Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avgiftsfritak på Elbiler: Hvor lenge dette skal vare?

Startet av Rashid, fredag 19. september 2014, klokken 11:32

« forrige - neste »

kos

Hei Toyota reklame. Har erfaring fra Toyota verdensrekord i å fikse ting på service slik at det ser ut som om de har feilfrie biler. har eid en rekke biler og den som har komt best ut for meg er tro det eller ei Suzuki Swift. Den har kjørt 120 000 km uten at en bolt er løsnet. Eier i dagen tesla, en bil Toyota hater. Bilen servicen og oppfølging fra leverandør knuser alle andre leverandører, selv om det er småfeil på bilen, men dette fikser nok tesla. Skal snakke mer om bilen og 100 000 km, da skal jeg uttale meg. For øvrig bør Toyota forhandlere holde seg vekke fra disse sidene når de ikke har en elbil å selle.

prodde

Man diskuterer avgiftsfritak, hvor lenge man kan slippe å betale i bomringene rundt byene, men heter det ikke miljøstasjoner da? Hvilke argumenter kan man bruke for å avgiftsbelegge en EL-bil i en miljøstasjon når det pr. dato ikke eksisterer at bedre miljøalternativ? Jeg tror faktisk at hvis man konsekvent bruker ordet miljøstasjoner isteden for bomstasjoner, så er det enklere å forstå, eller akseptere at det bør være forskjell i avgiftsbehandlingen, mener jeg.

OleT

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 20. november 2014, klokken 19:15
...
Med Tesla som versting i så måte. Jfr DU Failure, ladeproblemer, dekkslitasje og hele alfabetet med barnesykdommer.

Tja. Jeg har hatt min i ett år nå, kjørt 25k km, og har ikke hatt noen som helst problemer. Ikke DU failure, ikke klunkelyd, ikke ladeproblemer, dekkslitasjen er helt normal, og meslinger har den heller ikke hatt.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

timingbeltkiller

Og jeg hadde en Citroen XM som var praktisk talt feilfri de 170 K km jeg hadde den.
Men din og min personlige flaks motbeviser ikke en bilmodells statistiske (og velkjente) svakheter...
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

19quiz76

Man må jo elske bildet Dagsavisen har valgt av Samferdselsministeren vår ifm artikkel om hvilke ministre som må gjøre hva for å redde miljøet i tiden fremover:
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

K S

Sitat fra: prodde på onsdag 03. desember 2014, klokken 01:43
Man diskuterer avgiftsfritak, hvor lenge man kan slippe å betale i bomringene rundt byene, men heter det ikke miljøstasjoner da? Hvilke argumenter kan man bruke for å avgiftsbelegge en EL-bil i en miljøstasjon når det pr. dato ikke eksisterer at bedre miljøalternativ? Jeg tror faktisk at hvis man konsekvent bruker ordet miljøstasjoner isteden for bomstasjoner, så er det enklere å forstå, eller akseptere at det bør være forskjell i avgiftsbehandlingen, mener jeg.

Bilkjøring har aldri og kommer aldri til å bli miljøvennlig!

Elbil er en mindre miljøfiendtlig transport enn fossilbiler. Men trafikkfaren er like stor med elbil som andre biler, støymessig er det marginale forskjeller på elbil kontra fossilbiler, med unntak av inne i boligfelter/ 30 soner.

En bør ikke forsøke å skjule seg bak at elbilen redder verden, for det gjør den ikke. Men at vi går bort fra fossilbiler er bra, men det gjør ikke bilen miljøvennlig, bare mindre miljøfiendtlig.

Må bare få understreke at jeg kjører elbil selv, og nyter det. Fossilbilen vår har kanskje rullet 500-1000 km på samme tid som elbilen har rullet nær 4000 km....

Golfen

Bilproduksjon fungerer slik at man må lage store kvanta for å få lave byggekostnader. Ingen av elbilene selges i store volum globalt. Frem til den dagen da teknologien er gjennomprøvd og velutviklet, vil bilene være tungsolgte uten avgiftsfordeler.  Jeg gav 293 000 for e-golfen, og det er vel ikke spesielt mye rimeligere enn en tilsvarende fossil golf. Miljøfaktoren var en bonus som jeg satte pris på da valget ble tatt, men uten de lavere driftskostnadene ville jeg heller kjøpt en fossilbil. Jeg synest det er flott at vi i norge subsidierer miljøbil forskningen i verdens største fullskala forskningsprosjekt på elbil. Om noen år er kanskje prisene ut av fabrikk lavere pga. høyere salgstall internasjonalt. Da er det på tide å justere opp avgiftene, og fjerne fordelene. I øyeblikket skulle det ikke vært endret på så veldig mye før vårt valg ville vært fossilbil, da det gir færre begrensninger. Det er tross alt en grunn til at de fleste fortsatt velger fossilbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA