merker. Det vil forundre meg om ikke en hvilken som helst Tesla Model S, som avbestilles i siste liten ikke kan matches mot en bestilling som enda ikke er satt i produksjon. I fall Tesla skulle kreve noe mer enn depositum i kompensasjon, burde de kunne vise at ingen andre kan "overta" bestillingen...

Synest Tesla sin praksis mtp depositum og avbestilling er både god kundebehandling, og gir fornuft siden de har (relativt) få opsjoner. Noe annet ville vært tilfelle om en feks kunne bestille bilen i alle mulige farger, inkludert rosa eller pissgul eller med bilde av Justin Bieber på panseret :o

Cirion

Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 17:17
Sitat fra: jazzwheel på søndag 19. oktober 2014, klokken 17:08
Det er et godt poeng. At noen krever depositum betyr ikke at de ikke kan kreve mer dersom noen bryter kontrakten. Står det i Tesla sin kontrakt at det er greit at man kansellerer en bestilling mot at man kun taper depositumet?

Har spurt Tesla om dette før, og har da fått bekreftet at depositumet er alt en kan tape ved avbestilling. Mener også å ha lest at Tesla har brukt dette som argument overfor en som akkurat bestilte P85D. Husker ikke helt fra hvilken tråd ("Skulle du mot formodning ikke få solgt bilen din, kan du jo bare avbestille. Du taper ikke mer enn depositumet uansett").

Men når det kommer til bil og angrerett tviler jeg på at det har noe for seg. Det hadde forsåvidt vært interessant om angreretten kan brukes til å kreve depositumet tilbakebetalt ved avbestilling (før varen/bilen er levert). Såvidt jeg vet opplyser ikke Tesla om angrerett, noe som i seg selv kan styrke angreretten... Det er ikke mange andre som selger bil over internett i Norge, så det er ikke sikkert dette er rettslig avklart.
Det er ikke angrerett på spesialtilpasset vare bestilt på nett.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Amoss

Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 17:17
Men når det kommer til bil og angrerett tviler jeg på at det har noe for seg. Det hadde forsåvidt vært interessant om angreretten kan brukes til å kreve depositumet tilbakebetalt ved avbestilling (før varen/bilen er levert). Såvidt jeg vet opplyser ikke Tesla om angrerett, noe som i seg selv kan styrke angreretten... Det er ikke mange andre som selger bil over internett i Norge, så det er ikke sikkert dette er rettslig avklart.

Som jeg var inne på tidligere så har Tesla 14 dagers angrefrist på depositumet. Greit, de oppgir ikke at dette er i hht norsk lov om angrerett - antagelig fordi de har dette systemet i flere land, også land uten lovbestemt angrerett. Men de opplyser uansett om at du kan avbryte bestillingen innen 14 dager og få alle pengene igjen.

Som jeg ser det så er det eneste du kjøper på nettet - "fjernhandler" - er en reservasjon. Når bilen kommer så er du på selgers normale utsalgssted og henter bilen, så selv om betalingen har skjedd over nett, så hentes - "handles" - varen fra ett normalt utsalgssted og angrefristen gjelder ikke. Så langt jeg kan se er det eneste tilfellet der angrefristloven kunne komme til anvendelse (som Tesla altså ikke alt har dekket med sine 14 dagers "angrefrist") dersom du angrer deg innen 14 dager etter å ha betalt hele summen for bilen, og før du har vært og hentet den. I det tilfellet gjelder altså "e" tillegget der bilen er produsert etter spesifikasjon.
Model S 85D

Nasse


Og for å oppdatere denne tråden også - teoretisk minimum effekt på nye P85D er i størrelsesorden 475-500 Hk...

...ikke 691 Hk.

Det kan jo forklare iveren etter å oppgi "motoreffekt" og ikke reell effekt. Samt at det forklarer hvorfor batteriet ikke trengte særlig oppdatering - en trenger teoretisk kun hente ut i overkant av 10% mer effekt  :-X

frosken


Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 17:17
Sitat fra: jazzwheel på søndag 19. oktober 2014, klokken 17:08
Det er et godt poeng. At noen krever depositum betyr ikke at de ikke kan kreve mer dersom noen bryter kontrakten. Står det i Tesla sin kontrakt at det er greit at man kansellerer en bestilling mot at man kun taper depositumet?

Har spurt Tesla om dette før, og har da fått bekreftet at depositumet er alt en kan tape ved avbestilling. Mener også å ha lest at Tesla har brukt dette som argument overfor en som akkurat bestilte P85D. Husker ikke helt fra hvilken tråd ("Skulle du mot formodning ikke få solgt bilen din, kan du jo bare avbestille. Du taper ikke mer enn depositumet uansett").

Jeg fikk den beskjeden. "Vi ønsker naturligvis ikke det, men om du av en eller annen grunn ikke kan eller ønsker å ta imot bilen mister du bare depositumet."

Nasse

Sitat fra: frosken på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:31

Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 17:17
Sitat fra: jazzwheel på søndag 19. oktober 2014, klokken 17:08
Det er et godt poeng. At noen krever depositum betyr ikke at de ikke kan kreve mer dersom noen bryter kontrakten. Står det i Tesla sin kontrakt at det er greit at man kansellerer en bestilling mot at man kun taper depositumet?

Har spurt Tesla om dette før, og har da fått bekreftet at depositumet er alt en kan tape ved avbestilling. Mener også å ha lest at Tesla har brukt dette som argument overfor en som akkurat bestilte P85D. Husker ikke helt fra hvilken tråd ("Skulle du mot formodning ikke få solgt bilen din, kan du jo bare avbestille. Du taper ikke mer enn depositumet uansett").

Jeg fikk den beskjeden. "Vi ønsker naturligvis ikke det, men om du av en eller annen grunn ikke kan eller ønsker å ta imot bilen mister du bare depositumet."

Takk! Visste det ikke bare var stemmen inni hodet mitt som pratet igjen  ::)

Dennis

Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:46

Og for å oppdatere denne tråden også - teoretisk minimum effekt på nye P85D er i størrelsesorden 475-500 Hk...

...ikke 691 Hk.

Det kan jo forklare iveren etter å oppgi "motoreffekt" og ikke reell effekt. Samt at det forklarer hvorfor batteriet ikke trengte særlig oppdatering - en trenger teoretisk kun hente ut i overkant av 10% mer effekt  :-X

Ganske sikker på at en bil på 2.2 tonn ikke klarer 0-100 på 3.4 sek hvis det bare er 475-500hk.
Feks bilen jeg har nå trengte nesten en dobling av effekt for å klare 0-100 på ca 3.2 sek mot 4.7 sek tidligere.

boppus

Sitat fra: Amoss på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:25

Som jeg var inne på tidligere så har Tesla 14 dagers angrefrist på depositumet.

Tesla tar feil, vil jeg mene, all den tid norsk kjøpslov dikterer 30 dagers angrefrist for kjøp på nettet.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Nasse

Sitat fra: Dennis på mandag 20. oktober 2014, klokken 22:36
Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:46

Og for å oppdatere denne tråden også - teoretisk minimum effekt på nye P85D er i størrelsesorden 475-500 Hk...

...ikke 691 Hk.

Det kan jo forklare iveren etter å oppgi "motoreffekt" og ikke reell effekt. Samt at det forklarer hvorfor batteriet ikke trengte særlig oppdatering - en trenger teoretisk kun hente ut i overkant av 10% mer effekt  :-X

Ganske sikker på at en bil på 2.2 tonn ikke klarer 0-100 på 3.4 sek hvis det bare er 475-500hk.
Feks bilen jeg har nå trengte nesten en dobling av effekt for å klare 0-100 på ca 3.2 sek mot 4.7 sek tidligere.

Dersom du gidder å lese i denne tråden, inkl lenker, vil du finne ut at det er fullt mulig -http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17235.msg273045.html#msg273045

elmotorer er noen fantastiske dingser  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA