Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

691hk teori eller fakta?

Startet av D.O, tirsdag 14. oktober 2014, klokken 00:31

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 27. desember 2014, klokken 09:41
Forstår jeg testen riktig: 413 hp?
Jeg også tolker det slik- men det var ikke lett å skjønne kurvene- du bør vel ha registrert hjulene/akslinger hver for seg og samlet- det fremgår ikke av diagrammet- kun summariske angivelser.

ducktolate

Sitat fra: Dennis på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:28
Ja synes det var rart jeg ikke klarte bedre, skal jo bare være å gi gass, ikke noe girskift samt bygge turbotrykk før start som jeg er vant med fra før :)
Kan jo være det var grepet som var problemet bare at jeg ikke merket det, så ikke antispinn symbolet blinka. og prøvde 3 ganger med akkurat samme tid innafor 4.9-5 sek

Finnes det noen videoer som viser at den klarer 4.4? Så en video Bjørn hadde laget og han klarte 4.8 på 0-100
denne:
https://www.youtube.com/watch?v=Usay0lOAooI

Nå vet jeg at dette er langt fra ukjent at en 2wd bil ikke klarer oppgitt tid hvis ikke alt er optimalt. Feks skal man klare oppgitt tid på en BMW M3 må det være varm asfalt, gode dekk, medvind og hjemlengsel :P Så sånn sett var neppe en ute temp i går på 4-5 grader optimalt med tanke på grep.


https://m.youtube.com/watch?v=uB7N39XDnHo

Lokführer

Bremsebenken klarer ikke å måle så store krefter så tidlig. Vanligvis skal man bruke 4 gir(1:1 utveksling) og da ligger man i tålig god fart før man tråkker til. Momentet til normale biler er jo ofte dårlig på lavt turtall, men det kommer etterhvert.
Bremsebenker er ikke bygget for å måle krefter og moment fra 0 omdreininger.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

OleJA

#33
Sitat fra: Skjervesbu på lørdag 27. desember 2014, klokken 09:41
Forstår jeg testen riktig: 413 hp?
Tolker det også på samme måte. Dvs. I likhet med P85, så er også D'en effekt begrenset av hvor mye strøm batteriene kan levere. Så oppgitt motoreffekt på hhv 470hk og 691hk er kun teoretisk, i praksis så ser det ut til at både D'en og non-D har samme maks effekt.
P85D knuser imidlertid P85 på høyt dreiemoment og derav rå aks i det lavere hastighetsområdet.

Edit: Det kan da være morsomt å spekulere i hva som blir neste Performance oppgradering: Enten større batteri som tillater større strømtrekk, evt superkondensator som et strømbuffer.

Havebigfun

mtp dreiemoment og aksen trengs vel ingen oppgradering- det er tross alt dreiemomentet som er helt vanvittig men nesten 1200 Nm som gir kjøreopplevelsen og ikke ytelsen i antall hk.
Hvis man derimot benytter seg av mulighetene er det en viss fare at man ikke kommer så langt med batteriet- tipper batteriytelsen blir fokus ved neste runde.

Dennis

Sitat fra: ducktolate på lørdag 27. desember 2014, klokken 10:54
Sitat fra: Dennis på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:28
Ja synes det var rart jeg ikke klarte bedre, skal jo bare være å gi gass, ikke noe girskift samt bygge turbotrykk før start som jeg er vant med fra før :)
Kan jo være det var grepet som var problemet bare at jeg ikke merket det, så ikke antispinn symbolet blinka. og prøvde 3 ganger med akkurat samme tid innafor 4.9-5 sek

Finnes det noen videoer som viser at den klarer 4.4? Så en video Bjørn hadde laget og han klarte 4.8 på 0-100
denne:
https://www.youtube.com/watch?v=Usay0lOAooI

Nå vet jeg at dette er langt fra ukjent at en 2wd bil ikke klarer oppgitt tid hvis ikke alt er optimalt. Feks skal man klare oppgitt tid på en BMW M3 må det være varm asfalt, gode dekk, medvind og hjemlengsel :P Så sånn sett var neppe en ute temp i går på 4-5 grader optimalt med tanke på grep.


https://m.youtube.com/watch?v=uB7N39XDnHo

Beviser ingenting siden man vet ikke om den feks kjører i nedoverbakke :)
Kun offisielle tester med proft utstyr og under kontrollerte former som gjelder. Tilfeldige videoer på youtube teller ingenting og det kryr av videoer av alle mulig biler som er gjort i nedoverbakke ++ der.

Hvis bilen virkelig klarte 0-60 mph på 3.9 så hadde jo så klart Tesla oppført bilen med 3.9 og ikke 4.2.
4.2 tiden er nok også tatt under helt optimale forhold, lett sjåfør, ikke tungt ekstra utstyr som panotak ++
Ikke bare Tesla som gjør det, men alle bilfabrikanter :)

Er sikker på at også P85D tiden med 0-60 på 3.2 er gjort med lettest mulig bil, altså spart ca 100-140kg med å ikke ha panotak, dobbellader og en lett sjafør.

jazzwheel

Angående teori og batteri. Det er vel flere på forumet som har regnet på dette tidligere og kommet frem til at 415hk som peak vel ikke er nok til å flytte 2200kg fra 0-100 på 3,4 sek? Det er altså selv om mindre enn 415hk gjennomsnittlig holder.

Dennis

#37
Slik det er nå så virker det som ca 415 hk stemmer bra med hva den yter litt høyere opp i fart. (Tesla har jo snakket om en oppdatering som skal forbedre ytelser i høyere hastigheter på P85D)

Tipper den yter et sted over 600hk lengre ned, men ser ikke ut som de klarer å måle det på rulla siden hjula slipper. Man ser godt at de må en god del opp i fart før de klemmer gassen i bånn og bilen setter seg.

Opplevd dette flere ganger på spreke biler også at man sliter å måle på slike ruller, siden når moment toppen kommer så spinner man bare og målingen blir ugyldig.
I nav ruller som feks Dynapack så får man et annet problem med moment siden utvekslingen er spesiell på Tesla.

BMW850

"P85D knuser imidlertid P85 på høyt dreiemoment og derav rå aks i det lavere hastighetsområdet"

For å være helt ærlig skjønner jeg ikke vitsen med de ekstra kreftene fra 0-50. Leste at det er her P85D virkelig viser forskjellen. Videre oppover var visst forskjellen overraskende liten. Jeg foretrekker kreftene fra 50 og oppover :) Lenge siden jeg har tråkka flatt jern fra 0 i lyskryss og lignende ;)

Leste det innpå forumet på Teslamotors.com i går men gidder ikke å linke det inn akkurat nå.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dennis

Aksen fra stillestående som er mest brutal og gøy da 8)

Er antydet at ytelsene til P85D blir bedre med en oppdatering. Håper virkelig det for synes ikke ytelsene fra 100 og oppover på P85 er noe kjempe heftig akkurat.

jazzwheel

P85 har vel ikke maks effekt før fra rundt 60-70km/t og siden vi ikke har lest noe om at den er giret lavere enn før så tviler jeg på at den har så mye hester på lav hastighet. Blir vel igjen motor foran + bak som gjør at dette er unøyaktig teori siden vi ikke vet utveksling eller momentkurve på den foran. Jeg skjønte ikke helt hvordan dyno de brukte, men målte den på alle 4 hjul samtidig? Det er jo ikke større grunn til at en P85D skal slippe bak enn en P85, siden de har nøyaktig samme kraft. Eller er dynoen koblet sammen foran og bak på en merkelig måte?

Dennis

Tror det er noen utfordringer å måle effekten på P85D på en vanlig dyno ja, siden det er en motor foran og bak med ulik effekt.

Man trenger ca 630hk på hjula i en bensinbil for å flytte 2275kg bil (P85D med 75kg sjåfør) 0-100 på 3.4 sek
Så tviler ikke på at P85D yter ganske mye effekt og moment i lave hastigheter.

jazzwheel

Nei, det er akkurat det jeg mener. Målingen på 415hk kan neppe stemme og således er vel hele testen rimelig meningsløs.

Nesten rart det ikke har dukket opp noe info om utvekslingen foran og bak på P85D, samt en dynograf av motoren foran...


Spinner

Angående hk oppgitt i dynografen, som dere sikkert vet beregnes hestekrefter tradisjonelt sett ut fra moment og turtall, men disse dynoene får ikke inn turtallet fra motoren i elektriske biler, så hk blir beregnet ut fra moment og hastighet isteden... Så momentet er korrekt, hk er nok kraftig "underdrevet".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA