Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstralys

Startet av TAS, torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:16

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 17:26
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:53
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:26
12*10W creed 120W 10200 lumens ;D
Så hva skjer om du blir tatt i kontroll med slikt utstyr ?
Bot, inndragning av utstyr eller hva ?
Det vet jeg ikke... Prøvde å google det, ser ut at de fleste blir bedt om fjerne lysene, for så og vise bilen hos biltilsynet.
Du blir bare bedt om å vise bilen på teknisk kontroll etter at de er fjernet. Lys skal monteres parvis så en enkel lysbjelke er teknisk sett ikke lovlig. Man må ha to. Hvor mange lumen lysene gir er ikke interessant, det er E-verdien man ser på. Står det ikke noe E-verdi i det hele tatt er ikke lysene godkjent. På Leafen så er hver hovedlykt oppgitt til 17,5% som betyr at hver ekstralys kan være på 32,5%. Man får kjøpt E-godkjent LED lys fra Rigid med oppgitt E-verdi på 30%. E-verdi på hovedlysene står på de fleste nyere buker bak på lyktehuset, ikke på glasset som før, men synlig ovenfra. Se etteren stor E og et tall etter, feks E17.5.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

GelpMan

Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:54
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 17:26
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:53
Sitat fra: GelpMan på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 16:26
12*10W creed 120W 10200 lumens ;D
Så hva skjer om du blir tatt i kontroll med slikt utstyr ?
Bot, inndragning av utstyr eller hva ?
Det vet jeg ikke... Prøvde å google det, ser ut at de fleste blir bedt om fjerne lysene, for så og vise bilen hos biltilsynet.
Du blir bare bedt om å vise bilen på teknisk kontroll etter at de er fjernet. Lys skal monteres parvis så en enkel lysbjelke er teknisk sett ikke lovlig. Man må ha to. Hvor mange lumen lysene gir er ikke interessant, det er E-verdien man ser på. Står det ikke noe E-verdi i det hele tatt er ikke lysene godkjent. På Leafen så er hver hovedlykt oppgitt til 17,5% som betyr at hver ekstralys kan være på 32,5%. Man får kjøpt E-godkjent LED lys fra Rigid med oppgitt E-verdi på 30%. E-verdi på hovedlysene står på de fleste nyere buker bak på lyktehuset, ikke på glasset som før, men synlig ovenfra. Se etteren stor E og et tall etter, feks E17.5.
Takk, det forklarer mye av det jeg har lurt på, spesielt det med E-verdi :)

bromm

#32
Osram H11/55W Night Breaker Unlimited (pakning på 2 stk.) kan kjøpes (evt. bestilles) på Torshov Bilrekvisita for 380,-  :D ;D ;)

Fikk nettopp kontrabeskjed fra Torshov (Trondheim) - de klarer ikke å skaffe 2-pack, så da har de bare single til 299,-  >:(

Jan-Børre Olsen

Det er veldig dyrt. På Wurth selges de gjerne til 90kr stk.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

bromm

#34
Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 15:26
Det er veldig dyrt. På Wurth selges de gjerne til 90kr stk.
Det er i såfall veldig billig. Er du sikker på at det gjelder H11 "Night Breaker Unlimited" (+110%) ? En enkelt pære er priset til 299,- på Torshov...

Jan-Børre Olsen

Ja, kjøper bare der til pickupen min(H4). De har ikke til Leaf(H9) så der skal jeg ikke uttale meg om hva de koster.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Truls Martin

Sitat fra: smaug01 på onsdag 29. oktober 2014, klokken 17:02
Ja, kjøper bare der til pickupen min(H4). De har ikke til Leaf(H9) så der skal jeg ikke uttale meg om hva de koster.

De har til i3 :)
Art.nr 0720118110990 10
Bilpære H11 12V 55W+110% NBU
På lager
10 / 1

http://nettbutikk.wuerth.no/search?keyword=H11
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

bromm

Sitat fra: bromm på onsdag 29. oktober 2014, klokken 15:12
Osram H11/55W Night Breaker Unlimited (pakning på 2 stk.) kan kjøpes (evt. bestilles) på Torshov Bilrekvisita for 380,-  :D ;D ;)

Fikk nettopp kontrabeskjed fra Torshov (Trondheim) - de klarer ikke å skaffe 2-pack, så da har de bare single til 299,-  >:(
Siden Torshov var så kjipe på pris, så bestilte jeg her i stedet (409,- inkl. frakt):

http://www.ekstralys.no/products/osram-nightbreaker-unlimited-h11

AndesiteSilver_i3

Henger på et nytt spørsmål her under "Ekstralys"-tråden:

Jeg kunne tenkt meg et hvitere lys oppe i taklyset i kupeen.
Noen som har klart å ta av dekslet å sjekket hvilken pære som står i den lampen?
Jeg har standard interiør uten soltak.
- - - - - - - - -

Vind

Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 30. oktober 2014, klokken 17:44
Henger på et nytt spørsmål her under "Ekstralys"-tråden:

Jeg kunne tenkt meg et hvitere lys oppe i taklyset i kupeen.
Noen som har klart å ta av dekslet å sjekket hvilken pære som står i den lampen?
Jeg har standard interiør uten soltak.
I min bil er det hvitt lys og helt sikkert LED lys, men det er vel avhengig om du har med Lys pakke.  Har du lys i sminkespeil ? (da skal det være LED i taket)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

AndesiteSilver_i3

Nei, jeg har ikke lyspakken desverre. Og da ikke lys i sminkespeil.
Ser ut som det er én lyspære oppe i lampen og den lyser nokså gult mener jeg.
Skal se på det litt nærmere men er ennå litt usikker på hvordan jeg skal få av plastglasset som dekker denne lyspæren.
- - - - - - - - -

moonbuggy

Som en heller dyr el-bil skulle selvfølgelig i3 hatt Led lys overalt. Det kommer nok ved første "facelift".

Vind

#42
Jeg tror det eneste unntaket fra led lys er fjærnlysene og blinklys forann. Hvorfor kan man sikkert lure litt på.

Nå har jeg kjørt en del i mørket - og med Led hovedlys - så er de så bra at det meste jeg bruker fjærnlysene til er å blike tilbake til motgående biler som tror jeg kjører med fullt lys.

Men har bestilt H11 pærene over - hvitere lys blir bra.  Ser på det engelske forumet at mange også bytter til LED blinklys. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

LED nærlys gir bra lys, men ikke i lengden. For de følger jo reglene for nærlys, og bryter lysets lengde innenfor kravene som er gitt. Håper ikke du kjører i skogpartier og mørke bygater, da du ikke har lang nok sikt med bare nærlysene, og vil mest sannsynlig ikke klare å reagere/stoppe tidsnok for en hindring (elg, menneske osv). Langlysene lyser i "feil farge" og gir en temmelig dunkel belysning, men de lyser da vitterlig opp i lengden slik at du faktisk ser forbi der nærlysene er brutt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Det er litt håpløst når man først har gått inn for å lage en energieffetiv bil og spart vekt alle steder. Karbon der det mulig, aluminium, ekstra tynne og lette seter, og så smeller man til med gamle pærer hvor 94% av energien produserer varme ?
Det henger ikke på greip, men tanken var nok at disse lysene bare skulle dekke krav, men "aldri brukes" i praksis. Håpløst uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA