Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkeviddetest

Startet av Frode Størseth, lørdag 04. oktober 2014, klokken 08:27

« forrige - neste »

JR

Kjørte 18.november fra Asker via Oslo sentrum til fergekaien i Moss. 3-4 grader, delvis våt asfalt og piggdekk (Hakka 8) 21 grader i bilen, radio på. Maks hastighet 95km/t ellers på fartsgrensene forøvrig. Startet med 100% batteri ankom med 49%. Dette er et forbruk på ca. 14,5kw/h og en rekkevidde tilsvarende rundt 185 km.

Kjørte før helgen Asker - Horten etter gamle E18 (vesentlig 70 sone) klart et snitt på 13,6 KW/h per 100km. Samme utetemp som over men reduserte kupeen til 19 grader. Litt gjerrig kjørestil. Interessant å notere et forbruk som tilsvarer en rekkevidde på 200km. Opplevde at elektronikk og AC tilsammen lå på rundt 5-600W mesteparten av veien. Varmepumpen virker meget effektiv.

kringon

Tok turen Sandefjord, Fornebu, Minnesund, Gjøvik (sove) -> Gjøvik, Gardermoen, Drammen, Sandefjord forrige uke.

https://www.google.no/maps/dir/R%C3%B8dslia+6,+Sandefjord,+Norge/Fornebu/Minnesund/Gj%C3%B8vik/Minnesund/60.166217,11.1576286/59.7708926,10.2626347/R%C3%B8dslia+6,+3222+Sandefjord/@59.7544047,11.88556,8z/data=!4m40!4m39!1m5!1m1!1s0x4646c081df050e77:0x77f4ab8782d933f6!2m2!1d10.2385459!2d59.1186785!1m5!1m1!1s0x46416cf324ee9c7d:0xeeda987fbf62d969!2m2!1d10.6286999!2d59.8995185!1m5!1m1!1s0x46418c1f332a1051:0xeacaf278d30fe477!2m2!1d11.2207786!2d60.3940558!1m5!1m1!1s0x4641da1511542929:0x4f493de5ad7181ed!2m2!1d10.6916303!2d60.7954302!1m5!1m1!1s0x46418c1f332a1051:0xeacaf278d30fe477!2m2!1d11.2207786!2d60.3940558!1m0!1m0!1m5!1m1!1s0x4646c081df050e77:0x77f4ab8782d933f6!2m2!1d10.2385459!2d59.1186785!3e0

Dette er en rundtur på ca 530km. På denne turen så sakteladet jeg 1 gang (fornebu mens jeg jobbet). Kunne sakteladet i gjøvik om natten, men det er skuffende med ladepunkter der. Kjørte stort sett i fartsgrensen hele veien, og endte opp med et snitt på ca 16.5kw/100km.

På turen ble det 4 hurtigladinger, men det kunne fort bare blitt 2 dersom gjøvik hadde hatt orden på ladestasjonene.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

KiaSoulEV

Jeg fikk bilen på fredag og har kjørt over 60 mil, men stusser litt over forbruket..
Jeg klarte ikke å komme under et forbruk på 19 kw/h pr 100 km. Dette gjaldt uansett hvordan jeg kjørte bilen, 100 km/t eller småveier med 40-60 km/t, med eller uten klima eller varmeseter, kald eller forvarmet bil.

Mandag fylte jeg mer luft i dekkene, Conti piggfrie vinterdekk, og etter dette ligger forbruket på ca 18,4 kw/h pr 100 km, men har ikke kommet under 18 kw/h pr 100 km.

Jeg hadde også en kjøretur fra Oslo og sydover på ring 3 og E6 på 5 mil. På denne turen kjørte jeg som jeg ville kjørt med fosilbil, dvs 100 i 80 sonen og 120 i 100 sonen. Jeg testet også toppfarten på bilen over en strekning på ca 3 km, hadde i tillegg god tempratur i bilen, kjørte ikke eco-kjøring i det heletatt. Forbruket på denne turen viste seg å være 18,5 kw/h pr 100 km!

Jeg ser på forumet at mange ligger betydelig lavere enn dette, og jeg er ikke i nærheten av de tallene selv om jeg kjører så forsiktig jeg kan. Starter stor sett med forvarmet bil.

Dette er min første elbil, men er meget god på eco-kjøring med fosilbil, så det å kjøre økonomisk er ikke noe nytt for meg.

Noen som har noen forslag om hva som kan være "galt"...? (Bortsett fra meg som sjåfør, for jeg er jo verdensmester...  ;D)
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

Griffel

Sitat fra: KiaSoulEV på onsdag 26. november 2014, klokken 15:03
Noen som har noen forslag om hva som kan være "galt"...? (Bortsett fra meg som sjåfør, for jeg er jo verdensmester...  ;D)
Det er ikke uvanlig at energiforbruket synker helt av seg selv i løpet av noen ukers kjøring, så vent en 14 dagres tid og spør igjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gnilre

#64
Jeg ladet til 100% i går og hadde da en rekkevidde i displayet på 124 km.
Kjørte så 74 km i løpet av dagen og hadde da 47% igjen på batteriet og 55km kjørestrekke igjen.
Så er det to måter å regne rekkevidden på:
129km: Jeg kjørte jo 74 og har 55 igjen.
139km: 74km delt på 0,53. Eller 74/(1-47%).
Hva er riktig regnemåte for å finne rekkevidden ?

For de som syntes dette var dårlig kan jeg berolige med at det var :
4 korte turer på 1-5 km og oppvarming for hver gang.
2 lengre turer på ca 30 km og oppvarming til +20.
To ganger over 250 moh.
Noen lyskryss.
Vinterdekk.
ca 0 ute.
Tørr vei.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

OlavEmil

Elbilar reknar vel i dei aller fleste tilfelle ut gjenståande km basert på siste tids køyring (med evt. fråtrekk av sikekrheitsmargin?). Ikkje berre det du har køyrd sidan sist lading, men frå før dette òg. Du har med andre ord køyrd meir økonomisk på desse 74 kilometra enn bilen hadde rekna med. Pessimistisk som han er nektar han likevel å tru at du kan køyre like økonomisk dei siste 47% av batteriet, sidan han tek med dei data han har samla frå tidlegare. Difor får du eit lågare gjenståande kilometertal.

Gjenståande % på batteriet er ein konkret målbar variabel, som er uavhengig av køyredata frå tidlegare køyring.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

K S

Sitat fra: KiaSoulEV på onsdag 26. november 2014, klokken 15:03
Jeg fikk bilen på fredag og har kjørt over 60 mil, men stusser litt over forbruket..
Jeg klarte ikke å komme under et forbruk på 19 kw/h pr 100 km. Dette gjaldt uansett hvordan jeg kjørte bilen, 100 km/t eller småveier med 40-60 km/t, med eller uten klima eller varmeseter, kald eller forvarmet bil.

Mandag fylte jeg mer luft i dekkene, Conti piggfrie vinterdekk, og etter dette ligger forbruket på ca 18,4 kw/h pr 100 km, men har ikke kommet under 18 kw/h pr 100 km.

Jeg hadde også en kjøretur fra Oslo og sydover på ring 3 og E6 på 5 mil. På denne turen kjørte jeg som jeg ville kjørt med fosilbil, dvs 100 i 80 sonen og 120 i 100 sonen. Jeg testet også toppfarten på bilen over en strekning på ca 3 km, hadde i tillegg god tempratur i bilen, kjørte ikke eco-kjøring i det heletatt. Forbruket på denne turen viste seg å være 18,5 kw/h pr 100 km!

Jeg ser på forumet at mange ligger betydelig lavere enn dette, og jeg er ikke i nærheten av de tallene selv om jeg kjører så forsiktig jeg kan. Starter stor sett med forvarmet bil.

Dette er min første elbil, men er meget god på eco-kjøring med fosilbil, så det å kjøre økonomisk er ikke noe nytt for meg.

Noen som har noen forslag om hva som kan være "galt"...? (Bortsett fra meg som sjåfør, for jeg er jo verdensmester...  ;D)

Høres utrolig høyt ut. Har ikke prøvd bilen i blå enda, kun 3-4 pluss. Høyeste forbruket har vært 1,64 kWt per mil. Men da er det litt lenger kjøring og ofte forvarmet bil. Ikke så høy fart men kupert terreng.....men det går seg kanskje til??? Starter du med kald bil og kjører korte turer, og blir bilen kald mellom hver tur? Da går jo forbruket opp. Jeg reiser med ferje, og nyter å ha god og varm bil når jeg venter på ferjen.... :-) ikke økonomisk, men svært komfortabelt.

kringon

det er utrollig stor forskjell på småturer og på langkjøring i gjennomsnittsforbruk.

Nå som det er så kaldt, så bør du forvarme bilen før du drar. Jeg setter bilen stort sett på å være varm ved avgang + 1 program som har tidsfrist 40 min før. Da vet jeg at bilen er "gjennomvarm" når jeg starter, og dersom jeg lader med 16A så er batteriet fortsatt 100%. Lader jeg med 10A så er batteriet 98% (vil varriere avhengig av temp regner jeg med).

Saken er at bilen bruker grisemye strøm på å få batteripakken og kupeen i driftstemperatur. Derfor vil kortere strekninger på 2-5 mil gi høye forbruk. Jeg kjører stort sett 12 mil når jeg først setter meg i bilen, og ligger jevnt på et forbruk på 17-18.5 kw/100km når jeg ligger i 95-100km/h.

Kjører jeg saktere (60-80 soner) så ligger jeg på et forbruk mellom 15 og 16.5kwh avhengig av temp.

Når jeg kjører småkjøring i hjembyen, så ligger jeg på 19-22 kw/100km, men da kjører jeg jo aldri lenger enn 2 mil.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

KiaSoulEV

Høres utrolig høyt ut. Har ikke prøvd bilen i blå enda, kun 3-4 pluss. Høyeste forbruket har vært 1,64 kWt per mil. Men da er det litt lenger kjøring og ofte forvarmet bil. Ikke så høy fart men kupert terreng.....men det går seg kanskje til??? Starter du med kald bil og kjører korte turer, og blir bilen kald mellom hver tur? Da går jo forbruket opp. Jeg reiser med ferje, og nyter å ha god og varm bil når jeg venter på ferjen.... :-) ikke økonomisk, men svært komfortabelt.
[/quote]

Starter alltid med forvarmet bil hjemmefra, har ikke kjørt noe lenger enn 6 mil som lengste strekk. Stort sett rundt 2-4 mil pr tur. Har testet kjøreturer med og uten varme underveis, men ender alltid opp med et forbruk rundt 18,5 kw/h pr 100 km, har ca like mye E6 kjøring (100 km/t) som småveier 50-60 km/t
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

kringon

med tanke på temperaturen ute, så gir jo 18.5kw/100km en rekkevidde på 145km.

Dette er omtrent det jeg opplever når jeg kjører fortiden. 14-15mil.

Sett deg i bilen, kjør i maks 70 i 2 timer og du har forbruk på 15-16 kw/100km ;)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

KiaSoulEV

Takk for gode og konstruktive svar! Da tyder det på at bilen vi har er "helt innafor" når det gjelder forbruk og kjørelengde!  :)
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver
Bestilt 5 september 2014
Levert 21.november 2014!

Cowboystrekk

Conti 6 piggfri? Nokian R2 er det beste valget for rekkevidde vinterstid, conti 6 piggfri er vell nest best.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Strøm Tycoon

Hva bruker dere av dekktrykk på vinterhjulene? Har ikke sjekket mine.

I dag forvarmet jeg før avreise til jobb (E6) ... hadde derfor 98% SOC, dette ble i løpet av 89km redusert til 34%. For det meste var farten i området 100-105km/t med noen få forbikjøringer av lastebiler.

Siden jeg ikke har raskere lader ble returen tatt med 85% SOC, som ble redusert til 27% ved ankomst.

Det skal sies at jeg på tilbaketuren var litt mer konservativ med oppvarmingen siden dette er early days med tanke på rekkevidde, og at jeg ikke fikk startet med 100% SOC.

Julenissen, eller nyårstrollet bør komme traskende med en 16A-lader. Det blir nok et must når kulda setter skikkelig inn.

K S

Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:23
Hva bruker dere av dekktrykk på vinterhjulene? Har ikke sjekket mine.

I dag forvarmet jeg før avreise til jobb (E6) ... hadde derfor 98% SOC, dette ble i løpet av 89km redusert til 34%. For det meste var farten i området 100-105km/t med noen få forbikjøringer av lastebiler.

Siden jeg ikke har raskere lader ble returen tatt med 85% SOC, som ble redusert til 27% ved ankomst.

Det skal sies at jeg på tilbaketuren var litt mer konservativ med oppvarmingen siden dette er early days med tanke på rekkevidde, og at jeg ikke fikk startet med 100% SOC.

Julenissen, eller nyårstrollet bør komme traskende med en 16A-lader. Det blir nok et must når kulda setter skikkelig inn.

Jeg har lagt inn ønske på denne:

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html

EVS 16-1

Den kan reguleres i 1 Ampere trinn fra 6 til 16 A, gir litt større fleksibilitet..... Prisen er også ok, i den grad ladekabler har ok pris da :-). Synes Julenisse bør kunne trå til såpass! :-)

Strøm Tycoon

Sitat fra: K S på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:02
Sitat fra: Dawg Dee-Lux på tirsdag 09. desember 2014, klokken 18:23
Hva bruker dere av dekktrykk på vinterhjulene? Har ikke sjekket mine.

I dag forvarmet jeg før avreise til jobb (E6) ... hadde derfor 98% SOC, dette ble i løpet av 89km redusert til 34%. For det meste var farten i området 100-105km/t med noen få forbikjøringer av lastebiler.

Siden jeg ikke har raskere lader ble returen tatt med 85% SOC, som ble redusert til 27% ved ankomst.

Det skal sies at jeg på tilbaketuren var litt mer konservativ med oppvarmingen siden dette er early days med tanke på rekkevidde, og at jeg ikke fikk startet med 100% SOC.

Julenissen, eller nyårstrollet bør komme traskende med en 16A-lader. Det blir nok et must når kulda setter skikkelig inn.

Jeg har lagt inn ønske på denne:

http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html

EVS 16-1

Den kan reguleres i 1 Ampere trinn fra 6 til 16 A, gir litt større fleksibilitet..... Prisen er også ok, i den grad ladekabler har ok pris da :-). Synes Julenisse bør kunne trå til såpass! :-)

Takk for tipset, akkurat noe sånt jeg er ute etter ... at den ikke har klumpen på ledningen også er et stort pluss.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA