Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva slags type kabler følger nykjøpt E-golf

Startet av sjeverni, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:15

« forrige - neste »

Flips

Sitat fra: sjeverni på torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:56
Takk for forklaring Flips. Gjelder det same for 22 kW AC?
Du vil få samme hastigheten, men 22 kW-plasser har av og til en Schuko i tillegg, og lavere pris. 22 kW hos Fortum koster 1,-/minutt, altså 480,- for et fullt batteri.

torsteo

Sitat fra: Kent på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:18
Sitat fra: sjeverni på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:15
Jeg har prøvd å soke forskjellige emner men kunne ikke finne svar på om det finnes kable til 16A schuko stikkontakt eller bare 10A?
1 stk 10A Schuko og
1 stk 16A Type2-Type2.

Jeg skal etter hvert få satt opp en kontakt i garasjekjelleren. Vil dette si at jeg bør sette opp en type2 kontakt for lading hjemme da.. Da får jeg ladet med 16A

pottle

Sitat fra: torsteo på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:08
Jeg skal etter hvert få satt opp en kontakt i garasjekjelleren. Vil dette si at jeg bør sette opp en type2 kontakt for lading hjemme da.. Da får jeg ladet med 16A

Du kan sette opp en Type2-kontakt på veggen hjemme og slik bruke "16A Type2-Type2"-kabelen du fikk med bilen. Normalt sett så kjøper man en ladekabel eller en vanlig ladestasjon for å ha hjemme. Dette er som regel en billigere løsning.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

torsteo

Sitat fra: pottle på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:57
Sitat fra: torsteo på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:08
Jeg skal etter hvert få satt opp en kontakt i garasjekjelleren. Vil dette si at jeg bør sette opp en type2 kontakt for lading hjemme da.. Da får jeg ladet med 16A

Du kan sette opp en Type2-kontakt på veggen hjemme og slik bruke "16A Type2-Type2"-kabelen du fikk med bilen. Normalt sett så kjøper man en ladekabel eller en vanlig ladestasjon for å ha hjemme. Dette er som regel en billigere løsning.

Takk for svar. Jeg må uansett på trekt ledning og satt inn en kontakt så sjønner ikke hvordan det kan bli billigere å kjøpe enda en kabel og ladestasjon. For mitt tilfelle så blir vel det billigste å bare sette opp en type2 kontakt?


jkirkebo

Sitat fra: torsteo på mandag 20. oktober 2014, klokken 14:28
Sitat fra: pottle på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:57
Sitat fra: torsteo på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:08
Jeg skal etter hvert få satt opp en kontakt i garasjekjelleren. Vil dette si at jeg bør sette opp en type2 kontakt for lading hjemme da.. Da får jeg ladet med 16A

Du kan sette opp en Type2-kontakt på veggen hjemme og slik bruke "16A Type2-Type2"-kabelen du fikk med bilen. Normalt sett så kjøper man en ladekabel eller en vanlig ladestasjon for å ha hjemme. Dette er som regel en billigere løsning.

Takk for svar. Jeg må uansett på trekt ledning og satt inn en kontakt så sjønner ikke hvordan det kan bli billigere å kjøpe enda en kabel og ladestasjon. For mitt tilfelle så blir vel det billigste å bare sette opp en type2 kontakt?

Du kan ikke bare sette opp en Type 2 kontakt. Bak en Type 2 kontakt må det finnes endel elektronikk, kontaktor som styres av kontroller, pilotsignalgenerator, styring av låsingen til kontakten osv. Det er dette som en ladestasjon inneholder.

Du får ladestasjoner enten med Type 2 kontakt, slik at du bruker en Type 2 kabel mellom denne og bil, eller med fast kabel som du plugger rett i bilen (slik at Type 2 kabelen kan ligge i bilen hele tiden).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Råde

Så dvs at hvis du ønsker opp til 16A lading må du ha en av disse:

- ladestasjon (som jkirkebo skriver enten med type 2 kontakt til din medfølgende kabel, eller fast kabel)

- 16A ladekabel med kladd og type 2 plugg, enten med vanlig kontakt eller med industrikontakt (CEE). Da bør kursen ha litt kraftigere sikring enn bare 16A, og hvis en elektriker gjør det, så setter han opp en CEE kontakt.
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Råde på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:40
Så dvs at hvis du ønsker opp til 16A lading må du ha en av disse:

- ladestasjon (som jkirkebo skriver enten med type 2 kontakt til din medfølgende kabel, eller fast kabel)

- 16A ladekabel med kladd og type 2 plugg, enten med vanlig kontakt eller med industrikontakt (CEE). Da bør kursen ha litt kraftigere sikring enn bare 16A, og hvis en elektriker gjør det, så setter han opp en CEE kontakt.
Det stemmer!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Elmo

Sitat fra: Råde på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:40
- 16A ladekabel med kladd og type 2 plugg, enten med vanlig kontakt eller med industrikontakt (CEE). Da bør kursen ha litt kraftigere sikring enn bare 16A, og hvis en elektriker gjør det, så setter han opp en CEE kontakt.
Hvis du kjøper en 16A ladekabel med kladd, type 2 plugg og 16A CEE støpsel så er det ikke lovlig å bruke den på en kurs som er sikret med større enn 16A sikring. Og det er heller ikke nødvendig. Så lenge du får en elektriker til å sjekke at alle ledninger og koblinger på kursen er OK så kan du bruke denne på 16A CEE kontakt helt uten problem. Kladden er stillbar 6/10/16A og så lenge du stiller den på 16A bare når du virkelig trenger "rask" lading så er det enda sikrere. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Tekberg

Sitat fra: Råde på mandag 20. oktober 2014, klokken 17:40

- 16A ladekabel med kladd og type 2 plugg, enten med vanlig kontakt eller med industrikontakt (CEE). Da bør kursen ha litt kraftigere sikring enn bare 16A, og hvis en elektriker gjør det, så setter han opp en CEE kontakt.
Ikke noe problem å lade 16A med shutco kontakt. Trenger heller ikke større sikring for at dette skal gå greit. Følge litt med fra begynnelsen for å sjekke at ikke kabler eller kontakter blir for varme. har ladet 18000km på denne måter nesten over halve landet...
Golfen kan heller ikke nytte seg av en større sikring en 16A så da er det ikke noen vits i å gjøre ny installasjon av større sikring (hvis en ikke skal bytte til Soul, Leaf, Zoe, Tesla.... eller noe mere fremtidsrettet)
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

nofuelno

Sitat fra: torsteo på mandag 20. oktober 2014, klokken 13:08
Sitat fra: Kent på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:18
Sitat fra: sjeverni på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:15
Jeg har prøvd å soke forskjellige emner men kunne ikke finne svar på om det finnes kable til 16A schuko stikkontakt eller bare 10A?
1 stk 10A Schuko og
1 stk 16A Type2-Type2.

Jeg skal etter hvert få satt opp en kontakt i garasjekjelleren. Vil dette si at jeg bør sette opp en type2 kontakt for lading hjemme da.. Da får jeg ladet med 16A

Da kan kanskje den til Ensto være en bra løsning ? 
http://nofuel.tabetalt.no/Produkt/-ensto-chago-16a-vegglader#product
Da får du en ladeboks med lang spiralkabel og en Type 2 plugg i enden som du putter rett inn i Golf'en.



Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

siforko

Noen som har bilder av de to original kablene som følger med ?
Bestillt ID4, men angrer nå

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA