Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lane deparature og Speed Assist

Startet av JohanH, tirsdag 23. september 2014, klokken 15:21

« forrige - neste »

bb

Speed Assist baserer seg på at et kamera i frontruten leser skiltene? Dette burde jo kunne implementeres på alle biler ved hjelp av GPS-posisjon. En av grunnene til at jeg bruker TomTom er fordi jeg kan se fartsgrensen på stedet. Dette er spesielt hendig hvis jeg er på en ukjent plass og er litt uoppmerksom på skiltingen. Men på min enhet er den ofte utdatert. Med GPS i bilen burde jo den være mer up to date.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

toppi

Hadde ikke betalt 5 øre ekstra for disse funksjonene, ei heller ACC.
Jeg vil kjøre selv.. >:(
Gruer meg til den dagen bilen kjører helt av seg selv, og dette sikkert blir påbudt også.
Heldigvis lenge til..
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Thor2014

Sitat fra: bb på tirsdag 23. september 2014, klokken 21:11
Speed Assist baserer seg på at et kamera i frontruten leser skiltene? Dette burde jo kunne implementeres på alle biler ved hjelp av GPS-posisjon. En av grunnene til at jeg bruker TomTom er fordi jeg kan se fartsgrensen på stedet. Dette er spesielt hendig hvis jeg er på en ukjent plass og er litt uoppmerksom på skiltingen. Men på min enhet er den ofte utdatert. Med GPS i bilen burde jo den være mer up to date.

Speed assist brukes i kombo med GPS.
Eks veiarbeid etc som ikke GPS vet.
BMW har dette som tilvalg på 5 serien.
Da kan du også få beskjed om når du må slippe gassen for å stoppe for rundkjøringen du ikke ser rundt en sving feks.

bb

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 23. september 2014, klokken 21:44
Speed assist brukes i kombo med GPS.
Eks veiarbeid etc som ikke GPS vet.
BMW har dette som tilvalg på 5 serien.
Da kan du også få beskjed om når du må slippe gassen for å stoppe for rundkjøringen du ikke ser rundt en sving feks.
Jeg håper light-varianten som bruker GPS blir tilgjengelig via vanlig softwareupdate for alle :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

ctr46

Betyr det at de som får bilen sin produsert i disse dager får med speed og lane departure?

Noen som vet hvorfor hendelen ved rattet skal skifte plass?
.

OleJA

Sitat fra: ctr46 på tirsdag 23. september 2014, klokken 22:07
Noen som vet hvorfor hendelen ved rattet skal skifte plass?
Tesla kjøper ratt med hendler fra Mercedes - samme ratt som på S-klasse. Mercedes har byttet om på disse, og da blir det slik på TMS også.

Muffinman

Ikke S-klasse. Omtrent identisk med 2013 E-klasse.

ctr46

.

Sense

Vi har ACC (automatic cruise control) i vår nye Golf. Denne tør jeg aldri bruke hvis jeg er trøtt. Ellers fungerer den knallfint til å kunne slappe av i høyrefoten hvis man ligger i kø på landeveien eller motorveien. Og man kan selv velge avstanden til bilen foran.

Lane Assist derimot fungerer overhodet ikke. Den piper hver gang jeg kommer nære den hvite linjen eller midtlinjen, hvilket jeg gjør konstant ved inspirerende kjøring. Så den funksjonen er slått av - permanent.

mariowing

Blir vel feil å si at Lane Assist ikke fungerer... Det høres ut som den gjør akkurat det den skal men at den ikke passer med den kjørestil. Begynne å bruke blinklys kanskje?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

ctr46

Litt tragisk at golf har acc mens tesla ikke har det. Litt forskjellig prisklasser og segment. Men men. Får vel bare nyte de andre positive tingene:)
.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: mariowing på onsdag 24. september 2014, klokken 07:04
Blir vel feil å si at Lane Assist ikke fungerer... Det høres ut som den gjør akkurat det den skal men at den ikke passer med den kjørestil. Begynne å bruke blinklys kanskje?
Ved aktiv kjøring på en svingete vei, så er man jo som oftest på strekene i hver innersving. Jeg ser for meg at når jeg får Tesla vil lane assist normalt sett være av. Men når jeg skal på lengre transportetapper, der jeg kanskje kan bli trøtt, så ville jeg kunne sette på lane assist.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cyber

Det virker som svært få her verken har erfaring med gode ACC- eller assistentsystemer.  :o

Tilbyr Tesla nå " active lane assist ", som basert på stripene i veien ( vha kameraer ) i tillegg til rattvibrasjon ( hvis ønskelig ), dessuten holder ( styrer ) bilen automatisk innenfor stripene og korrigerer hvis rattet slippes som på bl.a. på nyeste versjon hos Audi - eller er det kun alarm / advarsel hvis man beveger seg utenfor stripene ?

RuneW

#28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 24. september 2014, klokken 10:00
Ved aktiv kjøring på en svingete vei, så er man jo som oftest på strekene i hver innersving.

Høy hastighet (eller "aktiv/inspirert kjøring" som de som driver med det kaller det) og kjøring på streken i innersving høres ut som et genialt konsept for å tynne litt ut i mengden gående og syklende...  ::)

Får håpe du kun gjør dette i oversiktlige svinger!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OddB

Nå er ikke midtstripe noe du finner på alle veistrekninger  i Norge, selv ikke på europaveier. ..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA