Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla tilsvarer gratis kollektivreiser

Startet av NegativeElectrode, tirsdag 16. september 2014, klokken 07:16

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Mister forskere evnen til kritisk tenkning og å kunne sette opp logiske regnestykker når de hører ordet Tesla?
http://www.nettavisen.no/na24/forsker-tesla-tilsvarer-gratis-kollektivreiser/8486670.html

Ingen andre produkter med reduserte avgifter har vel noen gang generert så mange spekulative regnestykker?
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Det ser forresten ut til at dette er koordinert på noe vis. Står også i Aftenposten
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

arthur

Det er en artikkel produsert av NTB, noe som også fremkommer. Samme oppslaget også på f.eks hegnar.no.

Er forøvrig helt enig i at det hadde vært mer naturlig å subsidiere hver el-bil med et fast beløp og ikke slik det nå gjøres hvor subsidiene øker med pris på bilen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vind

En stor feil i artikkelen er bruk av ordet subsidie.  Etter norsk leksikon:

SitatSubsidier, overføringer, ensidige eller vederlagsfrie ytelser, som er knyttet til næringsvirksomhet. Tilsvarende ytelser til private husholdninger kalles stønader.

Betegnelsen subsidier brukes mest om de åpne subsidier, som bevilges over offentlige budsjetter. Det kan imidlertid også finne sted en betydelig skjult subsidiering ved at bedrifter for eksempel får billige lån med lave renter, innsatsfaktorer som for eksempel elektrisk energi til lave priser.

Så det at man slipper avgifter på elbil betyr ikke at personen ville kjøpt en slik bil med fulle avgifter, og staten derfor ville fått X antall flere kroner i avgifter. 

Derfor er hele grunnlaget for artikkelen feil.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

emil

Er dette del to av [sett inn bilprodusent] og [sett inn prbyrå] sin svertekampanje? Har fjernet fokuset på hybrid og nå går rett på elbil vs kollektivtrafikk.

Ellers synes jeg en Tesla burde få alle fordelene de andre elbilene har så lenge det er den eneste elbilen som kan erstatte en fossilbil mer eller mindre 100% og være familiens eneste bil uten at man trenger å inngå kompromisser når det gjelder kjøringen.

jkirkebo

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 08:13
Er forøvrig helt enig i at det hadde vært mer naturlig å subsidiere hver el-bil med et fast beløp og ikke slik det nå gjøres hvor subsidiene øker med pris på bilen.

Tja, man kan jo heller si det slik at subsidiene øker med elbilens anvendelighet. Et fast beløp på f.eks 40.000,- som i Sverige vil gjøre trillingene billigere og Tesla uselgelig. Da ender vi bare opp med at alle må ha fossilbil ved siden av igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

NegativeElectrode

Regnestykket med å fordele "tapte avgifter" per elbil over antall kollektivreiser i 1 år?? gir ingen mening. Ikke er det sterk korrelasjon mellom å reise kollektivt og kjøre bil, ihvertall mye svakere enn eksosbil vs elbil.

Uansett så er artikkelen så sneversynt at den ikke gir noe perspektiv på hva man får igjen for å bidra til utvikling av elbiler som er anvendelige til en rekke ulike formål, samt at Tesla som er syndebukken her, faktisk bygger et veldig bra ladenettverk for en del av inntektene på salget av Model S. Frigitte patener og en langsiktig plan med å gjøre produksjon og bruk av transportmidler utslippsfrie ser jeg heller ingen bilprodusenter har satt seg som mål.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Rio

Jeg er så glad at staten "subsidierte" vannet jeg akkurat drakk.

De "subsidierte" nemlig vannet sammenlignet med avgiftene jeg måtte betale hvis jeg drakk et glass vodka.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arthur

Sitat fra: emil på tirsdag 16. september 2014, klokken 09:07
Er dette del to av [sett inn bilprodusent] og [sett inn prbyrå] sin svertekampanje? Har fjernet fokuset på hybrid og nå går rett på elbil vs kollektivtrafikk.

Ellers synes jeg en Tesla burde få alle fordelene de andre elbilene har så lenge det er den eneste elbilen som kan erstatte en fossilbil mer eller mindre 100% og være familiens eneste bil uten at man trenger å inngå kompromisser når det gjelder kjøringen.

Hvor stor andel av Teslaeierne har denne som eneste bilen? Kjenner mange Teslaeiere, men ingen som ikke har både en og to andre biler i tillegg!
Hvorfor skal man få momsfritak på soltak? I utgangspunktet tenker jeg at reduserte inntekter for fellesskapet ett sted må hentes inn et annet sted, og la meg slippe det evindelige svaret om at AS Norge har så mye penger på bok!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Rio på tirsdag 16. september 2014, klokken 09:56
Jeg er så glad at staten "subsidierte" vannet jeg akkurat drakk.

De "subsidierte" nemlig vannet sammenlignet med avgiftene jeg måtte betale hvis jeg drakk et glass vodka.

Det er med slike innlegg og holdninger jeg føler at el-bilistene skal få problemer med å opprettholde de fordeler man har, dessverre! Til orientering betales vann og avløp samt renovasjon etter selvkostprinsippet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 16. september 2014, klokken 09:25

Tja, man kan jo heller si det slik at subsidiene øker med elbilens anvendelighet. Et fast beløp på f.eks 40.000,- som i Sverige vil gjøre trillingene billigere og Tesla uselgelig. Da ender vi bare opp med at alle må ha fossilbil ved siden av igjen.

Med et litt kritisk blikk så kan en med rette hevde at elbilen er bortimot ubrukelig. Det finnes en eneste modell som kan kjøre halvlange turer. Den kan ikke ha hengerfeste, leveres ikke med 4x4, har elendig bakkeklaring, og koster like mye som 5 brukbare bruktbiler. Utvalget er utrolig dårlig. Så hvordan i h... skal vi klare å nå utslippsmålet som er satt? For det er vel enighet om at målet skal nås, eller? Nå har jeg ikke satt meg veldig godt inn i detaljene, men det er snakk om at gjennomsnittsutslippet fra nybiler skal under 85 gram/xx? Hvis vi blåser i å nå målet så kan elbilen få fulle avgifter. Men det er en helt annen diskusjon.

emil

Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:05
Hvorfor skal man få momsfritak på soltak? I utgangspunktet tenker jeg at reduserte inntekter for fellesskapet ett sted må hentes inn et annet sted, og la meg slippe det evindelige svaret om at AS Norge har så mye penger på bok!

Skal man begynne å dele opp så noe er avgiftsfritt og andre ting ikke så vil kostnaden med å holde styr på det overgå økede inntekter og bilprodusentene vil redusere mengden ikke momsfritt ekstrautstyr og bare legge det inn som standard.

Og kommer det avgifter vil ikke bilene selge like godt og teknologiskiftet mellom fossil og fornybare energikilder vil bli utsatt. Verden trenger selskaper som Tesla som våger å satse nytt og ikke bare surre rundt i det gamle med modifiseringer (hybrid).

Amoss

Siterer like godt meg selv fra en annen tråd der denne saken diskuteres:
Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:54
Sitat fra: TorAtle på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:38
Det er selvsagt ikke størrelsen på elbilen, men hvor mye den subsidieres. Artikkelen har mange gode poenger. En engangssum hadde vært fornuftig (istedenfor nullmoms). Bompengefritak bør også avvikles da det stimulerer til å kjøre fremfor å bruke kollektiv.

Her er jeg ikke enig. Hensikten med mva- og bompenge-fritakene er å gjøre det mulig for elbilene å konkurrere positivt mot fossilbilene og derved øke salget slik at bilfabrikantene få initiativ til å utvikle batterier og batteribiler. Høyt salg i bla. Norge har vært med på å gi Tesla muligheten til å kunne bygge GF'en, som igjen vil redusere prisene - og tilgangen på - batterier, og derved igjen batteribiler, da spesielt batteribiler som kan erstatte de forurensende bilene.

Ved å bytte ut mva fritaket og erstatte det med ett fast engangsbeløp (da antagelig tilpasset mva beløpet på f.eks. en Leaf, så vil dette bremse salget på de større og dyrere elbilene - da spesielt Tesla som er nettopp de som ser ut til å gjøre mest for å oppnå hensikten med fritaket.

Dersom problemet egentlig er (som det ser ut til å være) at misunnelsen setter inn når man får "P+" og soltak "på blå resept", så er en bedre løsing at selve bilen og batteriet har mva fritak, men at man måtte betale mva for ekstrautstyret. Da "subsidieres" elbilen, ikke "luksusutstyr". Mener egentlig ikke at dette er en god løsing, men ett mulig kompromiss for å stoppe kjeften på de som spiller på misunnelsen.
Model S 85D

arthur

Sitat fra: emil på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:52
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:05
Hvorfor skal man få momsfritak på soltak? I utgangspunktet tenker jeg at reduserte inntekter for fellesskapet ett sted må hentes inn et annet sted, og la meg slippe det evindelige svaret om at AS Norge har så mye penger på bok!

Skal man begynne å dele opp så noe er avgiftsfritt og andre ting ikke så vil kostnaden med å holde styr på det overgå økede inntekter og bilprodusentene vil redusere mengden ikke momsfritt ekstrautstyr og bare legge det inn som standard.

Og kommer det avgifter vil ikke bilene selge like godt og teknologiskiftet mellom fossil og fornybare energikilder vil bli utsatt. Verden trenger selskaper som Tesla som våger å satse nytt og ikke bare surre rundt i det gamle med modifiseringer (hybrid).

Hvis alle el-biler fikk et avgiftsfradrag på opptil 50.000 (eksempelvis) så ville det hele ha vært løst. Hvorfor jeg sier opptil er av den enkle grunn at besparelsen ikke skal være større enn hva avgiften/e hadde vært om det ikke var en el-bil. Ser du noe problem med en slik ordning? Målet er økt antall el-biler, ikke økt antall luksusbiler, og realiteten er nok at Tesla selger godt fordi vi har råd til det og at en tilsvarende fossil-bil ville ha kostet så vanvittig mye mer, ikke at vi absolutt trenger en slik bil. Det burde ringe noen bjeller når Tesla sender 20% av sin produksjon og en koreaner som er på vei snakker om tilsvarende andel av bilene de produserer skal til Norge, et land med et totalt innbyggertall på størrelse med en av forstedene til mange av verdens største byer!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

emil

#14
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 11:40
Sitat fra: emil på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:52
Sitat fra: arthur på tirsdag 16. september 2014, klokken 10:05
Hvorfor skal man få momsfritak på soltak? I utgangspunktet tenker jeg at reduserte inntekter for fellesskapet ett sted må hentes inn et annet sted, og la meg slippe det evindelige svaret om at AS Norge har så mye penger på bok!

Skal man begynne å dele opp så noe er avgiftsfritt og andre ting ikke så vil kostnaden med å holde styr på det overgå økede inntekter og bilprodusentene vil redusere mengden ikke momsfritt ekstrautstyr og bare legge det inn som standard.

Og kommer det avgifter vil ikke bilene selge like godt og teknologiskiftet mellom fossil og fornybare energikilder vil bli utsatt. Verden trenger selskaper som Tesla som våger å satse nytt og ikke bare surre rundt i det gamle med modifiseringer (hybrid).

Hvis alle el-biler fikk et avgiftsfradrag på opptil 50.000 (eksempelvis) så ville det hele ha vært løst. Hvorfor jeg sier opptil er av den enkle grunn at besparelsen ikke skal være større enn hva avgiften/e hadde vært om det ikke var en el-bil. Ser du noe problem med en slik ordning? Målet er økt antall el-biler, ikke økt antall luksusbiler, og realiteten er nok at Tesla selger godt fordi vi har råd til det og at en tilsvarende fossil-bil ville ha kostet så vanvittig mye mer, ikke at vi absolutt trenger en slik bil. Det burde ringe noen bjeller når Tesla sender 20% av sin produksjon og en koreaner som er på vei snakker om tilsvarende andel av bilene de produserer skal til Norge, et land med et totalt innbyggertall på størrelse med en av forstedene til mange av verdens største byer!

Hvis Tesla plutselig koster 200.000 mer så vil salget stupe og det vil være en konkurrent mindre for de andre produsentene som da ikke trenger å komme ut med elbiler med lengre rekkevidde enn idag. De andre bilprodusentene vil jo aller helst selge deg både en fossil familiebil og en "konebil" som kan være fossil eller elektrisk.

Vil også si at det feil å kalle Tesla for en luksusbil.

Ellers er det bra at produsentene fokuserer på markedet i et spesiellt land (Norge) siden de da får satt bilene ordentlig opp mot hverandre og sett hva som virker og hva som ikke virker og hva kundene vil ha. Bedre testarena kan de ikke få.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA