Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

240 kroner per lading?! Ehh..hva for noe?

Startet av VFW, torsdag 18. september 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Leon på tirsdag 30. september 2014, klokken 13:34
Glem Ishavsveien. De har tre ladestasjoner i Østfold, pluss en på Lillehammer, det er alt. Alle steder kan man enkelt bruke hurtigladere fra konkurrerende leverandører i stedet.

Jeg skulle ønske det var så enkelt, men ta en titt på hovedveier og hvem som får bygge ut. Oslo -> Trondheim, der ser det ut som om man blir avhengi av Ishavsveien, med mindre noen andre får sette opp annet nord for Vinstra. Oslo -> Svinesund kan også bli sær uten Ishavsveien før det kommer flere konkurrenter på enkelte deler av strekningen. Oslo -> Kristiansand har Ishavsveien en rekke punkter på gang, men der går det heldigvis ann å finne andre. Slik må det være på alle strekninger, vi MÅ ha konkurranse!

Panduck

Sitat fra: nime01 på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:58
Enhver aktør står fritt til sette opp så mange hurtigladere de bare orker? Det er ingen strekninger som er 'blokkert' - en eller flere aktører kan gjøre dette uten støtte fra Transnova vel?

Må si at Grønn Kontakt og nå Fortum, samt Kiwi og Statoil gjør mye bra. Det tar nok ikke lange tida før andre kommersielle aktører ser verdien av å ha et 'captive audience' i opptil 30 minutter mens ladingen pågår.

Selvfølgelig kan alle sette opp ladere, uten støtte fra Transnova, men jeg håper Transnova vil gi støtte til aktører som ønsker å sette opp ladere som vil konkurrere med eksisterende ladere også.

Enig med det du sier, og jeg tror også at andre aktører kommer til å innse at de må på banen, og det relativt kjapt. Jeg er VELDIG glad for det kiwi gjør, jeg tror det kan gjøre at Esso, Shell o.l kommer raskere på banen. Om noen få år har vi nok hurtig / semihurtig på ett par hundre bensinstasjoner rundtomkring.

Kent

Sitat fra: Panduck på tirsdag 30. september 2014, klokken 15:15

Jeg skulle ønske det var så enkelt, men ta en titt på hovedveier og hvem som får bygge ut. Oslo -> Trondheim, der ser det ut som om man blir avhengi av Ishavsveien,

Nå har ishavsveien fått frist til ut Oktober med å sette opp stasjonene sine, noe de selv sier de har null intensjoner om å gjøre.

Så om Transnova ikke legger seg på knærne for ishavsveien, så blir det forhåpentligvis noen andre som får lov å bygge på isvhavsveien sine lokasjoner etterhvert.

Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

El

5 nye ladestasjoner i Bergen med fire ladere på hver stasjon innen nyttår, skriver Bergensavisen. Pris er ikke fastsatt, men vil ligge mellom 75 og 240 kr. per halvtime. "Vi må se hvor mye folk er villige til å betale og prøve oss litt fram", sier Heggestad.

Tydelig at kommunen ser for seg en ny inntektskilde.

Marius Engel


Sitat fra: El på søndag 05. oktober 2014, klokken 17:09
5 nye ladestasjoner i Bergen med fire ladere på hver stasjon innen nyttår, skriver Bergensavisen. Pris er ikke fastsatt, men vil ligge mellom 75 og 240 kr. per halvtime. "Vi må se hvor mye folk er villige til å betale og prøve oss litt fram", sier Heggestad.

Tydelig at kommunen ser for seg en ny inntektskilde.

Det blir helt UAKTUELT for meg å betale. Da går dieselbilen inn i byn i stedet!

Hvor har du les dette forresten?

Thomas Parsli

http://www.ba.no/nyheter/article7619323.ece

"Kommunen har heller ikke bestemt seg for hvor mye bergenserne må betale for å hurtiglade bilen sin på den nye hurtigladestasjonen via a vis Årstad videregående skole. En sammenligning nettstedet Ladestasjon.no har gjort i Norge, viser at prisen for 30 minutters lading varierer fra 75 kroner til 240 kroner.

–Vi må se hvor mye folk er villige til å betale og prøve oss litt frem, sier Heggestad."

Det blir nok priser tilsvarende Fortum og Grønn Kontakt.

Hvis 75,- for 30min gjør at folk kjører fossilbil lurer jeg på hva bom og drivstoff koster i Bergen? Og om man hurtiglade...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Willow

 :o

240kr for 30min er fullstendig uaktuelt!
For daglige pendlere koster bompengeringen 1200kr i måneden når en forhåndsbetaler og med 60 passeringer som tak. Ganske dyrt.

Men trenger en hurtiglading? Det kommer vel an på så mye, hvor flink en er å planlegge bla.a. Jeg har hurtigladet en gang på et halvt år, gratis på REMA1000 (2 minutters kjøring unna disse kommende ladestasjonene) mens jeg handlet mat. Jeg hadde glemt å plugge inn bilen for natta, alle ladepunktene på jobb var som vanlig opptatt og jeg hadde ikke strøm til å komme meg hjem. Så tok den nødvendige handleturen på en liten omvei istedetfor å flytte bilen for å lade et par timer når det ble ledig på jobb etter kontortid.
Hadde de ringt fra barnehagen og sagt at jeg måtte komme å hente ungene på legevakta el.lignende kunne jeg ha betalt 240kr for å komme meg hjem raskt.  Men ellers? Da jobber jeg heller overtid... Taxi ligger vel i samme prisklasse   ::)

Men regner med dette med pris går seg til når teknologien blir mer etablert.
Flott at det blir mulighet til å hurtiglade i større grad.

El

Bruker man bilen til profesjonell distribusjonskjøring, må man hurtiglade både en og to ganger utover dagen. Når fritaket for bompenger snart forsvinner, og vi må betale to, tre hurtigladninger per dag, blir det nok å ta fram dieselbilen igjen, ja. Det uttalte målet om at 20% av lett transport skal over på elektrisk drift, kan vi skyte en hvit pil etter...En dieseltank koster 1000kroner og jeg kjører 1000km. Hjemmelading+ to hurtigladinger gir ved laveste pris kr. 75,- x2 = kr. 150,- per dag for 200km og altså 750 kr. per 1000km. Regner jeg tapt omsetning for to hurtigladninger per dag, har jeg tapt ca. kr. 2000,- per 1000km. Pluss stress og bekymringer. Kanskje jeg ikke var særlig smart, da jeg kjøpte min e-NV200 for et par uker siden?

arnkl

@EL
Med 1 til 2 hurtigladingar pr. dag vil det vel løne seg for deg å gå inn i ein abonementsavtale med fri lading for eit beløp pr. mnd?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

emil

#24
Sitat fra: arnkl på mandag 06. oktober 2014, klokken 09:38
@EL
Med 1 til 2 hurtigladingar pr. dag vil det vel løne seg for deg å gå inn i ein abonementsavtale med fri lading for eit beløp pr. mnd?

Månedsprisen for abonnementene til de forskjellige operatørene er jo tilsvarende 2-5
enkeltladinger når vi snakker >100kr pr lading. Eneste er bindingstidene. Ellers ser jeg ingen ting i vilkårene til Ishavsveien som hindrer meg, hvis jeg har abonnement, i å gi bort ladinger til andre billister forutsatt at det er jeg som starter ladingen med kortet. Men mulig de endrer vilkårene etter å ha lest dette.

Det var jo lenge en "tradisjon" i bomringen i Trondheim at de som betalte med mynt for passering lot kvitteringen som ga en gratis passering innen en time stå igjen så neste bilist kunn bruke denne. Kanskje man ser noe lignende foran hurtigladerene når operatørene har sånne forferdelige priser

El

Takk for tips. Visste ikke at det fantes abonnementsordninger. Får kontakte Bergen Kommune?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA