Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økonomer har regnet ut at Tesla er en dyr bil

Startet av NegativeElectrode, mandag 15. september 2014, klokken 07:54

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Gode poenger fra @Amoss og andre her. Når det gjelder faktisk bruktbilverdi så er dette avhengig av tilbud og etterspørsel.

Noen tanker jeg har gjort meg:
Hvis utvikling fortsetter som nå vil etterspørselen etter bruktbiler trolig følge endringsmønsteret for nybilsalget, hvor elbilene tar markedsandeler (i et faktisk synkende totalmarked for nybiler).

Den ene delen som stilles stor usikkerhet til å en elbil vs fossilbil er batteriet. I worst case må dette byttes etter 8-10 år. Tilstanden til batteriet vil være lettere å dokumentere/sjekke ved en privat handel enn tilstanden for motor og drivverk på fossilbil. For de fleste er det langt utenfor kompetansenivået deres.

Kanskje bør man regne med at batteriet må byttes når man regner på dette, så slipper man å få en overraskelse (og uendelige diskusjoner om økonomi). Et batteribytte er forhåpentligvis en rimelig grei operasjon på de fleste modeller. Tesla Model S er vel forberedt på batteribytte som alternativ til å lade (, noe Tesla ikke har fulgt opp med å tilby dette som tjeneste men det er en annen diskusjon). Batteriprisen vil neppe øke i løpet av 8 år, så ingen uventede høyere kostnader enn forutsatt. Trolig vil man få større kapasitet for dagens pris på nytt batteri.

Da har man en elbil som har rekkevidde som en ny bil eller bedre. For at en fossilbil skal få samme oppgradering så kreves bytte av motor, og drivverk og eksosanlegg. Foruten samleobjekter blir de fleste biler skrotet istedet for å utføre et slikt bytte når delene begynner å bli slitt. De fleste fossilbiler er fortsatt ganske effektive i forhold til utgangspunktet etter 10 års bruk, men med en god del service og reparasjonskostnader.

Hvordan dette vurderes opp mot hverandre vil tiden vise, men jeg holder en knapp på at elbilen vinner i det lange løp. Selv med batteribytte etter 8-10 år.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Aha, denne saken er orginalt fra Hegnar.no. Det forklarer *mye*. Det er bare de som er så dårlig på matte.

http://www.hegnar.no/motor/artikkel517885.ece
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss


Sakser denne fra debatten i Teslaforumet:
Sitat fra: SKH på mandag 15. september 2014, klokken 16:16
At ikke journalistene enda har lært å "follow the money" er for meg ubegripelig.

Kan Hr. Rustads skepsis til elbiler ha noe å gjøre med at han tilsynelatende er tungt involvert i div. offshore selskaper:

http://www.proff.no/rolle/riulf-karsten-rustad/oslo/394090/

Tja.....hvem vet...?
Model S 85D

NegativeElectrode

Sitat fra: Amoss på mandag 15. september 2014, klokken 16:35

Sakser denne fra debatten i Teslaforumet:
Sitat fra: SKH på mandag 15. september 2014, klokken 16:16
At ikke journalistene enda har lært å "follow the money" er for meg ubegripelig.

Kan Hr. Rustads skepsis til elbiler ha noe å gjøre med at han tilsynelatende er tungt involvert i div. offshore selskaper:

http://www.proff.no/rolle/riulf-karsten-rustad/oslo/394090/

Tja.....hvem vet...?

Spørs om logikken er kortsluttet i enkelte miljøer, og er isolert mot ytre påvrikning for å bruke elektrisk terminologi ;)
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

timingbeltkiller

Sitat fra: elektrolux på mandag 15. september 2014, klokken 13:49
Vil tippe at det ikke engang er fritt fram å kjøre en bensinGolf i 2034. Forhåpentligvis har myndighetene forbudt sløsing av det som tross alt er en begrenset mengde fossil energi innen den tid.
Peak Oil var faktisk nærmere for 3 år siden enn i dag.
Den gangen regnet eksempelvis USA med de var så godt som tom for nye oljekilder.
I dag er landet uavhengig av import.
Dessuten er det ingen heksekunst å lage bildrivstoff av kull.
Og kull har vi i bøtter og spann minst i de neste 3-5 hundre årene.

Problemet i dag er ikke kommende fossilslutt.
Men at mesteparten av fossilt brennstoff må bli liggende utappet
dersom klimaet skal bli noenlunde håndterbart for menneskearten.


Og da må det nødvendigvis føre galt av sted at det drilles etter olje som er
produksjonsklar først tiår etter fossilalderen økologisk sett må være historie.
Og åpnes nye kullgruver daglig.

Norge pusher elbilen med den ene hånda og utvinner kull og olje med den andre.
Landet mener antakelig lutfattige utviklingsland skal la deres kull og olje ligge
mens søkkrike Norge utvinner alt de har.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

larssto

Det er ikke bare i nybil/bruktbilsalget at elbiler merkes, det merkes etterhvert ganske kraftig i drivstoffsalget også. Salg av diesel og bensin i august var ned 11 millioner liter sammenlignet med august i året før. Siden Tesla Model S for alvor begynte å bli levert fra slutten av august 2013, og fordi Teslaeiere gjerne regnes for å ha lengre årlig kjørelengde enn andre elbileiere, skal det bli spennende å følge med på denne statistikken fremover.

http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg

Model S, Stavanger

mariowing

Kan noen varsle journalistene om dette? Her subsidieres åpenbart Tesla eiere igjen! 8 kroner pr liter i subsidier ganget med 11 millioner gir jo 88 millioner kroner i subsidier til rike, bortskjemte, snikende, uøkonomiske miljøsvin av noen arrogant miljøfiendtlige drittsekker!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Ferry

På tide å øke strømprisen. Jeg foreslår at vi legger på en tier pr. kWh. Årlig strømproduksjon i landet var 217 TWh i 2013. En tier i påslag ville gitt 2170 Gkr ekstra i inntekter. Det er 2170 milliarder, eller rett i underkant av halve oljefondet. (Med forbehold om at jeg har gått i surr i kilo, mega, giga og tera)
Hvor mange co2-kvoter kunne vi ikke kjøpt for den summen?!

Griffel

#23
Sitat fra: Ferry på torsdag 18. september 2014, klokken 14:11
Hvor mange co2-kvoter kunne vi ikke kjøpt for den summen?!
Antagelg noen G, men et så stort kjøp vil føre til underskudd på kvoter og prisen vil øke betydelig fra dagens ca 4euro/tonn til minst 10euro/tonn så i bestefall 20G klimakvoter.
(Var ikke dette et saklig svar på et usaklig forslag så vet ikke jeg.  ;D)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: larssto på torsdag 18. september 2014, klokken 12:49
Det er ikke bare i nybil/bruktbilsalget at elbiler merkes, det merkes etterhvert ganske kraftig i drivstoffsalget også. Salg av diesel og bensin i august var ned 11 millioner liter sammenlignet med august i året før. Siden Tesla Model S for alvor begynte å bli levert fra slutten av august 2013, og fordi Teslaeiere gjerne regnes for å ha lengre årlig kjørelengde enn andre elbileiere, skal det bli spennende å følge med på denne statistikken fremover.

http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg
At drøyt 1% av bilparken erstattes av elbiler skulle reduserer det totale drivstofforbruket med nær 5% er å overvurdere elbilens betydning.
Det betyr nok langt mer at hele bilparken er blitt mer nøysom.


Sitat fra: mariowing på torsdag 18. september 2014, klokken 13:44
Kan noen varsle journalistene om dette? Her subsidieres åpenbart Tesla eiere igjen! 8 kroner pr liter i subsidier ganget med 11 millioner gir jo 88 millioner kroner i subsidier til rike, bortskjemte, snikende, uøkonomiske miljøsvin av noen arrogant miljøfiendtlige drittsekker!
Så derfor nei, du får nok ingen penger for dette tipset, og må nøye deg med momsfritakt på elbilen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

#25
Sitat fra: larssto på torsdag 18. september 2014, klokken 12:49
Det er ikke bare i nybil/bruktbilsalget at elbiler merkes, det merkes etterhvert ganske kraftig i drivstoffsalget også. Salg av diesel og bensin i august var ned 11 millioner liter sammenlignet med august i året før. Siden Tesla Model S for alvor begynte å bli levert fra slutten av august 2013, og fordi Teslaeiere gjerne regnes for å ha lengre årlig kjørelengde enn andre elbileiere, skal det bli spennende å følge med på denne statistikken fremover.

http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg
GROVT REGNET:
1.
25K nye elbiler i en totalbestand på 2500K personbiler tilsier 1% nedgang i drivstoffsalget.

2.
140K nye fossilbiler med 20% redusert drivstofforbruk relativt til bilene de erstatter, tilsier 20 x 140/2500 = 1% nedgang i drivstoffsalget.

3.
Med 6% nedgang (i følge SSB) blir igjen 4% som  i det alt vesentlige må tilskrives mindre total kjørelengde.
Det stemmer dårlig når samme SSB  oppgir nærmest uendret kjørelengde.

UANSETT
vil drivstoffsalget stort sett falle når:
- elbilene øker i antall og fossilbilene minker
- nye drivstoffgjerrige fossilbiler kjøpes og gamle "guzzlers" skrotes
- bilavgiftene øker både absolutt og relativt til folks netto inntekt
- Norge smittes av de internasjonalt dårlige økonomiske tidene
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

NegativeElectrode

Det er vel noen kollektiv utbygginger som snart står ferdige også som vil redusere etterspørsel etter drivstoff. Dobbeltspor på jernbanen langs Mjøsa feks.

Ellers så vil kanskje Leiv Vidar også merke at folk er sjeldnere på bensinstasjon
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Småfly

#27
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. september 2014, klokken 15:17
Sitat fra: larssto på torsdag 18. september 2014, klokken 12:49
Det er ikke bare i nybil/bruktbilsalget at elbiler merkes, det merkes etterhvert ganske kraftig i drivstoffsalget også. Salg av diesel og bensin i august var ned 11 millioner liter sammenlignet med august i året før. Siden Tesla Model S for alvor begynte å bli levert fra slutten av august 2013, og fordi Teslaeiere gjerne regnes for å ha lengre årlig kjørelengde enn andre elbileiere, skal det bli spennende å følge med på denne statistikken fremover.

http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg
GROVT REGNET:
1.
25K nye elbiler i en totalbestand på 2500K personbiler tilsier 1% nedgang i drivstoffsalget.

2.
140K nye fossilbiler med 20% redusert drivstofforbruk relativt til bilene de erstatter, tilsier 20 x 140/2500 = 1% nedgang i drivstoffsalget.

3.
Med 6% nedgang (i følge SSB) blir igjen 4% som  i det alt vesentlige må tilskrives mindre total kjørelengde.
Det stemmer dårlig når samme SSB  oppgir nærmest uendret kjørelengde.

UANSETT
vil drivstoffsalget stort sett falle når:
- elbilene øker i antall og fossilbilene minker
- nye drivstoffgjerrige fossilbiler kjøpes og gamle "guzzlers" skrotes
- bilavgiftene øker både absolutt og relativt til folks netto inntekt
- Norge smittes av de internasjonalt dårlige økonomiske tidene

Kan det tenkes at de elbilene som finnes kjøres mye mer, og mange fossilbiler står mer eller mindre stille fordi elbilen foretrekkes? Altså at elbilen har tatt over en større prosentandel av kjøringen enn antall biler skulle tilsi.
I tillegg er det vel blitt en god del hybrider etterhvert, sikkert en del av disse også som nesten bare kjøres på strøm i det daglige?

sn0le

Tenk hvor mange liter drivstoff bb har sluppet å kjøpe på de >60k km han har kjørt. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: nime01 på torsdag 18. september 2014, klokken 20:51
Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 18. september 2014, klokken 15:51
Ellers så vil kanskje Leiv Vidar også merke at folk er sjeldnere på bensinstasjon
Alle bensinstasjoner burde bli pålagt å tilby hurtiglading sånn at pølsesalget kan opprettholdes  ;)
Om det var sant var påbud unødvendig. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA