Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbake på toget.

Startet av Panduck, tirsdag 16. september 2014, klokken 09:41

« forrige - neste »

svimtapp

Ville man ikke fort få dobbelt «tap» om man får folk over på kollektivtrafikk med å øke tilskuddene der tilsvarende det man «støtter» kjøp av elbil med i dag? Eller forutsetter de utregningene disse forskerene opererer med at de som kjøper ny elbil i dag, likevel ville kjøpt seg en dyr bensin-/dieselbil samtidig som de dropper bruken av den og heller tar buss/tog/trikk?

Jeg kan kun snakke for min egen del, men det hadde vært rimelig uaktuelt å benytte mangfoldige kroner på ny bil, dersom det hadde vært mulig å få dagen til å gå opp med ekstremt rimelig og godt utbygd kollektivtilbud.

timingbeltkiller

Sitat fra: Griffel på torsdag 18. september 2014, klokken 21:24
En annen ting er at en en som bytter fra Fossil til Tesla er mye "dyrere" enn en som flytter fra fossil til Trilling, derfor er jeg litt tilhenger av MVA og et kontant fast beløp i retur. Det vil også løse spørsmålet om sponsing siden det er returbeløpet.
JA,
fast tilskudd ved kjøp av fabrikkny elbil er både samfunnsøkonomisk og økologisk positivt.
Det er i tillegg sosialt utjevnende fordelingspolitikk.

Nåværende avgiftslettelser er progressive relatert til pris.
Fast avgift degressiv.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: svimtapp på fredag 19. september 2014, klokken 08:50
Eller forutsetter de utregningene disse forskerene opererer med at de som kjøper ny elbil i dag, likevel ville kjøpt seg en dyr bensin-/dieselbil samtidig som de dropper bruken av den og heller tar buss/tog/trikk?

Antageligvis, og høyst sannsynlig regner man med at folk vil kjøpe akkurat like mye avgiftsbelagt drivstoff ;)
Model S 85D

sn0le

Kollektivt skal være ufattelig rimelig i forhold til å kjøre elbil før jeg vil vurdere å droppe elbilen som transportmiddel til/fra jobb.

Hvorfor? En reise som tar 10-15 minutter med bil vil ta 45 minutter med tog.
Buss går ikke den veien.
Hvorfor tar toget så lang tid?
Fordi jeg må ta tog i feil retning for å bytte til et tog som stopper der jeg jobber.
Og en time spart reisetid hver dag er faktisk verdt en del som det muligens ikke går å sette en pengeverdi på.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

arnkl

Sitat fra: Griffel på torsdag 18. september 2014, klokken 21:24
En annen ting er at en en som bytter fra Fossil til Tesla er mye "dyrere" enn en som flytter fra fossil til Trilling, derfor er jeg litt tilhenger av MVA og et kontant fast beløp i retur. Det vil også løse spørsmålet om sponsing siden det er returbeløpet.

Om eg kjøper Tesla eller Trilling har ingen ting å seie for kor mykje staten "taper". "Tapet" er relatert til kva bil eg ville kjøpt i staden for elbilen.

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. september 2014, klokken 10:44
JA,
fast tilskudd ved kjøp av fabrikkny elbil er både samfunnsøkonomisk og økologisk positivt.
Det er i tillegg sosialt utjevnende fordelingspolitikk.

Her trur eg du tek fullstendig feil. Med mva på elbilar og ein fast sum tilbakebetalt, så ville berre dei små elbilane få noko særleg insitament. Ein Tesla (og eventuelle framtidige elbilar med stort batteri) ville bli alt for dyre for folk med normal inntekt. Sidan svært mange føler at dei treng ein bil i "stasjonsvognklassen" ville utskiftinga av store eksosbilar omtrent ikkje komt i gang. Sjølve skifta vi ut ein Avensis stasjonsvogn med Model S, og det hadde ikkje vore noko alternativ med ein mindre elbil. Då hadde det blitt ny eksosbil i staden.

Problemet i dag er ikkje at Model S er for billig. Problemet er at den sjølv med avgifsfritak framleis er for dyr for mange. Eg trur det ville vore ein stor tabbe å fjerne avgiftsfritaket før elbilar med lang rekkevidde og stor bagasjeplass byrja å kome ned i ein pris som er konkurransedyktig med eksosbilar i Avensis/Passat-klassa.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

elektrolux

Nå trenger en vel egentlig ikke bytte ut en stor stasjonsvogn, men heller supplementere den med en liten elbil til daglig bruk. Stasjonsvognen kunne en beholdt til hytteturer og lignende.

Det må jo være mer miljøvennlig enn å bytte den ut med en svær elbil med overdreven batterikapasitet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arnkl

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 00:24
Nå trenger en vel egentlig ikke bytte ut en stor stasjonsvogn, men heller supplementere den med en liten elbil til daglig bruk. Stasjonsvognen kunne en beholdt til hytteturer og lignende.

Det må jo være mer miljøvennlig enn å bytte den ut med en svær elbil med overdreven batterikapasitet.

Når stasjonsvogna var moden for bilopphøggaren, så måtte den uansett byttast ut.

Og dei større bilane må også over frå fossilt drivstoff til elektrisitet. Det er trass alt dei store bilane som har størst utslepp av både CO2 og NOx.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Amoss

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 00:24
Nå trenger en vel egentlig ikke bytte ut en stor stasjonsvogn, men heller supplementere den med en liten elbil til daglig bruk. Stasjonsvognen kunne en beholdt til hytteturer og lignende.

Det må jo være mer miljøvennlig enn å bytte den ut med en svær elbil med overdreven batterikapasitet.

At en liten elbil er mer miljøvennlig enn en stor er greit nok, men hvordan mener du at en liten elbil + en stor fossilbil kan være mer miljøvennlig enn en stor elbil? At det kan være en rimeligere og kanskje greiere løsning for mange er en ting, og du erstatter fortsatt en del (men ikke alle!) kjøre km til eldrift, men du har fortsatt ikke erstattet en fossilbil med en elbil.
Model S 85D

arthur

Sitat fra: sn0le på fredag 19. september 2014, klokken 21:48
Kollektivt skal være ufattelig rimelig i forhold til å kjøre elbil før jeg vil vurdere å droppe elbilen som transportmiddel til/fra jobb.

Hvorfor? En reise som tar 10-15 minutter med bil vil ta 45 minutter med tog.
Buss går ikke den veien.
Hvorfor tar toget så lang tid?
Fordi jeg må ta tog i feil retning for å bytte til et tog som stopper der jeg jobber.
Og en time spart reisetid hver dag er faktisk verdt en del som det muligens ikke går å sette en pengeverdi på.

Løsningen, i den grad man kan bruke uttrykket, er en kombinasjon av miljøvennlig transport på veiene og et godt utbygd kollektivt tilbud hvor frekvensen dobles og prisen halveres sånn i grove trekk. Det vil være helt urealistisk å tenke seg at kollektivtilbudet vil kunne dekke alle og for alle reiser, men ikke minst hovedvekten av reiser inn til/ut av byene (arbeidsreiser) bør foregå kollektivt.
Ved å ikke prioritere for mange parkeringsplasser i byene samt øke prisen for å benytte disse så vil det i kombinasjon med bedre/billigere kollektivtilbud medføre en renere og hyggeligere by å bo i og ferdes i/til.
En forsering av bygging av parkeringsplasser i tilknytning til kollektivtilbudet er en del av problematikken. Dagene er "talte" hvor hver mann kan forvente, eller forlange, å sitte alene i sin egen stålkasse på fem meter på vei til/fra jobb. 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 00:24
Nå trenger en vel egentlig ikke bytte ut en stor stasjonsvogn, men heller supplementere den med en liten elbil til daglig bruk. Stasjonsvognen kunne en beholdt til hytteturer og lignende.

Det må jo være mer miljøvennlig enn å bytte den ut med en svær elbil med overdreven batterikapasitet.

Da drar man med seg CO2-utslippet ved produksjon av 2 biler istedenfor 1. Dessuten har det store batteriet en fordel fremfor de mindre; de varer mye lengre. Stort batteri=færre sykluser på samme kjørelengde.

Dermed sitter man igjen med den ulempen at man drar med seg ekstra vekt, noe som fører til et litt større energiforbruk. Men den forskjellen er ganske liten for elbiler, pga. regenereringen. En TMS med 40kWh batteri hadde neppe veid mindre enn 1900kg og kanskje brukt 5% mindre energi.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

gjør det forbutt for fosil biler i byen og  mer kolektiv inn til byen  og da alle parkeringene til elbil så vil en f renere by da er det kolektiv å elbil som er alternativet

Griffel

Sitat fra: arnkl på fredag 19. september 2014, klokken 23:50
Eg trur det ville vore ein stor tabbe å fjerne avgiftsfritaket før elbilar med lang rekkevidde og stor bagasjeplass byrja å kome ned i ein pris som er konkurransedyktig med eksosbilar i Avensis/Passat-klassa.
Hvor mye har Tesla egentlig kommet ned i pris  siden salget startet?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hma

Sitat fra: Griffel på lørdag 20. september 2014, klokken 16:29
Hvor mye har Tesla egentlig kommet ned i pris  siden salget startet?
Husker ikke eksakt hva Roadster kostet, men mener de lå rundt 700k NoK (?). Model S starter i alle falle 466k NOK. Det må jo sies å være en god nedgang, tatt i betraktning bagasjeplass, antall seter og ladeopsjoner.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

elektrolux

#43
Sitat fra: Amoss på lørdag 20. september 2014, klokken 01:20
Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 00:24
Nå trenger en vel egentlig ikke bytte ut en stor stasjonsvogn, men heller supplementere den med en liten elbil til daglig bruk. Stasjonsvognen kunne en beholdt til hytteturer og lignende.

Det må jo være mer miljøvennlig enn å bytte den ut med en svær elbil med overdreven batterikapasitet.

At en liten elbil er mer miljøvennlig enn en stor er greit nok, men hvordan mener du at en liten elbil + en stor fossilbil kan være mer miljøvennlig enn en stor elbil? At det kan være en rimeligere og kanskje greiere løsning for mange er en ting, og du erstatter fortsatt en del (men ikke alle!) kjøre km til eldrift, men du har fortsatt ikke erstattet en fossilbil med en elbil.

Jeg resonerer at om en beholder den store Dieselen som allerede er produsert vil denne ikke slippe ut mer CO2 med mindre den faktisk blir brukt.

Så resonerer jeg at det er mindre energikrevende å produsere en liten Elbil med lav vekt, og som dermed greier seg med et lite batteri enn å produsere en på 2+ tonn som trenger et 3-4 ganger større batteri.

Denne lille bilen ( OK la oss ta det helt konkret. ) Denne e-Upen vil så gjennom hele sin levetid bruke mindre strøm en en Tesla, og likevel dekke over 90% av behovet til over 90% av befolkningen. Det betyr enda mindre CO2 utslipp enn å kjøre 100% med en Tesla.

Så til de som mener et 85 kWt batteri vil vare lengre enn en 16 kWt batteri. Gjerne det, men her spiller mer enn ladesyklusser inn. Også tid er en faktor, og med 500 000 kr på konto i stedet for "investert" i en 5-6 år gammel Tesla ligger jeg godt ann til å kjøpe en 400 + km super Mini Elbil på 1000 kg om 5-6 år. ;)

Et siste argument er om bompenger kommer også på Elbil er det ingen som helst grunn lenger til å satse på elbil med lang rekkevidde. Da kan en jo like godt kjøre fossilt bortsett fra innenfor bomringene og i nærmiljøet der Elbil faktisk er gunstig i forhold til fossilt . :(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 18:42
Jeg resonerer at om en beholder den store Dieselen som allerede er produsert vil denne ikke slippe ut mer CO2 med mindre den faktisk blir brukt.

Så resonerer jeg at det er mindre energikrevende å produsere en liten Elbil med lav vekt, og som dermed greier seg med et lite batteri enn å produsere en på 2+ tonn som trenger et 3-4 ganger større batteri.

Greit. Stemmer vel sånn ca så langt - med unntak av at det blir en bil mer i den norske bilparken, da en nyanskaffelse ikke havner på bruktmarkedet. Og så er den store dieselpurka klar for utskiftning. Den lille elbilen (e-Up!) er fortsatt ikke nok til å dekke behovet alene, så da må man kjøpe seg en ny diesel. Eller er det da meningen at man skal kvitte seg med e-Up'en også og SÅ kjøpe seg en elbil som kan dekke behovet alene?

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 18:42
Denne lille bilen ( OK la oss ta det helt konkret. ) Denne e-Upen vil så gjennom hele sin levetid bruke mindre strøm en en Tesla, og likevel dekke over 90% av behovet til over 90% av befolkningen. Det betyr enda mindre CO2 utslipp enn å kjøre 100% med en Tesla.

Er med deg frem til siste setning. Hvor kommer det ekstra CO2 utslippet inn her til lands? Ja, en stor Tesla bruker mer energi enn en e-Up, men så lenge vi er på nesten 100% vannkraft her til lands så spiller det liten rolle i denne sammenhengen.


Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 18:42
Så til de som mener et 85 kWt batteri vil vare lengre enn en 16 kWt batteri. Gjerne det, men her spiller mer enn ladesyklusser inn. Også tid er en faktor, og med 500 000 kr på konto i stedet for "investert" i en 5-6 år gammel Tesla ligger jeg godt ann til å kjøpe en 400 + km super Mini Elbil på 1000 kg om 5-6 år. ;)

Sant at det er mye ukjent om hvor lenge disse batteriene virkelig kommer til å vare, men å ha ett større batteri kan jeg vanskelig se at vil redusere levetiden i alle fall.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. september 2014, klokken 18:42
Et siste argument er om bompenger kommer også på Elbil er det ingen som helst grunn lenger til å satse på elbil med lang rekkevidde. Da kan en jo like godt kjøre fossilt bortsett fra innenfor bomringene og i nærmiljøet der Elbil faktisk er gunstig i forhold til fossilt . :(

Her forstår jeg deg absolutt ikke. Dersom brompenge-fritaket faller bort, så faller også incentivet til å gjøre akkurat det du har foreslått over - å kjøpe den lille ekstra elbilen. Da kan man like godt nøye seg med å fortsette å kjøre dieselpurka... For mange er det jo nettopp bompenge-fritaket og kollektivfeltet som gulroten for å skaffe seg en liten elbil i tillegg til den store eksosbilen.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA