Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?

Startet av Torpedo Ted, søndag 14. september 2014, klokken 19:05

« forrige - neste »

Fastlane83

Måtte sjekke dette i dag. Jeg får 360 tkm på 90% SOC. Bilen har gått 9000km siden begynnelsen av mai.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Fush

366 TKM på 90%, 404TKM på 100%

Min TKM linje i forbruksgrafen ligger på 206wh/km

S85D levert mai i år, gått 7000km
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

rr2000

360 tkm på 90%, 407 tkm på 100%
p85d gått ca 6500km
snittforbruk totalt er 252 wh/km
P85D

SR

360tkm ved 90% SOC, 405tkm ved 100% SOC (men da kjører jeg en god del km før reduksjonen starter. På det meste over 9km.)

P85D kjørt 21.500 km. Tallene har ikke blitt redusert ettersom kjørelengden har økt. Det ble de på min tidligere P 85+ (levert mars 2014).

Snitt forbruk er 208 w/km.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

turfsurf

85D kjørt nesten 8kkm.

90% SOC: 367tkm
100% SOC: 409tkm


Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dennis

Sitat fra: SR på onsdag 29. juli 2015, klokken 11:40
360tkm ved 90% SOC, 405tkm ved 100% SOC (men da kjører jeg en god del km før reduksjonen starter. På det meste over 9km.)

P85D kjørt 21.500 km. Tallene har ikke blitt redusert ettersom kjørelengden har økt. Det ble de på min tidligere P 85+ (levert mars 2014).

Snitt forbruk er 208 w/km.

Ser ut som vi kan forvente ganske mye bedre levetid på de nye pakkene produsert litt ut i 2014 siden det kan virke som Tesla har byttet til celler fra Panasonic med SiO som gjør at batteriet tåler mye flere utladninger enn tidligere celler som begynte å miste rekkevidde etter ganske kort tid.
Har selv bare kjørt 11 000km men har ikke mistet en eneste km siden bilen var ny, og det samme ser ut til å være tilfelle for alle med nyere pakker :)

Sitatcell is an older version "B" with graphite only anode, cells made in 2014 are marked as "BF" and it uses SiO aditive to graphite Anode. Here you can see the datasheet https://www.akkuteile.de/tpl/download/NCR-18650BF.pdf which shows the main differences. The SiO aditive improve almost all parametrs of NCA cells, but the most important improvement is in the power and cycle life region, not the energy density. I think, that Tesla already uses this SiO cells equvalent for the whole 2014.

The new 90kWh pack cells are for sure with SiO additive, but i think that the increase of capacity is not caused by SiO itself. This cells are most probably rated as 12,6Wh/3500mAh nominal and 12,2Wh/3400mAh minimum for new cell. We can see their industrial equivalents from LG, Samsung and Sanyo.

Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:20
Har selv bare kjørt 11 000km men har ikke mistet en eneste km siden bilen var ny, og det samme ser ut til å være tilfelle for alle med nyere pakker :)
Det er jo nettopp fordi de er...nye.

Du kan ikke bruke antall kilometer indikert til å vurdere om pakken har tapt seg eller ikke. Dette tallet er en estimering som blir unøyaktig over tid, og det trengs flere ut/oppladinger fra 0-100% for å kalibrere rekkeviddeindikeringen.

Selv hadde jeg 394tkm på 100% gjennom over 10 måneder og 38.000km, uten at jeg mistet en eneste km med D-pakke fra 2013. Endringene på min bil har kommet med softwareendringer, den største tidlig sept 2014 som droppet viste km med 20.

sturle

Sitat fra: Kilroy på søndag 26. juli 2015, klokken 10:41
342 tkm på 90 % og 377 på 100% her. S85 etter 30000. Har sjelden ladet til 100 %.
Eg ladar som regel til 100% før langturar pga lang avstand til superladar.  Av den grunn superladar eg dessutan berre på langturar, og superlading er ikkje det aller beste for batteriet.

Dennis

#173
Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:12
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 29. juli 2015, klokken 15:20
Har selv bare kjørt 11 000km men har ikke mistet en eneste km siden bilen var ny, og det samme ser ut til å være tilfelle for alle med nyere pakker :)
Det er jo nettopp fordi de er...nye.

Du kan ikke bruke antall kilometer indikert til å vurdere om pakken har tapt seg eller ikke. Dette tallet er en estimering som blir unøyaktig over tid, og det trengs flere ut/oppladinger fra 0-100% for å kalibrere rekkeviddeindikeringen.

Selv hadde jeg 394tkm på 100% gjennom over 10 måneder og 38.000km, uten at jeg mistet en eneste km med D-pakke fra 2013. Endringene på min bil har kommet med softwareendringer, den største tidlig sept 2014 som droppet viste km med 20.

Er flere som er godt over 30 000 på E pakker for Dual motor biler som ikke har mistet noen km så rart hvis det bare er de eldre som har dette problemet? skulle jo tro algoritmene er lik når man har samme fw?

På typical på min så stemmer det idag veldig bra det som vises av km med hvor langt jeg faktisk kommer før jeg er på 0, så hvis jeg mister km men kapasitet er lik kan jeg ikke lenger stole på den?

Kan bruke ca 2 kwh før jeg mister den første km når jeg har ladet til 100% og får 409km, flere har brukt det som argument på at det er mer kapasitet i batteriet men hvorfor kan en såpass ny bil også kjøre ganske langt før den første km blir borte?

Hvis det bare er at kalibreringen er feil, hvorfor kommer aldri de tapte km tilbake når man lader til 100%? Og hvorfor er tallet i antall km som går ned såpass likt på de andre?

Jeg tipper at når man kjører en fw oppdatering så kjøres også en prosesss som sjekker tilstanden til batteriet og estimerer gjenstående kapasitet.

Ble mye spørsmålstegn her :P Men er jo mye som er usikkert rundt dette, inkludert når Tesla byttet over til de nye Panasonic cellene som man vet er ganske mye bedre på å holde kapasiteten over tid.

Øyvind.h

Km kommer aldri tilbake ved 100% lading? Det er jo feil?
Jeg ladet tre ganger til 100% i fjor sommer en gang. Siste gang hadde maks km steget med 7-8km (steg for hver lading).

Kanskje Tesla har gjort endring på pakken som gjør den enklere å balansere, og dermed ikke blir ubalansert slik som B/D pakke?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

#175
Det er klart batteriene taper seg, men poenget er at tkm er en upresis indikator. Og gamle pakker er sikkert mindre holdbare enn nye. Jeg observerer dog at  tkm på min bil er 100% stabil mellom softwareversjoner. Nå får jeg maks 366, men kjører ned 3-4kWh før det minker av tkm.

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juli 2015, klokken 20:15
Km kommer aldri tilbake ved 100% lading? Det er jo feil?
Jeg ladet tre ganger til 100% i fjor sommer en gang. Siste gang hadde maks km steget med 7-8km (steg for hver lading).
Det er vel et poeng at ladingen starter fra svært lav SOC, helst fra "charge now" eller lavere og foregår uavbrutt helt opp. Jeg fant igjen 2-3 km ved en slik syklus på en tidligere sw versjon.

Muffinman

#177
Softwareoppgradering i går, og første lading til 90% på en stund er nettopp ferdig Synes dette raser nedover veldig fort nå, forhåpentligvis er det målingen som er upresis. Hadde vel 354 på 90% de 10 første månedene.

2013 P85 @ 83.000 km, 20 grader pluss i lufta. (en av de bilene som mistet 20tkm med oppdatering i fjor sommer)


trygvelo

Har bil fra september 2013 og har omtrent samme rekkevidde på 100% som mange av dere med nyere biler har på 90%, dvs. omtrent som Muffinman sin. Det meste jeg har sett på 100% var vel 386 tkm, 353 på 90%. Mistet plutselig ganske mye på slutten av sommeren i fjor.

Bonk3rs

Før sommerferien fikk jeg 381tkm ved 100%
Kjørte ca 6500km i ferien. Ladet til 100% i går og fikk 372tkm.
S85, 46k levert nov 2013.
Husker ikke hva jeg får på 90, men på 80 får jeg nå ca 300tkm.
Jeg synes det tikker bare nedover for hver SW. Nå her jeg den som slutter på .21
Håper det stort sett bare er utregningen som gjør det... :-\
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA