Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris på ladekabel type 2

Startet av Lillejei, tirsdag 30. september 2014, klokken 14:41

« forrige - neste »

Lillejei

Hei, jeg prøver å få tak i en ladekabel type 2 til Nissan leaf. Jeg kontaktet en forhandler, men fikk ikke pris eller tilbake melding. Vet noen hva ca prisen er og pris på en "hette" jeg kan dekke til over kontaktene når jeg lader? Og hvem jeg kan kontakte for å bestilt dette. Jeg pender ca 26 mil med bilen om dagen slik at jeg heheheh kan jo trygt si at jeg er avhengig av en slik lade kabel type 2.  ;)

Jan-Børre Olsen

Oi det var langt å kjøre daglig. Type 2 > type 1 kabel selger elbilhjelpen.no
Har du dobbellader trenger du en 32A variant.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

skysurfer

Grønn kontakt selger 32a kabel til 1990,-
Da får du med pose til å ha kabelen i.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt


Lillejei

Tusen takk for svar. Da skal jeg kontakte dem. Jeg fikk og vite at type 1(vanlig kontakt) skal byttes ut til type 2 på alle ladestasjoner rundt. Er dette sant? Kjører langt med bilen. I uken skal jeg i gjennomsnittlig pendle rundt 75 mil. Så kan si at bilen blir testet på alle områder. Gruer meg litt til vinteren. Tror jeg kan bli testet mer enn jeg tror.  :o

emil

Sitat fra: Lillejei på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:02
Tusen takk for svar. Da skal jeg kontakte dem. Jeg fikk og vite at type 1(vanlig kontakt) skal byttes ut til type 2 på alle ladestasjoner rundt. Er dette sant? Kjører langt med bilen. I uken skal jeg i gjennomsnittlig pendle rundt 75 mil. Så kan si at bilen blir testet på alle områder. Gruer meg litt til vinteren. Tror jeg kan bli testet mer enn jeg tror.  :o

Type1 er kontakten foran på Leaf. Den vanlige kontakten på vegg og i gamle ladestolper er Schuko (også kalt husholdningskontakt). Nye krav sier at nye ladeplasser må ha Type2 kontakt mens eksisterende plasser ikke trenger å bytte. I langt tid fremover kommer du derfor til å møte begger deler og må ha med både vanlig kadekabel med kladd og Type2-Type1 kabel. Enkelte steder møter du også CEE kontakt og det ka være greit å ha en adapterkabel over til schuko (biltema nr 44-571).

Lillejei

"Type1 er kontakten foran på Leaf. Den vanlige kontakten på vegg og i gamle ladestolper er Schuko (også kalt husholdningskontakt). Nye krav sier at nye ladeplasser må ha Type2 kontakt mens eksisterende plasser ikke trenger å bytte. I langt tid fremover kommer du derfor til å møte begger deler og må ha med både vanlig kadekabel med kladd og Type2-Type1 kabel. Enkelte steder møter du også CEE kontakt og det ka være greit å ha en adapterkabel over til schuko (biltema nr 44-571)."

Da vil det si at jeg ikke trenger enn type 2 kabel, men bare en adapter-kabel. Siden dette gjelder nye stasjoner som er blitt satt opp. Dem har ikke husholdningskontakt. Tusen takk for svar. Da håper jeg at jeg kan få ladet bilen min på den nye stasjonen.

pwb

De nye stolpene i Oslo har jo vanlig kontakt i tillegg.

emil

Hvis det er vanlige kontakter der du skal lade trenger du ikke Type1-Type2 kabel. Da bruker du bare den originale ladekabelen med "kladd". Hvis det derimot er nyere ladestolper med kun Type2 kontakt og ikke schuko trenger du en Type2-Type1 kabel. Hvis du skal kjøre 13 mil hver vei daglig kan den originale ladekabelen bli litt i treigeste laget for å få fulladet.

Litt lettere å anbelfale kabler og ladeløsninger hvis vi vet hvor og hvordan kjøring/lading foregår.


Lillejei

#9
Jeg lader på Rena i Hedmark. Kjører fra Jessheim.Og det er nye stasjoner der.

Ebe

Det blir jo bare flere og flere Type-2 stasjoner, så kanskje like greit å skaffe seg en med en gang?  :)

Type2 er 16a (32a om du har dobbeltlader), mens den orginale ladekabelen til nissan er 10a, men det visste du kanskje.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

klawrenc

Jeg har bare hatt elbil i en måned nå. Det skrives at Type 2 er 16 amp, Nissan originalkabelen 10a. Hvis jeg (med 2013 modell Leaf) kommer til en ladestasjon og kan velge mellom vanlig (Schuko) kontakt og Type 2, går det fortere da å lade gjennom Type 2 (hvis jeg har den riktige kabelen)? Da blir det ca 50% fortere? (Viktig spørmål for meg, som ikke kan lade hjemme.)
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Rio

Det går 60% raskere (fra 10 A til 16 A) hvis bilen har en 3,3 kW lader. Har du en 6,6 kW lader i bilen (altså 30 A),  går det ca 300% raskere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leon

#13
Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:25
Det går 60% raskere (fra 10 A til 16 A) hvis bilen har en 3,3 kW lader. Har du en 6,6 kW lader i bilen (altså 30 A),  går det ca 300% raskere.

ikke 300, bare 200% raskere, som er tre ganger så fort!  ;)

8 timer på 10A gjør du unna på 5 timer på 16A og 2,5 time på 32A. :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

TorC

Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:25
Det går 60% raskere (fra 10 A til 16 A) hvis bilen har en 3,3 kW lader. Har du en 6,6 kW lader i bilen (altså 30 A),  går det ca 300% raskere.

Nissan LEAF med 3,3 kw lader klarer ikke ta 16 amp, bare ca 15. Så 50% er korrekt.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA