Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trafikale utfordringer i Trondheim

Startet av tomrh, onsdag 17. september 2014, klokken 13:08

« forrige - neste »

tomrh

Istedet for å diskutere i tråden "Tesla i norske medier" fortsetter jeg i nytt emne her siden dette blir for lokalt.

Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 12:15
Sitat fra: fonberg på onsdag 17. september 2014, klokken 11:24
Sitat fra: Leif1 på onsdag 17. september 2014, klokken 09:17
Sitat fra: tomrh på onsdag 17. september 2014, klokken 09:02
Sitat fra: TorAtle på onsdag 17. september 2014, klokken 00:59
Enda bedre er det at folk tar kollektiv, for vi klarer ikke å bygge oss ut av de trafikale problemene.
Trondheim har klart det, nordgående. Er blitt en drøm å pendle Stjørdal - Trondheim, ingen kø. Knuser alle kollektivalternativ rent tidsmessig. Ikke behov for kollektivfelt heller.

Dette må helst ikke komme frem. Om rette karene skulle få vite dette er det fort gjort
å gjøre om ei fil eller to til sykkelfelt...

Jeg kommer også nordfra (Sveberg -> Trondheim), og en av grunnene til at det fungerer bra å kjøre til jobb (med mindre man må inn i midtbyen; der kan det være vanskelig å få parkert bilen) er jo nettopp at det begynner å bli bra vilkår for de som sykler. Flere på sykkel gir færre på bilveiene.

Sjøl sykler jeg til jobb når jeg kan, og kjører Tesla når jeg må. Digg å kjøre Tesla til jobb, men enda bedre å sykle :)

Edit: Det er kanskje å banne i kirka, men jeg synes det vil være fornuftig at elbiler må betale en redusert bomavgift. Det bør ikke være "gratis" å kjøre elbil heller (mtp. støv, asfaltslitasje osv).

Det var en viss ironi i mitt innlegg.
Kan det at trafikken på nordsiden fungerer så bra ha med det faktum å gjøre at sykkelveier har kommet i tillegg til veier, som også er godt utbygde nå?
Jeg holder til på andre siden av byen. Der har de blant annet fjernet ei av filene inn mot byen fra Ila for å lage
sykkelsti av den. Hele området nedenfor Byåsen er til dels en eneste propp av kø til tider.
Jeg står heldigvis ikke så mye i den, men ser den godt. (Køen går heldigvis mye omvendt av mitt kjøremønster.)
Nøkkelen er at man skiller trafikk som skal fra A til B fra trafikk som skal fra C til D, syklister inkludert. Det at alle skal inn og ut på samme innfarts/utfartsvei med x antall felt og på/avkjøringsramper gjør at det blir kaos, noe som imo er årsaken til problemene sør for Trondheim. F.eks. Nardokrysset der man mikser alle som skal fra Lerkendal til Romulslia/Selsbakk med alle som bare skal følge E6 til Melhus. De som ligger i høyre felt ned Moholtlia må skifte til venstre for å følge E6. De som kommer ned rampa i Nardokrysset og skal sørover må også over i venstre. De som kjørte forbi i venstre ned Moholtlia men skal over Sluppenbrua må skifte til høyre. Her korker det seg opp med utallige filskifter kl. 16.

Nord for byen sluser man nå alle som bare skal inn- og ut av byen gjennom Strindheimtunnellen, slik at de ikke blandes inn i lokaltrafikken.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

hma

Flaskehalsen ved av/på-kjøring E6 Kroppan Bru, hvor to felt innsnevres til ett felt (begge retninger), er en skandale!
Det er vanskelig å forstå hvordan Statens Vegvesen i flere ti-år har fått lov til å opprettholde en slik trafikkfarlig og ineffektiv løsning.
Men det synes åpenbart at byens vegplanleggere prioriterer tre (3!) felt inn til Midtbyen (hvorav ett er et ubrukt kollektivfelt) og ett (1!) kjørefelt langs E6.

Jeg mener det er temmelig opplagt at E6 skal bygges som prioritert strekning og framføres med minimum 4 felt.

Denne utredningen fra 2010 viser forslag til løsninger ... kanskje vil det skje det noe i løpet av de neste 10-20 årene - hvem vet?
http://www.vegvesen.no/_attachment/179416/binary/343576?fast_title=Sammendrag+av+kommundelplan.pdf
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA