Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla model S AWD?

Startet av Sten, mandag 15. september 2014, klokken 08:22

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: D.O på onsdag 17. september 2014, klokken 13:54
Etterspørselen for X er jo så stor at Tesla anbefaler kunder å vurdere model S. En model S med 4hjuls trekk ville i allefall gjøre at enkelte velger Model S i stedet.
Om TMS AWD er et interessant alternativ til TMX i Norge trenger det tilhengerfeste- i såfall blir det et meget interessant alternativ!

eclipse

#16
Det er helt klart at TMS ikke kommer med 4WD på flere år hvis det i det hele tatt kommer til å sje, ihvertfall går det lenge etter TMX har kommet på markedet. Tesla vil jo ikke ødelegge for TMX salget ved å lansere en TMS med 4WD som attpåtil kan ta med seg skibox og ski, noe TMX sliter med pga håpløse Hollywood gadget dører. De vil nok selge så mangen TMX som overhode mulig før de gjør 4WD til en opsjon i TMS.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

samotholt

Sitat fra: eclipse på torsdag 18. september 2014, klokken 21:51
Det er helt klart at TMS ikke kommer med 4WD på flere år hvis det i det hele tatt kommer til å sje, ihvertfall går det lenge etter TMX har kommet på markedet. Tesla vil jo ikke ødelegge for TMX salget ved å lansere en TMS med 4WD som attpåtil kan ta med seg skibox og ski, noe TMX sliter med pga håpløse Hollywood gadget dører. De vil nok selge så mangen TMX som overhode mulig før de gjør 4WD til en opsjon i TMS.


Redd for bruktbilprisen på bilen din? Elon har sagt at Model S kommer med AWD, kanskje rundt tida for Model X. (http://green.autoblog.com/2014/02/04/elon-musk-tesla-model-s-updates-awd-version-model-x/)
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eclipse på torsdag 18. september 2014, klokken 21:51
Det er helt klart at TMS ikke kommer med 4WD på flere år hvis det i det hele tatt kommer til å sje, ihvertfall går det lenge etter TMX har kommet på markedet. Tesla vil jo ikke ødelegge for TMX salget ved å lansere en TMS med 4WD som attpåtil kan ta med seg skibox og ski, noe TMX sliter med pga håpløse Hollywood gadget dører. De vil nok selge så mangen TMX som overhode mulig før de gjør 4WD til en opsjon i TMS.
Hvorfor? Faktum er at Model X er utsolgt ut 2015, mens produksjonslinjen for Model S har god driv. Da er det ikke dumt å få økt salget på Model S og redusert salget på Model X.

Inntjeningen på bilene er ca lik, så akkurat hvilken S/X miks de ender opp på har liten betydning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eclipse

#19
Sitat fra: samotholt på torsdag 18. september 2014, klokken 22:04
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. september 2014, klokken 21:51
Det er helt klart at TMS ikke kommer med 4WD på flere år hvis det i det hele tatt kommer til å sje, ihvertfall går det lenge etter TMX har kommet på markedet. Tesla vil jo ikke ødelegge for TMX salget ved å lansere en TMS med 4WD som attpåtil kan ta med seg skibox og ski, noe TMX sliter med pga håpløse Hollywood gadget dører. De vil nok selge så mangen TMX som overhode mulig før de gjør 4WD til en opsjon i TMS.


Redd for bruktbilprisen på bilen din? Elon har sagt at Model S kommer med AWD, kanskje rundt tida for Model X. (http://green.autoblog.com/2014/02/04/elon-musk-tesla-model-s-updates-awd-version-model-x/)

Elon har vel og sagt at Chademo adapteret for Europa skulle være klar når bilen kom til Norge sommeren 2013, det er fremdeles ikke klart. Vi får vente å se, men jeg mener at de ikke lanserer 4WD for TMS på flere år. Artikkelen du refererer til er fra Feb 2014 og der sier han at SW ver 6.0 is "a few weeks away", men 24 uker er vel noen få uker i en større sammenheng. Men ideen er jo bra, når TMX drivlinjen er ferdig så kan det ikke være så vanskelig å modifisere den litt og sette et TMS chassis på den, men jeg tror de fokuserer på TM3
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

samotholt

At de har problemer å få ut SW v. 6.0 er ikke det samme som at Model S AWD blir "utsatt". Understellet må jo uansett på plass for å kunne starte produksjon av Model X. I mitt hode blir det jo rart å ikke tilby det som en ekstra (altså for ekstra penger) også i Model S.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Espen Hugaas Andersen

Model X AWD ble jo utviklet på Model S plattformen. Sånn sett finnes jo Model S AWD prototyper i dag. Spørsmålet er om Tesla vil ta det ett skritt videre og modifisere alle produserte Model S for å kunne tilby AWD for de som ønsker. Dette er det argumenter for og i mot, men det henger veldig i sammen med hvor vanskelig det er å gjennomføre. Hvis det er enkelt å gjennomføre bør de absolutt komme med Model S AWD så snart som mulig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

samotholt

Enig. Vi hadde kjøpt Model S AWD for ett år siden om det hadde eksistert. Nå venter vi i stedet på Model X.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

HåkonE

Basert på biler som er sett på veien, uttalelser fra Tesla ansatte og analytikere spår jeg lansering av AWD innen Desember/Januar.

SUV er mer en bare AWD. Konkurrentene har AWD på snart "alle" modeller, men deres SUV selger likevel som krone-is på 17.mai. Det er også LENGE til Model X kommer på veiene, og Tesla har ikke et eneste AWD alternativ på markedet = mange kunder som går til konkurrentene = tapt omsetning.

Fungerer AWD på Model S vil det bare gire opp forventningene til Model X (Og model 3) ytterligere. Win-win.  :)


D.O

Sitat fra: Haknys på fredag 19. september 2014, klokken 08:44
Basert på biler som er sett på veien, uttalelser fra Tesla ansatte og analytikere spår jeg lansering av AWD innen Desember/Januar.

SUV er mer en bare AWD. Konkurrentene har AWD på snart "alle" modeller, men deres SUV selger likevel som krone-is på 17.mai. Det er også LENGE til Model X kommer på veiene, og Tesla har ikke et eneste AWD alternativ på markedet = mange kunder som går til konkurrentene = tapt omsetning.

Fungerer AWD på Model S vil det bare gire opp forventningene til Model X (Og model 3) ytterligere. Win-win.  :)
Nå er jo etterspørsel større enn produksjon på Model S også, med ventetid på 6mnd? så at de taper noe som helst er jo tull. Ventetiden på X tipper jeg ligger på ca 1år. Og konkurrentene, hvem er det? ::) ;)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

HåkonE

Sitat fra: D.O på fredag 19. september 2014, klokken 09:09Nå er jo etterspørsel større enn produksjon på Model S også, med ventetid på 6mnd? så at de taper noe som helst er jo tull. Ventetiden på X tipper jeg ligger på ca 1år. Og konkurrentene, hvem er det? ::) ;)

Konkurrentene er alle de som leverer store SUV med AWD som mange er avhengig av for å nå hytta. Husk at USA har en lang tradisjon med slike biler. Volvo sin nye XC90 LE Hybrid var utsolgt etter 48 timer. Det er ikke akkurat noen billig bil heller.

Ventetiden på Model S er 4 måneder på P85 iflg. Tesla-siden (?). Jeg måtte vente 3 måneder på min BMW, og fikk inntrykket av at "noen måneder" var normalt når man bestiller ny bil. 

Husk at dette er en gyllen mulighet til å også teste ut AWD platformen før Model X ruller ut for fullt. Elon reddet seg inn i siste liten med 8 års garanti på motor etter alle klagene, men det var nok et problem aksjonærene skulle vært foruten.

Espen Hugaas Andersen

#26
En ting som Tesla kunne finne på å gjøre, var å kvitte seg med RWD fullstendig. Egentlig bare si "Fra i dag kommer alle bilene vi produserer med AWD uten tillegg i pris." (Og så eventuelt ta seg godt betalt for hengerfeste.)

Dette har de jo allerede gjort på Model X, fordi de kom frem til at kostnaden ved AWD var såpass lav at besparelsene på kompleksitet ved å kun forholde seg til AWD var større enn det økte volumet av salg ved å tilby Model X uten AWD til lavere pris. Tesla kunne jo finne på at det samme gjalt for Model S. De faktiske forskjellene i produksjonskostnad per bil med AWD på alle biler kontra AWD på en del biler og RWD på en del biler vil nok kun være noen hundre dollar. Hovedkosten vil være motor + reduksjonsgir + inverter. Kanskje $1000? (Dette er produksjonskostnaden for en ganske basic fossilmotor.) Så er spørsmålet hvor mye man sparer på å ikke måtte ta hensyn til RWD på produksjonslinjen - at man kan hente inn $500 her ville ikke overraske meg.

Ulempen er at de som nettopp har kjøpt en Model S P85+ kunne bli litt irritert om en S85 AWD slår de på 0-100 km/t tre måneder senere. Selv om den nye P85+ AWD fortsatt slo S85 AWD med god margin. Men den positive publisiteten ville jo være betydelig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 19. september 2014, klokken 10:18
En ting som Tesla kunne finne på å gjøre, var å kvitte seg med RWD fullstendig. Egentlig bare si "Fra i dag kommer alle bilene vi produserer med AWD uten tillegg i pris." (Og så eventuelt ta seg godt betalt for hengerfeste.)

Dette er vel egentlig hva jeg selv halvt om halvt håper de vil gjøre. For meg ser dette - av nettopp de grunnene du oppgir her - som "the right thing to do". Men jeg våger ikke helt å tro på det. Virker ikke som om Elon egentlig ser/forstår behovet/ønske om AWD (ellers hadde da TMS med AWD vært her for lenge siden :p ). Men lover å ikke gråte dersom det blir slik :=)
Model S 85D

Thor2014

Ser det som liten sannsynlighet at alle får awd. Det er langt mer dyrere enn pakkene du kan få levert bilen med. Det blir også tyngre og bruke mer strøm.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Thor2014 på fredag 19. september 2014, klokken 19:03
Ser det som liten sannsynlighet at alle får awd. Det er langt mer dyrere enn pakkene du kan få levert bilen med. Det blir også tyngre og bruke mer strøm.
Den blir nok noen titalls kilo tyngre, men strømforbruket vil nok ikke endres mye (gitt samme kjøremønster). Det blir nok annen giring på forakselen, slik at man kan kjøre motoren på veldig effektivt turtall. Du kan også øke regenereringen. Dette veier i all hovedsak opp for vektøkningen.

Hovedspørsmålet er pris. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye det er snakk om, men det er fullt mulig vi ikke snakker om så mye at det ikke er meningsfullt å inkludere det. Model S er en dyr bil, og det er mye man kan få inn i prisen om man ønsker.

På Model 3 er det mindre penger å leke med, så der vil jeg tro at AWD kan ikke være inkludert. Sikkert ikke på 60 kWh Model S heller, men man kan se at de inkluderer det uansett og disabler i SW, med kostnad for å låse opp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA