Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil til bruk i nordnorge (målselv)

Startet av wall-e, torsdag 25. september 2014, klokken 18:07

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Trond Arve på mandag 29. september 2014, klokken 18:28
Leif Leaf her på forumet kjører Leaf i Pasvik: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11910.msg171015.html#msg171015
Herlig at det finnes kompetanse på kaldt vær! Her er noe om hvordan batterivarmeren fungerer i praksis: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11872.msg171538.html#msg171538
Leafen tåler tydeligvis å stå parkert en stund i skikkelig sprengkulde uten å være tilkoblet, så lenge det er over 30% igjen på batteriet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

K S

Sitat fra: tomrh på fredag 26. september 2014, klokken 00:19
Sitat fra: NNel på torsdag 25. september 2014, klokken 18:07
Vil en leaf med varmepumpe fungere til mitt bruk?
Du kan liksågodt droppe varmepumpa, den gir deg ikke noe ekstra i sprengkulde. Kjøp heller en brukt Leaf uten varmepumpe og bruk noe av det sparte mellomlegget på å få montert inn en dieselvarmer. Den MÅ du ha i 25-30 kuldegrader, noe annet vil ikke funke. Og Leafen må stå koblet til i garasjen de kaldeste dagene slik at batterivarmeren får varme batteriet. Batteriet må ikke bli mye kaldere enn 20 minus ellers kan ikke bilen startes før det har blitt varmere igjen.
Pass uansett på at den elbilen du kjøper har batterivarmer. Bl.a. er trillinger uaktuelle siden de ikke har dette.

Mulig at varmepumper på Leaf ikke fungerer i mange blå, ser ut til at varmepumpen i Soul EV fungerer utmerket på den kaldere siden av -20:

http://www.kia.com/no/-/media/no/add-ons/downloads/downloadable-files/presse/bil-4_14-_soul-ev.pdf

stiberger

Har familie i Målselv som vi av og til besøker.
Bor på Vikran ytterst på malangshalvøya, som er ca. 9 mil unna.

Bl.a. var vi der i jula 2012 med Leafen vår. Kjøreturen til Målselv gikk helt fint, rundt -3 grader og klarvær. Kunne koste på oss komfortabel temperatur i kupeen og behagelig tempo.

Etter et par dager ble det vesentlig kaldere. -29 grader... Måtte ut på en handletur på Andselv, og det gikk helt fint. Er bare noen få km. Man merket godt at bilen var stiv og direkte varmt ble det ikke, men mest fordi turen var kort. Ratt- og setevarme er gull.

Når vi skulle hjem, var temperaturen steget til -21... 9 mil ventet - shiiit. Da var det kun vifte på av og til for å få bort dugg/is, godt med ullklær og skru opp smerteterskelen noen hakk. Etter mye traust gubbekjøring og frosne tær kom vi fram med 14km igjen på gjettometeret og 5 juletrær. Temperaturen på Vikran var -17 den dagen, som hører til sjeldenhetene her ved kysten. Det er vel den eneste ubehagelige turen vi noen gang har hatt med Leafen.

Pendler stort sett 75km hver dag med Leafen, og har aldri problemer med den distansen - uansett føre. Våt vei og slaps er faktisk værre enn lave temperaturer sånn rent energimessig. Jeg ville forøvrig forsøkt å klare meg uten ekstra varmekilde, for å se om det virkelig er behov for den.

Har tilbakelagt 64000km siden juni 2012, og har vært veldig fornøyd med bilen så langt.

Er det forøvrig Nissan forhandleren på Andslimoen som selger Leaf nå? Og kommer det evt. opp en hurtiglader der?
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

wall-e

Da har man mottatt andre svar fra KIA her nord. De skal selge bilen, og jeg skal prøvekjøre neste uke (tromsø).

Det blir veldig spennende da den ligger i mitt prissjikt og 7års garanti er jo ikke å forrakte? :)

Kia Soul EV har også et helt ok utseende :)

K S

Sitat fra: NNel på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:45
Da har man mottatt andre svar fra KIA her nord. De skal selge bilen, og jeg skal prøvekjøre neste uke (tromsø).

Det blir veldig spennende da den ligger i mitt prissjikt og 7års garanti er jo ikke å forrakte? :)

Kia Soul EV har også et helt ok utseende :)

Helt uenig! Utseende er tøffest av alle :-)
Sier jeg som har hatt VW siden -99!

Kent

Sitat fra: K S på tirsdag 30. september 2014, klokken 17:50
Sitat fra: NNel på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:45
Da har man mottatt andre svar fra KIA her nord. De skal selge bilen, og jeg skal prøvekjøre neste uke (tromsø).

Det blir veldig spennende da den ligger i mitt prissjikt og 7års garanti er jo ikke å forrakte? :)

Kia Soul EV har også et helt ok utseende :)
Helt uenig! Utseende er tøffest av alle :-)
Sier jeg som har hatt VW siden -99!

Jeg avskrev Kia'en totalt pga utseende, helt til jeg så den sorte og røde.
Hadde den vært tilgjengelig fra starten av, så er det mulig jeg hadde kjøpt den istedenfor golfen :p

Vanligvis så har ikke farge sååå mye å si, men synes egentlig alle de andre ser fæle ut.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

K S

Sitat fra: Kent på tirsdag 30. september 2014, klokken 21:38
Sitat fra: K S på tirsdag 30. september 2014, klokken 17:50
Sitat fra: NNel på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:45
Da har man mottatt andre svar fra KIA her nord. De skal selge bilen, og jeg skal prøvekjøre neste uke (tromsø).

Det blir veldig spennende da den ligger i mitt prissjikt og 7års garanti er jo ikke å forrakte? :)

Kia Soul EV har også et helt ok utseende :)
Helt uenig! Utseende er tøffest av alle :-)
Sier jeg som har hatt VW siden -99!

Jeg avskrev Kia'en totalt pga utseende, helt til jeg så den sorte og røde.
Hadde den vært tilgjengelig fra starten av, så er det mulig jeg hadde kjøpt den istedenfor golfen :p

Vanligvis så har ikke farge sååå mye å si, men synes egentlig alle de andre ser fæle ut.

Vel, min første reaksjon når jeg så Soul fossil var at den i beste fall var spesiell, nå liker jeg den....og henter vår på fredag  ;D

emil

Sitat fra: K S på tirsdag 30. september 2014, klokken 23:09
Vel, min første reaksjon når jeg så Soul fossil var at den i beste fall var spesiell, nå liker jeg den....og henter vår på fredag  ;D

Har tidligere sagt at jeg holdt på å gå i bakken første gang jeg så en Soul (fossil). Sort med hvit tak tror jeg den var. Etter å ha sett den blå-hvite på bilmesse og prøvekjørt ser jeg på den som den største konkurrenten til Leaf for min del. Leafen så også ganskje spesiell ut da den ble lansert, nå tenker jeg ikke over det.

tomrh

Sitat fra: K S på tirsdag 30. september 2014, klokken 23:09
Vel, min første reaksjon når jeg så Soul fossil var at den i beste fall var spesiell, nå liker jeg den....og henter vår på fredag  ;D
Soulen er råtøff! 8) Leafen ser ut som en frosk med de spesielle lyktene. Har handlet mer med fornuft enn følelser på elbilfronten. Og det er jo helt greit, jeg sitter jo *inni* bilen og ser ut på de andre. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

wall-e

Da var KIA Soul EV prøvekjørt og bestilt i Tromsø, med levering i april. Må bare smøre seg med tålmodighet....
Imellomtiden kunne vi få låne en på prøve i vinter når det er skikkelig kaldt, så får vi se om den duger :)

Alle hjerter gleder seg ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA