Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser service i3

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:39

« forrige - neste »

moonbuggy

#75
Sitat fra: LMOR på onsdag 25. november 2015, klokken 17:02
Sitat fra: Kanon på onsdag 25. november 2015, klokken 16:45
Hvorfor mener du i3 bør oppgraderes en gang pr år?
Fordi vi er med på et eksperiment, der oppførselen til bilen endres løpende. Mindre regenerering, mer..., mindre... (ref ACC), ladelukevarsel, lengre rekkevidde osv. Sikkert mulig det blir færre enn 10, antall funksjoner per år er relativt høyt.
Det blir definitivt Apple bil på meg. BMW sitt syn på software må endres hvis de skal være med om 10år.

Litt enig og litt uenig. Det bør ikke være for lett å endre SW. Gjøres det fjernstyrt over nett, øker muligheten for hacking og annet misbruk. Samtidig så vil jeg som eier selv ha muligheten til å velge om jeg ønsker ny SW. Det kan jo hende at man innfører begrensninger osv. som ikke er ønsket av meg som bruker. (F.eks. endring av regen som jeg er fornøyd med er som den er.)

Ser man litt på mulighetene f.eks. Renault har bygget inn i sin El-bil, så kan renault stoppe bilen når som helst hvor som helst. (det kan sikkert Tesla også) Det er tenkt brukt(renault) når man ikke betaler batterileien, men gir perspektiver. Jeg ønsker ihvertfall et visst eierskap til bilen jeg eier, og ikke at produsent eller andre skal kunne ta over kontrollen mens man kjører.

LMOR

Dette er jeg også enig i, men det betyr ikke at det trenger å være så omfattende at det tar flere timer å utføre, slik at det ikke kan gjøres under en normal service.
Det kunne gjøres slik at f.eks enklere ting kan oppgraderes av meg selv, mens tyngre ting ble lastet ned om nettene før bilen skulle inn på service, slik at det ble gjort raskt.
Det er timene det tar å ha bilen tilkoblet, og alle sjekkene de må gjøre etterpå som koster penger. Det er for gammel teknologi.
Kartene blir på nye biler snart oppdatert over nettet, etter å ha vært avhengig av USB/CD oppdatering alt for lenge.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på onsdag 25. november 2015, klokken 18:53
Det er for gammel teknologi.
Kartene blir på nye biler snart oppdatert over nettet, etter å ha vært avhengig av USB/CD oppdatering alt for lenge.
Gammel teknologi ? Det vil jeg nok kalle et " tomt slag" i lufta... Med den kunnskap jeg har til hvordan i3 (og BMW-biler forøvrig) er konstruert med de-sentraliserte kontrollere (moduler som styrer hver sin hovedoppgave), så er alternativet (en stor kontroller hvor alt kan gå til h...ete) en mye dårligere løsning. Selve OS'et, QNX, som syr sammen det som styres ut fra brukeren er også det riktigste valget i en bil, fordi det er mikrokernel-basert (dvs. kjører de-sentraliserte services som egne servere uten at hovedkjernen blir affisert av resurser/feil/hangups). BMW kan dette - det gjør ikke Tesla, og ihvertfall ikke Apple (?)... At det tar tid å oppdatere et slikt system, hvor hver enkelt modul må oppgraderes hver for seg er i beste fall et "tidsklemme-problem" for sluttbrukeren. Begrensningen i kartoppdatering ligger hovedsaklig i 3G vs 4G - sistnevnte har oppdatering OTA, så det er bare et spørsmål om Telematic Communication Box (TCB) kan oppgraderes for de første i3'ene, for da kan alle i3 oppdateres OTA (teknikerne jeg har snakket med har stor tro på at oppgradering av TCB er mulig, uten å ha kunnet bekrefte det).

LMOR

#78
Nå er vi vel i feil tråd bromm, men software på i3 er ikke din sterkeste side. (For et år siden skrev du at jeg ikke hadde greie på dette da jeg påstod at kartene ikke kom automatisk og at du måtte betale for disse. Du mente det var usannsynlig at i3 var så gammeldags).
Nå kjørte jeg nettopp på tur og irriterte meg at vi ikke har automatisk nedblending, slik det stod i brosjyren at vi skulle få. Jeg har kamera som ser bilene, men bilen klarer ikke å blende ned... Du har tidligere ment at alt kan ordnes i software på i3. Nei, dette er gamme softwareteknologi, og gammel tankegang om at kart og software oppgraderinger skal koste +/- 2000.-. Tiden vil vise om det går samme vei som PCer, mobiler og GPSer. Vi kjøper ikke lengre noe av dette hvis det skal koste 2000.- å oppgradere disse.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Tja LMOR, det var vel du som begynte å bable om SW her også (på samme måte som du gjorde det under dugg-på-ruta-tråden, hvor du hevdet at det ville vært teknisk umulig å få BDC til å varme ekstra i Kafas-huset).

BMW Norge gjør helt rett i å ta betalt for "unødvendige" oppdateringer - hvis ikke hadde de ikke fått gjort annet enn å oppdatere 3-4.000 biler opptil 4-5 ganger i året... Dette sier vel seg selv, og derfor er det på ingen måte noe grunnlag for å starte med gretne utfall mot BMW, i tilfelle man ikke får gjort den "neste" oppdateringen gratis ;)

Selv har jeg fått 4 oppdateringer til min bil - alle gratis (m/lånebil), siden de alle var nødvendig for min situasjon. Den første gikk på 12V-bug i førsteutgaven (hvor 12V-batteri ble ladet unødvendig mye fra traction battery). Den andre var AC-problemet, hvor det var nødvendig med oppdatering for å få fikset problemet i fjor sommer. Den tredje ble initiert av BMW selv pga. KLE og 32A-begrensningen, og den siste var opphevelse av ladebegrensningen fordi jeg ville ha max ladekapasitet (semi-hurtig) før ferieturen på august. Alt sammen var altså nødvendig for min bil og min situasjon. De som lader på 32A veggboks hjemme, har jo en lignende situasjon på den siste SW som ble lansert, siden oppførselen under preconditioning (av/på gjentatte ganger, oppleves som "tikking"), kan ta livet av kontaktor i veggboks. Min mening er derfor at de med veggboks bør få prioritet til å få denne oppgraderingen (gratis) fremfor alle andre som bare står der og vil ha indikasjon på om ladeluke er åpen (sistnevnte er vel ca. 1000 ganger mindre viktig enn om veggboksene går fyken). Derfor gjør BMW Norge helt rett i denne diffrensieringen.

Ferry

Jeg sliter stort med tikking i veggboks, så det vil jeg ha utbedret ved anledning. Skal bare vente litt og se om det kommer noen flere funksjoner jeg har lyst på. Jo lenger jeg venter, jo bedre. Veggboksproblemet er jo der. De som ikke har veggboks burde skaffe seg en. Vent to-tre oppdateringer, så er den finansiert ;)

LMOR

Vi trenger ikke krangle om hvem som sa hva når. Det er dokumentert i trådene.
Men faktum som er relevant for denne tråden, er at hvis du ønsker alle kartoppdateringer og softwareoppdateringer, så koster det ca. 9000.- ekstra per år ift en Tesla, eller en kommende Apple Car.
For oss som alltid vil ha det siste, så er definitivt et problem.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: LMOR på torsdag 26. november 2015, klokken 17:47
Vi trenger ikke krangle om hvem som sa hva når. Det er dokumentert i trådene.
Men faktum som er relevant for denne tråden, er at hvis du ønsker alle kartoppdateringer og softwareoppdateringer, så koster det ca. 9000.- ekstra per år ift en Tesla, eller en kommende Apple Car.
For oss som alltid vil ha det siste, så er definitivt et problem.
Du regner litt med gaffel ser jeg - det er vel veldig få som absolutt MÅ ha alle de forskjellige oppdateringene hver gang det lanseres en ny. Kartoppdatering (komplett USB) kostet 1.382 kr når jeg gjorde det på august http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22827.msg392559.html#msg392559 - en slik oppdatering behøves neppe mer enn en gang hvert andre år for de fleste av oss. Hvis TCB kan oppgraderes til 4G, så vil disse bli pushet gratis OTA (slik som alle i3 av 2016-modell, der det er 4G i TCB).

Når det gjelder oppdatering forøvrig, så er de fleste berørt av noe som før eller senere resulterer i en gratis oppgradering. De to siste "hotte potatoene" (ladeluke-varsel og reduksjon av fri-spinn) er trolig ikke ansett som høy nok prioritering for gratis oppgradering, siden de ikke er kritiske. Ladeluken tar ikke skade av å stå åpen (har testet det noen ganger), og det med fri-spinn skjer jo faktisk når man "gir flatt jern og GRISEkjører", så egentlig kan man vel takke seg selv hvis det skjer ;)

LMOR

Tror du er heldig da bromm. Kart her hos meg koster 2000.- og sw 2500.-.
Sammenligningen er relevant uansett hvor mye du argumenterer. Det er 2 offisielle kartreleaser og 2 sw releaser per år + eventuelle kritiske ting som er gratis.
Alt dette er gratis på en Tesla.
Kart kommer til å bli gratis på BMWer nå, men tviler på at det gjelder våre. Er rimelig sikker på at neste generasjon sw plattform til BMW blir enklere å oppgradere enn den de nå har hatt i minst 10år.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Hvis en ser trenden innen software generelt, på PCer, mobiler og nettbrett, så lastes alle oppdateringer ned automatisk over nettet. Og de fleste velger jo at dette går helt automatisk, slik at de ikke trenge å tenke på dette. Produsentene vil jo også at dette skal gå av seg selv, slik at flest mulig kjører på nyest sw med flest funksjoner og færrest feil. (Ja, i teorien i hvert fall...).

Jeg tror også at bilindustrien vil gå denne veien, og bilene vil oppdatere seg selv over nettet. Modellen BMW opererer med i dag er antikvarisk. Med stor hdd i bilen til å laste ned en komplett oppdatering på burde det ikke være noe problem å oppdatere alle enheter fra en nedlasting i sentralenheten. Om nødvendig kan bilen gi en beskjed som at "Ny oppdatering lastet ned. Innstallasjon vil ta 3 timer på alle enheter, vil du starte nå, eller utsette dette til mellom kl. 0100 og 0400 i natt?"
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

#85
Da er vi i hvert fall 2. Og dette går fint med 3G, det tar bare litt lengre tid. Men mye kortere tid enn det tar å vente på service time. Jeg kan bruke mange netter om nødvendig. Mobildata har vært priset i volum og ikke tid siden GPRS kom for 15 år siden.
Neste generasjons bilkjøpere vil ikke akseptere å betale for oppgraderinger.
Hvis BMW (og mange andre) sover i timen, vil nye aktører som Farady (som kan i3/i8), Tesla (hvis de ikke går under snart), Apple og Google ta over denne bransjen også. BMW blir i beste fall en underleverandør.

Software er like viktig som hardware nå, og bilene blir mer verd for brukeren hvis de er oppdatert. Dermed må dette regnes inn i driftskostnadene etter min mening. Tror ikke vi bare er 2.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Sitat fra: LMOR på torsdag 26. november 2015, klokken 20:38
Da er vi i hvert fall 2. Og dette går fint med 3G, det tar bare litt lengre tid. Men mye kortere tid enn det tar å vente på service time. Jeg kan bruke mange netter om nødvendig. Mobildata har vært priset i volum og ikke tid siden GPRS kom for 15 år siden.
Neste generasjons bilkjøpere vil ikke akseptere å betale for oppgraderinger.
Hvis BMW (og mange andre) sover i timen, vil nye aktører som Farady (som kan i3/i8), Tesla (hvis de ikke går under snart), Apple og Google ta over denne bransjen også. BMW blir i beste fall en underleverandør.

Software er like viktig som hardware nå, og bilene blir mer verd for brukeren hvis de er oppdatert. Dermed må dette regnes inn i driftskostnadene etter min mening. Tror ikke vi bare er 2.

Vi er i alle fall 3. Personlig kunne jeg tenke meg å laste det ned over nett og kjøre det selv via USB porten, fremfor automatisert. Gjør dette stadig på mine andre elektronikk produkter og har aldri feilet  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

moonbuggy

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. november 2015, klokken 08:41

Vi er i alle fall 3. Personlig kunne jeg tenke meg å laste det ned over nett og kjøre det selv via USB porten, fremfor automatisert. Gjør dette stadig på mine andre elektronikk produkter og har aldri feilet  ;)

Tenker man etter, sier det seg selv at ingen bilfabrikker vil stille seg bak en slik løsning. Ingen vil overlate dette til xxxx bileiere og sitte igjen med garanti for bilens sikkerhet og følgeskader. PC og andre elektronikkprodukter er litt anderledes. Man sitter vanligvis igjen med problemene selv om noe skjærer seg, og det har ingen farlige følgeskader.

t4.ravenbird

Det finnes mye sw i dagens biler og man kan tenke seg at det skulle være mulig for vanlige brukere (av den avanserte typen) å oppdatere sw i delsystemer som ikke er kritiske. Kritisk system-styring må være beskyttet, men oppdatering av kart og annet som går mer på bruker-funksjonalitet burde ideelt sett vært mulig å laste ned OTA eller med PC og overføre med USB eller Bluetooth eller hva som måtte passe.

I forlengelse kan man også tenke seg at en sw-bundle inneholder både ukristisk og kritiske pakker men at innstallasjon fungerer slik at downgrade av system-sw ikke er mulig, bare upgrade. Da er fabrikantens kontroll ivaretatt og også (super) brukerens ønsker.

LMOR

Flyttet diskusjon om oppgradering i software tråden. Kostnaden hører hjemme her.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA