Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbake på toget.

Startet av Panduck, tirsdag 16. september 2014, klokken 09:41

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. september 2014, klokken 18:57
Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 18:42
Et siste argument er om bompenger kommer også på Elbil er det ingen som helst grunn lenger til å satse på elbil med lang rekkevidde. Da kan en jo like godt kjøre fossilt bortsett fra innenfor bomringene og i nærmiljøet der Elbil faktisk er gunstig i forhold til fossilt . :(

Her forstår jeg deg absolutt ikke. Dersom brompenge-fritaket faller bort, så faller også incentivet til å gjøre akkurat det du har foreslått over - å kjøpe den lille ekstra elbilen. Da kan man like godt nøye seg med å fortsette å kjøre dieselpurka... For mange er det jo nettopp bompenge-fritaket og kollektivfeltet som gulroten for å skaffe seg en liten elbil i tillegg til den store eksosbilen.

Enig, om bompengefritak og gratis parkering faller bor står man igjen med billig drivstoff som beste bruksincentiv, samt gratis SC om vi snakker Tesla. Dermed er det på langkjøring det lønner seg mest å kjøre elbil. Ihvertfall for vår del, der langkjøring (definert som tur/retur utenfor rekkevidden til en vanlig liten elbil) står for noe sånt som 75% av kjørelengden. Muligens over 80% da vi har 700m til butikken og jeg vanligvis sykler til jernbanestasjonen. Så for vår del ville det da vært mye mer lønnsom med Tesla + liten fossilbil, fremfor liten elbil + stor fossilbil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: Griffel på lørdag 20. september 2014, klokken 16:29
Sitat fra: arnkl på fredag 19. september 2014, klokken 23:50
Eg trur det ville vore ein stor tabbe å fjerne avgiftsfritaket før elbilar med lang rekkevidde og stor bagasjeplass byrja å kome ned i ein pris som er konkurransedyktig med eksosbilar i Avensis/Passat-klassa.
Hvor mye har Tesla egentlig kommet ned i pris  siden salget startet?

Tesla Model S har vel strengt tatt gått litt opp i pris siden den kom, har den ikke det da? Det var kanskje poenget ditt? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sigurdi

Hva med husstander som vår, som har klart oss med en stor bil siden 2009, bruker bilen primært til Langkjøring, statistikken sier at vi kjører gjennomsnittlig under 5mil til dagen.
Problemet er at jeg går på butikken, barn sykler på skole osv, selv er det fly som gjelder når jeg reiser på jobb.
Altså ingen pendler kjøring, nesten null kjøring i ukedagene, men når bilen er ute på tur er det 500-1000km pr tur. (10-20 slike turer i året + feriekjøring.)

Paradokset er at vi må kjøpe liten bruktbil, når elbilen kommer i hus, pga trenger bil med gir og håndbrekk mellom setene, for lærekjøring med barna, de neste 6 årene, så blir den ungdomsbil om den overlever.

Eller skal elbil bli et privilegie til de som bor i byene og pendler korte avstander?
Bygda med svært dårlig om noen bussruter, utenom skulebussen og buss til fra jobb.

Kjøring bare til barnehage, jobb og tilbake er 10mil, så er det aktiviteter osv og 10 mil kjøring rett etter jobb, lading på jobb kan du bare glemme, Hurtigladere er for langt borte til at en kommer frem og tilbake på en lading. :-)

Tesla selger faktisk veldig bra til bygdenorge, der mange må ha 20+ mil tilgjengelig til en dags kjøring og ikke har behov for to biler, siden ofte en kan ta buss til jobb, mens den andre leverer i barnehage osv.


Horten
Model X90D (18.03.17)

Panduck

Jeg er glad for at selv biler som Model X har fritak, og håper de beholder det noen år til. Jeg tror vi er tjent med at ALLE elbiler har fritak, frem til prisen er lav nok på selv "langdistansemodeller", og elbiler er etablerte nok til at det uansett vil være valget folk gjør.

Sitat fra: sigurdi på lørdag 20. september 2014, klokken 22:37
Paradokset er at vi må kjøpe liten bruktbil, når elbilen kommer i hus, pga trenger bil med gir og håndbrekk mellom setene, for lærekjøring med barna, de neste 6 årene, så blir den ungdomsbil om den overlever.

Du må gjerne foretrekke bil med håndbrekk mellom setene, dersom det får deg til å føle deg tryggere, men det er ikke lengre krav om å ha det for øvelseskjøring. Om 6 år skjer kjøreopplæringen på elbil, og lappen for manuelt girede biler er et spesialkurs for spesielt intereserte.

sigurdi

Sitat fra: Panduck på søndag 21. september 2014, klokken 08:45
Du må gjerne foretrekke bil med håndbrekk mellom setene, dersom det får deg til å føle deg tryggere, men det er ikke lengre krav om å ha det for øvelseskjøring. Om 6 år skjer kjøreopplæringen på elbil, og lappen for manuelt girede biler er et spesialkurs for spesielt intereserte.

Er vel heller det at lærekjøring med SUV som er 5 meter lang, 2 meter brei og med 300-400hk, er vel ikke det lureste for en 16 år gammel gutt som da må lærekjøre med en far eller mor som er redd for stripe i lakken på bilen.

Samtidig så vet vi at når guttene blir 18-19 år og skal ha seg bil, er det greit å kunne kjøre annet en automat spesielt når du skal være sjåfør for kompiser.

Behovet for en ekstra bil komme, når elste får lappen og nr 2 begynner å lærekjøre, frem til da blir den kjørt noen tusen km i året.
Så en cabriole med hardtopp, er jo tingen, da kan konemor kose seg på sommeren også. :-)

Men selvfølgelig skal han få lærekjøre med X også, personlig mener jeg det er viktig å få lært seg opp på en bil som ikke er helt full av hjelpemiddel, lære litt hvordan bilen oppfører seg, men og få prøve ulike biler.

Om lærekjøring går over til Elbil, blir når regelverket er endret, slik som i USA, du får lappen på bil både automat og manuell.
Kjøreskolene beholder noen manuelle biler som elevene må ha X antall timer i, om noen i det hele tatt.

Husk at ungdommen har svært skjelden råd til ny bil og bruktbiler blir ikke skiftet ut så raskt, regner vel minst 20år for at en bilpark er byttet ut.
Selv hadde jeg kun biler som var 15-20 år gamle, etter jeg fikk lappen.
Horten
Model X90D (18.03.17)

hgs

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 00:24
Så til de som mener et 85 kWt batteri vil vare lengre enn en 16 kWt batteri. Gjerne det, men her spiller mer enn ladesyklusser inn. Også tid er en faktor, og med 500 000 kr på konto i stedet for "investert" i en 5-6 år gammel Tesla ligger jeg godt ann til å kjøpe en 400 + km super Mini Elbil på 1000 kg om 5-6 år. ;)

For at denne super Mini Elbil'en skal se dagens lys er det en forutsetning at noen produserer en slik bil, og at batteriene er billige nok. Så langt er det lite som tyder på at andre enn Tesla er interessert i å komme med en slik bil, da den antakelig vil kannibalisere en rekke av de etablerte fabrikantenes fossilmodeller. Det er Model S og X som finansierer denne utviklingen. Synes det blir for korttenkt å omtale disse som svære med "overdreven batterikapasitet". Se de heller som et høyst nødvendig skritt på veien. Det er vel ikke noe mål at elbiler skal stoppe på 15-20 mils rekkevidde?


Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 00:24
Et siste argument er om bompenger kommer også på Elbil er det ingen som helst grunn lenger til å satse på elbil med lang rekkevidde. Da kan en jo like godt kjøre fossilt bortsett fra innenfor bomringene og i nærmiljøet der Elbil faktisk er gunstig i forhold til fossilt . :(

Denne skjønner jeg ikke noe av....?  Selv om luftforurensing ikke er noe tema i grisgrendte strøk er Co2 - utslipp like reelle her. Økonomisk er bompenger en marginal kostnad i forhold til drivstoff, riktignok litt avhengig av hvor du kjører. Tror ikke det er mange som vil bytte ut elbilen på langtur selv om det kommer bompenger. Iallfall ikke de av oss som har et hurtigladenettverk vi kan stole på.. 8)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Chirp

Her går det i tog så lenge det er et alternativ. Fra Eidsvoll Verk er toget utrolig mye kjappere enn bilen. Det er de dagene jeg begynner før klokken 6, eller er ferdig etter midnatt at bilen må frem. Kjøring i kollektivfelt er derfor ikke viktig for meg da jeg er tilnærmet alene på veien klokken 4 om natten.
Frem og tilbake i barnehagen derimot MÅ jeg ha bil. Ingen kollektivfelt der heller. Kanskje jeg bør avbestille den Leafen fordi jeg ikke får godt nok "utbytte" av den?
--Ny blå Nissan Leaf Acenta med 6.6kw lader ventes i slutten av oktober--

timingbeltkiller

Sitat fra: hgs på søndag 21. september 2014, klokken 22:22
Økonomisk er bompenger en marginal kostnad i forhold til drivstoff, riktignok litt avhengig av hvor du kjører.
MYE avhengig av hvor du kjører!

Selve bomstrekningen er de fleste stedene avgjort dyrere enn drivstoffet.
For at kostnaden skal bli marginal, må derfor størstedelen av en kjøretur være utenom bomstrekninger.
For pendlere i en rekke geografiske områder er dette nettopp ikke tilfelle.
Og slik bomveiene yngler, kommer stadig nye områder til hvor du pendler opp til 100% på bomvei.




Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hgs

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 22. september 2014, klokken 16:08
Sitat fra: hgs på søndag 21. september 2014, klokken 22:22
Økonomisk er bompenger en marginal kostnad i forhold til drivstoff, riktignok litt avhengig av hvor du kjører.
MYE avhengig av hvor du kjører!

Selve bomstrekningen er de fleste stedene avgjort dyrere enn drivstoffet.
For at kostnaden skal bli marginal, må derfor størstedelen av en kjøretur være utenom bomstrekninger.
For pendlere i en rekke geografiske områder er dette nettopp ikke tilfelle.
Og slik bomveiene yngler, kommer stadig nye områder til hvor du pendler opp til 100% på bomvei.

Nå var svaret mitt relatert til påstanden om at det ikke hadde noen hensikt å bruke elbiler på langtur. Det aller fleste veistrekninger koster tross alt ikke 200-300 kr i bompenger for en tur på 30 mil, selv om jeg vet at man kan passere dette en del steder, særlig med mye ferger og tunneler.
Og om man kjører en slik strekning på langtur ser jeg fortsatt ingen grunn til ikke å spare de 200-300 kronene drivstoffet koster, og spare utslippene i tillegg. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Amoss

Model S 85D

OlavEmil

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 03. august 2015, klokken 09:35
Sitat fra: OlavEmil på søndag 02. august 2015, klokken 17:35
Kvifor skulle ikkje det bli store tal? Det er MYKJE å gå på når det gjeld jernbane i Noreg.

La oss nå si. Vi skal redusere biltrafikken med 10%. Og la oss si at det passerer 40000 biler på en tilfeldig strekning, ett tall som man lett får ut av byene. Hvis man regner litt sammkjøring blir det ca. 4-5000 mennesker du skal stappe på toget i tillegg til de som allerede reiser i dag. Det blir litt av en utbygging du må i gang med for å ha kapasitet til bare denne 10%, og hva når befolkningen stadig øker.

Så er det jo det da. Hvem reiser kollektivt når det er mer praktisk å bruke bilen. Tar man bilen kommer man faktisk hjem, tar du toget kommer du til en annen togstasjon.

Sats på vei og elbil. Da har man mye større kapasitet og det er mye mer praktisk
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

timingbeltkiller

En elbil som fores med fornybar el, gjør ingen miljøskade med sitt forbruk av energi.
Men ellers gjør den samme skade som en tilsvarende fossilbil.
Eksempelvis krav til veibygging, veislitasje og helseskader/død ved trafikkuhell.

Fabrikasjonen av elbil er i dag miljøskadelig (og mer sådann enn fabrikkasjonen av tilsvarende fossilbil).
Bygging av anlegg til produksjon og transport av fornybar energi er også miljøskadelig.

I sum er den globale produksjonen på årlig 100 millioner biler og totalbestanden på en milliard
uansett el eller fossil ikke bærekraftig - verken som forurensing eller som overforbruk av klodens ressurser.

I lengden er høyere forbruk enn naturen (re)produserer og mer forurensing enn naturen klarer å uskadeliggjøre,
suicidal oppførsel.

Denne suicidale oppførselen må nødvendigvis ende med å lykkes dersom den ikke endres.
Samtidig tyder alt på det er lite sannsynlig næringsliv, politikerne og folk flest vil finne seg i de nødvendige endringene.

KONKLUSJON
De som lever i 2050, og enda mer i 2100, kommer ikke akkurat til å sende takknemlige tanker til nåværende generasjon.



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA