Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sliter topplading til 100 % på batteriet ?

Startet av Gnilre, søndag 21. september 2014, klokken 10:03

« forrige - neste »

Gnilre

Regner med at det er en del bedrifter som kan ha det slik: Instruksen er at Leafen alltid skal være tilkoblet etter bruk slik at nestemann skal ha et toppladet batteri. Leafen står også tilkoblet over natten og over helgen. Mitt anslag går da ut på at batteriet er toppladet 80 % av tiden. Er det ikke nettopp toppladingen som sliter mest på batteriet ?

Selv tenker jeg å stille inn lading på maksimalt 80 % og ikke la den gå lengre ned enn 20 % når jeg får elbilen min om en drøy uke. Om jeg skal på langtur får jeg ta de siste 80 - 100 % rett før jeg skal på tur. Slik jeg har forstått det er det måten å få lengst mulig levetid på batteriet.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

BE

Korrekt, høres ut som bra rutiner på ladingen.

Den største batteridødaren er høy temperatur, men dette er ikke et problem her i Norge.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Gnilre

Sitat fra: BE på søndag 21. september 2014, klokken 10:16
Korrekt, høres ut som bra rutiner på ladingen.
Jeg skjønte ikke helt hva som er korrekt: Mine antagelser om at toppladingen sliter på batteriet, eller om det tvert i mot ikke er tilfellet og at rutinene med topplading er bra for batteriet  ???
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

fws

Jeg lader også hovedsakelig til 80%, og til 100% når jeg trenger det. Det som sliter på batteriet er bl. a. å stå toppladet over tid. Hvis du lader fullt rett før du skal bruke bilen, er det ikke noe problem.
Nissan Leaf 2018

Powerflux

Sitat fra: Gnilre på søndag 21. september 2014, klokken 10:03
Selv tenker jeg å stille inn lading på maksimalt 80 % og ikke la den gå lengre ned enn 20 % når jeg får elbilen min om en drøy uke. Om jeg skal på langtur får jeg ta de siste 80 - 100 % rett før jeg skal på tur. Slik jeg har forstått det er det måten å få lengst mulig levetid på batteriet.
Konsensus er at dette er den mest skånsomme måten å gjøre det på!!
Slik jeg har forstått det er det å la batteriet stå full eller nær fulladet over tid det som gir størst slitasje men at lading til 100% for deretter å kjøre gir langt mindre slitasje!

Som et lite sidespor til dette med 100% lading lurer jeg på følgende:
Batteriet er på 24kW men kun 21,5(når nytt) er tilgjengelig. Det er altså en buffer mot fullstendig topp og utlading.
Det vil jo si at batteriet i praksis aldri kan topplades totalt og da lurer jeg på hvor relevant det egentlig er med denne aversjonen mot 100% lading?
Jeg kan skjønne at nær fulladet over tid ikke er heldig men betyr det egentlig noe å lade til "100%" på meteret når det i realiteten ikke er 100%?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

BE

Sitat fra: Gnilre på søndag 21. september 2014, klokken 10:22
Sitat fra: BE på søndag 21. september 2014, klokken 10:16
Korrekt, høres ut som bra rutiner på ladingen.
Jeg skjønte ikke helt hva som er korrekt: Mine antagelser om at toppladingen sliter på batteriet, eller om det tvert i mot ikke er tilfellet og at rutinene med topplading er bra for batteriet  ???
Dine antagelser er korrekt. Topplagene sliter mer på batteriet enn 80% lading. Dine foreslåtte laderutiner er også et bra valg.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Gnilre

Takk for svar :-)
Da vet jeg hva jeg skal gjøre med min elbil.
Og så kan jeg jo diskutere med de ansvarlige på jobben om ikke en timer kan være lurt å ha på ladekladden, så den slipper å stå med 100 % over helgen og natten.

Ideelt sett skulle vi ha bestilt bilen med antall km vi trenger å kjøre og så sjekke ut hva nestemann trenger. Blir vanskelig å administrere riktignok.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Marius Engel


Sitat fra: Gnilre på søndag 21. september 2014, klokken 11:01
Takk for svar :-)
Da vet jeg hva jeg skal gjøre med min elbil.
Og så kan jeg jo diskutere med de ansvarlige på jobben om ikke en timer kan være lurt å ha på ladekladden, så den slipper å stå med 100 % over helgen og natten.

Ideelt sett skulle vi ha bestilt bilen med antall km vi trenger å kjøre og så sjekke ut hva nestemann trenger. Blir vanskelig å administrere riktignok.

Det er ladetimer "ukesur" i bilen. Ihvertfall på acenta og tekna utgavene.

Denne kan stilles på flere måter. En måte er å stille den til å bli ferdig ladet til 100% til ett visst klokkeslett, eks kl 7. Da vil den selv beregne når den må starte lading for å bli ferdig til kl 7.

En annen måte er å stille inn ladetimer til 80% hver dag fra kl 0 til kl 0. Da vil den uniddelbart starte opplading til 80 % hver gang du lader, med mindre du trykker på "ladetimer off" knappen til venstre for rattet. Da vil den umiddelbart slå over til å lade til 100% for den ene gangen. Neste gang vil den så lade til 80%, inntil du trykker på knappen igjen for å lade til 100%.

Hvis du glemmer å trykke på "ladetimer off" knappen kan du gjøre dette via pc/mobil også.

sven erik

det verste en kan gjøre er å la bilen stå tom  på leaf å trillingene er det ikke  falig å lade 100%  for om dere skjekker er det ikke 100% av batteriet  cet er en buffert i bun og en på topp

emil

Sitat fra: sven erik på søndag 21. september 2014, klokken 19:58
det verste en kan gjøre er å la bilen stå tom  på leaf å trillingene er det ikke  falig å lade 100%  for om dere skjekker er det ikke 100% av batteriet  cet er en buffert i bun og en på topp

Hvis ikke 100% hadde slitt mer på batteriet enn 80% hadde ikke Nissan lagt inn muligheten for å kun lade til 80. Men med temperaturene vi har i Norge tror jeg ikke det er så krise å lade til 100, må huske at bilene er til for å brukes, ikke bare se pene ut med perfekt batteri.

Hvis bilene derimot kun kjører 3-5 mil pr dag kunne man satt 80% fast.

Ebe

Hadde min timer på 80% i sommerhalvåret, men allerede nå når det er 8-10 grader på morgenen så har jeg gått over til 100%. Satser på at 80%-alternativet ikke er så utslagsgivende med norske temperaturer.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sort Tekna Sarp

#11
Lader til 80% og slår på laderen på nytt via mobilen eller pc mellom 30 til 60 minutter før jeg skal bruke bilen så den ender opp med ca 90% eller 100%.

Legger ved kopi av side CH 25 fra instruksjonsboka som sier at Nissan anbefaler å bruke
100% lading når temperaturen er under minus 10.

Kan tillegge at forhandleren er ikke så nøye med det.

Hentet ny bil 100% ladet i 25 graderhttp://parat24.com/forum/Smileys/default/angry.gif.

Trig8

I første avsnitt står det vitterlig at en skal lade til 100% for øke batteriets levetid. Mulig feil oversettelse fra engelsk/japansk som egentlig skal bety at du kommer deg lengre med å lade til 100% istedet for 80% ?

jsa061

Fra 2014 kan man kun lade til 100 % i den amerikanske utgaven. Dette har Nissan riktignok gjort fordi de da slipper  å oppi den offisielle rekkevidden som en gjennomsnitt mellom 80% lading og 100%..Men, tror neppe de hadde turt å bare la Leaf-en lade til 100% hvis det var virkelig skadelig for batteriene.

Jeg hadde en 2011 modell som jeg alltid ladet til 80%. Så kjøpte jeg meg en 2014 som jeg konsekvent har ladet til 100%. Må si at livet er mye bedre når du lader til 100 :)

RuneW

Sitat fra: Gnilre på søndag 21. september 2014, klokken 11:01
Takk for svar :-)
Da vet jeg hva jeg skal gjøre med min elbil.
Og så kan jeg jo diskutere med de ansvarlige på jobben om ikke en timer kan være lurt å ha på ladekladden, så den slipper å stå med 100 % over helgen og natten.

Ideelt sett skulle vi ha bestilt bilen med antall km vi trenger å kjøre og så sjekke ut hva nestemann trenger. Blir vanskelig å administrere riktignok.

Jeg vet ikke om man trenger å stresse så mye med dette 80/100%-greiene. Hvis du leser noen av innleggene (til de som har kjørt sin Leaf virkelig langt) så virker det ikke som behandling av batteriet har den aller minste innvirkning på levetiden til batteriet. Mange som har kjørt langt og ikke hatt et "forsiktig" lademønster har tilsynelatende mye bedre batterikapasitet enn andre som har kjørt kort og har behandlet batteriet forsiktig.

Så det virker nesten som variasjoner fra fabrikk (i batterikvalitet) gir større utslag på batterikapasiteten enn lademønster. Dette er da for 2-3 år gamle biler. Hvordan lademønster gir utslag om 10 år er selvsagt umulig å si.

Eller så kan det være at dataene Leaf Spy viser ikke er til å stole på...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA