Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsketenkning - Model S til "Premium" nivå

Startet av Bowers, mandag 15. september 2014, klokken 22:08

« forrige - neste »

Bowers

#15
OFN: Jeg tror du missforstår mitt ståsted.
Jeg har overhodet ikke et behov for å forsvare mitt valg. Tvert imot så skulle jeg ønske jeg satt med en bil ala TMS i garasjen :)
Mitt innlegg handler ikke om å rakke ned på den ene bilen fremfor den andre. Det handler om å kunne ønsketenke litt over hva som kunne vært gjort med små investeringer i forhold til verdien det ville gitt en god del potensielle kunder.
Jeg ønsker at Tesla skal lykkes. Ikke bare lykkes, men også å seire over resten av den trauste bilverden.
Jeg hadde bare ønsket at de tok i bittelitt ekstra første gangen slik at veldig mange av "klagepunktene" over bilen ikke fantes. :)
Jeg er imidlertid ikke enig i bastante standpunkt som at TMS er den eneste interessante bilen på markedet. Til det konkurrerer den i et for lite segment og den har for mange "mangler" i manges øyne. Slike påstander er fullstendig subjektive all den tid forskjellige mennesker har forskjellige prioriteringer.
Men for all del... kudos til Tesla for å ha laget et meget interessant alternativ til de andre bilene som finnes på markedet :)

Muffinman

Sitat fra: Cobos på mandag 15. september 2014, klokken 23:16
Jeg mener å ha lest at akkurat det rattet som Model S har og med de knappene er det som brukes i MB biler fra AMG avdelingen og det er typisk high-end AMG modeller som bruker det rattet med den "bulken" i bunnen slik at det ikke er rundt.

2013 E-klasse facelift interiør:

BMW850

#17
Siden du nevner : "Det jeg imidlertid er helt sikker på er at min erfaring med S-klasse bilene har gitt en helt annen feeling når det kommer til kvalitet. Både fra knappene på rattet som er en liten bagatell og resten av bilen".

Du får ikke en S-klasse fra 500.000 ;)

Men du har endel poenger og ting kan bli bedre. Tesla har jo ikke produsert biler i over 100 år. Allikevel synes jeg de har fått det bra til :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ofn

@Bowers

Tror heller vi kan snu på flisen. Kan man kalle en bil som går på bensin eller diesel en premiumbil i 2014?

Er det premium å kjøre en bil hvor det stikker ut en eksospotte bak?

Tesla har valgt en enkel, moderne og minimalistisk stil. Er man opptatt av at skinn, metall, treverk og swarovski krystaller skal ose luksus er man kommet feil sted.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Amoss

Sitat fra: Bowers på mandag 15. september 2014, klokken 23:51
Muffinmann/Amoss:

Det er helt korrekt. Jeg synes knappene står tilbake for resten av bilen, ikke selve rattet.

Jeg satt her med inntrykket at det var både ratt og knapper + spaker på ratt/rattstamme (og for den sak skyld vindus-/speil-kontrollene i døra) kom fra Mercedes. Dersom dette ikke var tilfelle, og at det bare er selve rattet og spakene så tar jeg så klart selvkritikk på det punktet. Men håper du likevel se det litt komiske i det jeg påpekte ;)
Model S 85D

Bowers

OFN:
Jeg ser og tar poenget ditt.
Jeg kan fint se deg på begge måter...
Ja, det gir meg en "premium" følelse (Liker egentlig ikke utrykket Premium) å kjøre en bil som har kvalitet i de minste detaljer og hva som kommer ut av rompa på bilen merker jeg overhodet ingenting til. (Unnskyld for å banne i kirken... jeg har bokstavelig talt gjort det også flere ganger)
Jeg tror faktisk at man kan kalle en bil som går på bensin eller diesel premium (igjen, liker ikke utrykket) også i 2014. Ref. 5-7 klasse BMW, S-klasse MB, Porsche, Lexus, Jaguar, osv osv... helt avhengig av smak.

Husk at ikke alle engang setter miljø og utslipp på listen over en bils egenskaper... og vi burde alle skamme oss ;)

Men, som du sier... liker man skinn, metall og forseggjorte detaljer så har man sikkert kommet til feil sted pr i dag.
Det er derfor jeg kalte innlegget "ønsketenkning" :)
Jeg ser du har en P85 selv og la meg først som sist gratulere med en fantastisk bil som jeg misunner flere egenskaper ved hver gang jeg møter en på veien :)

Bowers

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. september 2014, klokken 00:27
Sitat fra: Bowers på mandag 15. september 2014, klokken 23:51
Muffinmann/Amoss:

Det er helt korrekt. Jeg synes knappene står tilbake for resten av bilen, ikke selve rattet.

Jeg satt her med inntrykket at det var både ratt og knapper + spaker på ratt/rattstamme (og for den sak skyld vindus-/speil-kontrollene i døra) kom fra Mercedes. Dersom dette ikke var tilfelle, og at det bare er selve rattet og spakene så tar jeg så klart selvkritikk på det punktet. Men håper du likevel se det litt komiske i det jeg påpekte ;)

Jeg ser utvilsomt ironien i det du påpekte ;) Jeg fant bare ikke igjen hverken knappene eller følelsen av betjeningen i noen av S/E-klassene jeg har erfaring med.
Det kan godt hende de har tatt rattbetjeningen fra en eller annen MB-produksjon, men jeg mener isåfall fremdeles at de har valgt på feil hylle og at de burde lagt til et par tiere og fått en knappe-modul som står i stil til segmentet de ønsker å konkurrere i :)
Og ja... det er sikkert bagateller, men for min personlige del så er det slike bagateller jeg henger meg opp i i hverdagen og tro meg... jeg skulle gjerne vært foruten den besettelsen :p

ofn

Hva som er premium har for meg mye med teknologi å gjøre. En bil som fyller opp hele bagasjerommet foran, frunken, med et digert monster av en forbrenningsmotor som bruker 3-5 ganger så mye energi som en elmotor på størrelse med en vannmelom, virker som fullstendig utdatert teknologi for meg.

Og hvor man i tillegg må sitte og vente på at kreftene skal nå ut til hjulene.

Samme med et drivverk som "hakker" når man akselererer.

Moderne forbrenningsmotorer er ekstremt kompliserte og avanserte. Og samtidig fullstendig utdaterte.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Bowers

Sitat fra: ofn på tirsdag 16. september 2014, klokken 00:50
Hva som er premium har for meg mye med teknologi å gjøre. En bil som fyller opp hele bagasjerommet foran, frunken, med et digert monster av en forbrenningsmotor som bruker 3-5 ganger så mye energi som en elmotor på størrelse med en vannmelom, virker som fullstendig utdatert teknologi for meg.

Og hvor man i tillegg må sitte og vente på at kreftene skal nå ut til hjulene.

Samme med et drivverk som "hakker" når man akselererer.

Moderne forbrenningsmotorer er ekstremt kompliserte og avanserte. Og samtidig fullstendig utdaterte.

Meget gode poeng. Jeg skulle gjerne vært foruten alt det du nevner.
For meg er det bare ikke viktig nok til at jeg klarer å leve med de små "skavankene" TMS har i mine øyne. Igjen, derfor jeg vet at dette er ønsketenkning. "Om de bare hadde..." så hadde jeg hatt en bil uten et digert monster av en forbrenningsmotor og uten ventetid når jeg trår ned gassen.


Lokführer

Summa summarum godtar jeg TMSen sine feil og mangler fremfor BMW sine gigantiske feil og mangler som
-énpedalkjøring
-slappe og bråkete motorer
-girkasse(det er jo såååå 2012)
-multikørka I-drivesystemet
-bittelille skjermen som ikke er for annet enn evige menyer av var
-cdspilmer
-et jækla mylder av knapper man aldri bruker
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h

#25
Sitat fra: Bowers på mandag 15. september 2014, klokken 23:43
- App hvor man kan kjøle ned eller varme opp bilen før kjøring.
Å kunne fjernstyre oppvarming eller nedkjøling av bilen kan jeg i dag.
Kjører 5-serien også fjernstart av aircondition? Jeg hadde trodd det trakk alt for mye strøm til at de ville legge den belastningen på 12V batteriet, men verden går tydeligvis fremover :)

Det eneste jeg har hatt på tidligere fossilbiler er friskluft. Dvs. jeg kunne fjernstarte inntak av friskluft, noe som ikke kjølte spesielt bra når bilen stod i sola.

PS: Jeg er enig med deg i flere av punktene dine (men ikke alle :).

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 16. september 2014, klokken 00:10
Siden du nevner : "Det jeg imidlertid er helt sikker på er at min erfaring med S-klasse bilene har gitt en helt annen feeling når det kommer til kvalitet. Både fra knappene på rattet som er en liten bagatell og resten av bilen".

Du får ikke en S-klasse fra 500.000 ;)
Vi blir litt lurt i Norge, for du hadde fått en S-klasse til de summene om ikke statan skulle ha så mye ekstra :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JO

Trådstarter har noen gode poenger, det handler ikke om at BMW er så overlegen. Det handler om at Tesla kunne ha hevet inntrykket av bilen noen hakk ved små og rimelige grep.
Kjenner meg igjen i endel av det han sier. Solgte min BMW og har nå Tesla som er en moderne bil med ett flott design og drivlinje. Men kan ikke annet enn irritere meg litt over knirk i interiør og lav plastkvalitet dette får KIA til så da burde Tesla klare det.

Men alt i alt så må man finne ut hva som er viktigst for seg selv. Jeg synes at El drift gir en annen type komfort som er viktig. At drivstoffet er billig betyr mindre da drivstoff er en liten del av ett bilhold uansett drivlinje.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

BMW850

"Vi blir litt lurt i Norge, for du hadde fått en S-klasse til de summene om ikke statan skulle ha så mye ekstra :)"

Forsåvidt enig i det men nå bor vi da i Norge og uten at jeg har sjekket vil jeg tro S-klassen er over dobbelt så dyr som en Tesla. Det er det vi må forholde oss til ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

tonl

Drivlinjen til TMS er lang bedre enn diesel/bensin biler. Men interiør har TMS lang igjen før de er på nivå med premium biler hvis det er der Tesla sikter på (min personlig smak og preferanse).

RuneW

Sitat fra: ofn på tirsdag 16. september 2014, klokken 00:50
Hva som er premium har for meg mye med teknologi å gjøre. En bil som fyller opp hele bagasjerommet foran, frunken, med et digert monster av en forbrenningsmotor som bruker 3-5 ganger så mye energi som en elmotor på størrelse med en vannmelom, virker som fullstendig utdatert teknologi for meg.

Det er jo helt meningsløst å diskutere premium eller ikke når alle lager sin egen definisjon av begrepet... For meg virker det som du egentlig mener "high tech" når du skriver om "premium". Ut fra din definisjon så er i hvert fall ikke en Rolls-Royce Phantom premium og da synes jeg det skurrer litt...

Sitat fra: ofn på tirsdag 16. september 2014, klokken 00:50
Samme med et drivverk som "hakker" når man akselererer.

Onde tunger ville vel hevdet at alt for mange TMS'er hakker/lager ulyder ved akselerasjon/retardasjon, nettopp fordi det ikke er en premium bil og har brukt ditto billige komponenter...

Men ikke jeg da, for jeg er ikke ond  ;D
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA