Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppsett av 16 A Lading Hjemme - Ikke mulig meg SHUKO?

Startet av krisrst, søndag 12. oktober 2014, klokken 10:17

« forrige - neste »

Mippen

Lyver ikke til fagpersonen. For min egen del ladet jeg på 10A før jeg fikk øynene opp for 16A kabel. Nå lader jeg 16A hvis jeg skal raskt avgårde igjen ellers lader jeg på 10A. Følger med, kjenner på kabel, kontakt og på sikring. Jeg har ikke kladd på kabelen min. Naturligvis vil jeg anbefale alle å ha kraftigst mulig kurs, men dersom det ikke er mulig av en eller annen grunn kan man bruke 16A noen ganger dersom man er forsiktig. Når jeg får Teslaen min skal jeg få laget til nytt uttak og legge opp 32A industristikk eller ladestasjon.
Fremtiden er elektrisk.

krisrst

Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Daeedor

Her er det ihvertfall litt utvalg :    http://billader.no/ladingbiltyper/nissan-leaf/

(Har fått installert KEBA laderen , kostet 9900,- INKLUDERT elektrikerarbeider og ny 20A jordfeil automat spesialkurs i skapet.....men det var for et år siden)

elektrolux

Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.

Men der kan man bli fristet til å lade med 16A via schuko kontakten

Mippen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?
Fremtiden er elektrisk.

leaf-newbe

nå må dere slutte med dette pisset om at det er livsfarlig å lade på 16A på schuko støpsel.
en 16A er dimensjonert til å tåle 50% overlast i en time uten at det skal være fare for brann.
om du prøver å lade med 16A på en 10A kurs så vil du normalt greie å lade i minst en halv time før sikringen går med mindre du har kvikke sikringer.
3.6kw er ikke mye efekt og om du mener det er farlig å trekke det fra en schuko plug så må det jo være forbutt å ha mer en stikk pr sikrings kurs. tenk det et hvilket som helst hus du finner garantert tilfeller der en 16A kurs er fordelt på 2-3 eller flere rom. og når kulla slår inn løper ola donk ned og kjøper noen bilige varmeovner på 2kw setter opp en i det ene rommet på en stikk og en på et annet rom da trekker han 4kw på en kurs og det kan funke ganske lenge før sikringa ryker og du ser ikke at huset brenner ned av den grunnen.
det som er mye farligere er å lade elbil på lange tynne kabler det være fast opplegg eller løse kabler eller dorlige og gamle anlegg. elektriske anlegg skal etterses minst hvert 5år og da bør det åpnes og strammes alle skrukoblinger i anlegget. det som er direkte farlig er dorlig tilskrudde koblinger som fort kan skape varmegang og det kan i værste fal føre til at huset brenner ned.

mitt råd er om du skal legge opp ny stikk til lading av elbil i garagen eller annet sted få lagt opp slik at du kan på sikt gjøre det om til 32A 3fas selv om du kun skal ha en 16A kurs. merkostnaden er minimal når du først er i gang og den dagen du bytter bil er det enkelt på bytte sikringer og stikk slik at du kan trekke mer. jeg har lagt opp 6 m2 og eget lite sikrings skap i garagen med 1 32A og en 16A kurs og egen måler det hele med 25m kabel og 2 shuko stikker kom på under 10k.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

jkirkebo

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
nå må dere slutte med dette pisset om at det er livsfarlig å lade på 16A på schuko støpsel.
en 16A er dimensjonert til å tåle 50% overlast i en time uten at det skal være fare for brann.
om du prøver å lade med 16A på en 10A kurs så vil du normalt greie å lade i minst en halv time før sikringen går med mindre du har kvikke sikringer.
3.6kw er ikke mye efekt og om du mener det er farlig å trekke det fra en schuko plug så må det jo være forbutt å ha mer en stikk pr sikrings kurs. tenk det et hvilket som helst hus du finner garantert tilfeller der en 16A kurs er fordelt på 2-3 eller flere rom.

For å kunne dra 16A ut av en 10A kurs over tid må du ha skrusikringer. De har en I2 verdi på 1,9. I2-verdien er den overlasten som en sikring må løse ut på i løpet av en time. Altså 19A trekk, da må sikringen løse ut på maks 1 time.

Moderne 16A sikringer har en I2 verdi på 1,2 da maks tillatt strøm i 2.5mm2 kabel med A1 eller A2 forlegning er 19,5A. Altså vil sikringen garantert løse ut på under en time om den belastes med 19,2A eller mer.

Normalt brukes nå 15A sikringer med I2-verdi på 1,3. På 10A eller 13A kurs brukes det sikringer med I2 på 1,45. 16A kan du altså glemme på 10A over noe som helst tid av verdi.

"Kvikk" eller "treg" spiller ingen rolle for lading. De heter nå for automatsikringer A,B,C eller D-karakteristikk og dette beskriver den elektromagnetiske utløsningsverdien. Det spiller kun en rolle for ting som trekker stor startstrøm, f.eks en sag. For lading som rampes opp sakte er det I1 og I2 som har betydning.

Det er ikke 16A kursen i seg selv som er problemet, men selve schuko-kontakten. Å ha flere kontakter pr. kurs og fordele belastningen over disse er altså mye bedre enn å trekke 16A fra ett stikk. Det går bra med 16A fra nye og velholdte schuko-kontakter, men etterhvert blir de gamle, korroderte og slakke. Da er det ikke sikkert det går så bra lengre, med varmgang som resultat. Stikk som står ute er spesielt utsatte. På husveggen er det ikke noe særlig med varmgang, mens i en ladestolpe av stål er risikoen minimal. Det er derfor etter min mening greit å lade med 16A fra slike innimellom, men det bør absolutt unngås som permanent løsning hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. oktober 2014, klokken 03:17
Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)


Ok. Sviger er bla. utdannet elektriker så ikke noe problem.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: leaf-newbe på torsdag 30. oktober 2014, klokken 00:35
3.6kw er ikke mye efekt og om du mener det er farlig å trekke det fra en schuko plug så må det jo være forbutt å ha mer en stikk pr sikrings kurs. tenk det et hvilket som helst hus du finner garantert tilfeller der en 16A kurs er fordelt på 2-3 eller flere rom. og når kulla slår inn løper ola donk ned og kjøper noen bilige varmeovner på 2kw setter opp en i det ene rommet på en stikk og en på et annet rom da trekker han 4kw på en kurs og det kan funke ganske lenge før sikringa ryker...

Det er ikke sikringen eller ledningene som er problemet, men selve kontakten. Og nettopp fordi man kan ha mange schukokontakter på en kurs og tilsammen trekke 16A må også kontaktene være godkjent for 16A. Det er ingen tvil om at fjærene i kontakten slites når den brukes og selve kontaktflaten oksiderer. Selv varmtvannsberedere på 2000W som har aldri har vært plugget ut siden montering kan skape varmgang i schuko-kontakten, derfor er det nå krav om at disse monteres fast.

Den største "dødaren" for schuko på ladeplasser er vekten av kladden som mange ikke avlaster på riktig måte. Både fordi de ikke vet bedre, men også fordi flere ladeplasser ikke har muligheter til å henge opp denne, så hele vekten blir hengende i schuko-kontakten noe den ikke er beregnet for.

Selv lader jeg mer eller mindre utelukkende via schuko, og ofte på 16A uten at jeg er urolig fordi jeg passer på og sjekker om kontaktene blir varme. Men har som nevnt iandre tråder fått smeltet to kontakter, men da ved lading på 10A.

Marius Engel


Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Den som utfører arbeid med bygging av  elektriske anlegg skal opfylle kravene i FEK $6 (RELEVANT fagbrev innen elektro). Den som står faglig ansvarlig for utførerelse av arbeid i egen bolig (må være ens egen bopel) eller fritidsbolig (ikke utleie), må minst ha RELEVANT fagbrev innen elektro og 3 års relevant praksisk. Den som står faglig ansvarlig for utførelse av arbeid på andres elektriske anlegg må tilfredstille krav i FEK $7 annet ledd (master/bachelor eller tekniskfagskole og fagbrev med 3 års praksis etter endt utdanning, samt bestått prøve administrert av DSB (installatørprøven) ).

Ufaglærte kan gjøre mindre abeider selv. (Ikke skifte stikkontakt, kun deksel. Står nærmere spesifisert i veiledningen til FEK $7)

Gjelder dette deg har du lov å bytte denne selv. Krav til dokumentasjon og erklæring om samsvar gjelder selv om du installerer selv jf. FEL.

I NEK 2014 står det at lading av elbil er tillat over schuko på 10A. 16A må gjøres over industrikontakt eller annen lademetode.

Selv har jeg fått vannblemme da jeg har trukket ut min 16a lader på scuko når jeg kom bort pinnene. Jeg har sett muligens flere hundre svidde stikkontakter/støpsler på varmtvannsberedere (derfor må alle vvb over 1500w direktekobles etter NEK 2014.

10A er 2300W. Med bakgrunn av alle svikke støplser som jeg finner på 1,95 kw varmtvannsberedere vil jeg si at det ikke er å anbefale å bruke schuko, spesielt på 16a.

Med industristikk vil man skåne den faste installasjonen for varmgang, og dersom man må bruke schuko overgang til laderen sin er det enkelt å bytte ut denne når/hvis man får varmgang i denne.

Marius Engel


Sitat fra: Mippen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. oktober 2014, klokken 03:17
Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)


Ok. Sviger er bla. utdannet elektriker så ikke noe problem.

Altså ett problem. Han må være installatør jf FEK $7 for å kunne utføre dette. Forsikringsselskapet etterspør dokumentasjon på nyere inst. ved evt. brann i anlegget.

Mippen

Sitat fra: Marius Engel på fredag 31. oktober 2014, klokken 22:17

Sitat fra: Mippen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. oktober 2014, klokken 03:17
Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)


Ok. Sviger er bla. utdannet elektriker så ikke noe problem.

Altså ett problem. Han må være installatør jf FEK $7 for å kunne utføre dette. Forsikringsselskapet etterspør dokumentasjon på nyere inst. ved evt. brann i anlegget.

Han har vært utdannet og jobbet som installatør men nå er han sjef for et stort el firma. Men det er vel noe annet å gjøre en ting som privatperson enn som firma. Hvis han gjør det for oss som privatperson er det ikke noe dokumentasjon på jobben men gjør han det gjennom firmaet får vi papirer på at det er godkjent. Men trenger man egentlig dokumentasjon på å bytte en stikkontakt så lenge det er gjort forskriftsmessig og man har dokumentasjon på resten av anlegget?

For å ta et eksempel så var ikke el anlegget i stuen godkjent når vi flyttet inn. Fant også ut at lysene på kjøkkenet ikke var montert av firma. Men forsikringen vår brydde seg ikke om det på kjøkkenet da selger hevdet det var kompis som jobbet som elektriker som hadde montert lysene. De var for såvidt også greie på kjøkkenet.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

#29
Sitat fra: Mippen på lørdag 01. november 2014, klokken 01:24
Sitat fra: Marius Engel på fredag 31. oktober 2014, klokken 22:17

Sitat fra: Mippen på torsdag 30. oktober 2014, klokken 09:00
Sitat fra: elektrolux på torsdag 30. oktober 2014, klokken 03:17
Sitat fra: Mippen på onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:28
Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:29
Sitat fra: krisrst på mandag 27. oktober 2014, klokken 18:31
Da ble det 10 A schuko ferdig installert i dag. Og det var ganske digg å få det unnagjort.. :) Uansett!

Hva med å få i både pose og sekk, eller både Schuko og Cee i ett stikk?

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Greit å plugge original ladekabel inn i, og til 16A lading med Cee.


Har man lov å bytte denne ut selv?

Alt arbeid på faste anlegg er forbeholdt fagfolk med en autorisert bedrift i ryggen. Arbeidet skal i tillegg være forskriftsmeggig utført.

Meget ofte blir blir arbeidet forskriftsmessig utført av slike fagfolk, men jeg liker nå å gjøre slikt selv for å være sikker.  ;)


Ok. Sviger er bla. utdannet elektriker så ikke noe problem.

Altså ett problem. Han må være installatør jf FEK $7 for å kunne utføre dette. Forsikringsselskapet etterspør dokumentasjon på nyere inst. ved evt. brann i anlegget.

Han har vært utdannet og jobbet som installatør men nå er han sjef for et stort el firma. Men det er vel noe annet å gjøre en ting som privatperson enn som firma. Hvis han gjør det for oss som privatperson er det ikke noe dokumentasjon på jobben men gjør han det gjennom firmaet får vi papirer på at det er godkjent. Men trenger man egentlig dokumentasjon på å bytte en stikkontakt så lenge det er gjort forskriftsmessig og man har dokumentasjon på resten av anlegget?

For å ta et eksempel så var ikke el anlegget i stuen godkjent når vi flyttet inn. Fant også ut at lysene på kjøkkenet ikke var montert av firma. Men forsikringen vår brydde seg ikke om det på kjøkkenet da selger hevdet det var kompis som jobbet som elektriker som hadde montert lysene. De var for såvidt også greie på kjøkkenet.

Som privatperson kan du kun stå faglig avsvarlig for arbeid på egen bolig (må være egen fast bopel) eller fritidsbolig (som ikke primært blir leid ut). Kvlifiksjoner i $$ 6 og 7 i FEK må være oppfylt. Kravene i sikkerhetsforskriften skal følges på like linje. For at abeidet skal være forskriftsmessig må forskriften følges, og dermed må anlegget prøves for å sikre at det er i orden før det spenningssettes. Det står også i forskriften at det skal risikovurderes, dokumenteres og på bakgrunn av dette utstedes en samsvarserklæring.

Installatørbeviset blir slettet hvis du ikke jobber som installatør eller DLE/sakkyndig offentilg kontrollselskap sammenhengende i minst ett av de ti siste årene.

Skal du utføre arbeid med andres elektriske anlegg må du være registrert i installatørregisteret jf. FEK $3, da trengs også orgnr.

Skal du klare å komme unna registreringen kan det være en liten mulighet: du må ha gyldige kvalifikasjoner, største oppdrag 3999kr, ikke jobbe innen elektro eller relatert virksomhet, må bli "ansatt" av huseier til ett bestemt oppdrag og en haug med andre forutsetninger som skal oppfylles. Da går det kanskje, men tvilsomt. Det kan evt avklares med ditt DLE og skattekontor.

Når det gjelder forsikring: hvis det er gjort arbeid av de som ikke oppfyller kravene i FEK og arbeidet ikke oppfyller FEL, og det blir brann i akkurat den delen av anlegget kan de gi avkortning i forsikringsutbetaling. Det bestemmer forsikringsselskapene selv. Det er eier og brukers ansvar å sørge for at sitt eget anlegg oppfyller alle sikkerhetsforskriftene, ingen andres.

Arkivloven sier at installatør skal oppbevare dokumentasjon og samsvarserklæring for utførte arbeider i minst 5 år. Dersom det blir brann i installasjon nyere enn 5 år er det derfor ingen grunn til at arbeidet ikke skal kunne dokumenteres.

Hvis du for 10 år siden har monter en ekstra stikkontakt i garasjen din selv, og arbeidet er utført "etter boken" og ser fagmessig ut, hvordan kan man da bevise at dette er montert av ufaglært? Hvis du i samme garasjen har en ny kurs, forsynt fra en sikring produsert i 2013, en industrikontakt med produksjonsår 2014, og denne sørget for at garasjen og bilen din brant ned i 2015 kan du ha problemer hvis det ikke er utført av fagmann og registrert installatør eller du kan dokumentere gyldig arbeid ihht FEK. Henviser da til "ansvar" i FEL - ansvaret hviler på eier/bruker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA