Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW e-GOLF tekniske spørgsmål

Startet av GolfDK, mandag 22. september 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

GolfDK

Jeg er ny her på elbilforum men har forsøgt at følge med i de mange gode spørgsmål og svar der har været til e-GOLF. Nu har jeg prøvet bilen to gange (1xÅlesund,tak der, og 1xDK) og er meget tilfreds med bilens design og køreegenskaber.
Men det er jo først efter en tid at man opdager hvad bilen kan og ikke kan (vs. andre mærker og egne krav).

Først vil jeg tilslutte mig alle de personer der ikke forstår processen fra VW med leveringen af bilen.
Jeg kan forstå der stadig er meget frustration f.eks omkring leveringsdato m/u varmepumpe.
Der er meget ærgeligt med en ny bil på markedet, at man ikke kan kommunikere bedre fra fabrikken/importøren.

Så mit første spørgsmål må være; Hvorfor har VW (Norge) ikke en person til at hjælpe og besvare spørgsmål fra kunder, her på dette forum ??

Men ellers har jeg nogle spørgsmål til bilen som jeg håber i der har bilen eller kender svaret kan hjælpe med:
(Håber ikke der er for mange gentagelser fra tidligere indlæg - så send evt. link)

1. Kommer der mulighed for tilkøb/bytte af lader til f.eks 3x400VAC , 11kW eller bare 7.2kW ?

2. Er der nogle indikationer på pris for ombytning af hovedbatteri (om 9-12 år) (e-UP! erfaringer?) ?

3. Vil reservedele være specielt dyrere end vanlig GOLF VII (lygter, forrude, støddæmper o.s.v.) ?

4. Er bilen forberedt til påhæng/trailer, her tænker jeg på ledningsnet, hvis det bliver muligt/lovligt ?

5. Hvis man tilkøber Dynaudio, bliver det så muligt at fjerne (uden værktøj) subwoofer og sænke bunden ?

6. Er der nogen der har undersøgt varmesystemet (vand) for at se om oliefyr er en mulighed ?
(Der er meget god plads i bilens venstre side i motorrummet)

7. Findes der fotos eller tegninger af varmepumpen, hvis den findes overhovedet ::)  ?
(Den elektriske vandvarmer fra Eberspächer, HV-PTC, er det eneste man kan se)

8. Har nogen hørt om mulighed for panoramatag som kommende udstyr ?

9. Står der noget i brugerhåndbogen om klausuler/begrænsninger (garanti) på brug af batteriet ?

10. Opladning med CCS er begrænset til 40kW (!) Hvad er max. effekt på en kold vinterdag ?

11. Car-net har sit eget sim-kort (ja?) Hvordan virker det i udlandet ? Og kan det bruges til Discover Pro ?
(Kan det bruges til google maps f.eks)

12. Når car-net virker optimalt, hvad er så forsinkelsen på data til/fra bilen (åbenbart ikke real time) ?

13.  Hvad er forskellen på normal frontrude og den med klima/komfort (vanlig kan man se trådene!) ?

14. Hvis bilen er aktiv (tændt), kan man så bruge klima(varme) uafbrudt mens man lader ?
(F.eks. vinter og færge er forsinket)(Kun ½ time hvis den lader og er låst)

15. Bliver frontruden ikke opvarmet sammen med kabinen, når man bruger app eller program ?

16. Er der nogen der har et link eller brugerhåndbog (manual) som pdf eller noget ?
(Har forsøgt på vw.de med VIN- nummer men det virker ikke!)

Jeg takker på forhånd for hjælpen og man skal ikke kunne svare på alle spørgsmål  ;)
(Wow... 16 spørgsmål til en elbil uden at spørge hvor langt den kan køre  ;D )

GolfDK

@nime01 : Tak for det  :)

Pkt. 7 varmepumpe: Noget tyder på der er tale om, at det er selve AC-kompressoren (som jo er en varmepumpe), der bliver benyttet og sammen med ekstra rørføring og ventiler udgør det som varmepumpe til opvarmning istedet for køling. Dette er normal funktion på vanlig varmepumpe (luft/luft) til hus.
Det giver ok mening. (info fra goingelectric.de)
Men...så er det bare dårlig beskrivelse i materialet fra VW !
Det er ikke en varmepumpe der kan monteres som ekstraudstyr... men bare nogle ventiler!
Er der nogen der kan bekræfte dette ?

(I DK er varmepumpefunktionen standard)

Audigaudi

Pkt 5. Ja, man kan enkelt og uten verktøy fjerne subwoofer fra bagasjerom.
pkt. 11 Bilen kan kobles opp mot Google-maps via WLAN, men da kun telefoner som støtter en gitt standard (ikke iPhone)
pkt. 12. Forsinkelsen på Car-net appen varierer er min erfaring. Men den viser aldri bilen i bevegelse, så appen gir en viss forsinkelse(noen minutter) etter at bilen er parkert.
pkt. 13. Oppvarmet frontrute har litt synlige tråder i ruten. Stort sett vanskelig å oppdage med unntak av lys inn i bilen fra en bestemt vinkel.

stefse

Sitat fra: GolfDK på mandag 22. september 2014, klokken 20:49
@nime01 : Tak for det  :)

Pkt. 7 varmepumpe: Noget tyder på der er tale om, at det er selve AC-kompressoren (som jo er en varmepumpe), der bliver benyttet og sammen med ekstra rørføring og ventiler udgør det som varmepumpe til opvarmning istedet for køling. Dette er normal funktion på vanlig varmepumpe (luft/luft) til hus.
Det giver ok mening. (info fra goingelectric.de)
Men...så er det bare dårlig beskrivelse i materialet fra VW !
Det er ikke en varmepumpe der kan monteres som ekstraudstyr... men bare nogle ventiler!
Er der nogen der kan bekræfte dette ?

(I DK er varmepumpefunktionen standard)
Dette høres meget sannsynlig ut. Det er vel også grunnen til at den berømte varmepumpen ikke fremkommer noe sted på tegninger og bilder, da den er der allerede i form av A/C pumpen.
Også er det skriverier om at denne versjonen med V.P. også utnytter varmeenergi fra elektromotoren.
Jeg er mest spent på hvordan de har løst problemet med gjenising av radiatoren. Dette får vi svar på til vinteren.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Gordon Retriever



Saamodt

#6
Tror Eberspächer HV-PTC kun er den "vanlige" delen av hele varmesystemet slik også e-UP har, og at varmepumpedelen kommer i tillegg for å øke effektiviteten. Systemet virker for komplekst til bare å skulle inneholde et varmeelement.
Lørenskog:
- Model 3 Performance EAP, 25. Februar 2019.
- e-Golf med VP, 27. Januar 2015.

PrebenNyeng

Sitat fra: Audigaudi på mandag 22. september 2014, klokken 22:38
pkt. 11 Bilen kan kobles opp mot Google-maps via WLAN, men da kun telefoner som støtter en gitt standard (ikke iPhone)

Er du sikker på dette (=har du set det i virkeligheden)? Jeg har læst på det tyske forum, at e-golf IKKE understøtter de "normale" Carnet tjenester, eksempelvis Google i navigationen.

Råde

Sitat fra: PrebenNyeng på tirsdag 23. september 2014, klokken 07:44
Sitat fra: Audigaudi på mandag 22. september 2014, klokken 22:38
pkt. 11 Bilen kan kobles opp mot Google-maps via WLAN, men da kun telefoner som støtter en gitt standard (ikke iPhone)

Er du sikker på dette (=har du set det i virkeligheden)? Jeg har læst på det tyske forum, at e-golf IKKE understøtter de "normale" Carnet tjenester, eksempelvis Google i navigationen.
Det var noe snakk om rSAP i nedenstående tråd og jeg mener man kom til at dette ikke støttes av Discover Pro i e-Golf:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15628.0.html
e-Golf | X75D

GolfDK

Sitat fra: Saamodt på tirsdag 23. september 2014, klokken 00:38
Tror Eberspächer HV-PTC kun er den "vanlige" delen av hele varmesystemet slik også e-UP har, og at varmepumpedelen kommer i tillegg for å øke effektiviteten. Systemet virker for komplekst til bare å skulle inneholde et varmeelement.

"The heat pump, that customers can option- ally have fitted in their e-Golf, saves energy when heating. For this purpose, the air con- ditioning is extended by additional coolant lines, valves, sensors, and a heat condenser. The heat pump utilises the heat from the surrounding air, as well as the waste heat from the drive, to heat the interior. For this reason, the high-voltage heater uses less electrical power. This way, the range of the e-Golf can be increased by up to 36 percent, during winter. The heat pump also functions as an air conditioner in the summer."

Fandt dette (som jeg faktisk havde glemt) ::)

EspenT

Høres ut som en rimelig forklaring på hvordan systemet virker. Det forklarer også hvor ryktene om at den virker først etter en stund kommer fra. Luft til luft delen vil fungere umiddelbart, mens vann til luft vil fungere først når vannet har fått en viss temperatur.
Men en økning av rekkevidden med 36 prosent høres ut som bs. Det forutsetter at man uten varmepumpe bruker mer en 36% av strømmen på oppvarming, for varmepumpe vil jo også bruke litt strøm, samt at man i de fleste tilfeller nok vil benytte litt elektrisk oppvarming samtidig.

pberg

En varmepumpe vil vel typisk ha en virkningsgrad på ca 3, dvs. for å varme eller kjøle med 6kW, så bruker du 2kW med strøm, altså ca 33% av forbruket uten varmepumpe.. Er det her de 36% kommer fra?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

moonbuggy

Fant denne: "Volkswagen Drops Liquid Cooling, Will Instead Air Cool e-Golf Battery" koblet sammen med dette:

"Generally speaking, regarding the system, it's important to note that the e-Golf was designed with efficiency in mind. The battery pack utilizes ultra-efficient lithium-ion cells that deliver 25Ah per cell with an energy density of 59Wh per lb. The pack is comprised of 264 cells, packaged into 27 modules (of either 6 or 12 cells) delivering 323 volts and weighing in at 700 lbs. As it relates to battery temperature, VW has developed a Battery Management Unit with an intelligent thermal control that allows the pack to remain within an optimal temperature window, helping to maintain performance and range in a variety of temperatures. This system allows the e-Golf to operate, even in more extreme temperatures, without the need of a cooling system and without dramatic impacts in performance based on testing."

"In terms of the battery pack, the engineering goal was to develop a highly efficient system as opposed to one that focused on charge-time or capacity (like some of our competitors). In partnership with Panasonic, VW utilizes a lithium-ion cells designed for gentle charge and de-charge during use which helps to reduce heat and energy consumption often associated with cells designed for rapid charging and de-charging. Our engineers refer to them as "marathon cells." Additionally, without a cooling system weight savings are achieved which aides in overall efficiency of the vehicle. Due to the efficiencies achieved, minimal waste heat is created during operation (i.e. during fast charging) and is quickly directed by the battery metal structure into the chassis, away from the battery, helping to prevent extreme temperature conditions inside the pack."

Det virker som om man har droppet væskekjøling og må ta mer hensyn til batterivarme. Det er kanskje årsak til e-golf ladeløsninger ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA