Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økonomer har regnet ut at Tesla er en dyr bil

Startet av NegativeElectrode, mandag 15. september 2014, klokken 07:54

« forrige - neste »

Ronny

Neste år kan vi kjøpe Roadster for kr 0, jeg tar den første ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

timingbeltkiller

Sitat fra: Ronny på fredag 19. september 2014, klokken 13:53
Neste år kan vi kjøpe Roadster for kr 0, jeg tar den første ;)
Tror du tar feil.
Selve bilen R utenom el-drivlinja er antakelig av vesentlig mer driftsikker kvalitet enn S.
Kanskje TM skulle ha fortsatt med å konsentrere seg om drivlinja og overlatt selve bilen
til leverandører som kan denne kunsten.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Philip Marlowe

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. september 2014, klokken 17:13
Sitat fra: Ronny på fredag 19. september 2014, klokken 13:53
Neste år kan vi kjøpe Roadster for kr 0, jeg tar den første ;)
Tror du tar feil.
Selve bilen R utenom el-drivlinja er antakelig av vesentlig mer driftsikker kvalitet enn S.
Kanskje TM skulle ha fortsatt med å konsentrere seg om drivlinja og overlatt selve bilen
til leverandører som kan denne kunsten.
Hva er det for noe vrøvl du skriver?

Har hatt Model S i snart et halvt år og dette er en av de mest feilfrie bilene jeg har hatt. Har tidligere hatt nye Ford og VW med med masse feil og problemer. To VW var rene mandagsbiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

timingbeltkiller

#33
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 19. september 2014, klokken 17:19

Hva er det for noe vrøvl du skriver?

Har hatt Model S i snart et halvt år og dette er en av de mest feilfrie bilene jeg har hatt. Har tidligere hatt nye Ford og VW med med masse feil og problemer. To VW var rene mandagsbiler.
Jeg har hatt 15 nye fossilbiler:
- 2 mandagsbiler (Morris Mini og Volvo 245)
- 10 praktisk talt feilfrie og kjørt fra 150 - 240 K km før utskifting
- 3 mellom de 2 kategoriene ovenfor

Men verken dine eller mine erfaringer er statistisk signifikante.
Til det kreves et langt større tallmateriale - eksempelvis   https://www.naf.no/forbrukertester/autoindex/
Og muligens  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10160.0.html
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

K S

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 19. september 2014, klokken 17:19
Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. september 2014, klokken 17:13
Sitat fra: Ronny på fredag 19. september 2014, klokken 13:53
Neste år kan vi kjøpe Roadster for kr 0, jeg tar den første ;)
Tror du tar feil.
Selve bilen R utenom el-drivlinja er antakelig av vesentlig mer driftsikker kvalitet enn S.
Kanskje TM skulle ha fortsatt med å konsentrere seg om drivlinja og overlatt selve bilen
til leverandører som kan denne kunsten.
Hva er det for noe vrøvl du skriver?

Har hatt Model S i snart et halvt år og dette er en av de mest feilfrie bilene jeg har hatt. Har tidligere hatt nye Ford og VW med med masse feil og problemer. To VW var rene mandagsbiler.

Jeg har hatt 5 VW siden -99, og mer feilfrie biler skal en lete lenge etter, jeg har hatt følgende feil, fordelt på tre av bilene:
Tankmåler viste feil nivå, åpner til panser ble defekt, styreenhet til kontakt for hengerfeste måtte byttes og på den siste ble bremseklosser slitt ujevnt bak. Alle feil ble utbedret på garanti.

Jeg er usikkre på om fem elbiler på en periode på 15 år er like feilfrie, men jeg håper....men tror det ikke. Heller ikke Tesla.

Philip Marlowe

Selvfølgelig er en persons erfaringer ikke statistisk signifikant, men Timingbeltkillers insiuasjon om at Tesla ikke kan kunsten å bygge bil ble for drøy for meg. Henvisning til en forumtråd om feil og problemer gir heller ikke et riktig statistisk bilde. Mitt eksempel med VW og Ford var bare for å vise at selv store bilmerker kan lage enkelte problembiler.

Synes ikke forumet skal brukes til å skrive dritt om andres elbiler.


P.S. For å klargjøre en ting. Jeg mener ikke at Ford og VW lager dårlige biler. En av Fordene mine var helt feilfri, bortsett fra en punktering.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

VigdisA


Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 19. september 2014, klokken 21:32
...
Synes ikke forumet skal brukes til å skrive dritt om andres elbiler.
...

Helt enig - det er litt dumt å krangle om hvem som har den beste elbilen - de fleste er bra på sin måte og er til hvert sitt bruk.
Syntes Thinkene var litt kule, men de rakk liksom aldri å ta av ordentlig før Ford kom og la dem ned.. Testet ut en brukt Pegout for mange år siden, men den hadde for dårlig rekkevidde til å nå t/r jobben.
Vår vei til Teslaen var via rekkevidde, en dose med nerde-interesse for nye ting, sikkerhet for barn i baksetet, plass til minst fire, og deretter drivstofføkonomi i tillegg til at jeg ikke er særlig glad i eksos der jeg bor og skal ferdes.

Jeg trodde lenge på propagandaen der det var sagt at batteriene i elbiler var så forurensende, men vet nå at det varierer ut fra mange forskjellige faktorer.
Det er ikke lett å få et balansert syn på ting om det hele tiden er bare en part som får komme med sin (feil)"informasjon" uten å bli "arrestert"ordentlig. Journalistene er mange ganger nesten tom for tid, sikkert også med manglende kunnskap og uten penger til å lage ordentlige gravende historier.
Forskerene er avhengig av støtte for å kunne forske, eller de selger seg til ulike bedrifter med de farene det medbringer ift objektivitet. I tillegg er det avisens ønske om å få mange klikk for å tjene penger der man slenger ut noe tull forå få oppmerksomhet. I tillegg er enkelte flinke til å fremheve sin sak på bekostning av andre, som i elektrisk vs kollektivdebatten.

Jeg synes at vi heller skal fortsette å finne alle hullene i argumentasjonen til "forskerene" så de skjønner at de ikke kan ta noen snarveier og for at andre/flere skal få et mer nyansert inntrykk av elbiler enn at det "bare er Tesla på veiene", at "alle er styrtrike", osv. Tenker man lokalmiljø er ALLE elbiler mindre plagsomme og bedre enn eksosbiler ift luftkvaliteten osv.

Ser det er en liten gjeng som holder på å sette opp en webside som vi alle kan linke til, der man samler lenker til diverse rapporter og ulike data som man kan ha bruk for i diskusjon med et skikkelig kommentarfelt-troll. Vet det finnes noe lignende fra før, men tanken var der at nysgjerrige som vil vite mer vil finne det der - og at man kan linke inn disse så ofte man kan under diskusjon.

Ang fagrapporter - det var nylig nevnt i rapporten til Haveland(?) hvor mye CO2 en elbil (Tesla) sto for per km.
Det var en på Tesla- forumet som sjekket kalkulasjonene som var blitt gjordt, og fant ut at tallet forskeren hadde tatt utgangspunkt i var feil! Den amerikanske rapporten han hadde støttet seg på, anga verdien relatert til miles, ikke til km, og følgelig ble CO2 - tallet feil og alt for høyt..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

timingbeltkiller

Sitat fra: VigdisA på lørdag 20. september 2014, klokken 01:54
Ang fagrapporter - det var nylig nevnt i rapporten til Haveland(?) hvor mye CO2 en elbil (Tesla) sto for per km.
Det var en på Tesla- forumet som sjekket kalkulasjonene som var blitt gjordt, og fant ut at tallet forskeren hadde tatt utgangspunkt i var feil! Den amerikanske rapporten han hadde støttet seg på, anga verdien relatert til miles, ikke til km, og følgelig ble CO2 - tallet feil og alt for høyt..
CO2 fra elbilens "drivstoff" varierer fra nesten null til nesten like mye som fra en fossildrevet bil av samme størrelse og type.
Sammensetningen av elmixen bestemmer hvor på skalaen.

Norge ligger gunstig an.
Land med vesentlig kullfyrt elproduksjon ugunstig.

Land med vesentlig atomkraft ligger også CO2 gunstig an.
Men spiller jo hazard med innbyggernes skjebne de neste 300 tusen år.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ronny

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 19. september 2014, klokken 17:13
Sitat fra: Ronny på fredag 19. september 2014, klokken 13:53
Neste år kan vi kjøpe Roadster for kr 0, jeg tar den første ;)
Tror du tar feil.
Selve bilen R utenom el-drivlinja er antakelig av vesentlig mer driftsikker kvalitet enn S.
Kanskje TM skulle ha fortsatt med å konsentrere seg om drivlinja og overlatt selve bilen
til leverandører som kan denne kunsten.

Økonomene sier jo at 7 år gamle elbiler er verdt 0,- Neste år får vi se om de har rett. ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 20. september 2014, klokken 09:44
CO2 fra elbilens "drivstoff" varierer fra nesten null til nesten like mye som fra en fossildrevet bil av samme størrelse og type.
Sammensetningen av elmixen bestemmer hvor på skalaen.

Model S 85D

timingbeltkiller

Sitat fra: Ronny på lørdag 20. september 2014, klokken 09:53
Økonomene sier jo at 7 år gamle elbiler er verdt 0,- Neste år får vi se om de har rett. ;)
Vedder heller på bruktbilverdi lik følgende % av opprinnelig nypris:
- 5 år 50
- 7 år 25
-10 år 10
-20 år 10
-30 år 100  forutsatt godt tatt vare på som veteranbil.

Med andre ord kjøp en 10 år gammel godt vedlikeholdt bil
og du får null avskriving og behøver ingen kasko.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Griffel

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 20. september 2014, klokken 10:03
Sitat fra: Ronny på lørdag 20. september 2014, klokken 09:53
Økonomene sier jo at 7 år gamle elbiler er verdt 0,- Neste år får vi se om de har rett. ;)
Vedder heller på bruktbilverdi lik følgende % av opprinnelig nypris:
- 5 år 50
- 7 år 25
-10 år 10
-20 år 10
-30 år 100  forutsatt godt tatt vare på som veteranbil.

Med andre ord kjøp en 10 år gammel godt vedlikeholdt bil
og du får null avskriving og behøver ingen kasko.
Men du må kanskje vente å få relativt betydelig utgift med batteri i løpet av denne 10års perioden.
Det er vel ikke mye erfaring om levetid på batteripakke til de ulike biltyper, og usikkerheter rundt dette vil nok påvirke prisen på litt eldre elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

K S

Sitat fra: Griffel på lørdag 20. september 2014, klokken 16:24
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 20. september 2014, klokken 10:03
Sitat fra: Ronny på lørdag 20. september 2014, klokken 09:53
Økonomene sier jo at 7 år gamle elbiler er verdt 0,- Neste år får vi se om de har rett. ;)
Vedder heller på bruktbilverdi lik følgende % av opprinnelig nypris:
- 5 år 50
- 7 år 25
-10 år 10
-20 år 10
-30 år 100  forutsatt godt tatt vare på som veteranbil.

Med andre ord kjøp en 10 år gammel godt vedlikeholdt bil
og du får null avskriving og behøver ingen kasko.
Men du må kanskje vente å få relativt betydelig utgift med batteri i løpet av denne 10års perioden.
Det er vel ikke mye erfaring om levetid på batteripakke til de ulike biltyper, og usikkerheter rundt dette vil nok påvirke prisen på litt eldre elbiler.

Men det er da vel ikke noe stort problem? Går prisen på bilen mot null, og bilen fremdeles fungerer, ja da beholder man den, hvis den ikke er anvendelig, altså alt for kort rekkevidde, da får en skrote/gi den bort til noen som vil ta vare på den???

Nå har vel VW og Tesla 8 års garanti på batteri? Kia har 7 års garanti på hele bilen, så bilen må da nødvendigvis ha en viss verdi etter fem år??? Ihvertfall bruksverdi.

Griffel

#43
Sitat fra: K S på lørdag 20. september 2014, klokken 18:11
Sitat fra: Griffel på lørdag 20. september 2014, klokken 16:24
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 20. september 2014, klokken 10:03
Sitat fra: Ronny på lørdag 20. september 2014, klokken 09:53
Økonomene sier jo at 7 år gamle elbiler er verdt 0,- Neste år får vi se om de har rett. ;)
Med andre ord kjøp en 10 år gammel godt vedlikeholdt bil
og du får null avskriving og behøver ingen kasko.
Men du må kanskje vente å få relativt betydelig utgift med batteri i løpet av denne 10års perioden.
Det er vel ikke mye erfaring om levetid på batteripakke til de ulike biltyper, og usikkerheter rundt dette vil nok påvirke prisen på litt eldre elbiler.

Men det er da vel ikke noe stort problem? Går prisen på bilen mot null, og bilen fremdeles fungerer, ja da beholder man den, hvis den ikke er anvendelig, altså alt for kort rekkevidde, da får en skrote/gi den bort til noen som vil ta vare på den???

Nå har vel VW og Tesla 8 års garanti på batteri? Kia har 7 års garanti på hele bilen, så bilen må da nødvendigvis ha en viss verdi etter fem år??? Ihvertfall bruksverdi.
Nå var dette en kommentar til:
"Med andre ord kjøp en 10 år gammel godt vedlikeholdt bil og du får null avskriving og behøver ingen kasko."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Sitat fra: Griffel på lørdag 20. september 2014, klokken 16:24
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 20. september 2014, klokken 10:03
Med andre ord kjøp en 10 år gammel godt vedlikeholdt bil
og du får null avskriving og behøver ingen kasko.
Men du må kanskje vente å få relativt betydelig utgift med batteri i løpet av denne 10års perioden.
En utgift på  NOK 25-50K?
Relativt ubetydelig sammenlignet med første års avskriving av fabrikkny bil.

(Gjelder forøvrig nesten alt vedlikehold på både el- og fossilbiler.)
Sitat
Det er vel ikke mye erfaring om levetid på batteripakke til de ulike biltyper, og usikkerheter rundt dette vil nok påvirke prisen på litt eldre elbiler.
JA, men det betyr i verste fall for selger og beste fall for du som kjøper bruktbilpris lik skrotingsprisen isf 10%.

Ellers gir vel erfaringene med R grunn til optimisme?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA