Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørelengde, reel?

Startet av aottesen, tirsdag 16. september 2014, klokken 08:03

« forrige - neste »

aottesen

Hei,

Akkurat vært og hentet min (nesten) nye E-Up.
Den har rullet 3500km i Tyskland, og later til å være helt ny både hva angår kjøreopplevelse og innvendig/utvendig.

Men, jeg skal bruke bilen til å pendle junior i barnehagen - en strekning på ca 35km samlet.
Jeg har laderen i om natten, og programmert garmin til å ha bilen fulladet og varm før avkjørsel.

Når jeg setter meg inn i bilen om morgenen oppgir den ca. 150km rekkevidde.
Strekningen består stort sett av europaveg med 80km/t-grense ..

Forbrukere:
Radio
Kjørelys (halogen)

Rekuparasjon setter jeg til 3 med en gang jeg setter meg inn..

Når turen er endt, har jeg kun ~100 km igjen.

Hvordan er andres erfaring med disse oppgitte 160 km?

las^se

1. Skru av regenerering. Bedre å ha "rennefart" mest mulig.
2. Dersom du fryser, bruk setevarme mer enn varmeanlegg.
3. Kjør økonomisk. Hold avstand til bilen foran, du regenererer når du bremser, men ikke så mye som du har sløst vekk ved for mye gasspådrag.


Bilen har høyere forbruk i høyere hastigheter, så tror ikke du vil oppnå maks rekkevidde uansett.
160km maks rekkevidde er under perfekte forhold, eco+ aktivert, slank sjåfør uten passasjerer og bagasje, og lavere fart.

Gratulerer med "ny" bil :)
VW e-up! -14

abj1978

Jeg har hatt e-UP siden juli, og kjører totalt ca 120km daglig til og fra jobb (ca 60km en vei)

Har aldri opplevd å få noe høyere enn maksimalt 144km oppgitt som rekkevidde ved fulladet bil. Jeg tror disse 160km de snakker om er den teoretiske rekkevidden.

Idag, med ca 10 grader, fikk jeg 133km rekkevidde når jeg startet turen med ferdig oppvarmet bil. Kjørte 62km med snittforbruk på 13.3kWh/100km og bilen opplyste 57km rekkevidde igjen ved ankomst på jobb.
Tesla Model S 75D / BMW i3

aottesen

Tusen takk for svar!
Det var det jeg mistenkte, at disse 160 var oppgitt med litt medvind, nedoverbakke og hjemlengsel..

Sitat fra: las^se på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:11
1. Skru av regenerering. Bedre å ha "rennefart" mest mulig.

Trodde det var meningen å ha dette påslått hele tiden?
Bremser den så mye hele tiden at vinningen går opp i økt pådrag kanskje?


Ellers må jeg si at jeg er STRÅLENDE fornøyd med bilen.
Har stort sett kun eid store biler (BMW 5-serier og en ny Octavia), så må si meg veldig overrasket over hvordan den ligger på veien! Men, det har vel kanskje noe med vekten i dørken å gjøre?

aottesen

Sitat fra: abj1978 på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:16
Idag, med ca 10 grader, fikk jeg 133km rekkevidde når jeg startet turen med ferdig oppvarmet bil. Kjørte 62km med snittforbruk på 13.3kWh/100km og bilen opplyste 57km rekkevidde igjen ved ankomst på jobb.

Var dette med lys og AC påslått?

elektrolux

Sitat fra: las^se på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:11
1. Skru av regenerering. Bedre å ha "rennefart" mest mulig.

Trodde det var meningen å ha dette påslått hele tiden?
Bremser den så mye hele tiden at vinningen går opp i økt pådrag kanskje?

[/quote]

Vi får rundt 140 km rekkevidde ut av kona sin e-Up stort mer enn det tror jeg ikke vi klarer.

Da kjører vi i eco+ og drive for å slippe regenerering.

Bruker du regenerering kreves det mye mer av fører for å ikke miste verdifull kinetisk energi. Fartspedalen må ballanseres med millimeterpresisjon ellers risikerer du at du mister fart.

Kjører du i D er det bare å slippe pedalen og bilen renner fritt. Må du redusere hastigheten vipper du den ned i B og justerer regenereringen med fartspedalen. Nå har VW gjort en grundig jobb her, og kjører du i D og bremser med bremsen vil bilen også regenere mest mulig før den aktiverer mekanisk bremsing.

Vi bruker B i byen, og D når vi driver avgårde langs landeveien.

Et tips når du kommer til en lang nedoverbakke er å trykke på set på cruise kontrollen og la bilen holde jevn fart nedover, men deaktivere cruise kontrollen før slutten på bakken slik at du opparbeider litt ekstra fart før neste bakke oppover. Tilsvarende på toppen av bakken slipper du gjerne fartspedalen før toppen og renner over toppen. Riktig beregnet vil du da kunne renne ned hele bakken bak der uten å bremse og uten å bryte fartsgrensen. ;)

Desverre er det kun Think Classic og VW som har denne funksjonen så nyt det til fulle.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tbeinet

Etter en uke med min bil så opplever jeg at den bruker mer i starten, kanskje du har for korte turer. Jeg synes også at det er bedre å la bilen trille, så "girebremser jeg" inn mot rundkjøringer og avkjøringer. Det krever at man holder litt avstand da.

Anbefaler å slå på varmeapparatet mens bilen er tilkoblet. Slik at du ikke behøver å bruke mye strøm på varme når du setter i gang.

d386yv

korte turer bruker mer energi da man må kjøle/varme luften i bilen flere ganger. Hvis du kjører 1 lang tur vil denne prosessen bare skje 1 gang (vedlikehold koster mindre energi, men fortsatt mye når det er skikkelig kaldt selvfølgelig).

I 100 sone har jeg kjørt 111 km med 19 km estimert rekkevidde igjen flere ganger. Merk dog at rekkevidden i det jeg svinger av 100 sone er nede i 5 km, så etter 5 km i 60 sone er den oppe i 19. Det koster mye å kjøre fort.

sven erik

kørte en e golf nå der greier man 15 -16 mil med pen kjøring men 1 mil når det er opgitt 16 mil er bra  har selv hatt i miev oppgitt 16 mil  fikk det en gang  kjørte da pent i 50 km i timen og lite oppover  og 20 varme grader og akuratt rett dektrykk  det har mye å si
men vanlig får man 12 mil

olegregert

jeg har kjørt E-Up 112 km med 30 % batteri igjen uten AC/ 75/80 km i timen som hastighet i sommer

abj1978

Sitat fra: aottesen på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:34
Sitat fra: abj1978 på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:16
Idag, med ca 10 grader, fikk jeg 133km rekkevidde når jeg startet turen med ferdig oppvarmet bil. Kjørte 62km med snittforbruk på 13.3kWh/100km og bilen opplyste 57km rekkevidde igjen ved ankomst på jobb.

Var dette med lys og AC påslått?

Ja
Tesla Model S 75D / BMW i3

MrtnRQL

Slå av lys, elektronikk og AC og kjør til den stopper. Då kommer du nok ganske nærme 160km ;)

Det er vel som med fosile drivstoff biler. Klarer du å holde energinivået til oppgitt frå leverandør, så burde det gå, sån opptill angitt rekkevidde.

Problemet eg opplever er at eg ligger av og til godt under kwh/100, enn oppgitt for å klare 160km frå leverandør, men garmin'en rekner ikkje ut alt strømmen eg bruker på andre ting som lys, AC, stereo og alt annet den skal styre. Så om eg tror eg ligger på 10.9kwh på garmin enheten, så kan faktiske reelt forbuk ligge på 12.9kwh, om man skal rekne alt motoren bruker. Og då klarer eg ikkje å nå 160km då den er oppgitt med eit forbruk på 11.7kwh.

Kanskje det som plager meg mest er at det er så ufattelig vanskelig å oppnå eit tilfredstillende energiforbruk som er nærme NEDC sine målinger. Er det litt vind, eller uoptimale forhold som temperatur, eller stiging på 50m på 2-10km, så er det komplett umulig å komme i nærheiten av ein tilfredstillende energiforbruk.

Careka

Når vår er full ladet viser den altid 135km. ?  er dette ikke full-ladet ?
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

Turist

Har hatt min e-up! siden februar, og alt tyder på at jeg kan klare 150 -160 km "ekte" rekkevidde.

Eksempel:
Igår dro jeg fra jobb (Hakadal) med fulladet batteri (Guessometer viste 156 km rekkevidde, "eco+"), kjørte ned til vika og hentet Fruen, og så ut til Holmlia. Tilsammen 55 km. Ladet ikke hjemme, men kjørte så den motsatte veien i  dag tidlig. Tilsammen blir dette 110 km. Guessometeret gå meg 45 km rekkevidde når jeg parkerte på jobb igjen, litt under 3/8 deler igjen på batterimåleren.
Veien til Hakadal er svakt oppover de siste milene, så rekkevidden burde være større enn 155 km totalt. Tror jeg kunne ha kjørt hjem igjen, siden hjem ligger 100 m.o.h lavere enn jobb (men lader på jobb igjen)

Kjørte i "eco+" begge veier, og fylte dekkene 20% over ved dekkskifte (men har ikke sjekket dem siden). Holder fratsgrensen, men farten varierer en del. Kjører E6 fra Sentrum til Trosterud, så en del kilometer er i 80 km/t

Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

Turist

Sitat fra: Careka på torsdag 18. september 2014, klokken 12:47
Når vår er full ladet viser den altid 135km. ?  er dette ikke full-ladet ?
Kommer an på hvilken modus du har. Guessometeret viser forskjellig avhengig av "normal", "eco" og "eco+".
I "eco+" ser jeg opptil 162 km.
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up! (Snøballen)
Tidligere 4: VW e-Golf
Tidligere 5: VW ID.4 1st (Overformynderiet)
Nå: Skoda Citigo-e iv (Tyttebæret)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA