Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av Torpedo Ted, søndag 14. september 2014, klokken 19:05

« forrige - neste »

Tesladigger

Sitat fra: Bonk3rs på mandag 10. august 2015, klokken 10:56
Før sommerferien fikk jeg 381tkm ved 100%
Kjørte ca 6500km i ferien. Ladet til 100% i går og fikk 372tkm.
S85, 46k levert nov 2013.
Husker ikke hva jeg får på 90, men på 80 får jeg nå ca 300tkm.
Jeg synes det tikker bare nedover for hver SW. Nå her jeg den som slutter på .21
Håper det stort sett bare er utregningen som gjør det... :-\
Har også bil fra nov 2013 som er kjørt ca 39k, og ladet til 100% for en uke siden og fikk da kun 372km. Men la merke til at jeg hadde kjørt 9km før den begynte å telle nedover, og videre forbruk virket normal derfra og videre nedover. Så det så ut for at rekkevidden var der, men at den viste et for lavt tall i starten.
Det er en stund siden jeg ladet til 100% forrige gang, men den gangen hadde jeg 383km. Så hvis jeg legger til de 9km til de 372 er totalen omtrent som før. Forøvrig så hadde jeg en software oppdatering før siste 100% lading også uten at jeg vet om dette endret noe, men kan kanskje virke sånn.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

dosmont

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Bonk3rs

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Tesladigger

Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Muffinman


hgs

Sitat fra: Tesladigger på mandag 10. august 2015, klokken 18:15
Sitat fra: Bonk3rs på mandag 10. august 2015, klokken 10:56
Før sommerferien fikk jeg 381tkm ved 100%
Kjørte ca 6500km i ferien. Ladet til 100% i går og fikk 372tkm.
S85, 46k levert nov 2013.
Husker ikke hva jeg får på 90, men på 80 får jeg nå ca 300tkm.
Jeg synes det tikker bare nedover for hver SW. Nå her jeg den som slutter på .21
Håper det stort sett bare er utregningen som gjør det... :-\
Har også bil fra nov 2013 som er kjørt ca 39k, og ladet til 100% for en uke siden og fikk da kun 372km. Men la merke til at jeg hadde kjørt 9km før den begynte å telle nedover, og videre forbruk virket normal derfra og videre nedover. Så det så ut for at rekkevidden var der, men at den viste et for lavt tall i starten.
Det er en stund siden jeg ladet til 100% forrige gang, men den gangen hadde jeg 383km. Så hvis jeg legger til de 9km til de 372 er totalen omtrent som før. Forøvrig så hadde jeg en software oppdatering før siste 100% lading også uten at jeg vet om dette endret noe, men kan kanskje virke sånn.
Vi fikk tilsvarende erfaring i sommer, 370 tkm på 100%, men begynte ikke å telle ned før etter 8 km. Tidligere mener jeg bestemt at det har vært motsatt - at den har vist mer, men at ca 5 tkm forsvinner i løpet av den første kilometeren. Bil levert 6 juni 2014, 50kkm.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

dosmont

Har kjører med rangemode off jeg også, synes ikke det blir så bra klima i bilen med den på.
Men jeg hadde det på når jeg fikk bilen, å da fikk jeg 408 på 100% nå er den på 402 etter 19500km det også på rangemode.
Rangemode av ser jeg variere i mellom 3-5km kortere rekkevidde.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

sturle

Mine tal er med rangemode på. Tykkjer det vert for mykje trekk med AC og rangemode av.

Muffinman

#188
Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. august 2015, klokken 14:18
Softwareoppgradering i går, og første lading til 90% på en stund er nettopp ferdig Synes dette raser nedover veldig fort nå, forhåpentligvis er det målingen som er upresis. Hadde vel 354 på 90% de 10 første månedene.

2013 P85 @ 83.000 km, 20 grader pluss i lufta. (en av de bilene som mistet 20tkm med oppdatering i fjor sommer)
Da er første fullading etter denne oppdateringen et faktum. Stopper på 355(!)  tkm, en reduksjon på enda gode 10tkm siden forrige gang og 39tkm i forhold til første året. Lader videre en stund  på 10A etter at rekkevidden slutter å øke, men hvis dette er kun software lurer jeg veldig på hva som er vitsen. Man planlegger jo kjøringen ut fra hva bilen indikerer av rekkevidde, ikke hva den måtte ha på lur i ermet og dermed er jo det praktiske rekkeviddetapet 10-11% så langt. Uavhengig av om endringen er i software/indikasjon/tilgjengelig energi, eller reelt tap i batteriet. Snart snart er jo dette en 70kwh bil til tross for at jeg har vært veldig bevisst på å holde batteriet nærmest mulig 40-50% over tid, samt kjøre øyeblikkelig etter lading til høyere SOC.

Flere som er "oppdatert" i det siste?

olesb

Sitat fra: Muffinman på fredag 04. september 2015, klokken 15:44
Sitat fra: Muffinman på torsdag 06. august 2015, klokken 14:18
Softwareoppgradering i går, og første lading til 90% på en stund er nettopp ferdig Synes dette raser nedover veldig fort nå, forhåpentligvis er det målingen som er upresis. Hadde vel 354 på 90% de 10 første månedene.

2013 P85 @ 83.000 km, 20 grader pluss i lufta. (en av de bilene som mistet 20tkm med oppdatering i fjor sommer)
Da er første fullading etter denne oppdateringen et faktum. Stopper på 355(!)  tkm, en reduksjon på enda gode 10tkm siden forrige gang og 39tkm i forhold til første året. Lader videre en stund  på 10A etter at rekkevidden slutter å øke, men hvis dette er kun software lurer jeg veldig på hva som er vitsen. Man planlegger jo kjøringen ut fra hva bilen indikerer av rekkevidde, ikke hva den måtte ha på lur i ermet og dermed er jo det praktiske rekkeviddetapet 10-11% så langt. Uavhengig av om endringen er i software/indikasjon/tilgjengelig energi, eller reelt tap i batteriet. Snart snart er jo dette en 70kwh bil til tross for at jeg har vært veldig bevisst på å holde batteriet nærmest mulig 40-50% over tid, samt kjøre øyeblikkelig etter lading til høyere SOC.

Flere som er "oppdatert" i det siste?

Det var lite. Har du sjekket hvor mange kWh du får ut av batteriet fra 100 % til 0 % ved normal, rolig kjøring?
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

Muffinman

#190
En stund siden, men endte vel på knappe 70kWh hvis jeg ikke husker feil. Det var før siste oppdatering og reduksjon av indikert rekkevidde.  Etter tømmingen ladet jeg til 100% på 7kW. Det tok 74kW, og fratukket 10% tap skulle det bli knapt 67kw.

Jeg er faktisk såpass konspiratorisk at jeg tror noe er endret på bilen aka en del av batteriet utilgjengeliggjort for å omgå en eller annen feil/svakhet. Årsaken til det er flere:

- Det er bare en del av bilene som fikk reduksjonen, ikke alle.
- Hvis årsaken var at estimering av rekkevidde er komplisert skulle ikke disse bilene fått nøyaktig 20tkm reduksjon samtidig.
- Hvis drift var en faktor skulle ALLE biler endret seg og man skulle hatt et datasett med spredning for hele flåten som ikke gav noen mønstre
- Det er konsekvent en reduksjon av indikert rekkevidde. Hvorfor er det aldri en økning når man foretar slike justeringer?
- Hos meg forsvant de første 20tkm med oppdatering, deretter fulgte jeg ikke så nøye med men de siste 9-10 tkm forvant helt klart med en nylig oppdatering.
- Jeg kjører samme strekning veldig ofte (200x2km) og så ved første reduksjon at bilen plutselig spiste flere % på turen, selv om energiforbruket var det samme.
- Det er ingen grunn til at man skulle justere indikasjonen på hverken en del av bilene eller alle all den tid det fungerte utmerket slik det var, og meningsløst at man skal fjerne 40tkm - over 10% - på godt under to år bare for å få mer realistisk visning.
- Tesla har ingen annen forklaring enn at "alt skal være i orden".

Litt kjipt om de har gjort en del av kapasiteten utilgjengelig og jeg evt må ha nytt batteri på garantien om noen år. Da får jeg et brukt batteri med tilsvarende restkapasitet som det gamle...

Merker meg at Leaf fra 2011 gjerne kan ha rullet 100.000km med dype sykluser hver dag og ha tapt langt under 10% av batterikapasiteten, så for Tesla hvor SOC ligger i ideelt område meste av tiden pga stor pakke bør tapet være langt mindre.

[/konspirasjonsmodus]

EDIT: Kan jo legge til at 100% soc nå gir omtrent nøyaktig like mange tkm som 90% gav det første året.

sondell

@muffinman
Jeg mistet jo også 20 km den oppdateringen.
Jeg kjørte tom igår. 2.7-2.8 KWh under 0 tkm. Er vel mindre det også enn andre opplevt. Så det er i hvert fall ikke slik at mere er lagt tilgjengelig under 0 tkm.

mj

Da bilen min var ny fikk jeg ca 410km. Etter en oppdatering ikke lenge etter kjøp av bil ble dette redusert til ca391 (100%)
Var igjen plutselig oppe i 397 på tur i Tyskland forrige desember. Hadde da 3 100% ladinger på rad. Datt ned til 391 igjen på hjemturen. Så i vår mistet jeg plutselig 10km over natten ca 2-3 uker etter 6.2 og der ligger jeg ganske stabilt. Har nå kjørt 42'km. Så 100% ligger normalt på ca 381 og 90% ligger på 341-343
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Sitat fra: sondell på fredag 04. september 2015, klokken 18:15
@muffinman
Jeg mistet jo også 20 km den oppdateringen.
Jeg kjørte tom igår. 2.7-2.8 KWh under 0 tkm. Er vel mindre det også enn andre opplevt. Så det er i hvert fall ikke slik at mere er lagt tilgjengelig under 0 tkm.
Kanskje det er forsvunnet kapasitet i begge ender? Hva var ditt totale forbruk på turen?

OleJA

Er også medlem av 'mistet 20km klubben' :-\. Får vel ca 330km på 90%, og 370km på 100%, 43kKm nå. Indikert rekkevidde har vært ganske stabil siden droppet på 20km.
Oppdaget imidlertid her om dagen at bilen min ser ut til å bruke 200wh/km til å beregne typical range. Har lest her på forumet at andre har biler som ser ut til å benytte 185-190wh/km.
Kan denne droppen som vi fikk i indikert rekkevidde skyldes at bilene våre har endret seg fra feks 185 -> 200wh/km?
Har selv ingen sikker indikasjon på at bilen har kortere rekkevidde nå enn den hadde som ny.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA