Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lufting av original varmekobe

Startet av Arild69, onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:43

« forrige - neste »

Arild69

Heisan
Etter at varmekolben gikk føyken har jeg med god hjelp fått installert en ny varmekolbe. Slanger ble koblet fra den defekte kolben og tettet og frostvæske ble tappet ut fra kolben. Ny kolbe ble montert og slanger og frostvæske på ny kolben ble etterfylt før slangene ble montert på den nye kolben. Når jeg starter varmere på nivå 1 kan det høres ut som et slags "klunk" som om vannet begynner å sirkulere i varmesystemer. Og når jeg kjenner på slangen i nærheten av kolben er denne varm og jeg kan føle at det er luft i systemet. Jeg ble fortalt at dette vil gi seg dersom setter på varmeren på nivå 1, lar den gå noen minutter til bilen er varm før jeg slår varmeren av igjen. Prosessen skulle jeg gjøre noen ganger når bilen er kald for å bli kvitt luften. Er dette trygt eller må jeg lufte på annet vis. Bør et verksted gjøre dette og hvor mye koster eventuelt det?

Mvh
Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Arnie

Jeg har best tro på å lage luftemekanisme for kolben, og passe på å slippe ut luft når denne samler seg i slangen som settes på ved hjelp av T-ledd. SE denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1531.0.html

(scroll nedover)
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Arild69

#2
Takk for tilbakemeldingen. Er det mulig å få kjøpt et ferdig "utluftingspatent" så slipper jeg å kjøpe inn diverse deler etc for å lage meg et som beskrevet i linken?

Mvh
Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

Arnie

Send meg en PM (personlig melding). Har et par sett liggende.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Arild69

#4
Kjempeflott. Da har jeg sendt en PM til deg. I tilfelle du ikke har mottatt PM, kan du ta kontakt med meg på tlf.:95360534.

Mvh
Arild
Think City Litium 2011 modell. Bosatt på Nøtterøy i Vestfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA